tirsdag 11. april 2017

2017: PÅSKEKRIM, PÅSKETRIM


Posesalg på min lokale misjonsstasjon. 50kr/posen. Inkludert svær hårete bio (Bjørn Eidsvåg), ny Connelly, Eugenides, og Skårderud om spiseforstyrrelser. Meget fornøyd
.. må bare begynne å lese papribøker igjen.



Hvor bliver Påsketipsene av?
Ja. Jeg vet jeg har annonsert påskekriminnlegg, og det er bare å begynne å fordele skyld. Neil Gaiman er mannen jeg retter fingeren mot. Hans American Gods (20t), har ødelagt hele den teoretiske publiseringsplanen. Gudsjammerlig kjedelig om gamle guder og nye guder, og halvguder, avguder, og døde guder. Jeg leverer den rett tilbake til Audible, straks jeg er ferdig (4t igjen). Planlegger å ta med på hundetur og late som jeg hører etter.

Jeg tør ikke spørre hvorfor dere som elsket den (dere er mange), jublet så høyt. Er redd svaret vil være like livsutsugende som boka. De som vil kan selvfølgelig fortelle meg det likevel. Kommentarfeltanarki.
Anarchy in the c.felt.

Dette teller selvfølgelig som anmeldelse og er det eneste jeg, ever, (bortsett fra mulig goodreadssyt) kommer til å skrive om American Gods. Tv-serie er forbausende på vei. Jeg boikotter. (mm, Kevin Costner er med). Apropos, boikotter nå også Riverdale. Heldigvis har det kommet nye episoder av Suits og Chewing Gum.


Påskekrimmen?
Dere vet man kan laste ned til offline på netflix nå?
Nesten så man, american god forbid, ikke trenger bok, at all.


Hvorfor?
Ikke nå. Bare 5 dager igjen til biosirkel (15.april) og pga Gaiman har jeg ikke engang begynt på Tomalin (om Hardy). Det hjelper ikke at boka bare  er 6t når man aldri trykker play. Dessuten blir det bare 4 dager mellom innleggene, som er 20 for lite, eller 2 hvis jeg ikke publiserer før i overmårra. 2 dager bør man ihvertfall beregne på et folkeopplysende påskeinnlegg.


Når?
Det er knappe 3 uker (drøye 2) til Sentrumsløpet og det er akutt krise. Jeg løp for fort ifjor til å takle over timen iår, og selv om under 60 skal gå rimelig greit, må det likevel innsats til: Helst vil jeg ned mot 55, og da må jeg i det minste løpe noen intervaller, og rett opp fra sykesenga til pollenvår og intervallløping, med en fart man ifjor brukte på rolig langtur, gjør at all mental kraft og styrke blir brukt på selvmedlidende kamp mot dørstokken. Påmeldte?

Forsøk på lett, ledig og uanfektet slo feil ut, stivnet krampeuttrykk og munnviker på knærne, selv hunden ler. Øver på å fortrenge Slottsbakken og le falskt og påtatt i alle oppoverbakker. 
Påsketrim er like obligatorisk som påskelesing.



Påsketips sa du? 
Here you go. Husk plaster. Lomma full av compeed.
Og snu i tide.


Påskebøkene?
Ok, jeg gir meg, her er tipsene fra i fjor og forfjor.
Nesten krimfritt i 2015Krim only 2016
Tidløse bøker som overflødiggjør ethvert nytt påskeinnlegg fra meg. Det er en gedigen misforståelse at man bare skal lese nye bøker i påska. Gimmick.

 Surrender
Jeg har lest 16 krim iår. 16 av 42.  Det er nesten halvparten.
Oppfølgere + 2 nye serier.  En å hoppe over. En meget anbefalingsverdig.



 


Serien du burde ta med deg på fjellet er: 
Neppe overraskende:
Krimserien til Robert Galbraith, aka JK Rowling.
Så langt 3 bøker om privatdetektiv Cormoran Strike og sidekicket (foreløpig) sekretær Robin. Det er god gammeldags, langsomkrim med fokus på karakterer. formel og plott. Er det noe Rowling kan så er det karakterbygging og historiefortelling, uten at det utelukker at det tidvis er mye blod og gørr.  Overraskende brutale, faktisk.

Handling: Modellverden. Forlagsbransjen. Og Cormorans fortid.


Jeg likte de 2 første best (Når Gjøken Galer/Silkeormen), mens nr. 3 (Career of Evil) skuffet, mest fordi jeg ikke var helt fornøyd med karakterutviklingen, eller, det blir feil, jeg mislikte valgene forfatteren tok for dem.  At jeg hørte de 2 første på norsk (storytel), og skiftet til engelsk for treern (audible) kan også være en medvirkende faktor. Det er blasfemi, men karakterene var bedre (lest) på norsk.

