fredag 23. februar 2018

Biografisirkelen 29 (Uoppdragne Piker)


North of Normal  (2014)
A Memoir of my Wilderness Childhood, My Unusual Family
, and How I Survived Both
 - Cea Sunrise Person.

Lydbok lest av: 
Cea Sunrise Person
Kilde: Storytel


Mitt Bidrag i Biografisirkelen 29.
Kategori: UOPPDRAGNE PIKER 
Kategorivelger: Mari


Jeg har valgt
Cea Sunrise Person og hennes North of Normal.
Wilderness. Unusual Famlily. Survival. Som undertittelen sier.
Goodreads sier: Hvis du likte Jeanette Walters Glass Castle vil du elske Cea.
Jeg sier:  Og. Educated. Iflg, instafeeden min kommer den ut idag (også på storytel) og handler om doomsdaysektjenta som (16år) kom seg ut og på skole (Harvard/Cambridge).  Jeg har selvfølgelig allerede lastet ned, som alltid mer fokusert på det jeg ikke har lest, enn å fortelle dere om det ferdigleste.


Cea kom seg også ut av skogen. Hun ble modell. Som 13-åring.
Så ble hun gift og brukte opp pengene, før hun gikk i terapi, fant peace og skrev bok.
Det er selvfølgelig enn foregripelse, for det interessante med denne boka er ikke Cea, men morfaren.

Papa Dick. Som hun forguder. Som barn.
Som tenåring. Som voksen. Not so much.
Snusk og rusk har det med å komme til overflaten.

Ok, slettet nettopp 2 avsnitt pga alt for detaljert gjenfortelling.
Det får være måte på t-skjeforing..


The jist:
De røyker hasj. De flytter til California. Det er 60s. Og Papa Dick er  både veldig i tiden og svært forut. Anti det meste. Matvareindustrien. Goverment. Establisment. Kapitalisme. Nabolag. Og FOR alt det vi kjemper for idag. Viktigst. Naturvern. Han er svært karismatisk og autoritær og selv etter at de har flyttet til skogs, i hemmelig tipi, kommer folk pilgrimmende for å lytte til hans advarsler og visdom, rundt leirbålet. Sa jeg hasj? Free love? Hippies?

Skogsidyll bare på overflata.
Mor Michelle. Som aldri brukte BH, (og ofte gikk uten genser), fikk Cea som tenåring og forelsket seg i menn med dårlige vaner, som gjør at Cea etterhvert vokser opp hjemløs og kriminell.

Hvor ille, hvor utenfor, innses først når hun omsider begynner på skole og det ikke finnes et eneste papir, eller bevis på henne eksistens. Ingen adresse. Ingen fødselsattest.

Som er den store skillelinja i boka. Og der alt egentlig ble litt kjedelig. Og vanlig. Det gamle forkastes. Det nye omfavnes. Alt handler om å passe inn. Det er noen hjerteskjærende historier. Noen morsomme. Men dynamikken er kjent. Man blir man voksen og angrer, og innser ikke alt var ille, men noen ting var verre enn man kunne ane....  Papa Dick feks.

Mer er det ikke å si.
Det jeg liker med slike 'skogs/sekt/jungelbøker' er tiden før integreringen starter.
Cea Person har skrevet ei bok til. Nearly Normal. Som jeg tror handler om henne som voksen og om problemene man får etter å vokse opp i skogen og modelljobbing i tenårene. Leser kun hvis den dukker opp på storytel.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar