fredag 21. september 2018

2018: STAVANGERKAPITLENE

Det aller beste med Kapittelfestivalen (sålangt) er at intet starter før 12 og alle bygg er innen 2m radius.  Fra hotellporten kan jeg sprike med fingrene og nå både Starbucks, Coop Extra, Lakrisbutikken, Vinmonopolet, samt se et kjøpesenter. 5 skritt til og jeg er på Sølvberget = bibliotek, kino, kafe og litteraturhus i samme fancy bygning.  Været forsvinner.



Litteraturfestivalerfaren. Klok av skade.
Jeg vet at skal man få skrevet noe som helst fra livet og litteraturen må man låse døra og late som om hverken finnes friends, foes eller boklanseringer. Do not disturb. Jeg dusjer. Etterpå skal jeg lete opp en sportsbutikk, få skiftet batteri i pulsbeltet, få unna den møllesubbeturen jeg spiste for mye til å makte før/etter frokost. Jeg skal vandre i gatene og late som om 45mm er hverdagslig og lete opp bokbloggere på kvelden. Dette er spa-varianten av Lillehammer. Man kan teoretisk rekke alt.

Lanseringa til Tønes starter ikke før 20.00, på Frøken Pihl.
 - der spiste vi lunsj i går og det var litt godt og veldig dyrt..

NB! Ekstremtlangtinnlegg under konstruksjon.
Oppdateres/redigeres/slettes/repareres kontinerlig.
What you tror du ser ikke hva du leser i morgen....


