søndag 19. juni 2011

KISS ME, SILVER WIG


The Big Sleep (1939)
- Raymond Chandler

Introducing Philip Marlowe
, privatdektektiv med swhung
og mal og opphav til
mange av dagens
'kulere' krimhelter.





Dette er altså første bok om Marlowe og Chandlers første roman.
Han startet med noveller
men jeg aner ikke om de også handlet om M.

Story:
En syk oljemillionær trenger hjelp med en utpressingsak som involverer hans yngste datter. Eldstedatteras bootlegger mann har forsvunnet, til stor sorg kun for svigerfar og kanskje er han involvert, men det er hysj hysj og downlow og bør hverken nevnes her eller i boka, før helt til slutt.

Marlowe tar jobben og snubler over både gambling, smuttsig litteratur og Jessica Rabbit, i ikke mindre enn 4 ulike utgaver. Han etterlater seg en strøm av lik, frustrerer politiet og målbinder både skurker, lovmenn og femmefatales
med ironiske ordspill og doble hentydninger
, i en sky av nikotin og wisecracks.

Jeg burde selvfølgelig ha eksempler på denne nonchalante attityden, men boka ble ikke ferdiglest før 02.00 i natt. Jeg hadde en miniserviett fra Kaffebrenneriet med korte sitater, men må ha rotet den bort under løpet igår. Siden jeg ikke greier å huske noe ordrett og er altfor trøtt til å lete de fram på nytt
, blir det kun en eneste smakebit
- I been shaking two nickels together for a month, trying to get them to mate -
, og det var ikke engang Marlowe som sa det.

Ombestemmer meg:
Det blir for dårlige og gnåle på språklig moro uten eksempler:
En helt tilfeldig smakebit, jeg åpnet boka på måfå
, strøk fingeren nedover sida, s63 og fant:

Yes. How come YOU had a key?
Is that any of your business, soldier?
I could make it my business.
He smiled tightly and pushed his hat back on his grey hair.
And I could make your business my business.
You wouldn't like it. They pay's too small.
All right, bright eyes. I won this house, Geiger is my tenant.
Now what do you think of that?
You know such lovely people. -
og sånn fortsetter det, hele veien.

She put her hands up and took hold of my head and kissed me hard on the lips.
Her lips were like ice, too.


Kvinnene prøver konstant og overliste han med snedige sexmanøvre, alltid med underliggende egomotiver.
Her prøve han å bli kvitt naken dame i senga.
I'm all undressed, she said after I had smoked and stared at her for a minute.
By God, I said, 'it was right at the back of my mind. I was groping for it. I almost had it, when you spoke. In another minute I'd said " I bet you're all undressed". I always wear my rubbers in bed myself, in case I wake up with a bad conscience and have to sneak away from it.'


Anbefales?
Absolutt, og spesielt hvis du liker trenchcoatglamour og flytende sitcom dialoger, latter i bakgrunnen hadde ikke forbauset meg det minste. Sånn, du vet, når de de spyr ut doble hentydninger og motspilleren skjønner ingenting
- men du, du smarte tv-seer skjønner alt
- sånn var det. pulp fiction.

The Big Sleep hos tanum.no

Iflg. wiki, var Chandler en drukkenbolt som var utdannet innen klassiske språk, en dannet drukkenbolt mao. Marlowe serien består av 7, bøker, skrevet imellom 1939-58, den siste visstnok fullført av andre etter hans død. Jeg leser nok flere.





Endelig ei ny 1001 bok,
det er nr.13 av 2010/11 målet på 25.
Jeg leste den i forbindelse med
Lines 1001 lesesirkel. Der finner du også omtalene til de 10 andre bloggerne som deltar.
Jeg har så langt ikke lest en eneste av omtalene, men forhåndsrapportene tyder på at ikke alle var like begeistret.Skal kaste meg over omtalene straks dette er ferdigskrevet.
Gleder meg til å lese. Hurry Hurry.

9 kommentarer:

  1. Filmversjonen er heller ikke å forakte, den har fått med seg mange av de snedige kommentarene og dobbelte hentydningene. Og det er ikke måte på hvor mange lekre damer han møter på sin vei, klare som egg og rappe i kjeften. Det virker som de fleste personene i boka/filmen har vært ute en vinternatt.

    SvarSlett
  2. Hehe, din skrivemåte og Chandlers humor er en perfect match! Første innlegg som klarer å yte full rettferdighet til bokens morosame kvaliteter. Nå merker jeg at jeg ble litt muggen fordi jeg ikke fikk med meg det sitatet om parringen av de to myntene, for det er så representativt for stilen. Replikkene og kulene sitter like løst i Chandlers univers som kvinnenes undertøy.

    SvarSlett
  3. Morosamt, men denne står jeg nok over. Kjente ikke den store lysta.

    SvarSlett
  4. - men som jeg nevnte, en eller annen plass, undertøyet faller, men han er jobbfokusert og viljesterk. Faller hverken i seng eller for fristelser, i motsetning til mange av dagens helter.

    SvarSlett
  5. raviross her
    marlow var min favoritt i det tidl
    liv,skikkelig swungggg

    SvarSlett
  6. Og der, sannelig fikk du ikke puttet inn litt løping i bokomtalene dine. Men se, vi er like motstandsdyktige;-)

    SvarSlett
  7. Raviross, kan tenke meg du likte Marlowe, han var vel malen for manndom på din tid? -)

    Karin: hehe, så observant du er, men jeg tenker det gikk de fleste hus forbi og rett i underbevisstheten
    , my job is done!

    SvarSlett
  8. Syns du setter fingeren fint på mye av det jeg setter pris på med Raymond Chandler. Og jeg skjønner at jeg er nødt til å se filmversjonen – Ja, den med Bogart, så klart. Sukk.

    SvarSlett
  9. Hei,
    Leste nettopp den eminente bloggposten din og er helt enig i at når det gjelder denne boka er det
    , form over innhold
    , all the way.

    SvarSlett