onsdag 26. april 2017

BIOGRAFISIRKELEN 24 - GAMLE/UNGE DØDE


Thomas Hardy  (2006)
 - The Time-Torn Man
 - Claire Tomalin

Lydbok lest av: 
Jill Balcon/David Shaw Parker
Kilde: Storytel.no





Mitt Bidrag i Biografisirkelen 24.
Kategori: Død (før 30/etter 70)

 Jeg har valgt
Thomas Hardy: (1840-1928)
Født Dorset. Far murer. Mor belest. Avbrøt studier pga pengemangel og ble arkitektlærling som 16åring. Gift med Emma mot foreldrenes vilje.
Romanforfatter, poet og victoriansk realist.
Mest kjent for:  Tess of the d'Ubervilles, Jude the Obscure + dikt.
Ble over 80år. = godkjent.   (wiki for de detaljhungrige)

20.april (kun 5 dager på etterskudd)
Innlegg under produksjon:
Jeg er igang. Har en katt mindre. Stamper fremdeles i krim.
Først skal jeg lese alle andres bidrag, så skal jeg vurdere om jeg egentlig har noe å si om Tomalins Hardy. Muligens setter jeg DNF, og leser Tess eller Jude.
Optimismen er et annet sted.

24.april (hanging in, hanging on)
Jeg hadde lovet meg at denne gangen skulle jeg skrive et ordinært bioinnlegg. Omtale fra a-å, uten all denne får-ikke-til, har-ikke-tid, gidder-ikke, lese-ikke-skrive-sytinga. Men det er, seriøst, mer snø utenfor, enn det var på any given sunday, i hele vinter, og laver fremdeles ned.  Den planlagte energigivende (tvangsoptimisme), skotestende subbetempoøkta går ut, og jeg har for lite gnagsårplaster til å løpe på mølle.
Umulig å tenke på Hardy når jeg har så mange værproblemer.



Igår drakk vi søndagsøl på veranda'n. Idag, fram med spader og vintersko.



26.april  Kort prosess.
Har kommet fram til at det ikke er så mye å si.
Claire Tomalin skriver godt. Nøster elegant fram den røde tråden mellom liv og virke. Avkrefter myten om at Hardy kun skrev romaner for å finansiere diktene. Påstår at han likte det. Jeg tror henne, men er likegyldig. 

Denne biografien engasjerte meg ikke.


Åpner rett på lyrikken. 
Kona dør på loftet og  Thomas blir poetisk. Tross år som estranged ektemann, setter han seg ned ved likkista og lar fortidsminner og vakre formuleringer foreviges i blekk. Poems 1912-13. Det er forbausende rørende, og jeg noterte meg umiddelbart at jeg må bestille hardydikt på biblioteket. Litt lenger uti boka innså jeg, som mistenkt, at jeg ikke hadde lest hverken Tess eller Jude, selv om de står i hylla, og blir derfor stående med kun 2 leste. 
Under the Greenwood Tree og Far from the Maddening Crowd.

Tomalin summerer. Hele Thomas, barndommen (1840+) og bondelandet (Dorset) inn i bøkene. Setter vandring som gjengående symbol. De skal visstnok gå unormalt mye i hardybøker. Hver gang det skjer noe viktig. Fordi Hardy gikk. Til arkitektskolen. Mellom by og land. Penn i hand. I litterært fiktivt landskap (Wessex). Som meg. Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg er så uinspirert. I skriveøyeblikket, selvklart, jeg sov knapt i natt, så hele sesong 1 av Girlboss fordi jeg ikke maktet å plassere heltinnen (usportslig å google), fant ut at det var hun fra Secret Circle (ungdomshekser) som jeg hoppet av etter 3 episoder, nettopp pga, hovedrollen, men da var klokka allerede fire, og jeg kunne like gjerne se finalen. Man fullfører.

Det vies flere sider til ekteskapet. Det første.
Kona Emma, som også ville skrive, og som ble sett på som lettsindig lettvekter, og som (rettmessig) ble sjalu og flyttet opp på loftet pga mannens kvinnehistorier. Spesielt fant hun det tungt å svelge at han veiledet andre skrivende kvinner uten å bry seg om hva hun, kona, skrev på. Kjenner frustrasjonen gjennom århundrene. Han giftet seg på nytt etter Emma døde, men da var han allerede berømt forfatter og kone nr.2
, purunge Florence, visste hva hun gikk til.

Tungsinn
, kanskje det smittet av
, og det er derfor entusiasmen mangler..

Hovedsaklig handler biografien om den litterære produksjonen. 
Hvordan romanene ble til. Hvordan de ble mottatt av samtiden. 
Artig å lese hvor opprørt blant annet Henry James var. Spesielt var det kvinneskikkelsene til Hardy som forarget.  Med sterke drifter. Sensuelle og virkelige. At han var samfunnskritisk og sparket oppover til adelen/herskende klasser var heller ikke populært. Også Henry James da
, som selv hadde så mange hemmeligheter....