Gleder meg likevel uhemmet hemningløst til bok 4 som er annonsert å komme iløpet av 2017. 



Tips2: Danskekrim. 
Jussi Adler-Olsen om Avdeling Q.
Omtaler av de første 5 bøkene.
Ble lei etter femmern (Marco-effekten), men fikk jussifeber (sammen med resten av Norge) i mars og slukte de 2 siste. Denne gangen på kindle. Savnet Helge Winther-Larsens Assad. Han leser Q aldeles glimrende, ble bare utålmodig. Gadd ikke høre på svensk (storytel), eller vente/rippe (bibl).





Som hos Galbraith er jeg også hos Jussi mer opphengt i karakter enn krimelementet. Det må selvfølgelig holde en viss kvalitet, men er langt nær så viktig som de nye detaljene vi lærer om Assad (spesielt) og Rose. Historiene?  Sekser'n handler om karma og alternative sekter. Sjuern (Selfies) om Rose +  pluss ei navdame som dreper uspiselige berteklienter. Mer alvor (tross bertene). Men pakk i sekken likevel.
Underholdningskrim.

Mest sannsynlig er både Jussi og Rowling ferdiglest lenge før påskekøa.  If so, ta en titt på hva Berit mener du bør lese i påska. NB! Jeg nevner ikke Tørst og Nesbø med vilje. Har fremdeles til gode å lese Harry Hole, sparer serien til 2018, eller til jeg er ferdig med Connelly...


PÅSKEADVARSEL;

Hva du burde legge igjen hjemme.
De 5 bøkene om flawed psykolog Siri Bergmann. Skrevet av forfatterduo  
Camilla Grebe/Åsa Träff.
Det smerter meg å si det, svenskekrimfantatiker som jeg er, og selv om jeg hørte alle 5, men heltinne Siri, politimannmannen og psykologvennene var altfor irriterende til å stå uavhengig av plott. Banale historier, som i hver eneste bok var knyttet til Siri, eller hennes innerste krets.


Pst, Camilla/Åsa
, hovedpersonen trenger ikke å være offer hver eneste gang. Helt sant.


Fornøyd?
Det burde du være. Et innlegg fullt av bestselgere, advarsler og hemmelige bildetips.
Jeg har nå brukt en hel dag på å luke ut plottspoilere. Har slettet uendeligheter med lange krimanalytiske avsnitt som kunne ødelagt påskeferien din.
Yay/nay er alt som gjenstår.


Selv velger jeg Michael Connelly.  
The Brass Verdict. Harry Bosch nr.14. Mickey Haller nr.2.
Gleder meg da endelig Bosch/Haller dukker opp i samme bok.
Connellyprosjektet beveger seg i sneglefart, er nå på 16/30.
Mannen er meget produktiv.
2 kryss. (Prosjekt + 50lista).



Viktigst!
4 dager igjen til Biosirkel. Midt i ferien.
Ekstrabonusinfo til de som lest helt hit. Fristen utsettes til etter påske. Dette har ingenting med meg og/eller påskebesøket mitt å gjøre. Prøver bare å være snill.

Kategori: Død. (De purunge og de aller gamleste).

Tips3. Påskegult.
Hvis jeg blir ferdig
med 2stk Connelly.


39 kommentarer:

  1. Som vanlig, et godt og innholdsrikt innlegg! Jeg er i rute med lydboken, 3 timer igjen, men skal i morgen på hyttetur uten internett, så godt med utsettelse av innlegg.

    Har ikke bestemt meg for påskelektyre enda. Jeg har en hel kindle full av ulest krim, og en og annen tittel på lyd også, så dropper nok krim i papirform. Jeg har for eksempel Gjøken til Galbraith på både norsk og engelsk på kindle. Jeg er jo stor fan av alt det andre Rowling har skrevet, så bør absolutt få lest disse bøkene. Jeg likte godt de første bøkene til Jussi, men så stoppet jeg før Marco, som jeg har på lyd. Jeg ble litt lei før det og veldig demotivert av at alle sier den er svak. Men her sier du at det tar seg opp etterpå? Tror jeg har de to siste på kindle også. Jeg hadde jo god erfaring med krim på lyd etter Piken på toget, men da jeg skulle begynne på neste krim orket jeg bare ikke. Så var det tilbake til True Crime, hører nå om JonBenet, mens jeg ser på OJ på TV. De snakker faktisk om OJ-saken i JonBenet-boken, det var jo ganske kort tid etter rettsaken. Og nå er jeg fristet til å høre VG Uløst og Serial istedenfor krim på lyd. Føler meg litt skamfull med all denne snokingen inn i ekte tragiske saker.

