søndag 1. oktober 2017

2017: NORSKEBØKENE 1

Joggeblogg: Fremdeles betent/syk/cracked ankel. Etter 6 uker på rævva har jeg nå resignert og overgitt meg til alternativ trening. Ellipse, sykling, spinning, svømming, og senere idag, for første gang, with trepidation, aquajogg. Teknikk er finstudert på internett. Det er bare å snøre seg fast i metalltrappa, ta av brillene og late som om ingen ser meg  Nei, jeg har ikke vært til doktor ennå. Hun sier bare piller og foten i været.  Run through the pain - er beskjeden jeg trenger.



Over til norskebøkene.
Prepared to be inspired eller demotivert.
Jeg har, til nå, lest 11 norske, Bokbloggerprisnominerbare bøker, av året.
11 av 20. 9 igjen til måloppnåelse. Høsten har såvidt begynt.
1 av 11 er skrevet om, i bioomtale, Anorektisk 

10 bøker er altfor langt for en samleomtale.
Jeg gjør det enkelt. Begynner med sist leste og arbeider meg bakover.
-----------------------------------------------------



Barsel  (2017)
 - Kristin Storrusten

Kilde: Lesereks. Tiden
Sjanger: Dikt
Nominering?  Tja..
Bloggere? Neste alle f.ings sammen!  
Anita, Tine, Bjørg, Beathe, Elisabeth


Ifølge lista er Kristin Storrustens Barsel siste norske lest. Det er ikke helt sant, hadde bare glemt å føre den på. Føler vel også at jeg sa nok om den i forrige innlegg.  Gamle mødre, såre pupper.

Jeg likte den altså, bare ikke like godt som andre. Liker jeg det jeg har lest om den bedre enn selve boka.  Bjørgs omtale feks. Det er tydelig at den angår mange og at det er altfor lenge siden jeg fødte barn. Den er kanskje litt jacobsensk på den måten. Den treffer de som kan relatere, de som har opplevd lignende, pluss de som vurdere moderskapet og tror at et er slik det er, alltid, eller slik det kommer til å bli = de som detaljert familieplanlegger, eller av andre grunner har utsatt befruktninga.

De over 30. De er det enda flere av enn furet-værbitt-øy-born.
En bit av meg er der selv. Framtidsmormorbiten.

Favorittdikt:
Det om søsken.

Men hvilken kriterier er det du egentlig har?
spurte ekspeditøren  utålmodig
Han hadde vist frem åtte ulike mobiltelefoner.

Bare ett

Kameraet må være klart så raskt at jeg rekker å ta bilde av
søskenkjærligheten
-----------------------------

Fra barselspermisjon til bleiebukser




Nesten Menneske  (2017)
 - Biografien om Julius
 - Alfred Fidjestøl

Kilde: Lesereks. Samlaget.
Nominering?  JAAAA.
Bloggere? Ingen funnet.


Jeg hadde helt glemt at jeg var midt i apemålgruppa.
At jeg var den eneste som i sin tid gråt bøtter til We Are Completely Beside Ourselves, mens alle andre bare..  lettvekter.... skulle aldri vært på kortlista...  #bookerloosingitsedge.  Den handler også om chimps som blir tatt hånd om av vitenskapen, vokser opp i søskenflokk, vokser seg for store og sterke, og ender opp i bur. Vel, egentlig handler den om søstera til sjimpansen, men den var bare så forskrekkelig trist, der hun stod i buret og ropte - don't go -  alone -  på tegnspråk.
Drypper tårer bare ved tanken.

Jeg hadde aldri lest denne biografien om Julius hvis jeg ikke på forhånd hadde sjekket at han levde i beste happy velgående. Hvis ikke biograf Fidjestøl selv hadde troppet opp på Samlagetfesten og forsikret de vindrikkende masser om at Julius nå var king of the castle og alfamale med stort harem og tallrike etterkommere.

Handler om Julius: Oppsummert:
Kjendissjimpanse, født 1979 i Kristiansand Dyrpark.
Ble avvist av mora, ble syk og flyttet som spedsjimp inn hos 2 ulike menneskefamilier.  Dyreparksjefamilie Moseid, og dyrlegefamilien Glad. Planen med denne vekslingen var at Julius ikke skulle knytte seg for nært til et sett omsorgpersoner, og at en tredje familie, sjimpansene, skulle introduseres straks han var frisk.
Slik gikk det ikke.

