tirsdag 10. juli 2012

FERIEFORMEN (and the toothpick)

Anaheim og Disneyland bak gjerdet ett sted. 6km før sola stod opp og så langt den eneste gangen jeg har hatt med kamera på joggetur - og i bakgrunnen, selvfølgelig McD.


Jeg trener selvfølgelig på ferie
Det må man når man ferierer hos sin kjøttelskende svigerfamilie rett før valgtid i et kriserammet Amerika.

Idag derimot skal jeg sitte på rompa under ei vifte, med foten høyere enn hjertet og late som jeg ikke hører dommedagsstemmene fra Foxnews.

Jeg er satt på anitbiotika, 3 dagers soaking i epsomsalt og med direktebillett til ER hvis det dukker opp røde striper oppover leggen, høy feber eller delirium.  
Og mamma - det er ingenting grunn til panikk, for det er allerede tegn til bedring.
Cellulitis kalte de det på sykehuset, bare et fancy utenlandsk ord for cellutlit? god gammel betennelse (med sjanse for blodforgiftning - lagt til kun for dramtisk effekt)
og takk og pris for at jeg ikke ble med å badet i elva i helga.

Ikke så lurt kanskje at jeg igår - før vi endte opp på sykehuset - joggehaltet en 3km tur med svigerinnehunden, møtte opp på styrketime med PT
og plasket rundt i poolen i 1000m.

Ok, det pinlige hvorfor
Fredag løp jeg endelig langtur, 2,2km til gymmen + 11 på mølle. Lengderekord for nyskoene som endte i 2 digre blemmer - rundt stortåa på hver fot. Jeg var alene hjemme, fant hverken nåler eller fyrstikker og grep en tretannpirker, pålet hull på begge og plastret med compeed
= rød, hoven og veskende venstrefot.

En aldri så liten smak på det amerikanske helsevesen - som selvfølgelig er helt ok - bortsett fra at du betaler med blod og sjel - med mindre du kan vifte med fancy reiseforsikring.

Vi ventet ca 45min før vi slapp inn, helt standard norsk legevakt - men jeg måtte selvfølgelig lyve på en ekstra time - fordi vertsskapet er overbevist om at sosialisert medisin vil bety at de må betale for andres aborter, øke ventetiden, forringe kvaliteten på legestanden og få folk til å vende seg bort fra Gud.

Da kan man ikke fortelle at legene var eksepsjonelt hyggelig - lysår fra min egen fastlegebitch. Gutten med forsikringskjemaet var hjelpsom og nøyaktig. Infomannen som sjekket veska mi for kniver var høflig. Og sykepleiersken som ville vite detaljerte syklusdetaljer?, om jeg følte meg trygg hjemme?, omfang av narkoforbruk?, og hvor ofte jeg drakk?, lo og spøkte.

Jeg fikk målt blodtrykket og har allerede glemt tallene.
Kanskje de heller burde målt hukommelsen.
Jeg mener hun sa 128/80. 8k husker 127/88.


Tjukka på lemmen
Tidligere på dagen, på treningssenteret fikk jeg også målt fettprosenten - til 33,7%, ved å holde i et nymoderne apparatus. Det var en livsfarlig høy prosent som blinket inn i den røde faresonen. DANGERZONE, og jeg står visstnok i fare for å dø av en endeløs kjede livstilsykdommer - og det beste jeg kan håpe på er å holde denne prosenten - for etterhvert som jeg kanskje blir gamlere vil alderen alene redde meg, som 70åring kan man drukne indre organer i baconfett og fremdeles regnes som kjernesunn, apparently.
pstt, jeg spiser ikke firbeinte.

Altså Biggest Loser deltakere har mindre fettprosent enn dette???

Jeg ble selvfølgelig pottesur.
Kjennsgjerningen at jeg er lubben og ikke har trent styrke på 1,5år, annet et sporadisk rykk og napp, kan jeg ikke vri meg unna. At overkroppen svulmer av alt annet enn ripped og buffed er sant. At jeg uten tvil kunne ha godt av å gå ned noen kilo har jeg skrevet om før.
MEN MEN MEN. DANGERZONE?