    På hytten der vi skal er det kun tyske TV-kanaler så satser på mye lesing, selv om jeg også har oppdaget nedlastingsfunksjonen til Netflix (og Viaplay). Det er viktig å ha med noe fengende og litt lett også, så lesing blir valgt fremfor serier på iPad.

    SvarSlett
    Svar
    1. (Hva med Gaiman, Silje, er det ikke mannen for deg? Innser at jeg får svare på det bare ved å sjekke listebonanza, innbiller faktisk at jeg har lest noe om deg og Gaiman før, - en forfatter jeg burde like?, eller noe sånt? Uansett, spør likevel, siden jeg brenner etter å baksnakke American Gods).

      Jeg vet ærlig talt ikke om Jussi tar seg opp, tror det var 2013 siden siste leste (marco) og muligens føltes det bare bra å ta en tur i kjelleren igjen. Selfies var bedre enn Den Grenseløse og Jussi er best på lyd. Favoritten er fremdeles Flaskepost fra P, og jeg foretrekker konsekvent de jeg har hørt over de jeg har lest selv. Bortsett fra Marco som jeg syntes var kjedelig.
      En ting som jeg skulle skrive i innlegget, men som ble glemt/luket, var at noe som irriterte meg i denne runden, som jeg ikke har tenkt på før, var at plottet/mysteriet blir til mens de etterforsker, altså the crime og etterforskningen foregår parallellt, noe som i begge disse siste ble problematisk for meg. Vanskelig å løse noe, som ennå ikke har skjedd, og som ikke vil skje før, Q, utfører et neste trekk, og når alt i tillegg ligger helt åpent for leseren, (ingen gjetning, hemmelig morder etc), blir det egentlig bare underholdningselementet som gjenstår. Her bærer casten, les Assad, hele serien. Og han er mye bedre i Helge Winther Larsens tolkning enn min.

      Galbraith ligger på storytel, hvis du vil prøve på norsk. Bare de 2 første dog. Syntes de funkerte veldig fint på lyd. Men i retrospekt skulle jeg holdt meg til et språk. Engelsk sannsynligvis. Selv om det var noe med dialektene som ikke passet, det bildet jeg hadde laget meg på norsk.

      Jeg har også sett OJ. Slukte hele serien, og siden jeg ikke fulgte med så nøye, den gang da, er jeg fremdeles sjokkert. Det eneste som manglet var at de ikke inkluderte civilsuiten. Higet etter oppreisning!

      Siste tips: Du kan høre Connellys Lincoln Lawyer på lyd. Den er fantastisk lest. Boka som slengte meg inn i hele Connellyprosjektet. Siden det er første bok om Mickey Haller (no Bosch) er det bare halvjuks, kronologibruddlight.

      God Påske til deg Silje!
      Måtte du lese mer
      enn du ser på Netflix...

      Slett
    2. Begynner på slutten. Jeg har sett en film som heter Lincoln Lawyer, og regner med det er den samme. Jeg husker ikke så mye annet enn at den var veldig underholdende og hadde planer om å se den igjen, men mulig jeg går for tipset ditt istedenfor. Det ser ut som Storytel kun har den på svensk (litt irriterende med den svensken). Er veldig glad i det meste som har med rettssaker å gjøre innen underholdningsverdenen.

      Jeg så dokumentarserien om OJ tidligere i år og følte meg litt mettet frem til nå da jeg var klar for mer. TV-dramaet er mer underholdende, men fikk mye bakgrunnsinfo og både den sivile rettssaken og ranet han senere ble fengslet for er med. Og så er Marcia Clark mer med i dramaserien, noe som er bra. For meg var OJ han goofy fyren i Mannen med den nakne pistol. Ante ingenting om heltedyrkelse og raseopptøyer den gangen.

      Når det gjelder Gaiman har jeg kun lest en bok, The Graveyard Book, som jeg likte, men har innbilt meg at det er en forfatter jeg vil like veldig godt. Han gir forfatterkryss i år og har planer om å lese Neverwhere eller The Ocean at the end... først. Har Amerikanske guder i hyllen, men den frister minst, og enda mindre nå. Men vet ikke om du er til å stole på når det gjelder fantasy... Har uansett litt aversjoner mot tjukke fantasybøker, selv om denne kun er ett bind, da jeg synes det krever en spesiell oppmerksomhet som jeg ikke tror jeg har nå.

      Jeg skal prøve å begrense nedlastingen til de siste OJ-episodene og kanskje Riverdale (hvorfor boikott?). Er jo først og fremst til de små jeg skal laste ned, så jeg får mer lesetid:-) Happy Valley er forresten et godt Netflix-krimtips om du ikke har sett den.