 Uncut. Unfiltered.
Kapittel Litteraturfestival 2018
Mens regner strømmer ned.
  • Kapittel 1. Torsdag 16.30. Kjellaren
  • Danmark i krig og Sameland i opprør. 
  • Tharaniga Rahja og Kaspar Colling Nielsen
  • Begge har skrevet scifi-ish, dystopisk-t om kriger i framtiden i Skandinavi. Ikke lest. Hadde kun hørt om dansken.  Tamil som skriver på nynorsk om samekonflikter høres nesten like tabu ut som skrukket til Harald Eia, men det dilemmaet overlater jeg til Nord. Fikk litt Norske Tabuer feeling. Komme her og komme her. Vest om nord. Godt hun ikke tok for seg trønderbønder... stadig like fordomsfull over here. Ikke alt går framover.
  • Rahjas svar på spørsmålet - hvorfor skrive om samer når man er oppvokst i Oslo? (eller var det i vest), var.. Rasisme og terror.  Tamiler, India og etnisk utrenskning. 
  • Dansken? Så ut til å kjede vettet av seg. Sjekket telefon, gjespet og våknet ikke til liv før det ble snakk om ei katt i sameboka. Gadd hverken snakke om dystopier eller sci-fi og da gidder ikke jeg snakke om boka heller. Riktig animert ble han først når de, til slutt, diskuterte, romandebutering og mottakelser...
  • Den verste anmeldelsen Rahja kan tenke seg:  God ide. Dårlig skrevet.
  • Nielsen mente alle forfattere var selvopptatte. = klisje. Tror Rahja slet med dansken, muligen var det overført og det var jeg som slet med dansken, språket, og ikke mannen.
  • Annet?  Krig er menneskets egentlige formål. Utslettelse av alt.. Alene tilbake.
  • Kapittel 3.  Torsdag 21.00. Sal 5.
  • Tore Renberg i samtale med Karin Haugen.
  •  
  • Har jo hørt Tore snakket om Teksas flere ganger før, men er glad for at jeg lot meg friste. Å sitte i kinosal er alltid en fryd og Tore sprudlet. Mer nedpå og dempet enn på Lillehammer. Kanskje var det hjemmebanen? Litt slitsomt med svært taletrengt og analyserende intervjuer, som til og med leste. LESTE?  
  • Hvem er det som vil høre fremmede lese fra Teksas når Tore sitter bredved?  
  • Renbergordene: Barokk, heimstad, lokal klangbunn, lavkultur, Balzac, Jarle, Rudi, mannroller, snoflete slackers, #metoo, Laxness, Selma, og her unnlater jeg å skrive det jeg alltid skriver om Gõsta, bokelskere og Inga...
  • Kapittel 4.  the Irishman.
  • 3 little old ladies i sin beste alder, drakk et glass vin og haltet mot natt. 
  • Kapittel 5. Facility check. Thon Stavanger. Ikke hyttemølla, men godkjent. 
  • Kapittel 7. Fredag 20.00  Frøken Pihl
  • Frank Tønnesen (Tønes) Romanlansering
  • Underfundig, morsom, unnvikende og vel verdt oppmøte. Lokalet  var fullt av sambygdinger og fans som inhalerte hvert ord. Ord om å skrive bok i hemmelighet, som han trodde var anderledes enn alt han hadde gjort, men som endte opp med å handle om den samme bygda, folka og tinga. Løsrevne selvstendige tekster om ting. Og folk som gjør dumme ting. Ting som stjeles. Ting til å samle på. Eggeglass
  • Nytt ord lært: Fajanser. Visstnok svært utbredt i vest, og France. 
  • Hadde ikke køa vært så lang hadde jeg kjøpt boka. 
  • Tok bare et eneste, grumsete bilde, pga alle sambygdingene som så rart på meg hver gang jeg klikket med penn og kamera. 
  •   
  • Kapittel 10, Bokbloggertreffet.
  • Tapte quizzen, selv om den bare hadde spørsmål fra 80tallet. 
  • Alle kan sine 4 store, obskur scifi og gammelkrim. Ingen vet noe som helst om Jan Kjærstad, som er like greit siden han ikke møtte opp til prisutdeling, men litt rart siden jeg har lest de fleste av samtidsbøkene hans.  
  • Enstemming  vedtatt. Elida er ny quizmaster. (puh)
  • Kapittel 11. Bokbloggerprisen.
  • De oppmøtte nominerte, Shakar, Senneset, Flatabø, Nilsen (f.v)
  • Jeg har lest alle 4 + de 3 andre (kun skrevet om Anorektisk og Begynnelser)
  •  
  • Ulrikkes vei og Grensen vant, som er helt greit.
  • Alt du vil vite om prisutdelingen kan du lese hos Solgunn, Tine og Anita. 
  • Notes:  10min er korte bokbad for de som er vant til å snakke langt og veltalende for sin sak (Olaug/Ingeborg/Monica) og for langt for de fåmælte  (Shakar). 
  • Notes: Interessant hvordan vi har stemt fram bøker som er prosjekter med andre mål enn ren kunst og underholdning. Voldtekt, spiseforstyrrelser, funskjonshemming. Politikk og opplæring. Som plottelskende virkelighetsfluktleser applauderer jeg derfor at den mest tradisjonelle strukturen vant romanklassen (Ulrikke).

To be Continued!

50 kommentarer:

  1. De derre intervjuerne som er mer opptatt av egen stemme og vise seg frem enn forfatterene, altså.. gjesp.
    Jeg ville gjerne hatt flere runder med Tore Renberg, men ikke slike intervjuere.. men, så var jeg ikke her i går heller.
    Og så dansken, da, uhøflig. Mobiltelefoner på arrangement skulle vært forbudt for andre enn bokbloggere og de som skal publisere på SoMe.
    Godt å se at det er liv i deg og det høres ut som du er i full gang. Enig i at dette virker ganske mye mer slow enn Lillehammer-- Vurderer å sove en stund før jeg drar ut på Lina Wolff. Ble ingen søvn i natt..
    Skal du ikke på Bøker&Børst? Eller Tønes eller begge? Har lyst å få med Tønes--

    SvarSlett
    Svar
    1. (sitter og høre intervju med Frank Løke på VG-Tv- interessant å høre hva som skjedde sånn egentlig, og det tror jeg på. Flott rom her, godt å være her en stund)

      Slett
    2. Jeg så også intervjuet med Frank Løke - det var opplysende - men, jeg skulle ønske han kunne være bare littegranne, sånn ca. 1 % ydmyk på egen oppførsel og ikke skylde på at folk ikke skjønner humoren hans.

      Slett
    3. Så dette med Frank Løke og vet ikke helt hva jeg skal mente, eller jeg mener ingenting, uansett hvor hardt jeg kjenner etter kjeder jeg meg. Frank Løke er kjedelig. Komplett forutsigelig. Og tv-2 visste det også. Hvis han begynner med trailrunning skal jeg følge med.

      Over til festival. BB om 30min. Fram til da blir det tvangsblogging, etterfulgt av tvangssminking. Det blir aldri for mye. Tjukke lag. Prøve å prioritere min indre (godt gjemte) blogger, festivalen får vike. Ja, også sa Solgunn at boka til Tønes er anmeldt i ei eller annen avis Firer. Den må jeg lese. Du også..

      Slett
    4. Btw, er dette Løkeintervjuet noe annet enn det som stod på insta? (avtalt spill etc)

      Slett
    5. Vet ikke hva som sto på insta, men det var et langt intervju på VGTV- og handlet om avtalt spill bl.a., men at ting falt uheldig ut pga reakasjonene blant folk der ute- Løken føler seg nok lurt, siden TV2 hele tiden spilte opp til at han skulle lage overskrifter. Det var en del av kontrakten. Også interessant det han sa om Tones reaksjoner før- og etter, eller det som ble sagt/fremkom i media ang Boratdrakten.-- Er nok mange sider av dette..

      Slett
    6. Jo, men det handler mye om Media/TV2 etc- salg og seertall. Løke er nå den han er.. men når TV2 får så mye reaksjoner fordi timingen for Borakstunt nå- ikke ble så passende i en sånn kontekst som tett dansing, og "går fra" sin psykologiske kontrakt, så sier det mye om hvordan de bruker mennesker , tenker jeg.-


      Jaja, over til annet- siden jeg så kommentarene først nå, de over altså. Tønes skal leses.
      Tenker på når jeg skal rekke å blogge når vi skal møtes 11.00 i morgen og deretter fly på arrangement.
      Frokosten er jo viktigst.
      Men det blir sikkert en glippe utpå ettermiddagen.
      Nå ble jeg så trøtt, plutselig.. så mye å følge opp på SoMe ass..
      Vurderer seriøst å ta betalt.

      Slett
    7. SoMe indeed.
      Regner med dere er trygt tilbake i midten. Angrer litt på at jeg ble igjen, men har sightseeingjogget og ser fram til nok en dag med hotellfrokost. Det er absolutt det viktigste. (Hadde jeg ikke tatt en ekstra dag tviler jeg på at dette innlegget hadde blitt skrevet.. om det noengang blir ferdig er fremdeles åpent)

      Slett
    8. Ja, turen gikk fint hjem. Rolig flight helt til Værnes, men vi er jo vant til litt turbulens der.
      Distraksjoner, hverdagen er full av dem. Sånn apropos, så snakket Espedal om det i filmen. Da han var ung forfatter ble han stadig avbrutt med telefoner, fordi ingen betrakter en hjemmearbeidende forfatters arbeid som arbeid. - Hva skal vi ha til middag i dag? sånne ting-- som ødela konsentrasjonen.
      Han gjorde noe med det, stengte telefonen e.l.
      Det må kanskje vi også for å få skrevet. (på jobben setter jeg jobbmobilen på flymodus innimellom for å få
      arbeidsro, faktisk)
      Tenkte jeg skulle skrive rapport fra helga nå, men du ser jo, det er lettere å kommentere.. og vips så er kvelden godt.
      --Vanskeligere å ta det igjen ut i uka..

      Slett
    9. Du fikk jo med deg mye mer enn meg, så rapportering forventes. Dette blir siste ord før jeg må pakke opp rommet og komme meg til flyplassen. Det regner fremdeles, men det er sol i øst og noen ganger er det beste med festival hjemkomsten. Det sier jeg nå, selvfølgelig, fordi jeg er sliten og ikke liker reise med fly. Ikke reising period. Noe som gjør meg til den meste a-typiske-bokbloggeren ever. Jeg er uansett bortkastet på tur. La ut på sightseeingjogg igår og fikk ikke med en eneste severdighet, annet en blå fortau og stadion. Etterpå. På kartet, så jeg museer, sverd og parker, i parallellgatene = jeg kunne like gjerne googlet bilder. Up in the air. Straks. Altså etter jeg har bussest og alt det der.

      Slett
    10. Rapporten la jeg ut søndag ved midnatt.
      Den er i boks. Alltid på når det gjelder.
      Nå kan vi også begynne å snakke om skikkelig høstvær her hjemme og nordover.
      Håper du kom deg vel hjem, tross lite trivsel med reiser og fly. Var hotellet bra? Den inkluderte maten?
      Ps: Tønes kommer hit til Litteraturhuset 6.oktober- bokbad og minikonsert. Så hvis du vil ha mer...

      Slett
    11. Så dette med Tønes. Du har og møte opp. Hvis den boka er dårlig kommer det til og bli høstens største litterære nedtur for min del. Nesten så jeg ikke tør lese.. Jeg vil selvfølgelig alltid ha mer. Så han dukket opp i Oslo rundt månedsskifte okt/nov. Kanskje jeg får det til da..

      Slett
    12. Jeg får besøk fra Oslo den helga ned Tønes. Hvis hun vil bli med, . ..har ikke fått boka i hus, har så mye liggende og i går begynte jeg å se Havets katedral på netflix. Farlig. Helga går vel bort til det , i alke fall åtte timer av den. Har kjøpt meg ny leppestift på HM nå btw. og alpelue . Synd vi ikke skal til Stavanger nå..

      Slett
    13. Morra mi sier at Havets Katedral på netflix var strålende (og hu har lest boka ørtiførti ganger). Begynte på toern da hun var på besøk (forigårs) men ble svært skuffet. Spoilersnilt sier jeg ikke hvorfor.

      Alpelue og munnrødt ville vært perfekt for oljebyen, men kan brukes på trønder.litt.huset også. Selfie fra Tønes forventes. Håper du gikk for FARGE og ikke nude.

      Slett
    14. Den er sterk. Skal se et par episoder etter at Skal vi danse- er ferdig. Arnau- smellvakker og hans elskede A like smellvakker. De har noe å ta av de spanjolene..Men så begynte jeg å spekulere på om det var vanlig å vaske hendene sine før de spiste på 1300-tallet i Spania? Lenge før Semmelweiss. Men det er mulig det kun var på sykehus og fødestuer de var så sjuskete.. hva vet jeg.
      --
      (toern trenger du ikke si noe om)
      --
      Jeg kjøpte en Midnight Mauve fra Max Factor. Merket for lavtlønnede sosialarbeidere.. Det er i den fargeskalaen jeg kler og bruker- fra mørk rosa til burgunder. Sånn rød ala Unni Askeland har jeg fra før, Dior fra taxfree, men bruker sjelden. Svært få bleke nordiske som kler det, egentlig, kun de yngre. Går an til fest i mørket. Eller hvis man vil leke Marilyn Monroe. Viktig med skikkelig styla bølger i det blonde håret. (jeg har blitt for grå og gammel)
      Ja, den alpelua sammen med mer dempet høstfarge lipstick kan brukes på trønder litt.hus. Høstfargene av året liker jeg, mye gammelrosa og burgunder.
      (mener du at jeg skal gå tett på Tønes kun for selfie, med alpelue og lipstick? Spørs om jeg da må kjøre opp fargeskalaen et hakk- mørkeburgunder mot lillasvart. Da må jeg nok ha med Randi,;) )

      Slett
    15. Midnight Mauve og alpelue høres ut som en selfie Tønes burde betale for å få være med på. Randi bør være med for å roe nervene.