Biograf Clarie ga meg lys til å lese mer av Hardy.
Mer om Hardy kan jeg styre meg for. Ble for grått. Er for trøtt.
Av Tomalin?, ja, Dickensboka ihvertfall..


 Poet med bart:

Sirkeldeltakelse: 
Les ei bok i riktig kategori
Skriv et blogginnlegg
Legg igjen link i kommentarfeltet.
Har du ikke blogg holder det med en kommentar
 ---------------------------
Neste kategori i Biografisirkelen er:
Levende (pr.31.12.2016)
Bloggdato er 15.juni 2017.
De øvrige kategoriene for 2017 finner du her:


27 kommentarer:

  1. Påskekrim hoppet jeg over, men jeg har lest biografi om Marie Høeg (dobbeltkommentar, men det får gå):

    https://thousandthunderingtyphoons.wordpress.com/2017/04/15/mari-leser-biografier-4-kvinnesak-og-kontrovers/

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for samvittighetsfull dobbelposting. Hadde tenkt å kop/lim selv, men du slo meg (heldigvis), gjør resten når jeg har bedre tid. Påskepliktene kaller.

      Mari om Marie Høeg:
      https://thousandthunderingtyphoons.wordpress.com/2017/04/15/mari-leser-biografier-4-kvinnesak-og-kontrovers/ 

      Slett
  2. Heisan. Påskeplikter her også. 25-årsdag i heimen og familiebesøk i går og dag. Og innimellom påskekrim. Har begynt på Jussis Selfie nå og vil ikke være pliktoppfyllende Hagerupleser før overpåskehelga.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ville blitt ferdig med prosjektkrimmen min igår jeg også (trenger kryss) men glemte den jeg på hytta (nabohuset) og prøvde å høre Hardy istedet, som gjorde at jeg sovnet innen 5min. Ikke fordi Hardy er dårlig, kun for lite pur action og morderjakt. Som jeg sa, før jeg forlot det andre kommentarfeltet, take your time. Jeg er langt på etterskudd..

      Slett
    2. Aner ikke hvem Hardy eller Tomalin er, men skjønner det var en gammel mann fra gamle dager, og altså ikke han som skrev Hardyguttene.
      Har lest ferdig Hagerup, må bare få tid og energi til å skrive.. Dropper hagelagsmøte i kveld pga det kommer en mann fra kjøkkenleverandøren ifb med en klage jeg har fremsatt på sprekk i benken.
      Egentlig er jeg bare veldig trøtt og tappet. Så det passer godt at kjøkkenmannen stikker innom. (så jeg kan droppe møtet/dugnaden)
      Og så skal jeg se HBO i kveld, Handmans Tale..

      Slett
    3. Her om Inger Hagerup: http://artemisiasverden.blogspot.no/2017/04/alt-er-sa-nr-meg-av-klaus-hagerup-om.html#more

      Slett
    4. Hmm, riktignok var innlegget daft og uinspierert,(selv den oppdaterte versjonen) men hvis du fremdeles ikke vet hvem Thomas Hardy var (engelsk forfatter, århundreskiftet), må jeg slette og skrive på nytt. Sukk til alle disse kravene.

      Clarier Tomalin kjenner jeg kun som biograf, fordi hennes Dickens biografi ble glødende nevnt i Hornbys Polysyllabic Spree, og alt som nevnes der bør noteres, for sikkerhets skyld. (selv om Hornby og jeg har svært avvikende lesesmak). Hun har også skrevet Jane Austen biografi.

      Anita om Inger Hagerup:
      http://artemisiasverden.blogspot.no/2017/04/alt-er-sa-nr-meg-av-klaus-hagerup-om.html#more 

      Tror de må være første gang du er så seint ute?

      Slett
    5. Jo, NÅ vet jeg jo det.;)

      Ja, aldri vært for sent for, i tilfelle aldri mer enn en dag, tror jeg..

      Slett
  3. Ferdig med omtalen av boka om Håvard Vederhus: http://bokbloggberit.blogspot.no/2017/04/biolesesirkel-et-kvart-liv-av-hans-olav.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Berit om Vederhus:
      http://bokbloggberit.blogspot.no/2017/04/biolesesirkel-et-kvart-liv-av-hans-olav.html 

      Slo meg nettopp at når jeg leser på telefonen kommer linkene opp automatisk, uten at jeg trenger formaterer. Kanskje er det bare firefox som ikke vil gjøre om lenkene, altså jeg som henger etter?