Toppen av tårnkaka kom da han i en lang monolog om muskler og hvordan langdistanseløping dreper muskelmasse (jada) - (men)
- and that's why marathonrunners are flabby - 
Jeg snudde momentant ryggen til tilbudet om rabatterte PT timer med garantert resultat og lurer på om jeg skal boikotte hele gymmen
- ihvertfall til fotproblemet er kurert
- selv om vi har betalt for en måned.

Til tross for betennelse og blubbesyndrom har jeg sålangt
Løpt 31km, 
Svømt 2km, 
Gått (småjogget) 9km med hund
 - og hatt (tarattaata) 1 PT styrketime.
Og ikke glem 10t vandring i Disneyland og 2 dager i kø på div. flyplasser.
Og overse alt det landet har å by på av kulinarisk delight
Jeg er tross alt på ferie.



Normal, mer hyggelige aktiviteter inkluderer.
Familiebesøk, bading, kino, utallige restaurantbesøk og tilfeldig tramping. Temperaturen veksler mellom 40-45+
og skal man løpe ute, må man opp før 5.

Det er det forbausende mange som gjør - helt uavhengig av fettprosent. Her er det joggere i alle størrelser og aldre.
Det subbes, sprintes og powerwalkes, før sola går opp.
 - resten står i drivethrukø hos McD - også før sola går opp.
Det er koselig - hjemme på bygda møter jeg sjelden joggere, og skulle det skje er det typen ultraløper i lett flyt fra Hamar-Oslo. Føler meg mer beslektet her, spesielt nå når jeg vet at jeg sannsynligvis har høyere fettprosent enn majoriteten av mine medsubbere.


Første bilde: Tradisjonell 4.juli med fyrverkeri av den lave sorten midt i gata, mens sirenene ljomer på jakt etter brannstiftere med ulovlige raketter.

Og tidenes massasjeapparat, og siste nyvinning innen spirituell healing iflg. massøren - innkjøpt på nærmeste autopartstore. En poleringsmaskin. Den mest blissfulle massasjen jeg har opplevd og gratis milliondollartips fra meg. Rumour has it at kundene til cousin massør nå heller vil bli massert med poleringsmaskin enn tradisjonell naprapat/kiropraktorgreier.
Alle mann til Biltema.

Innser nå at jeg aldri har tatt så lite feriebilder, ivhertfall av den typen der alle beholder sin delvise anonymitet og verdighet mens de utfører jublende ferieaktiviteter. Teller ikke med bilder av to halvsure tenåringer som surfer på hver sin maskin i et lite varmt rom. Vi er ihvertfall forutsigelig stabile - både i humørsvingninger og aktivitetsvalg. Spiller ingen rolle om vi befinner oss hjemme i dalen
, snøfast i Trøndelag
eller i solfylte California.

Quote: Ytret av en nysgjerrig medbader da jeg trakk mitt melkehvite legeme opp av bassenget. Howcome you have a Hawian car and no suntan?   
(vi har leiebil med hawaii skilt)
Uforstående duh svar: SUNBLOCK  (faktor 50)


34 kommentarer:

  1. Haha, herlig innlegg! Jeg tror jeg må lese det en gang til :) Kos deg !!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Les det så mange ganger du vil - helt til du blir blind for alle typo og skrivefeil - akkurat som meg.
      Tusen takk forresten. Satser alt på å være kurert til i morgen, ihvertfall nok til normal gange.
      Optimismen råder.

      Slett
  2. You made my day! Stikke hull med en tannpirker, har du ikke hørt skrekk historiene om hvor usannsynlig mange bakterier som besitter munnen din? Der av, hva enn du gjør, aldri stikk smokken til ungen i din egen kjeft. Det er på grensa til omsorgssvikt...dah!
    Og de derre fett% greiene... Jeg gir meg ende over. Men slår likevel et slag for styrke trening. Ihvertfall noen tåhev i ny og ne.
    Kos deg i ferien, hold deg unna tannpirkere og politiske duskusjoner

    SvarSlett
    Svar
    1. Altså - det var en ubrukt tannpirker. Som stod i et uskyldig glass på mikro-en, og flere ganger (ble jeg etterpå fortalt) hadde vært veltet i gulvet - men det kunne jo ikke jeg vite.