      Slett
    3. Du må ikke finne på å høre Lincoln Lawyer på svensk. Engelskversjonen er virkelig bra. Tror det var en av de første engelske lydbøkene jeg hørte, og ble nesten forelska i innleseren. Svenske bøker derimot MÅ høres på svensk, med storytel er det lydboksynd å la være. Som bringer meg til Sofie Sarenbrant. Tok ikke med serien om Emma Sköld her, siden jeg hørte den ifjor. Men den var ok. Mye bedre enn Grebe/Träff. Og ikke glem Åsa Larsson (krimtipset fra ifjor), men hun har du nok sikkert lest allerede. Var litt sent uten år det gjaldt Åsa.

      TV: Ante ikke at det fantes 2 O.J. Må undresøkes. Og Happy Valley har jeg sett, begge sesonger, helt enig, virkelig god serie. Har du sett Kampen for Tilværelsen forresten, snublet over den på HBO (Erlend Loe er med, på manuskript, tror jeg). Den var rett og slett en fryd.

      Riverdale? Altfor teit. En slags snål krysning mellom Glee (uten sang) og Beverly Hill 91201(oldtidsreferanse)med en dash Twin Peaks. Prøver altfor hardt.

      Og du har sikkert rett i at jeg ikke er helt troverdig når det gjelder fantasy, selv om det er ingen i hele bokbloggnorge som har lest mer J.R.Ward enn meg, og likt det...

      Slett
    4. Det finnes en OJ-dokumentarserie, Made in America, og en dramaserie, People vs OJ. Syntes Riverdale var ganske teit etter første episode, men så ble jeg litt hektet likevel da jeg prøvde igjen. Er veldig enig i at den prøver for hardt, spesielt i Twin Peaksdelen. Glee i sin første sesong var mye bedre enn River synes jeg, men ble bare dårligere, og hadde aldri fullført om det ikke var for syngingen. Skal ærlig innrømme at jeg elsket Glee i starten. Er ellers en sucker for high school-serier og kommer nok til å se videre på denne også, men har funnet ut at den egner seg best til å se flere episoder i slengen. Har ikke sett Kampen for tilværelsen, så den må sjekkes ut.

      Troverdig eller ikke, jeg velger andre bøker av Gaiman først for å avgjøre om han er mannen for meg.

      Slett
    5. B-filmer og highschoolserier gjør livet lysere, blir aldri for gammel eller for mett. Var også begeistret for Glee i starten, tror jeg så 3 (kanskje 4), før jeg bare sluttet. Synginga var best.

      Slett
  2. Eh, American Gods er den beste boka til Gaiman (jeg har ikke lest så mange, men det er veldig lite sannsynlig at jeg liker noen av de andre bedre), og dessuten en av favorittbøkene mine (typ på topp 10). Det er altså deg (og andre som ikke skal nevnes ved navn) det er noe i veien med, ikke boka. Skjønner med andre ord ikke helt hva for slags tull dette er. TV-serien kommer til å bli årets høydepunkt. Bryan Fuller ♥

    Skjønner for øvrig heller ikke greia med påskekrim, og leser påskesci-fi i stedet. (Men jeg skal lese femtitalls svenskekrim - etter påske en eller annen gang)

    Får vi bonuspoeng om bio-omtalen kommer til den opprinnelige datoen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg for bare gjenta det Silje sa, jeg er upålitelig når det kommer til fantasy. Liker bare sexvampyrer. Det er meget tvilsomt om jeg kommer til å prøve flere Gaimanbøker, selv om det gnåles om oceans og graveards. Kanskje smugtitter jeg på tv-serien når den har fått 5 sesonger. Er nå enda mer skeptisk til deg og Maria Lang.
      Og spent.

      Kun Finland gir bonus, leverer du finskebio midt i påska, skal jeg lese hvilken som helst bok du pålegger meg, så lenge den er under 300s, ikke er Gaiman, eller kompliserte dikt....
      Vi gir ikke ved dørene.

      Slett
    2. Bonuspoeng eller ei, her er mitt innlegg om Marie Høeg:

      https://thousandthunderingtyphoons.wordpress.com/2017/04/15/mari-leser-biografier-4-kvinnesak-og-kontrovers/

      Slett
    3. Nesten så jeg ble fristet til å dele ut bonus likevel, siden du var så snill og flytte innlegget selv..

      Slett
  3. Altså, gudene er helt klart den dårligste boka hans, - du burde lese Ocean at the End of the Lane - og liker du ikke den heller, så får du lov til å gi opp. Den handler mer om minner/barndom/fantasi enn...forvirrende sammensurium av usannsynlig guder.