      Ante ikke at Lahlum skrev bios. Leser så snart roen har senket seg og tida kommet tilbake. Har endel fordommer mot mannens skriving, uten å ha lest ei eneste bok. Tror det er den tørre måten han ordlegger seg på, er redd det skal skinne gjennom.

      Slett
  4. Omtale av Kurt Cobain bio her:

    http://elbakken.blogspot.no/2017/04/charles-r-cross-heavier-than-heaven.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Elisabeth om Cobain:
      http://elbakken.blogspot.no/2017/04/charles-r-cross-heavier-than-heaven.html 

      Gleder meg til å lese. Skulle egentlig hive meg over biolesing/skriving idag, men er ukonsentrert. Har nettopp vært til dyrlegene og avlivet katt, og selv om det var ventet er det vanskelig å omstille seg. I morgen, i morgen. (Har jeg ihvertfall gode intensjoner.)

      Slett
  5. http://groskrosverden.blogspot.no/2017/04/biografi-lesesirkel-xxiv.html

    Her er omtalen av Anders Lange bioen. Jeg gadd ikke å logge meg på nettet i påska, så derfor kommer linken først nå :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gro om Anders Lange:
      http://groskrosverden.blogspot.no/2017/04/biografi-lesesirkel-xxiv.html 

      Disiplinert av deg å være internettløs i påska. Jeg holdt meg unna pc, men ikke telefon. Bare konsum, ingen produsering. Lydbok har vært utelukket så har ennå ca 1t igjen av boka. Regner med å bli ferdig iløpet av dagen, og skriver imorgen, eller leser ihvertfall deres innlegg i morgen, eller ikveld..

      Slett
  6. Nå har jeg jammen klart å skrive innlegg om JonBenet bare noen dager etter fristen. Ikke helt fornøyd med boken som jeg vel har vanskelig for å kalle biografi da den handler lite om livet hennes. På den annen side er kategorien død, og jeg har lært mer om den døde JonBenet enn den levende.

    http://sa-rart.blogspot.no/2017/04/biosirkel-jonbenet-det-uoppklarte.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Silje om Jon Benet:
      http://sa-rart.blogspot.no/2017/04/biosirkel-jonbenet-det-uoppklarte.html 

      Så du hadde vært streng på goodreads, så gleder meg til bioslakt(?).

      Slett
  7. Har aldri høyrt om Hardy før, men som eg har erfart fleire gonger: Å delta i biosirkellesing er lærerikt på mange ulike måtar. Horisonten vert utvida.
    Fekk dessutan ei påminning om at eg har Tomalins Dickens-biografi på vent. Du hugsar sikkert at eg vann den i samband med sirkeldeltakinga for eit par-tre år sidan? Kan den passa inn i nokon av årets kategoriar? Han kunne ikkje passa inn i denne runden med dei døde - til det vart han for gammal/ung. Kva med Hårete? Han hadde i alle fall ein litt pussig fasong på skjegget? Eg har lest (bitte)litt i Dickens-bioen, og sett at språket ikkje er uoverkommeleg vanskeleg - men eg strevar med å komma over engelsk-terskelen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja, det var et kort øyeblikk der hvor jeg pøste ut Tomalinbiografier. Som ei pølsetante. Det var et sånt spotifytriks selvfølgelig. Get'em hooked, så, høyner du prisen, eller - fjerner premieringa, men ikke før de ikke kan leve uten 6 biografier I året.

      Hadde egentlig tenkt å lese Dickensboka, men som du sier, han ble ikke gammel nok, hadde Jane Austens vært å finne på storytel, hadde jeg valgt henne istedet, men nei. Hadde tydligvis kjørt meg fast på Tomalin. Mm man kan bevise gal og/eller ondskap hos Dickens (skeptisk) blir det Hårete som er det eneste alternativet iår. (Han skrev vel ingen kokebøker? Eller, kanskje det er andre som har skrevet bøker om bespisning i Dickensromaner. De putter alt mulig inn i disse doktoravhandlingene sine.. eg, sausens betydning i David Copperfield..
      , if so, kan du gi blaffen i skjegget og putte han i METT...

      Slett
  8. Jeg er egentlig veldig fan av disse prokrastineringsomtalene dine, men problemet er at bloglovin ikke får med seg at det har kommet noe nytt når du bare redigerer... Så late to the party.

    Har bare lest Greenwood Tree av Hardy selv, og tror den er ukategorisk lystig? Husker forøvrig at du leste den, du hadde vel til og med et mål? Tror jeg leste den samtidig som deg, men dette er så lenge siden at jeg ikke turte å kommentere på bloggen din, i frykt for at du skulle lese min....Uansett, fikk ikke lyst til å lese mer Hardy nå, men fikk lyst til å lese mer Tomalin. Hun er så helstøpt og grei. Kanskje Austen, selv om jeg er skeptiker (eller kanskje nettopp derfor, hva hvis Tomalin sier at man ikke trenger å lese noe annet enn Emma, også kan jeg endelig legge fra meg tanken på at det finnes en Austen for meg der ute). Usikker på hvilken kategori jeg kan snike inn den godeste Jane i da...ond?