      Styrketreningen skal absolutt trappes opp, om ikke annet fordi jeg hadde et vitne til denne fettprosenttradgedien som gnåler uavbrutt på sitt bedre score. (bare nesten dangerzone). Må bare vente til betennelsen er over.

      (politiske diskusjone er en umulighet -)

      Slett
  3. Jeg måler også fettprosenten min - og den er gått ned 3 % på 6 uker, men det er fremdeles mye høyere enn din, så ikke klag! Du er jo kjempesterk i kroppen og sprek! (når du bare holder deg unna tannpirkere), og dessuten har jeg hørt at epsonsalt skal være så sunt? Her er det 8 grader på dagen og i natt var det 1.5 varmegrader. Nesten så moltebæra røyk......

    SvarSlett
    Svar
    1. Epsonsalt hadde jeg aldri hørt om før, men her er det tydligvis vidundermiddel. Hjalp gjorde det også.

      Når det gjelder fettprosenten, klager jeg ikke, men er bare uenig i at jeg er døden nær, du også - hvis den er enda høyere. Sannelig en lettelse at du er glad i trening med selskap, sånn at zumbagjengen kan redde deg skulle du bli dangerzoneangrepet under vrikkingen.

      Hvordan måler du forresten. (Prøver her alt jeg kan å deskreditere apparatet de brukte).

      8 grader er i kjøligste laget - men hadde du sagt 12 hadde jeg gladelig byttet bort mine 45. Fortsatt god norskesommer.

      Slett
    2. Måler på treningssenteret - og det er veldig motiverende :-) Og nå i sommer har jeg zumbafri, så det har ikke vært vrikket på ukesvis - men lange turer i skogen har det blitt, og i går måtte jeg ha på lue.....nå er det 16 grader og litt sol så jeg har kasta ullbuksa og vurderer å ta frem shortsen...

      Slett
    3. Skjønte vel at det ble for mye zumba -)
      Det fine med ullbukser er at man ikke trenger all den solkremen.
      (jeg foretrekker grålige fysiske sinkfiltre som ligger som kakekrem over hele kroppen.)

      Slett
  4. Heisann der borte!
    - Kjedelig med betennelse (cellulitter, er du sikker?!?)
    - For meg høres det ut som du er på skikkelig luksusferie - basseng, PT, treningssenter!
    - Dangerzone: Hallo, du er i USA. De saksøker Strava fordi det ikke står på førstesiden at det er farlig å sykle som en villmann. Hadde du hatt et par prosent mindre, hadde du sikkert vært i dangerzone for å dø av mangelsykdommer. Haha!

    SvarSlett
    Svar
    1. HeiHei
      og neinei
      , ikke cellulitter, men cellulitis, men selvfølglig klager jeg ikke hvis disse pillene dreper førstenevnte i samme slengen.
      Man får aldri for mye luksus på ferie, nå blir det derimot full stopp, både på vindrikking, jogging og bading.
      Nå som betennelsen begynner å klarne opp er det antibiotikaen som er problemet.

      Helt enig angående Dangerzone.
      (dessuten hadde jeg sikkert vært nede på 19 minus puppene) - ain't no vrangforestilling.
      Neste år skal jeg også kolonisere barna.

      Slett
  5. Hihi, herlig - bortsett fra skade og blodforgiftningsfare da. Nyt dagene videre, (ferie)sunn (man kan ikke være asket i ferien), og frisk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nyting er foreløpig satt på pause, for jeg har nettopp lært av Anna at man må YTE FOR Å NYTE, og er er yting satt på pause.
      Jeg trøstespiser ritz crackers med sennep og drømmer om regn og åpne vinduer.