    Cormoran Strike blir sannsynligvis min neste lydkrim, er jo tom for irsk. Sitter dog for øyeblikket fast i en 22 timers Dickens i lydformat. Begynner å innse at intet annet mannen har skrevet når Two Cities opp til støvleskaftene en gang. Hadde egentlig tenkt å kjøre full krimpåske, litt for moro skyld, men trodde påska først var neste uke, og nå er jeg langt inne i div 1800tallsgreier i stedet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet alt om å sitte fast i Dickens. Har ennå ikke beveget meg en tomme lenger i Two Cities, til tross for alt jeg kan presse det til å lese hvis jeg fullfører. Til tross for alt Dickensstyret i listebonanza. Fast bestemt på å fullføre i 2017, men begynner å innse at jeg har gjort det svært vanskelig for meg selv, med alle disse halvleste lydbøkene. 2666, Infinite Jest, Two Cities, Thien etc etc. Jeg er nå desperat etter å bli ferdig med gudene. Hardy dystre sinn blir en fest etter dette. Hvis han nå har et dyster sinn..

      Regner med du tar for deg Cormoran på engelsk? Det er rart altså, men har var en helt annen mann på norsk. Jeg likte han bedre. Konklusjen er; skift ikke språk underveis.

      Slett
    2. Engelsk ja, aubible 4evah. Har enda ikke hørt en eneste lydbok på norsk. (Levende og døde klarte jeg ikke å overføre, pluss at jeg hørte rykter om at den ikke er helt lydvennelig). Jeg har lest type de tre første avsnittene av Strike #1 på norsk, i en bokhandel en gang, det likte jeg virkelig ikke - håper det fungerer bedre som engelsk lyd.

      Herregud, hører du Thien også? Hva er greia med å strande midtveis i favorittbøkene mine? Det er nesten så du ikke får lov til å begi deg ut på Blood Meridian (ikke i lydformat i hvertfall).

      Slett
    3. Han Kang ikke lydbokvennlig? På norsk? Det var dårlige nyheter. Har ikke sjekket hvem som leser ennå. Håper det at du ikke greide overføre var deg, og ikke noe med boka. Har levert den tilbake, så får ikke fikset. Kjenner de nå umerkelig daler nedover lista. Må uansestt høre Hardy først, også tenke på å ta fram Infinite Jest, siden den, overraskende, ikke var så verst på lyd. Thien begynte jeg på ifjor, er over halveis men tror jeg bare skal begynne fra starten igjen, det samme gjelder Two Cities. Jeg nekter å innse egne begrensninger. Har fremdeles ikke funnet Meridianutgaven min og overveide lyd forleden. Skal revurdere...

      Slett
    4. Tror det primært handlet om at koreanske navn ble like og skapte forvirring.. Tar på meg all skyld for mislykket overføring. Audibleapp er så effortless at alt annet fremstår umulig.

      Jeg tror Blood Meridian blir for massivt i lydformat, men - du er jo dronningen av dette, 2666 etc, så hva vet vel jeg. Er forøvrig ca halvveis i bioboka mi allerede. Sjokkerende.

      Slett
    5. Streaming har gjort meg lat. Før gikk jeg gjennom ild og vann og og endeløse prosesser for å få audio på mp3spiller. Det som er interessant er hvordan lesevalgene forandrer/utvikler/overrasker når man kan velge hele verden med et klikk, sammenliknet med da man tok den man kanskje likte fra de 5 lydbøkene tilgjengelig. Hadde sikkert aldri hørt Lincoln Lawyer hvis den ikke var en av to engelske lydbøker på hele bib. (Jessheim, mitt hadde ingen). Den andre var Grishamk, lånte den også.

      Dropper Meridian i lyd, den må da dukke opp et sted. Inntil da har jeg nok å lese. Og angående den dronningtittelen, du kan få krone meg når (hvis) blir ferdig med 2666 og kan forklare handlngen. Inntil da er det wannabe, wannbe...

      Slett
  4. Endelig.. Har venta på biografisirkelmotivasjonsinnlegget ditt, fordi de bruker å være så morsomme.
    Har virkelig lagt meg i selen for å finne en egnet bio på den tiden jeg hadde til rådighet etter flyttesjauen. Rakk ikke å bestille noe fra amazon eller adlibris- men fant noen gamle damer på bib og den lilla Jimi Henrix-boka. Jimi er min yngste sønn fordypet i, dessuten likte ikke Gro den noe særlig, og mens jeg vurderte Tove Jansson (finnepoeng?) eller Astrid Lindgren, fant jeg boka Klaus skrev om sin mor Inger Hagerup i en eske her. Da ble det den. Hun var en frisk dame, vår berømte dikter. Kort er boka også, 200 sider.
    Og OTS-poeng.:)

    Krim: Anbefaler Svarthuset av Peter May på det sterkeste. Ytterst velskrevet, gripende, forblåst fra Ytre Hebridene. Høylitterær Kvalitetskrim!

    Skal lese: Jussis Selfie, Granhus`Forliset, Sarebrendts Visning, Eie Larsens Vannliljer, Myriam Bjerkelis Lille Linerle- eller noe andre. (en pr.dag, virker i overkant ambisiøst og lite realistisk, dog) John Hart, Yrsa, Kallentoft, Nesbøs Tørst..feks..Har så mye på vent.