      Vet kun det om toern (boka altså) morra mi sa. Regner med det blir en sesong2 på netflix også. My lips are sealed. Holder oss foreløpig unna svusltig spansk og gikk for nrk og Bortgøymd. Welsh.

      Slett
    16. Ja, du synes det ja?
      Time will show og om Oslobesøket vil bli med. Koster jo 250 kr.
      Svulstig spansk, ja, men beinhard 1300-talslrealisme også. Fattigdom, sult, grådig adel, maktsyke, svartedauden, inkvisisjon og voldtekter.
      --
      Btw. gleder meg til Babylon Berlin. Begynner i dag på nrk. Leser bok to i serien..går litt tregt, men setter min lit til den påkostede serien.

      Slett
    17. Aldri hørt om Babylon Berlin, men det kan være det samme. Falt plutselig nedi i tv2s store realityhull, Farmen, Idol, som vil si at jeg bør vel kaste meg over Skal vi Danse også. (Slik at alle referansene er klare til det året det dukker opp kjentfolk (2045?) #anitapåskalvidanse..

      Slett
  2. Det var et interessant arrangement med Køben og Sameland - jeg gleder meg til å lese boka til Tharaniga Rajah. Stavanger er en nydelig by, hyggelige folk overalt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg gleder meg også til at du leser boka til Rajah. Stavanger er over all forventning.

      Slett
    2. Kommentarene gleder et bysbarn, enda mer at dere kommer tilbake neste år. Da blir det mer struktur, klare ansvarsgrenser (quiz-master/administrering/innholdsansvar/rekrutteringsansvar/fremsnakking-av-bokbloggertreffet-til-nye-bokbloggere-ansvar m.m. Jeg gleder meg allerede, og i ånd av Anita skulle jeg også booke meg inn på hotell Thon Maritim for neste år, bare sånn just in case - men what? Bookingkalenderen gikk kun frem tom august. ANITA: hvordan fikk du det til?

      Slett
    3. MArianne: Booking dott com. Men jeg mener jeg sjekket hotelet direkte også, og det gikk an- men sidene prisene var de samme, så opprettholdt jeg bookingen på booking dått cåmm.

      Slett
    4. Når er det egentlig. Fikk med meg i sidesynet at det (sannsynligvis krasjer med Oslo Maraton), men har allerede glemt datoene (og er for lat til å sjekke opp). 20sept, ca?

      Slett
  3. Kjekt å få med litt av hva som skjedde før jeg ankom Kapittel, gleder meg til fortsettelsen keep up the good work :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, rakk (ehm prioriterte) ikke så mye. Fotfølginga av Tønes gikk i vasken, men fikk da ihvertfall med meg lanseringa. Fortsettelsen blir fin. Håper de fleste sitter igjen med ny giv og inspirasjon etter treffet. (Imponert over disiplinen din, jmf, samtale om innlegghyppighet)..

      Slett
    2. Jeg ble ihvertfall inspirert. Tine brukte lørdagsmiddagen til pep-talk, og jammen virket det ikke! Inga: du satt på feil bord! Neste år blir det tvangsplassering på deg!