Ulike komplikasjoner gjorde at tilbakeføringa til dyreparken stadig ble utsatt, som førte til at tilknyttinga til menneskene vokste seg sterkere, som igjen gjorde han mer fremmed for apelivet. Midt i denne utfordrende prosessen blir han barne-tv kjendis og dyreparktrekkplaster.

På tv-skjermen feiret Julius bursdag, lekte med menneskesøsken og levde fornøyd dagligliv.  Bak kulissen var livet langt mørkere. Apeflokken godtok han ikke. Julius var utilpass, utagerte, bet og rømte. Menneskene rundt, famlet i blinde, prøvde seg fram, jaktet vitenskap og nye eksperter, men måtte ta det meste på strak arm da det var lite forskning og erfaringer å bygge på. Normalen var å kvitte seg med  vanskelige sjimpanser.

Intensjonene var de beste, men ikke alle beslutninger var gode.
Tenåringsnykker og oppførsel ble dysset ned, og hadde det ikke vært for at selve dyreparkdirektøren var adoptivpappa og Julius selv profilert, er det ikke sikkert han ville levd i dag.


Alle rødstripete bleiebukser endte sine dager på midten fødeklinikk, believe me I know
oldtidssitat:  mamma sjååå, æ har på juliusbukse...


Som sagt, midt i målgruppa.
Var i den aller mest påvirkelig alder da Julius rulet tv-skjermen i rødstripet bleiebukse. Jeg har ingen distanse, filter, eller praktisk fornuft når det kommer til triste dyreøyne. Sjimpanser ser alltid sønderknuste ut. Jeg skal heller ikke underslå at skjer fæle ting mellom disse permene. Det verste skjer med andre, i andre parker og land, tidligere individer som har blitt utsatt for forskning og/eller underholdningsindustrien, og slengt bort når de ble for store og farlige. eg, Julius' bror, Ola, som ble solgt til Sverige, brukt i utallige teaterforestillinger, før de solgte han videre til Thailand.

Eller, flokkmedlemmer som blir avlivet i stillhet for de forstyrrer dynamikken i flokken.
Eller, mennesker og sjimpanser = grusomme med hverandre.
Eller, la oss fokusere på at det går bra med Julius. Han har folk som bryr seg
, det skjer verre ting med griser og høns...

Happy Endings!

----------------------------------------------------------
Fra bleibukser til nok en barselspermisjon. 



 Verda er en Skandale 
- Agnes Ravatn (2017)

Kilde: Lesereks. Samlaget
Sjanger: Essays
Nominering?  Yes siree..
Blogger? Enda flere enn Storrusten:
Tine, Anita, RoseM, Elida, Marianne, Elisabeth

 Ramme
Agnes Ravatn benytter barselspermisjon til å flytte på landet. Planen er 6mnd skriving og intervjuing av nabo Einar Økland.  Forutsigelig nok liker hun seg godt at hun aldri flytter tilbake til Oslo. Yet..
 - muligens er dette også en sånn 30+ ting

Jeg er boybandfangirl av Ravatns essayskriving.
Men hver gang jeg skal forklare hvorfor jeg liker skrivinga hennes så godt, blir jeg stum. Finner hverken ord eller noe konkret å sette fingern på. Ikke likte jeg romanen hennes særlig heller. Kanskje er det nettopp der det ligger?
Mangelen på overdrevet, svært, svulstig?

Luksusfellenyansen av språket - og livet.

Altså: Skulle jeg selv skrive om å flytte på landet, ville jeg fokusert på hvordan det IKKE fantes fiberlinjer, at man måtte venne seg til biodo og spare i 10år for så å bruke alle sparepengene på renseanlegg, at plankene faller ned, at støvsugern, ehm, ikke virker.. trailerthrash-landet, forførende og vakkert, men ikke moro for andre enn de som liker BigFoot og Domesdayprepp serier meg

Knekkebrødbaking, prokrastinering, forfatternaboer, penneshopping og fancy oster kan vi alle le av. Le lettet av.  Ravatn beskriver det livet jeg skulle ønske jeg levde på facebook, hvis forestillingevnen var bedre. Og hun gjør det liketil. Likandes.
Skriver lettbent nok til at jeg, sjokkerende, ler.
Ikke prøver hun å være morsom. Heller.