    We`ll see!

    God påske til deg :)


    SvarSlett
    Svar
    1. Tror det må ha rable for meg. Var sikker på at du også skulle skrive om Kurt Cobain? Tove Jansson leste jeg nettopp ei bok av (Den Ærlige Bedrageren) som jeg virkelig likte. Og jeg som trodde hun bare drev med mummigreier. Hvis du ombestemmer deg i siste liten, ønsker jeg meg henne, men Hgerup er også bra. Greit at du hoppet over Jimi, husker ennå klagesangen fra Gro.

      Leste ei Peter May bok i fjor. The Runner. Valgt pga tittel, hadde aldri hørt om forfatteren. Boka var midt på treet, men så han hadde en enorm produksjon bak seg. Garantert mye bra der.

      Regner med at du har lest de 2 forgående når du setter igang med Emma Sköld nr.3 (Sarenbrant). Leste serien ifjor og likte den. Noen dype twister som virkelig tok meg på senga. Spesielt toern var god, sikket fordi den foregikk under maraton. Jeg er svak for slikt. Har et ikke-liste-mål om å lese flest mulig bøker med runner/running i tittelen, hence Mays the Runner og hele 2 bøker i år kalt The Running Man (1 bio + 1 krim).

      Nysgjerrig på Linerla, ser det har fått positiv omtale rundt omkring. Vet ikke hvorfor men føler på skepsis. Hvor nå den kommer fra..

      God Påske til deg også. Får Trondheimsgjester imorgen. De flykter fra været.

      Slett
    2. Hadde jeg funnet en bio om Cobain på bib eller Platekompaniet så hadde jeg lest, men fant ikke annet enn Henrix av de unge døde på 27.
      Har begynt på Hagerup- så jeg leser den ferdig. Må ha tid til krimmen og Han Kang også. Og kanskje noe annet pga faren for overdose.

      Har ikke lest noe av Sarenbrandt før, synes den virket interessant, jeg som nettopp har vært gjennom kjøp, salg, visning. Men du, jeg er jo ingen kronologifreak, så jeg ser ikke det på som noe problem.

      Mays Lewistrilogi- får ekstra likes av meg pga nettopp handling på Isle og Lewis. Jeg har vært der, for 5-6 år siden. Nydelig, spesielt sted, og vi var heldige med været. (Kjøpte med meg både en CD av en musiker derfra; Iain Morrison (nydelig, som jeg har spilt mye) og et fotografi av Callanais (standing stones).)

      Det er vi ikke her i påska. Skjønner at folket ditt flykter sørover.:)

      Slett
    3. Det snødde igår og det snør i skrivende øyeblikk. Asken til ilden. Har ikke sjekket været i midten, men det kan neppe være verre enn her. De skal være glade de har internett på hytta og ble utdelt vær sin påskebok. (tørst/ragde).

      Sarenbrant har en klar rød tråd. Veldig tjukk og rød, så er er kronologibrudd, even, mer kriminelt enn ellers. Legg den bort først som sist, da får du også tid til alt det andre.

      Slett
    4. I dag regn og akkuat nå solgløtt. Det er meldt regn, vind, litt sol lørdag og søndag, men generelt meget vekslende og lokalt.
      Bra de får påskebøker, hvordan skulle ellers påsken ha blitt? Hyttepåske i dårlig vær kan bli farlig. Uhuuu..

      Må visst sjekke den Sarenbrandtserien.. selv om jeg ikke er like kronologifiksert som deg.
      Jussis Carl&co -serie er en som det kan være fordel å lese fra start, feks, pga karakterutviklingen. Er Sarenbrandt på samme viset? Eller er den tjukke blodrøde tråden knyttet til handling?

      Tenker jeg starter med Granhus`Forliset i dag, og så får Inger Hagerup hvile seg litt, siden du utsatte fristen.

      Slett
    5. Her snødde det i hele går, nå er det is på bilene og bakkene, og livet som innsats. I forrige uka var det t-skjorter i solveggen. Elendig timing. Siden vi nå er trapped. Ikke er det godkjent og gjemme seg bort med påskekrim eller, påskesosial, til tross for 7 mumlende introverte, de 2 sosiale er urokkelige.

      Sarenbrant er akkurat som Jussi, nesten enda mer. De røde tråden er knyttet til både karakterer og handling. Vevd sammen. Det er en ok serie, så hvis du likevel skal lese, kan du like gjerne starte med enern.

      Hagerup? Her ser man et klassisk tilfelle av de som får lillefingern og tar hele handa. En liten utsettelse og vips er man over på påskekrim..