      Slett
  4. Altså det var ikke bare helt greit at Tante Ulrikke stakk av med seieren,jeg personlig ble i fyr og flamme!
    Dumt at ikke du fikk fotfulgt helten, hva gikk galt?
    Ser ut til at dere har kost dere og det er bra. Det skal være litteraturfestival her i Bergen i feb, men jeg skal ærlig innrømme at det frister å reise på Kapittelfestival neste år.
    Aldri hørt om Fajanser....
    Tusen takk for oppdatering, I be back! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tenkte nok Ulrikkeseieren ville begeistre deg (mer enn de fleste). Du skulle vært her. Shakar kunne signert og smalltalket, eller ganske enkel rødmende fangirling fra bakerste rad. Og app. fangirling fikk jeg jeg bare med meg selve boklanseringa (NB! Du kan ikke ta med alt dette hjem. Overbevist om at du kommer til å like den, selv om jeg ikke har rukket skaffe/kjøpe/lese selv). Arrangement 2 var andre del av Vestlandsfesten, der jeg ga opp halveis fordi vi satt langt bak, ehm jeg, var lettere omtumlet og fikk tresmak i rumpa. Ryktene sier del 2, Renberg/Tønes var strålende morsomt (Ryktet = Tines innlegg). Arrangement 3 var i går, en lang busstur unna og jeg er elendig på logistikk og planlegging.

      Fajansere må du google. Og selvfølgelig kommer du på Kapittel neste år. Be back!

      Slett
    2. Når det gjelder Ulrikke så holder jeg meg taus. Leste ikke boka...hoi hoi... Når det er sagt - andre del av Vestlandsfesten, Tore og Tønes, ligger ute på nett!!
      FAJANSE! Yesss! Kopper og kar fra tidsalderen til bestefar!

      Slett
    3. fyi... Beathe i Stavanger neste år? Seff! Jeg har allerede booket hotellrom til deg - hehe!

      Slett
    4. Det mest interesante med -fajansene- var at det ble presentert/nevnt på en alldeles - dette vet jo alle - måte. Som sikkert vil si at vi ikke-vestlige var de eneste som ikke skjønte noenting. eg. blablabla og så stjeler han f..j..s..er... Nå som jeg har lest kapittelet der fajansene faktisk stjeles, skjønner jeg - at jo, fajanser er helt vanlig-e i vest..

      Hvor finner jeg vestlandsfesten?

      Slett
  5. Ble deprimert bare av å se overskrifta i går, og orket ikke lese. Nytt forsøk i dag, gikk bedre. Mest fordi det er så mye jeg ikke ville vært interessert i (, er bare interessert i meg selv, dere og Jenny Jordahl).

    Synes Elida-quiz høres skremmende ut, men trøster meg med at du påstår at Stavanger er en overkommelig by. Etter å ha sirklet rundt i ring over Stavanger uten å kunne lande snudde vi først (fly)nesa mot Oslo, hvorpå sidedamen spurte meg hvor lang tid det vil ta å fly til Oslo, og jeg måtte svare "aner ikke, for jeg har ikke peiling på hvor Stavanger ligger".

    Prisen? Enig i dommen "helt greit", selv om jeg ikke har lest noen av vinnerne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det som deprimerer meg at jeg visstnok må låse meg inn på et hotellrom, mutters alene, for i det hele tatt å orke se en datamaskin. What is this? 2 dager hjemme og jeg har ikke engang fått (tid) til å ta maskina ut av sekken. (det er ikke fordi jeg har et rikt og begivenhetsrikt fastlane liv).. Også veldig synd at du ikke kom. Må ha vært en ung og uerfaren pilot som ikke taklet 'litt' vind. Nesten så ønsker de hadde landet i Oslo for da hadde det vært lettere å reise videre. Skjønner godt at futten gikk ut etter å ha kommet hjem. (Ingen en eneste gang fikk jeg diskutert dragrace, selv om jeg gnålte om leppestift hele helga)..

      Geografilesson. Øst = høyre. Venstre for Vest. Midten er best. Nord er opp. Sør ned. Fungerer utmerket og besvarer alt man måtte lure på. Igjen. Du burde vært der..

      Slett
    2. Jeg pakket ut PC'n samme kveld, men har enda ikke pakket ut trusene og alle toalettsakene mine befinner seg i 100ml-flasker. Problemet med høyre/venstre og opp/ned er at alt endrer seg når man snur seg (kart, hæ?).