Eller. Hun er så finslepen at det framstår som om hun ikke forsøker. Finmotorisk. Elegante grep og vendinger. Her finnes ingen slitsomme - håhå hør denne vitsen.
Ingen krampeaktige artigheter.
Det ville blitt gudsjammerlig kjedelig standup.
 Men i bokform, i essays, er det perfekt.
-------------------------------------------------------

Fra landsted/hus på landet til hytter.



Elster, Andresen, Dahl
 - Per Schreiner  (2017)

Kilde: eBokBib
Sjanger: Roman
Nominering? Ja
Others?  Tone





Ære være eBokBib
Jeg har iløpet av høsten lest hele 3 Schreinerbøker. Årets og bakover, der den bakerste er en novellesamling, og best likt. Det mer fremmedgjort det bedre.

Likevel kan jeg se at han har utviklet seg gjennom bøkene
, moderert, flikket og normalisert.

Et Schreinermenneske anno 2017 er noe ganske annet enn det var i 2014. Fremdeles overtenkes, planlegges og vurderes det, manisk, kynisk, frenetisk, men årets hovedperson har ihvertfall tilnærmet normale relasjoner og omgir seg med mennesker.  Reaksjoner og utsagn er kalkulert med best mulig utgang for forteller/hovedperson, men det resulterer denne gangen i en tilsynelatende, utvendig harmoni, der novellesamlingmenneskene støtet fra seg og forble alene.
Ensomheten kan ingen unnslippe.

Story:
Det handler om hytter. Og Arv.
Hvis du tror det høres kjent ut har du lest for mange Vigdis Hjorth anmeldelser,. Her er hyttene allerede fordelt. Det er mine og dine hytter, store og små hytter, på fjell, ved sjø. Historier om hytter. Historier til hytter. I den grad det forekommer søskenproblemer er det basert på hvem har stor, blankest eller mest moderne. Massivt er sjelden best, autentisk er bedre, utsikt vinner kongerriket. Egentlig vil ingen besøke disse hyttene, ihvertfall ikke de ektefellen har arvet.

Man trives best på sin egen. Men innrømmer det ikke.

 - Hvis jeg må velge en favorittdag i året, vil dagen da vi drar hjem fra påskefjellet komme høyt på listen -

Det er svigermødre, gardinoppheng, tradisjoner, forventninger og irritasjoner.  Underholdende. Og veldig gjenkjennelig. Universalnorsk og folkesjel. Sånn det er og sånn det  burde være, (sier jeg som ifjor fant ut at jeg er den fødte norskenisse). Akkurat som man aldri bytter julegaver, selger man ikke hytta man arver. Igjen, luksusfellegreier, norskeveier, jeg tar for gitt at hyttesalg for å overleve bare skjer i andre land. Luksusfellen fungerer best når man fortrenger at man vet bedre.

Per Schreiner har også skrevet tv-serie sammen med Erlend Loe.  Kampen for Tilværelsen. Denne ligger på HBO og anbefales varmt. Liking av Erlend Loe er ingen forutsetning. Alle høstens 3 Schreiners har jeg likt bedre enn Tatt av Kvinnen  ( min favoritt Loe).

-------------------------------------
 

Neste bok ut skulle vært
Helga Hjorths Fri Vilje.
Det virker skjebnebestemt. Glidende overgang fra hytter og søsken. Åpningskapittelet i Juliusbiografien heter sogar Arv og Miljø. Det er bare det at jeg ikke har bestemt meg for hva jeg synes. Jeg likte boka. Hadde en formidabel leseropplevelse Var på forhånd frustrert over Vigdis' stadig mer latterlige fornektelser. Likevel har jeg ikke landet. Følelser og hjerne spiller ikke på lag.

Sparer den derfor til norskrunde to, eller tre.
Skal ting først henge sammen kan jeg like gjerne parre henne med Helga Flatland. Berøringspunkter en masse.
Navn, søsken og forskjellig syn på virkeligheta.
Moderne Familier..

2017 er så langt er gledelig norskeår.
Bedre enn ifjor. Er stort sett positiv til alt jeg har lest, og har en stabel jeg gleder meg til. Morten Øen, Tore Renberg, Lotta Elstad, Carl Frode Tiller, Gaute Sortland. Utover det er jeg åpen for forslag. På sakprosasida skal jeg ihvertfall lese Berlinerboka , Hompland og Martha Norheim, kanskje noen dikt, eller ihvertfall noveller.
Forslag, forslag, kom med dem..

