onsdag 8. oktober 2014

TVANGSLESINGSKLUSS.



Elanor & Park  (2013)
 - Ranibow Rowell

Årets første innlegg i serien om impulskjøp som egentlig ikke er for meg og som sniker seg respektløs forbi hele lesekøa, og ødelegger nattesøvnen.

I tillegg er det ei ungdomsbok
, noe jeg sverget av for godt etter Fittekvote
, mm de handlet om velustyrte vampyrer.





Særs tilfeldig og dårlig timet.
Kvelden skulle brukes til å se 3 episoder Homeland, og lese ferdig Ladyboys på sengekanten, men internettet var ustabilt - og Netflix timet jevnlig ut.

Det sier seg selv at man da trenger noe 'lett' i buffrepausene. Lettlest fra eget kindlebibliotek. Mitt forsvar her er at det fantes ingenting lett blant de påbegynte, ingenting enkelt blant de uleste - Oksanens Baby Jane - er ikke hva man leser i reklamepauser. Norman Rush må ha full konsentrasjon for å nytes. Jeg trengte flyt og kjærlighet - og trykket på den aller siste boka på amazons anbefalingsliste - bøkene de er overbevist om passer for meg - de har jo passet for andre med lignende kjøpemønster.

Ahh, de er så smarte på Amazon.
Et klikk for gratisprøve.
Ett til og du har allerede lest 2 kapitler.
Da jeg kom til meg selv igjen var klokka 03.50

På en måte, dypt der inne i boka, maktet jeg både å se ferdig Homelandepisoden, gå tissetur med hund og drive kveldstrøtt smalltalk, og det var et par ganger jeg var oppe for luft og ristet oppgitt på hodet over ungdommens uforanderlige svulstigheter, og undret meg på akkurat hvor stor Shameless-fan forfatter Rainbow er.
Jeg gjetter STOR.
, så viste jeg fingern til egen hjerne og sank tilbake i transen.

Det spiller altså ingen rolle.
Blæh til språk og forutsigelighet.
Når boka løfter deg ut av virkeligheten, og du glemmer at du er gammelkjerring nærmere inkontinensproblemer og leverflekker enn rødmende kinn og hjertebank
, og faller skamløst og vitende inn i den mest sørpete klisjeen av dem alle.
Nostalgien.

Den forfatteren ikke engang skammer seg over å spille på.
Hvorfor skulle hun det?
Det virker jo.

Om hvorfor Elanor mener Romeo og Juliet ikke handler om true love.
, men om Shakespear som morer seg og gjør narr av kjærligheten
, fordi de er for unge og ikke kjenner hverandre, og Romeo dessuten svermer for Rosaline.

- "It's Shakespeare making fun of love", she said
"Then why has it survived?"
"I don't know, because Shakespear is a really good writer?"
"No!" Mr Stessman said. "Someone else, someone with a heart. Mr.Sheridan, what beats in your chest? Tell us, why has Romeo and Juliet survived for four hundred years?"
Park hated talking in class. Elanor frowned at him, then looked away. He felt himself blush.
"Because..." he said quietly, looking at his desk,  
" because people want to remember what it's like be young? 
And in love?"


Historien?
Det er 1986, og den nye jenta og ikke så populære gutten, møtes på bussen. Hun har knallrødt hør, han er halv koreaner. Han kommer fra et møblert hjem. Hun lever selve definisjonen på dysfunkjson. De leser tegneserier, bytter kassetter og faller skjørt og vakker for hverandre. I hemmelighet. Ahh, det høres så banalt ut, men boka er prisvinnende, omdiskutert og til og med 'banned'. (du vet disse amerikanerne....)


Stupid Asian boy.
En av de tingene som fascinerte meg underveis, og som jeg nå i etterkant ser har fått kritikk, er Park og hans koreaner-aner. For meg som har tilbrakt hele forrige uke med å lese alt man trenger å vite om Ladyboys fra Thailand er dette uhyre interessant. Ikke minst fordi det også tas opp i lydboka jeg hører.
Adichies Americanah.