      Ja. Jeg burde vært der. Mistet ikke bare piffen, men også retten til å ta erstatningsfly neste morgen. Fordi jeg valgte å sove hjemme i stedet for på flyplass-hotell. Forstå det den som kan.

      (Hadde de landet i Oslo hadde jeg dukket opp ja...)

      Har falt helt av DragRace-lasset, liker å tro at det er fordi jeg har nådd metningspunktet mitt, men tror det er fordi økende popularitet = mer mainstream = mindre kult. Uansett. Hadde pakket med meg hele TO leppestifter, og denne ene er faktisk såpass sjokkerende rosa at den kunne sklidd rett inn i Ru's workroom. Akk.

      Slett
    3. (Prøve du å male et bilde av en skitten og truseløs trønder, uten retningssans, med knallrosa lepper? En storbyens bygdeoriginal? Delta Dawn? )

      (Får du med deg Tønes på litt.huset 6.okt er det nesten som du hadde vært i Stavanger. Han var høydepunktet. Og siden ingen ennå har lest boka, kan det hende den er et mesterverk.)

      Jeg har også falt av dragracelasset, har ikke sett en eneste youtube glimt etter s10 var ferdig og jeg innså jeg var anti-vixen og stikk i mot all pk-het. Likevel går jeg med en hemmelig drøm om at andre skal ta opp hansken = nye øyne, ny inspirasjon. Det mer mainstream dragqueens blir, vandrende rundt på Rema, det mer sminke kan jeg smøre på (uten å bli tvangsinnlagt)..

      Slett
    4. Når man snakker om PC... så glemte jeg den på hotell Thon Maritim da jeg sjekket ut. Det er en grunn til at jeg ikke var på nett før etter ca 6 dager. Begrenset hva man orker og gidder fra phon og padde... 8)
      Og neste år - prøv å finne en kaptein som kan lande da, og ikke bare fly i sirkler!

      Slett
  6. KUTT UT å skrive at det bare er "helt greit". Det er jo FANTASTISK!!!

    Mvh fangirl på bakerste rad

    Neida, men altså, oi oi oi som jeg skulle vært der. Desto gladere for at det blir gjentakelse til neste år. Har aldri vært i Stavanger, og om det ikke krasjer med Kambodsja håper jeg virkelig at jeg peller meg avgårde. Syns ellers evig synd i Haruhi. Til og med selv om hun bare syns det er "helt greit".

    SvarSlett
    Svar
    1. Stavanger var akkurat like fin som jeg trodde. Synd at jeg er så udugelig med kamera. Nå som datoen har kommet ut vet du vel allerede om det blir krasj. Jeg vet. Neste år ser det ut til å bli nok et år der man må velge mellom Oslo Maraton og Bokbloggtreff. Nå har jeg vært septemberskadet 2 år på rad, så i øyeblikket føler jeg at krasjen er for dum til at jeg orker forholde meg til det.

      Altså, det er jo det jeg sier. Veldig fint at Ulrikke vant. Hadde vært fint med alle, bortsett fra Berge.

      Slett
    2. Kambodsja? Du verden! Men ingenting trumfer Stavanger om høsten... heheeehhhh... Hertzlich wilkommen, Elli!

      Slett
  7. Det var ganske fantastisk (sier jeg som ikke har lest noen av vinnerne), men altså - det var fin stemning, gode intervju og jeg er ofte ganske begeistret for å kunne overvære bokgreier sammen med andre boknerder - og det var fantastisk. Nå skal jeg snart lese vinnerbøkene, selv om det selvfølgelig er alt for sent i forhold til pris og stemmer og sånt. Håper også Kambodsja ikke kommer i veien for Stavanger :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Både Grensen og Anorektisk ligger på storytel. Og absolutt alle ligger på eBokBib. Der jeg nå forøvrig er nr.26 på boka jeg ikke har tenkt å fortelle noen jeg leser. Tror jeg. Sjekker daglig for Tønes. Men det tar vel sin tid. Får bestille på vanligmåten..