 Done!


39 kommentarer:

  1. Gøhril Gabrielsen har du glemt - klart du må lese hennes siste , og det er ikke bare jeg som har elsket - også Ellikken og Tine har jublet over boka. Samlaget klarer seg godt hos deg ser jeg - både Ravatn og Juliusforfatteren hører jo til der. Ellers - Jacobsen og Storrusten så jeg ikke komme - at de hadde likhetstrekk, selv om det ikke var rent tekstlig, men heller resepsjonsaktig - hmm - interessant. Virkelig. Må tenke litt på den. Helga Hjorth og Helga Flatland - ja, hvorfor ikke - jeg likte Helga H`s bedre enn Helga F`s siste. Synd med foten, tror at det sikkert ikke kan skade å ta seg en tur til legen - og kanskje få tatt et bilde av problemet?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hey, jeg er ikke ferdig ennå, skulle bare publisere litt for å sjekke noe, før jeg pyntet og rettet og modererte og slettet alt jeg ikke vil at dere skal se at jeg mener. Sånn går det når man tror man er alene på internettet.

      Skal lese Gabrielsen, tror jeg, det er vel noveller?, fikk med meg at det var åpen klasse. Samlaget gjør det, som nevnt bra iår, har flere bøker der jeg tror jeg kommer til å like. Har du sett Kampen for Tilværelsen forresten. Du liker jo Erlend Loe, eller ihvertfall Paasillinna.

      (hørte ikke det om legen, du er den tredje i dag jeg ikke hører sier det)

      Slett
    2. Nei, men hvem kan ha misledet deg? Gabrielsen er ikke noveller. En kort intens bok - du klarer den på en ettermiddag. Finnes på ebokbib - inn og lån straksens. Dessuten, du kan ikke klage på at man leser og kommenterer for raskt - det er ikke lov. Rett og slett. Kampen for tilværelsen - nei, liker Paasilinna, men han er jo langt fra Erlend Loe, og han liker jeg jo også - noen ganger :)

      Slett
    3. Akk, du har rett, jeg klager ikke, the sooner, the better, lærer meg ikke å/og regler uansett. Paasilinna og Loe er jo det samme. Stort sett. Og jeg tror jeg leste et sted at Gabrielsen skulle nominers i Åpen Klasse, men jeg har sikkert blingset. Ser den er elsket, og har den i bakhodet. Gå å se Kampen for tilværelsen (HBO).

      Slett
  2. Bare dette ene: har lest en ape-bok jeg gråt av A Primate's Memoir: A Neuroscientist's Unconventional Life Among the Baboons - Robert M. Sapolsky. Siden du skrev om Julius her, kan du ta den til biorunden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Men jeg skulle skrive om Bjørn Eidsvåg til håreterunden, eller trommisen i Guns'Roses.. Bavianer er enda tristere enn sjimpanser forresten, jeg har sett dokumentar, og tror ærlig talt ikke jeg vil overleve vitenskapsbok om bavianer som fikk det til å gråte. Med Julius visste jeg ihvertfall at det gikk bra til slutt.. og du skal vel lese Storrusten og Ravatn? If nothing else?

      Slett
    2. Skal lese både Storrusten og Ravatn, ja. Må bare bestemme meg for om jeg a) skal bruke penger på dem b) forsøke meg på ebokbib igjen eller c) vente i 180 dager.

      (Fjernlån snakker vi ikke om. Det er så flaut når de sender bøker fra ytre Mongolia, også glemmer jeg og hente dem - slik at de må sendes i retur. Igjen og igjen og igjen).

      Slett
    3. No mercy. Du må bare venne det til fjernlån. Når det er sagt er både dikt og essays perfekt for eBokBib, spesielt dikt. Storrusten ligger der (på min), men ikke Ravatn, ennå. Tror også du vil like Per Schreiner, og han har alle bøkene liggende, alle korte..

      Slett
    4. Skaffe meg Barsel på eBokBib nå. Det postivie med det er at hvis jeg ikke blir berørt kan jeg skylde på formatet (helt umulig å la seg berøre av noe som kommer fra en mobilskjerm ++).