      Slett
    6. Ja, vips, tok begge hendene, visstnok..Oops! Har tatt igjen for mangel på krimlesing tidligere i år. Har lest 6 krim pluss Bøddel i april. Og i gang med den syvende, den nyeste til Jørgen Brekke. Den leser jeg ferdig i dag.
      Skal lese ferdig Hagerup i helga. Helt sikkert. Innlegg i morgen kveld, tipper jeg.

      Slett
    7. You and me both. På den sida blir jeg overraska hvis jeg blir ferdig innen mai.

      Slett
    8. Ja, du ser ... enda ikke skrevet. Kveldene er så korte..

      Slett
  5. Jeg har fulgt tipset ditt og gått til anskaffelse av den første boken til Galbraith/Rowling. Holder på å lese første Flavia de Luce boken på nytt, så det blir faktisk mye krim i påsken. Får se om jeg finner meg noe påskekrim å se på tv også, pluss et påskeegg. Da er påsken nesten komplett, mangler bare påskenøtter, hytten og påskemiddag og det kommer det også.

    Av Gaiman hadde jeg i utgangspunktet kun lest The Graveyard Book, som jeg synes var ok, men ikke mer. Nå har jeg lest Ocean som jeg synes var bedre. Han er fremdeles ingen favoritt, men jeg tror ikke jeg gir meg helt enda. Må høre Good Omens ferdig i hvert fall.

    Når det gjelder biosirkel begynner jeg å bli nervøs for å måtte skrive innlegg om boken til Uusma på hytten, for den er gigantisk og dermed ikke passende hyttebagasje. Får se om jeg klarer å skrive innlegget i morgen slik at jeg slipper.

    Jeg innser for øvrig at det var du som begynte med forfatterprosjekt. 30 av Connelly har vel vært på mållisten din i ganske mange år?

    SvarSlett
    Svar
    1. Connelly startet i 2012. Dengang var det snakk om (bare) 25 bøker. Må altså lese mer enn ei bok i året for framgang. Var noen år jeg gjorde akkurat det. I år skal jeg MINST lese 2. Tror ikke det er noe problem siden jeg til og med drakk kaffe sent igår for å være våken nok til å lese Brass Verdict på senga. Hjalp ingenting. Allergien trumper alt, og la meg dessuten for sent (påskebesøk). 3linjer lest. Meen, jeg har begynt på Hardybio-en, (kom godt i gang mens jeg irritert shinet hus for gjestene..)

      Ap: Forfatterprosjekt.
      Du trodde kanskje 2012 var tidlig ut.
      Her er Alice Hoffman fra 2010
      http://moshonista.blogspot.no/2010/02/prosjekt-alice-2010.html
      Mistet plutselig all sans for henne.

      Så du leste Flavia1 på goodreads og stusset litt over det. Det var du som fikk meg til å starte på serien (wayback) og trodde du var ferdig med den for lengst. Tror jeg leste de 3 første før jeg ble distrahert. Har alle mulige planer om å fortsette.

      Leser jeg noensinne Gaiman igjen blir det Oceans. Det er den de fleste trekker fram. Krysser fingrene for at Rowlingkrim er di gate! Så du hadde skrevet Spree-innlegg, skal lese innimellom påskemoro. Påskesniking. Telefon er lizm lov, men det rynkes i bryn straks noen setter seg ned med pc.
      (Dobbelmoral passer perfekt inn i påskefeiringa)

      Slett
    2. Har lest alle bøkene som er kommet til nå i Flavia-serien (minus en kort novelle), så nå er det gjenlesning. Den første boken leste jeg på norsk i 2009, så det er på tide å begynne fra starten igjen. Og nå kan jeg lese alle med kort mellomrom, hvis jeg får det til. Slipper ett års ventetid mellom hver. Men serien er ikke ferdig, regner med det kommer mer (det bør det, etter slutten på den siste..). Var ikke overbevist etter de to første bøkene, men er fullstendig frelst nå. Liker den første boken mye bedre nå enn jeg gjorde første gang.

      Får alltid lyst til å begynne å skrive ordentlige Spree-innlegg (slik Hornby gjør) etter å ha lest bøker fra Spree'en, men det blir aldri helt slik. Kanskje likegreit å unngå å kopiere han. Jeg liker den samlingen av bøker, tanker, hva som foregår i hans eget liv, forholdet til redaktørene.. det virker som en veldig fri og gøy måte å skrive på.

      2010 er ikke verst. Ser du har fullført en del før du ble lei. Og ser virkelig ulempen med å velge en forfatter som har storproduksjon (Connelly). Jeg har ikke egentlig tatt høyde for at det gjerne blir mer enn 27 bøker på listen min i løpet av de to årene jeg skal lese Barnes. Men så skriver han så kort, så det går vel fint det også.