    ((Jeg er så klart ikke ferdig med mitt eget bioinnlegg, dooh. Jobber med saken...la oss si før nasjonaldagen?)).



    SvarSlett
    Svar
    1. Burde helt klart å ha trykt på Greenwood-linken før jeg kommentere her, for der var jeg jo, i 2011, i kommentarfeltet ditt. Hukommelsen altså, fiffig ting.

      Slett
    2. Tok en titt i fortidens kommentarfelt (herregud vi har holdt på med dette lenge) og ser at jeg påberoper meg å har lest Tess. Er nå usikker på om jeg skal tro på meg selv, eller meg selv, eller bare går utifra av vi begge lyver. Eller, som enhver annen seriøs leser ville gjort, kaste fra meg alt annet å lese NÅ, deretter redigere begge inneleggene så raskt og sømløst at ingen får det med seg.

      Kan det rett og slett være at jeg har lest Tess? Er det henne jeg husker som løper mellom låvene?

      (Bloglovin burde lære seg noe nye triks og Tomalin kommer garantert til å si at du må lese Pride and Prejudice.)

      Slett
    3. Ja, det gikk nettopp opp for meg også hvor lenge vi faktisk har holdt på med dette her... og i løpet av alle disse årene har jeg omtalt, kanskje tyve bøker. Eh.

      Har lyst til å si at du så klart burde lese Tess NÅ, men jeg tror egentlig ikke den er noe særlig (har allerede glemt at jeg når jeg leste dette innlegget før i dag, tenkte, huh, Hardy kanskje han ikke er så dum allikevel).

      Uansett, her er mitt bidrag:

      https://bokboble.wordpress.com/2017/05/01/erindringer-eventyr/

      Raskere enn forventet!

      Slett
    4. Beklager sommelet, har vært mer opptatt av løping enn lesing de siste dagene..

      Haruhi om Selma:
      https://bokboble.wordpress.com/2017/05/01/erindringer-eventyr/ 

      Sjokkert over at du rakk det før nasjonaldagen. Det var nok angsten for at du ikke skulle rekke å stryke 2 bunadskjorter på 2 uker som satte fyr på tastaturet. Tenker jeg...

      Ambivalent iforhold til Hardy. Tenkte han var svært dyster før biografien. Men Greenwood Tree er lek og moro. Tomalin prøver å benekte at bøkene er mørke, eller ihvertfall hun forsøker å pusse litt på mørkeryktene, og fokuserer heller på at det var mannen som var tung, ikke nødvendigvis litteraturen. Jeg velger inntil videre å tro at hun har rett. Skal lese Tess, på nytt, eller for første gang, (straks jeg får tid).

      Slett
  9. Jeg vet hvem Hardy er, men der stopper det. Lyrikken virker mer interessant enn vandringa.

    Tomalins fokus virker litt... kjedelig? Driver hun med resepsjonsstudier, liksom?

    SvarSlett
    Svar
    1. The Greenwood Tree var ei underholdende bok. Lysting luring i skog og bar.. Kanskje du, som ivrigere diktleser enn meg, bør sjekke ut disse diktene, for meg, på forhånd, slik at jeg kan konsentrere meg om å få denne d'Ubervillesgreia på stell. Kan jo ikke hoppe rundt i kommentarfelt i 9 år og lyve på meg leste bøker. Tess må (gjen)leses så fort som råd er.

      Tomalin var litt kjedelig, men det kan hende det også er meg. Det er lenge siden jeg har lest en 'standard' biografi i sirkelen, og kanskje har jeg bare glemt for sjangeren er ment å være?

      Slett
    2. Eh, ivrig og ivrig. Av en eller annen grunn har jeg endt opp med å ta mange flere lyrikkemner enn jeg kanskje burde. Tror jeg har blitt miljøskadd.

      Nei, nei. Standardbiografier kan være ålreite. Du må bare finne de riktige. Det finnes f.eks. et par bra Rolf Jacobsen-bioer (Hanne Lillebo + Ove Røsbak), sånn i tilfelle du skulle føle for å fordype deg i norsk høymodernisme noen gang.

      Slett
    3. Rolf Jacobsen bio høres absolutte interessant ut, om ikke annet enn fordi jeg sikkert leder internetts konkurranse over hvor mange ganer man kan nevne Myrstrå vipper hvert år. Ingen dikt har påvirket meg mer.

      Slett