mandag 30. juni 2014

MØLLESOMMER

Endelig skikkelig norsk vått sommervær!
, de som vil ha sol får reise til Afrika.


Jeg løper fremdeles.
I do. Jeg lover. På mølla.
Det har bare vært så varmt, så pollentungt og solsteikende.
Flere unnskyldninger? Alone-ness.
Tidenes mest stakkarslige gressenke. Uten internett. Plutselig er det stille, ingen blogger, ingen kommentarer, ingen statusoppdateringer. Herregud hvor blank og avstumpet man blir uten verden på skjerm. Hvor bevisst omgivelsene. Plutselig husker man at mann og barn har reist på ferie uten deg. At ingen vil passe djevlehunden. At det overhode ikke fremmet manglende reiselyst med ødelagt bil, betent visdomstann og glemt bankkort.
På ferie skulle de, hele gjengen.
Californi-en. Spani-en. Notodd-en.

Heldigvis har man jordbærselgerdatter, som kommer hjem om kveldene og baker muffins. Tv-serier på pc har hun også. Netflix-plaster. 4 sesonger Shameless.
Det finnes de som har det verre
- på tv.

Jeg innser at den anekdoten jeg utrettelig har underholdt naboene med, om de kontaktsøkende sauene som bare ville leke med min 'sauevante' gladhund er løgn. 
Beistet leste mellom linjene og forstod både bredbeint kneknekk og framover ører.
- this road ain't big enough for the three of us -


126km i mai.
118km i juni.
,  nesten alle disse kilometerne er på mølle.
,  resten er i skogen.
,  noe jeg virkelig fikk kjenne på da jeg forleden løp til Eidsvoll.
= asfaltsjokk = ingen maraton i år.



Jeg er på diett også.
, har skaffet meg fancy kaloritelleapp som forteller meg at jeg spiser alt for mye og ikke kommer til å nå målet mitt - 5kg ned - før om 40 uker. Akkurat som det skulle sjokkere meg. Har prøvd å bli maratonfjær i flere år uten å gå ned så mye som et gram -  40 uker gir bare grunn til forundring hvis jeg faktisk har gått ned 5kg til neste sommer. Foreløpig gjør jeg ikke så mye annet enn å telle kalorier og klage på buksene som har blitt enda trangere etter jeg begynte tellinga.

Tips:
Siden jeg mistenker at alle joggeblogglesere har gitt opp
, lei av å vente på oppdateringer som aldri kommer
, og at det nå kun er bokbloggere med løpeambisjoner som leser mosjonspostene:
Dickens Bleak House egnet seg dårlig som både mølle og skogslektyre og er nå degradert til oppvask og gå-bok. Sønnen har tatt over, min aller første Nesbø. Innleser Oftebro er foreløpig medrivende god og bare en eneste gang har jeg tenkt på Mandagsklubben. Han får bli med når jeg snart (neste uke) setter møllerekord.
Distance to beat - 16,5km.

, nå skal jeg sykle til en offentlig internettforbindelse og publisere.
, jeg tror det blir halvmaraton i september
, og kanskje Ski-løpet.

18 kommentarer:

  1. Jeg er imponert over deg, du holder koken altså! 120 km i måneden, det er jo masse og milevis fra mitt nivå.
    -Kom igjen, da, meld deg på Skiløpet!

    Bleak House står i hylla her også, - har du sett serien? Jeg må få den litt ut av minnet før jeg kaster meg over boka.

    (Vi traff sauer på hytta forrige helg, min hund var en smule mer opphisset enn din ser ut til å være. Komiske skapninger altså.)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg overveier Ski-løpet, men må vente en stund til og øve meg på å løpe over 2km i strekk. Du må huske på at du er et naturtalent og jeg er ei sånn som - ingen kunne skjø-nne, kunne lø-pe.

      Bleak House er akkurat like god som Dickens bruker være (har ikke sett tv-serien), bare av og til, litt mye detaljert prat å holde styr på når man bakser opp bakker med hund og syrebein. Nydelig lest dog.

      (Underlig indeed, så smarte og intuitive
      , og samtidig så DUMME -)

      Slett
  2. Kanskje ikke det mest relevante.
    Heter app'n din Lifesum? Jeg har den også!

    (126 km er ufattelig langt)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er Lifesum.
      Så fantastisk at du også har den. Har kiloene rent av?, eller er du fanget i den røde sirkelen.
      Her endag gikk jeg 2000 over, og jeg hadde løpt. Det burde ikke være mulig. Alt jeg hadde gjort var å spise ei skål potetgull, 4 muffins og drikke ((litt)) vin.

      Svigrinna til noen jeg kjenner gikk ned 15kilo
      , muligens gjorde hun mer enn bare å telle -)

      (126km er ikke så langt når man går annenhvert minutt, og lurer inn halvtimeslange pauser.)