      Er Hardy-bio'en bra? Jeg tror jeg må få begynt på Dickens bioen snart skal jeg få motivasjon til å lese mer Dickens.

      Slett
    3. Hardy virker greit så langt, ganske fin mix av privat og produksjon. Den er også bare 6t, tror Dickens er dobbelt så lang. Den er ganske nøytral, så langt, både i lesing og modus. Bare det at jeg legger merke til slikt, burde fortelle meg at jeg ofte ikke har helt uhildrede kilder i mine 'standard' biografier.

      Godt du koser deg med Flavia. Dette Hoffmanproskjektet mitt var også ment å være gjenlesing. Merkelig nok likte jeg de bøkene som ble gjenlest (selv om jeg leste de første gang i tenåringslidenskap) bedre enn de jeg leste for første gang. Trodde det ville bli omvendt. At jeg skulle fnise og le av datidens svulstige følelser og ta inn de nye med moden visdom. Nichts. Og just like that, var jeg over Hoffman. Har mange uleste liggende uten at det interesserer meg. Sannsynligvis betyr det bare at de gamle bøkene hennes er betraktelig bedre enn de nyere, men rart likevel.

      Hornby er den største bokbloggeren av oss alle. Egenlig skriver vi alle variasjoner av han. Eller, han skriver en essens av oss.
      (Bare bedre, dessverre -))

      Slett
  6. Jeg er snart i mål med månedens biografi, satser på innlegg i løpet av helga, men veit ikke helt om jeg treffer datoen! Leser om Madame de Pompadour og koser meg veldig:)

    God påske, alle sammen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Pompadour er en sånn mytisk (hekse) figur, jeg kan navnet til man aner ingenting om. Ser fram til å la meg utdanne. God Påske til deg også, og som du sa er fristen utsatt. Det gir mer tid til påskeeggspising.

      Slett
    2. Men jeg rakk det jo akkurat! Alt er nettopp falt på plass, i det som blei et veldig langt innlegg om madammen. Påskeegg kan en tross alt gnafle på mens en leser og skriver - og ikke minst etterpå, når en er ferdig.

      Her er lenke:
      https://boktanker.blogspot.no/2017/04/biografi-madame-de-pompadour.html

      Slett
    3. Very good. Flytter Pompadourlinken over bioinnlegget. Min feil, siden jeg var så treig. Jeg skylder på kuldegrader, og idag, enda mer snø. Skulle nesten til å si at det er påskestemning her nå, men vi er jo ikke på fjellet heller....

      Slett
  7. Jeg har blogget men ikke jogget, er på påskeferie. Linker i morgen når jeg er hjemme, men bilen om Anders Lange anbefales :)

    SvarSlett
    Svar
    1. God Påske Gro. Håper du går på ski. Må holde formen hvis man skal under 50.. (før 50, som jeg forteller meg, flere ganger for dagen -))

      Slett
    2. He-he, jogget ei mil i går også, på 5.26 i motvind, medvind og kaldt vær, fornøyd med det altså :) Men målet er bedre enn i fjor.

      Slett
    3. Ahh, du er i superform. Under 53 er bankers. Jeg tror jeg skal slite for å nærme meg 55. Såvidt det gikk på mølla, og beina er ikke bra. Hadde jeg bare hatt en ekstra måned (uten tull). Har nesten bare løpt med hund ute, så aner ikke om leggene makter 10km på asfalt uten å gå. Må se og få tatt en test iløpet av uka. Mølle er lureri, alt er så flatt og mykt -)

      Slett
  8. Valde ein kort og lettlest bio denne gongen også; Hans Olav Lahlum sin biografi om det store politiske talentet og Utøya-offeret Håvard Vederhus; "Et kvart liv". Boka er ferdiglest, men har ikkje fått skrive noko enno - så ein utsett frist set eg såleis pris på.

    Eg har hatt uventa mykje besøk på bloggposten om påskekrimtips, ein del av dei kjem herifrå - så takk for lenke.
    For meg vart Utmarker av Arne Dahl eit særs vellukka val av påskekrimlektyre - og eg anbefalar denne svenskekrimforfattaren så sterkt eg kan. Kan også skriva under advarselen din om at ein godt kan halda seg unna Träff/Grebe. Har lest ei av bøkene deira - og den var skuffande svak.

    SvarSlett
    Svar
    1. You'r very welcome, ang.link, du hadde tross alt mye mer å by på enn mitt ene tips (ikke sikkert alle skjønte at også bildene var tips..)

      Det er bare å ta tida når det kommre til innlegget. Jeg har vært så opptatt at jeg ikke er ferdig med boka engang. Bioskriving - og lesing - og lydbøker - forenes dårlig med påskebesøk. Har syk katt også, som må tvangsfores, hele meg lukter sur kattemat..
      , sooo, take your time..
      , dette gjelder dere alle..

      Slett