Adichie snakker om usynlige folkegrupper og om de som er, opplest og vedtatt(?), nederst på 'attractive skalaen' - altså svartsvarte kvinner (eg. kvinne av hvilken som helst opprinnelse med den mørkeste huden), og asiatiske menn. Sistnevnte enda mer usynlig enn de svarte kvinnene, men takk og pris, smarte.
, dette er spesielt morsomt - med tanke på hvor ofte Elanor kaller Park:
, stupid Asian boy, kkklasjklisje

- "Nobody think Asian guys are hot, Park said finally - "
- "Are you trying to come up with a superhot Asian guy, so you can prove me wrong? Because there aren't any. I've had my whole life to think about this."
Flere kapitler senere kommer Elanor opp med Bruce Lee.
, ja selvfølgelig driver Park med kampsport.

Enda mer interessant blir det når det stadig refereres til Parks feminie sider, barndom og interesser (eg. hjelpe mora i beautyshoppen), og at også Elanor nevner at det er det kvinnelige i Asian males som gjør dem vakre. Park kommer også i konflikt med sin far pga et plutselig forkjærlighet for eyeliner.
 - så han har komplekser pga kjønn og asia  (men er smellvakker)
 - hun sliter pga fattigdom og lubbenhet.  (og er selvfølgelig smellvakker)

Som nevnt over, lettvinte klisjeer og forutsigbarhet, som jeg kanskje ikke engang hadde lagt merke til hadde jeg ikke for tiden vært så opptatt av asias tredje kjønn. Kanskje er det slik som wiki hevder at Rowell bruker Park som et virkemiddel for å fremme 'hvite' Elanors utvikling og historie, eller kanskje hun prøvde å si noe, gjemme en aldri så liten provokasjon der inne mellom de sarte kjærtegnene?

Jeg håper hardt på sistenevnte, men det er hindsight og retrospektvisdom
, under nattens intense lesetokt, ville jeg bare at alt skulle gå bra
= happily ever after og død over mobbing og voldelige stefedre

Elanor & Park hos tanum.no
Min er fra amazon
Flere norske blogger:  (rop ut)
Beathe, Karin og Altabibliotek.


 Samme håret som Elanor?

Forfatter Rainbow er født i Nebraska i 1973 og ble prisvinnende bestselger forfatter i 2013, da hun, i tillegg til E&P også ga ut Fangirl. (wiki)

Jeg er ennå ikke kommet meg etter nattens utskeielser
, og går nå tilbake til å ikke lese ungdomsromaner.
, back to business
, booker og norske 2014bøker.



10 kommentarer:

  1. Å nei, og jeg som hadde tenkt å hoppe over den. Jaja, jeg får vel bare begynne å lese....

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, her er det bare å sette igang.
      Gulltipset er å starte tidlig på kvelden slik at ikke hele natta går med.

      Slett
  2. Haha - jeg ler her på min pinnestol i fremmed land. 03:50 og full av klisjeer? Ja da må boka være god! Jeg balanserer ditt klisjefyllte liv med 5 hardtslående britiske, gamle romaner og plystrer høyt og skjærende. (kanskje jeg rett og slett må finne noe lett til kvelds jeg også..? - jeg vet hvor jeg skal lete!) Og bare for å ha det sagt - impulskjøp SKAL per definisjon leses først! Jeg er igang med bok 2 i The Maze Runner serien. YA-lurt som deg. Frykt ikke - det kommer alltid en tid for Rush! Engang.. Til våren kanskje?

    SvarSlett
    Svar
    1. På pinnestol i fremmedland?
      Fantasien min kommer til kort, alt jeg ser er deg blant høyreiste fjell, svøpt i leopardpels men ei 1001bok ved brystet.

      Når det gjelder Rush har jeg en unskyldning - ikke du, mm du leser Paringslek på engelsk, som jeg har hørt skal være ganske utfordrende. Jeg leser Mortals - på engelsk (ikke like komplisert) - og liker den ufattelig godt, selv om den innimellom havner i bakleksa og det går uforståelig tregt. 48% er alt jeg har å skryte av - det er halveis og ca 400s (tror jeg).

      Klassikerposten din står øverst på lista - må bare overvinne viljestyrkemuskelen og komme meg på tur ut i regnet først - du får bli gulrota.

      (YA-lurt = så sant som det er skrevet)

      Slett
  3. Denne boka føler jeg dukker opp overalt om dagen, som om en eller annen høyere makt (la oss kalle den Forlaget) mener at dette er ei bok jeg MÅ lese. Jeg biter tenna sammen og konsentrerer meg om norske 2014 bøker, noe jeg koser meg med, og lukker øynene for de norrøne gramatikkbøkene som ikke frister like mye. (Også håper jeg du ikke legger merke til det store gapende hullet som befinner seg der en alternativbiografi skulle være på leselista mi, med mindre jeg kan snike inn en aldri så liten nazist. Som ikke var så inmari alternativt siden det er snakk om 2. verdenskrig *sukk*)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hmm, kanskje det slett ikke var så impulsivt og tilfeldig som jeg trodde, men kun jeg som falt rett inn i reklamefella? Det mer eksponert man blir, det mer vil man ha, og til slutt handler man som en clouless lesezombie, som fremdeles tror hun fant på alt selv. Nuvel - det har skjedd før
      , kommer sikkert til å skje igjen
      , selv om jeg selvfølgelig blånakket kommer til å hevde det ikke skjedd her.
      Til Dovre faller.

      Alternative nazister er lov, altså så lenge som man også i nazistmiljøet var alternativ. En homofil jødenazist blant Hitlers nærmeste feks. Eller det blir feil siden jeg nå har bestemt meg for at medfødt ikke er alternativt. Men hva med en pasifist-nazist?

      (2014bøker er selvf. viktigere nørrøn grammatikk)

      Slett
  4. Jeg kunne ikke kommentere på den siste bloggposten din, for jeg er jo ikke med i den indre biografisirkelen - har jo vært innom og spamma kommentarfeltet før, men er blitt så oppdratt med årene. Det må være Oslo som har påvirket meg.

    Første gang jeg leste dette innlegget lo jeg veldig høyt og veldig lenge, men hadde bare en mobiltelefon tilgjengelig og med den er det vanskelig å få lagt inn kommentarene. Så nå husker jeg rett og slett ikke hva jeg skulle si. Kanskje noe om god humor og morsom lesing?

    SvarSlett
    Svar
    1. Du er velkommen til å spamme kommentarfeltet når du måtte ønske, spesielt på biografiinnlegg. Holder du deg der lenge nok blir du snart deltaker. Plan ABC. Ei uke hjemme i Alta og alt dette Oslotullet er forduftet.

      Sikker på at du ikke skulle si noe om mangel på fremmedord og enkel oppbygging, og at denne boka skal du lese straksens, rett etter du er ferdig med Midnattsbarn?

      Slett
  5. Midnattsbarn ja......ja og ja. Skal prøve å få hørt den ferdig før jeg reiser til Marokko. Er litt småfristet til å lese Eleanorboka, så den blir nok lest en dag. Men ikke den her uka!

    SvarSlett
    Svar
    1. Midnattsbarn først, så Elanore, så Adichie
      , og siden vi nå først snakker om lydbøker, du må høre bøker med Andoh, hun er for tiden min absolutte favoritt oppleser.

      Det jeg glemte å si om biografiene i forrige kommentar er at du er klar over at det sikkert finnes ei Finnmarksbok pr. kategori? Du har virkelig gått glipp av en mulighet til nord-reklame her.

      Slett