      Slett
  8. Grensen prøvde jeg å høre på Storytel, men det funket ekstremt dårlig siden den som leser har talefeil, og det må jo være helt unødvendig å la en med talefeil lese en bok som er på ca. 20 timer? Måtte gi meg etter 6 minutter, da ville jeg bare rive ut øreproppene og rope HVORFOR HVORFOR HVORFOR - men resten av flypassasjerene ville sikkert ikke satt pris på en slik oppførsel så jeg lot det være. Anorektisk vil jeg lese selv, i papir slik at jeg kan notere underveis.

    SvarSlett
    Svar
    1. Har fremdeles ca 200s igjen av Grensen. Hadde tenkt å høre slutten på lyd, men er glad for at du prøvde det ut på forhånd. Har nå plassert Grensen (og Sabringa) midt på hyttebordet. Coffeetablebooks. Planen er at jeg skal lese 2 sider hver gang jeg går forbi. Dvs, etter jeg begynner å lese igjen. Vigdis kom ramlende inn på ebokbib igår. Gikk fra 28 til 0 på 1 dag. You?

      (Er du sikker på at det er talefeil og ikke dialekt?)

      Slett
  9. Jeg står som nummer 19 i kø på ebokbib, kanskje jeg rekker det før finnlitt, men det er ingen stress med den - har mer enn nok å lese og gjøre. Når det gjelder talefeilen vs dialekt, så vet jeg ikke - det kan jo hende det er dialekt som høres ut som talefeil, men det funket ikke for meg uansett årsak, men nå sliter jeg med å finne en lydbok som engasjerer meg. I går begynte jeg på Snabba Cach av Lapidus, får se om jeg gidder høre den ferdig. Det er mye svensk gansterspråk og dop og bøller. Kanskje for mye.

    SvarSlett
    Svar
    1. Lurer på hva som skjedde med ebokbibkøa, plutselig gikk alt veldig fort. Har såvidt begynt, særs ambivalent, men for seg om jeg lar meg vinne over. App. lydbøker, hvis du har hørt Rowling/Galbraith sine om Strike, har det nå kommet en firer (audible). De første 3 ligger på storytel. Liker de godt. Selv om noen (bla. Haruhi) synes de er langsomme. Ja, også kan du jo alltid kaste deg over Rudberg. Heltinnen Mariann er over 50, og bare det er verd en serie. (plott so, so). Forundrer meg ikke om det finnes dialekter som høres ut som talefeil, men som du sier, forunderlig at de skulle velge en slik til å lese lydbøker. Faktisk ganske artig...

      Slett
    2. Yesss til Strike! Noen idé om den er annonsert på Storytel?

      Slett
    3. Aner ikke. Men regner med det tar sin tid. Eviglang tid. Tror du bare må over på audible, eller kindle. Hadde jeg ikke allerede tabbet meg ut men å høre treern på engelsk, ville jeg trukket pusten og ventet på norsken.

      Slett
  10. Håh - sa jeg, som nå omsider er kommet kraftig igang med både lesing, blogging og blogginnlegglesing!. Jeg begynner på toppen igjen, og jobber meg gjennom. Her var det altfor mye å ta tak i ett svarinnlegg. Ha meg unnskyldt....

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, det er godt at fokuset er på kommentarfeltet, så ingen legger merke til at jeg ennå ikke har skrevet ferdig innlegget. (eller det forrige), ikke blir det nå heller, for det tok så lang tid å skrive kommentarer at engergien ble brukt opp (har kun tilmålte mengder). Dessuten syter hunden, sola skinner og jeg har linet opp 3 podcastepisoder om å løpe i fjellet. (Noe jeg selv forøvrig aldri kommer til å gjøre, pga idiotankel og sidegange ned trapper). Du er unnskyldt!

      Slett