      Slett
    5. Så hvordan gikk det. Full sammensmelt eller trendy distanse?

      Slett
  3. Nei, to! Gorillas in the Mist - Dian Fossey! Kanskje likte jeg egentlig Fowler jeg også, bare at jeg ikke skjønte det (ville skjønne det?). Hadde sikkert elsket den hvis det stod NON-FICTION utapå.

    ((Burde si noe klokt om moderskap, men orker ikke))

    SvarSlett
    Svar
    1. Har sett filmen. Det var også trist. Apebøker burde egentlig være tabu. Venter fremdeles på innlegget om alle babybøkene. Tror jeg takler det MYE bedre enn gorillaøyne.

      Slett
  4. Jeg sparer Julius til hårete-runden, det er i hvert fall planen. Om jeg greier begynne å lese igjen. Ravatn er gotteri i bokform, jeg får ikke nok. For meg tror jeg neste norske-bok ut er Olaug Nilsens sakprosa om å være mor til autistisk barn, den har jeg stor tro på. Skal også lese Gabrielsen. Og mer dikt. Har begynt på Berge på e-bokbib, men tror ikke jeg rekker bli ferdig før tiden løper ut. Tiller er et must. Men ja - begynne å lese igjen er stikkordet her.

    SvarSlett
    Svar
    1. Begynne? Har du stoppet? Og hvorfor? Og hvordan er Berge? Har lydboka liggende, men kommer hele tiden andre ting i veien. Glemte til og med å nevne Kjærstad under planlagt lesing. Autistisk hopper jeg over mm den var stående ovasjoner. Da skal jeg, kanskje, revurdere..

      Slett
    2. Olaug Nilssen har jeg også på vent her. faktisk. Og så må vi ikke glemme Bror Hagemann med Leo..ang autistisk eller lignende.

      Slett
    3. Har ligget rundt ti bøker i måneden i år, men i september leste jeg bare tre og to av dem var veldig lettbeint fantasy. Minste motstands vei og alt det der. Det føles som å ha sluttet å lese, og har ikke lest noe norsk.

      Liker starten på Berge, men har bare lest 5%. Herlig usympatisk hovedperson. Men det er fire dager til den leveres tilbake og venteliste, så usikker på om jeg gidder lese videre når jeg vet jeg ikke blir ferdig før fristen. Må heller sette meg på venteliste på nytt. Eller gå på biblioteket og se om de har den i papirformat. Større sjanse for at jeg leser da. Har kommet litt ut av dette med ebokbib igjen.

      Slett
    4. Anita: Var ikke så begeistret for den forrige Hagmann, så han havner langt nede på leselista. Hva er det med alle disse autismebøkene? Årets tema? Miljø og autisme?

      Berge, er for meg, tror jeg, for lang for eBokBib, satser i første omgang p lyd, etterhvert. Hvis jeg makter å frigjøre meg fra Outlander. Måtte ta en pause nå, innså plutselig at jeg bare har ca 60t igjen (1,5 bøker). Det kommre til å bli trist.

      Ristet først uforstående på hode til all denne manglende lesinga, før jeg så på egen liste og innså at jeg har holdt på med Barry siden treffet. Leste ferdig Ragdes Bunnforhold, og trengte tydligvis lang pause. ÅÅ, har lest halve Øyehaug forresten, innimellom, har bare glemt å registrere. Uansett, vi har ikke tid til slik somling. Da ender vi igjen bare opp med de korte bøkene.

      (tving jobben til å hyre ekstramannskap, nå, du må lese)

      Slett
    5. Mutisme?

      Skjønner ikke hvorfor du og Elisabeth ikke spør om leseeksemplarer istedet for å stå i årevis i bib-kø..?? Da rekker man jo ikke å lese populære bøker til BBP, såfremt man ikke kjøper dem da, det går jo også an.

      Vanskelig det der, med å rekke å lese, miste leselyst, kapasitet, konsentrasjon.. Helt enig i at Kommunen bør hyre inn ekstrahjelp så jeg kan slakke hodet og blir mer opplagt til å lese på fritiden min.:) Man har jo et liv utenom jobben! Leseliv.

      Berge er ikke såå lang, akkurat. Berge er omtrent som de to Mutismebøkene til sammen.. kanskje, sånn cirka.

      Slett
    6. Ang. lesereks, kunne spurt/hentet, gjør det ofte, men ikke alltid, og ikker der jeg foretrekker lydboka. Viktig å støtte biblioteket vøttu. Tilfeldighetene ruler.

      Litt mer gira på Kjærstad nå, faktisk, etter snippetsen fra dere 2.

      Slett
    7. Jopp.
      Kjærstad, snart. Den skal jo være litt krimish også.

      Slett
  5. Kan Julius-bioen gå under METT?
    Kikket på den i sted, må lese den snarest.
    Ellers er vi enig om Ravatn, Storrusten også virker det som.
    Helga H har jeg i bunken, ikke lest enda, men hadde pågående dialog med venninne fra Frøya som var her sist helg og lånte boka og leste den ut mens hun var hos meg. Føles som lest.

    Mye bra i høst, virker det som, selv om enda ikke lest. Rune Christiansen, Gøhril G, J Kjærstad med mer-- det stå stille her.

    Leser Tiller, den er god, men har i dag surret med mye annet.

    God bedring med foten. Sier som Solrunn; hva med en tur til legen? Litt fysioterapi, røntgen etc

    SvarSlett
    Svar
    1. (bla, bla, bla lege sa du??)

      Rune Christiansen hadde jeg glemt. Leste han ikke sist heller. Har vel en snikende fornemmelse om at han ikke er for meg. Selv om der alle liker han og han får strålende anmeldelser.

      Julius er vel mer hårete enn mett. Når det er sagt er vel hårete enn lettere kategori enn Mett, mye hår i biografiverden. Ikke at Mett er så vanskelig, men ihvertfall, Nei til Julius. Skjønner hva du mener med at ting føles lest. Hadde det på samme måte med både Ravatn og Storrusten. Det føltes som om jeg allerde hadde skrevet og var ferdig, siden jeg har sett de overalt. Det er vel også en slags metthet.

      Slett
    2. Lydia-boka til Rune C var min nummer en det året.. Men om du liker, tja, aner ikke..

      Jeg har tenkt å ha Robert Plant til hårete. Leneg siden en rockebio nå. Synes ikke Julius er så hårete, men han har jo mer hår/pels enn et gjennomsnittlig menneske.
      Synes du ikke Mett er så vanskelig? Har du noen forslag utover Ingrid Espelid og Julius Cæsar?

      Ja, akkurat- ang føles lest..Noen ting må man lese selv for å få med seg alle nyansene. Usikker på om jeg får med meg mer av å lese Helga H enn det som er sagt og skrevet.. Satser på at den glir fort ned.. (en dag jeg ikke er stappmett)

      Slett
    3. Rart om Rune ikke er for meg, siden han er for alle andre, men det må jo være en grunn til at jeg vegrer meg. Samme greia med Per Pettersen.

      Mett. Kanskje ikke ekstremt lett, men alle anorexia/slanke/overvekt/kokebøker i biografisjangern, samt, Roxane Gays Hunger (essays, ehm, bioessays), Kallentofts Gourmetbok, noe med at han spiste for mye fin mat og fikk hjerteattakk. Mye helsegreier som sikkert også passer inn. Men mest mulig krem og smør. Så heller mett enn sulten, selv om det er to sider av samme sak..

      Innbiller meg at du er en av dem som holder på Vigdis, uansett hva Helga sier. Correct?

      Slett
    4. Ja, det er noe med det. Jeg fikk heller ikke reisen på Petterson, men jeg likte Christiansen (etter en bok- av PP har jeg lest flere)

      Kan ikke forstå at en anorexia har noe med mett å gjøre. Det er jo helt motsatt. Kronisk sulten.
      Da kan man jo les eSult av Knut Hamsun i stedet, men oj, - det er jo ingen biografi..!!

      Kallentoft, er det han krimsvensken? Bio? Må sjekke..
      En fråtsebio, mao.

      (jeg synes det for enkelt å holde med den ene eller den andre.. holde på, holde av. Det blir et to siders essay, minst, hvis jeg skal forklare det. Vent til jeg har lest Helgas og deretter Vigdis del for del, antar jeg kommer til å smette inn noe der)

      Slett
    5. Kallentoft er krimsvensken, og en, tidligere, gourmetspiser. Har sett boka hans på Storytel, Food Junkie. Høres veldidg biosirkelaktig ut.

      Sult = aldri METT.
      Ellers var planen å vente med Hjorthskriving til alt jeg mener har komprimert seg til en setning.

      Slett
    6. Fant det ut og lånte boka på bib i dag.
      Veldig aktuell. Men jeg fant også Mr.Tourette og jeg i min hylle. Det handler en del om tvangsmessig spising og forhold til mat, som spareribs.. bør få lest den også.)

      (Vigdis. Del for del.)

      Slett
    7. (haha til del for del, den må vel forøvrig også leses, må er stikkordet)

      Håper Kallentoft er bra. Mr.Tourette har jeg forresten lest - og skrevet om, allerede i mai 2009, muligens et av de aller førte blogginnlegg jeg skrev, (derfor no link), men leste nettopp gjennom og innser (som i 2012, sist jeg leste innlegget), at jeg overhode ikke har utviklet meg.

      eg, akkurat som under Julius skrev jeg - hadde aldri lest boka hvis jeg ikke visste det gikk bra til slutt...
      - ordrett, full stagnasjon på personlighetsplanet, men likte boka.

      Slett
    8. (fot for fot, lår for lår)

      Herre, er Mr. Tourettes så gammel. Boka altså, Ikke rart papiret begynner å gulne.
      Heller mot Kallentoft nå, egentlig, siden jeg har dratt den hjem i sekken fra bib og alt.
      Nå fikk jeg også hentemelding fra bib på boka Min far Pablo Escobar. Jeg synes også den virket ganske mett, dvs en far som fråtset i luksus og mettet seg på mange måter..Men gikk det bra til slutt? Nei.

      Slett
    9. Kallentoft er sikkert ferdiglest nå, siden jeg plutselig glemte å svare på kommentarer, men her kommer linken til Pelle Sandstrak, leste gjennom kommentarene og så jeg solgte den inn dårlig, dessuten har den adferdsterapi og sånt, akkurat di greie. #straightoutta2009:
      http://moshonista.blogspot.no/2009/05/normalvarianten.html

      Slett
    10. Neida, har ikke begynt. Rekker ikke så mye lesing for tiden akkurat.
      Takk for link, skal lese den.

      Slett
  6. Godt å se at du er i gang, i alle fall med norsklesing om ikke med løping. Har starvet meg opp Stoltzen fire dager på rad og er temmelig krøpling etterhvert, heldigvis skimter jeg en liten langhelg på fredag, så jeg er reddet.
    Takk for linking, kjekt å se at du følger med på hvem som leser hva :) Det blir spennende å se hvilke bøker som får oppmerksomhet fremover :)
    God bedring og god lesning!

    SvarSlett
    Svar
    1. Grattis med Stoltzen. Er sjalu på alle som beveger seg. Ingen løping, gjør at alt annet også lider. Mindre lesing, skriving og generell veltilpasshet. Som betyr at jeg bare går rundt sur og halt med potetgullposen i ene hande og vinglasset i det andre. Har skaffet meg midlertidig gymmedlemskap og håper det blir redninga. Ellipse og spinnging. Livsgnisten lider.

      Jeg følger med på hva dere leser, i rykk og napp. Ikke lett siden det leses mye rundt om kring, vegringer til tross. Som deg gleder jeg meg til å se hva som blir 'bøkene' i år. Så langt er vel Ravatn en hit. Og sikkert også Tiller og Renberg etterhvert. Føles som om vi nettopp har kommet i gang.

      Slett
  7. Du har kanskje allerede fått svar, men Haruhi leser så fjonge bøker at jeg får prestasjonsangst. Gøhril Gabrielsen-boka er roman, så hurra, endelig kan også jeg nominere i akkurat den klassen.

    Her kommer Julius som alle vil (le)se: JA! Hurra! Jeg gleder meg usannsynlig mye til å lese boken. Etter min entusiasme over (for?) Fidjestøls Fra Asker til Eden og hans formidlingsevne i levende live, forventer jeg intet annet enn full pott, sekser på terningen, rosinen i pølsa og toppen av kransekaka :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Skjønner ikke hvor jeg har dette med novellene ifra. Kanskje den forrige boka hennes var noveller?