      Slett
    2. Har gått ned 5,5 kg, selv om dagene stort sett er røde - og jeg til stadighet veier kakestykker på jobb, og runder ned.

      (Når jeg begynner å nærme meg 1500 over avslutter jeg dagens registrering, de dagene jeg spiser aller mest står det færreste kalorier -).

      Slett
    3. 5,5kg??
      Jeg som trodde disse 15kiloene over bare var bløff og propaganda. Ikke at jeg husker at du hadde 5kg å ta av, men så sannelig om ikke jeg også skal runde ned og - vente på magien. 40uker er neste års bikinisesong.

      Slett
    4. Ja. På 6 uker! Med sjokoladekake! OG vin!
      Kiloene jeg har tatt av, hadde jeg ikke september i fjor (men har sikkert lagt dem på plass igjen til sept. i år).

      Slett
    5. Det forklarer saken, easy come, easy go, her må det hardere skyts til, kanskje til og med kakespise-nedgang - helst innen de 40 ukene er over - eller etter jul.

      Slett
  3. Du løper, det er det viktigste! Du er flink! Men uten mann og barn burde være nettopp da man skyr mølla og heller stikker til skogs? I skogen er det lov å gå i alle bakker også.

    Bli med på 6-timers på Jessheim. Der kan man subbejogge på flatt underlag, spise masse underveis, og man har alltid noen rett foran og rett bak seg! Null stress.

    God sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. (Marit da,, man kan ikke løpe i skogen når man ikke har internett, man må jo konstant være til stede for å trykke refresh - - og trøstespise når ting aldri blir fikset. )

      Vet du jeg har alltid hatt lyst til å løpe 6t. Det brukte å gå her på Eidsvoll. Trodde alltid at 6t.formen bare var måneder unna. Har nå trodd dette i flere år. Er det nå i høst?
      (((Astrid))), hva sier du?
      , kan du melde deg på, så jeg kan tenke på det.

      Har du løpt det før, Marit?
      Er det virkelig null stress, 6t er jo lenge. I know for jeg brukte tross alt 5 på maraton-et mitt, og fikk kramper allerede etter 3. Helt eslet for langkjør er jeg nok ikke - men fristet.

      Slett
    2. Å Marit, jeg vil gjerne ha litt av motivasjonen din :) Men ultra, jeg beveger meg dessverre mer og mer fra den stien der. Stortrives med å være skadefri ;)
      (Men hvis DU melder deg på Ingalill, kan jeg tenke på det!)

      Slett
    3. Hæh? Betyr det at du aldri skal løpe maraton igjen? Du, med trialthonmann og alt?
      Syntes plutselig den tanken var litt trist.

      Slett
  4. Oioioi, tenk om dere hadde blitt med! Så trivelig da! 26. juli. Sjekk Romerike Ultrafestial sin hjemmeside. Jeg har i hvert fall tenkt å jogge saktere enn 6:00 min/km og gå litt innimellom (og ja, jeg er påmeldt!). Ta sjansen og hopp i det :) Det verste som kan skje? DNF?

    SvarSlett
    Svar
    1. Darn at det var i juli og bare 20+ dager igjen. Umulig å jobbe seg opp fra 1 til 6t da, ihvertfall for meg. Hadde du derimot sagt late august eller september hadde det vært en annen sak.
      Når det er sagt synes jeg disse løpene høres mindre skumle ut enne maraton, man er aldri alene (les.sist i løypa) og kan bryte når det måtte være. Akkurat noe for meg.

      (billettmerket 6.00.tempo = sprint -))

      Slett
  5. Jeg overser og ignorerer samt lukker øynene for alt snakk om trening og vektnedgang, og fokuserer i stedet for 100 prosent på verdens stiligste jordbærbu! Kudus!

    SvarSlett
    Svar
    1. Verdens beste jordbær også!

      (Vektnedgangen kan du ignorere, det er bare jeg som vil skli litt lettere gjennom asfaltløypene.)
      Treninga, on the other hand, har allerede plassert seg godt der nede i underbevisstheten din. Det skjer med alle som er innom her.
      De vet det ikke selv - men plutselig en dag fyker de veialangs - og leser løpebøker.
      (mhuahah)

      Slett
  6. Hah, heldige meg - jeg har hund som løper og jeg går! Men du og du som jeg beundrer dem som løper! - og i denne varmen! Her flytter vi oss fra skygge til skygge.
    Liker bildet av hunden din og sauene, du har jammen god kontroll siden han viker så flott!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Været holder på å gjøre meg gal. Heldigvis ser det ut til at sola har tatt en dag fri - kanskje det dat til og med er mulig og komme seg ut - og bevege seg raskere enn sirupsgange. Hadde det ikke vært for mølla hadde jeg ikke fått trent siden mai.

      God kontroll over hunden?
      Ja, det var en ny måte å se det på -)

      Slett