      Julius håper jeg alle leser. Utmerket formidler (som du sier) og tar også opp viktige poenger angående dyr i fangenskap, vitenskap og underholdning. App, sangen, tenkte jeg og inkludere den i innlegget, men ble så satt ut av at de 2 første treffene på utube var juliussangen med Trump og deretter Hitler.

      Slett
    2. Godt å se at du ikke har landet "Fri vilje"-boka! Jeg begynte på den, men fikk den nokså raskt helt oppi halsen. Vurderer å gi boka en ny sjanse som lydbok.

      Jeg registrerer positiv holdning til Agnes Ravatns fantastiske essaysamling! Godt!

      Og jeg lar meg inspirere til å lese et par andre bøker som du har tatt med, og som jeg egentlig hadde tenkt å hoppe over. Da har du oppnådd mye med innlegget ditt, tenker jeg! :-)

      Jeg håper at du og flere med deg får øynene opp for en strålende debutant, nemlig Thomas Espeviks roman "Hva ville Johannes gjort?". Jeg skjønner at det kanskje er fånyttes å anbefale Roy Jacobsens roman "Rigels øyne" for deg, men pst! Den er god! Godt å se at du har tatt med "Berlin-historier" på sakprosalisten!Karl Ove Knausgårds bok "Så mye lengsel på så liten flate" MÅ med! Det var vel det jeg kom på i farten ...

      Slett
    3. Nei, haha, blir ikke noe øyværinglesinga på meg, slekta er fra La'mon, når Jacobsen starter på østbykommunisttrøndersagaen sin derimot, da skal jeg elske fra første side, it must be.. mm han tuller det til da, det kan også skje.
      Og, Vidunderbarn var vidunderlig (nesten).

      Ikke landet på Helga, eller mer korrekt på Hjorths. Fri Vilje var ei bok som måtte og burde komme. Leseropplevelsen var absolutt god. Vigdis har bablet som en idiot i hele år. Har turet fram med tåketalen. Jeg forstår Helga. Det er bare magefølelsen min og mitt lange forhold til Vigdis som kludrer det til og se hva som skjer når jeg bryter det jeg nettopp påstå til Anita: - og ikke snakke om Hjorths før jeg har en vanntett setning.
      Hvorfor fikk du den i halsen?

      Har du lest Berlinerhistoriene? Har stor tru på den. Espevik er interessant. Knausgård er det tvilsomt jeg tar meg tid til. Tviler ikke på at den er god, men sesongene er ennå ikke lest og - prioritere, reparerere, selektere, osv, osv..

      Slett
    4. Jeg har tro på at du kan komme til å elske Rigels øyne! Du kan bare ikke gå forbi den!

      Jeg klarte ikke å fullføre Fri vilje fordi jeg mislikte fortellergrepet sterkt. Å bli tvunget inn i et hjørne slik at det bare er forfatterens syn på tingene som er rett ... nei, boka satte seg i halsen på meg. Jeg likte mye bedre Vigdis' måte å tvile seg frem på og holde ting åpent.

      Jeg har lest Berlin-historiene. Veldig bra bok!

      Og mens jeg først er i det norske hjørnet: Lene Wolds sakprosabok "Ære være mine døtre" er en viktig og svært godt skrevet bok! Den MÅ leses! Og så må du komme deg på kino og se "Hva vil folk si"!

      Jada, jeg vet alt om beinhard prioritering! Man får jo ikke lest alt. (Hva med Hillevåg-gjeng bok nr 3, forresten?)

      Slett
    5. Hillevåg er selvskreven, kommer bare til å ta litt tid å komme dit, avhengig av biblioteket. Står på venteliste. Tror jeg maktet å komme meg først på lista, men hvis alle bib.ansatte skal lese først, går tida. Rigel? Ja, hvem vet? Ingen. Sannsynligheten for at jeg skal plukke opp Hvitt Hav som er forutsetningen for å lese Rigel er ca 1% og tomt stortyel. Eller hvis jeg blir så blakk at jeg (vi) ikke har råd til å holde meg med aktuelle streamingtjenester. BANK I BORDET.

      Lene Wold noteres. Tiller, on the other hand, (venter på lydboka der også) er nesten først i køa.

      Når det gjelder Hjorthsagaen står vi nok på forskjellig side av gjerdet. 40 % lest av Mollerings Vigdisbiter har forsterket min 'posisjon'.

      Slett