      Slett
  6. Fantastisk innlegg!!! Synd at det gikk så galt med den tannpirkeren men j....* morsomt for oss å lese ;-) Og bare så det er sagt: jeg hadde ikke tenkt tanken om at en uskyldig tannpirker kunne medføre sådan skade (jeg sitter fortsatt å tenker "kan det ha vært noe annet som forårsaket denne katastrofen??" for jeg klarer ikke helt å forstå det.... tannpirker?? hem, nei det rimer liksom bare ikke).

    Kos deg videre!!

    ps. fettprosent? hva er det?? ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk.
      Det var en tretannpirker da, som hadde stått i et åpent glass - kanskje samlet støv ol. Jeg er helt enig i at det virker søkt. Gjorde det samme på høyrefoten og det gikk utmerket. Det var ei vannblemme, imotsetning til den andre som var ei svær blodblemme.

      Jeg angrer etterpåklokt at vi takket ja til den testen, for jeg har gått fra frøken sprek til blubbert på medisiner iløpet av ei helg. Skjønner ikke at det er mulig at sofagjengen har mindre fettprosent enn meg??
      Nok om det. På tide å starte fortregningen.

      Slett
  7. Her var det så mye å kommentere at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne!
    Du har i hvert fall trent (det er mer enn jeg har gjort i ferien).
    Sitter og ler høyt av Hawai/tan-kommentaren du fikk.
    Du må skrive en roman snart. Enten det blir chick-lit eller feelgood.

    SvarSlett
    Svar
    1. Lurte på hvorfor det var så stille på din kant - også var det bare en treningsfri ferie. (finnes slike altså -))

      Jeg er uten tvil blekest i hele staten og jeg har ubarberte legger (med vilje), men jeg var ikke tøff nok til å droppe underarmsbarberingen. Selv om det ville vært ustyrtelig morsomt ute i det offentlige.
      Du skjønner vel at jeg rett og slett er for hårete til å skrive chick-lit?
      Håper du har en strålende ferie.

      Slett
  8. Er fremdeles litt bekymret ja, Rossen rister på hodet midt i mellom sykling og løping og roper, når skal hun lære og ikke stikke alt mulig i slike blemmer. Også kommer ei hel lekse med alle kompisene som måtte amputere eller nesten amputere bein eller føtter. Ellers en ganske fornøyelig lesning, ler og koser meg mens jeg leser og skulle veldig gjerne vært der borte i all den nydelige varmen. Hils og del ut klemmer til alle som vil ha en klem.

    SvarSlett
    Svar
    1. MEN MEN
      Jeg stikker ikke alt mulig i blemmer, skjønner ikke hvor Rossen har fått informasjonen sin ifra. Hadde det ikke vært for 8k og albuebetennelsen for noen år siden hadde vi sikkert ventet noen dager før legebesøket - og da hadde det sikkert blitt amputasjon på meg også.
      For øvrig har jeg omtrent alle antibiotika bivirkninger som står oppført på det utdelte A4 arket.

      Ingen får klem!

      Slett
  9. Fantastisk herlig innlegg, tiltross for skadet fot. Jeg har også målt fettprosenten, og synes egentlig det var noe herk...Det at du er i DANGERZONEen må være tull?!? Du er jo kjempesprek!!

    Kos deg videre i ferien :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Fettmålingen her var latterlig enkel. Jeg holdt i noe som så ut som et ratt - i et minutt eller noe - og vips der var prosenten.
      Hadde det fram med mage og klype hadde jeg nektet!

      Takk - til kjempesprek, jeg har nok bare ekstremt mobilt fett -))

      Slett
  10. Hårete chick-lit hadde vært fint å lese!

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe,
      kanskje verden endelig rede for hårete heltinner -)

      Slett
  11. Hffda!!! Helsevesene i USA er kapitel for seg selv. Nar jeg var sisi pa Hawaii trengte jeg resept for salve mot oyebettenelse< det kostet meg 800Nkr. Prov a unnga!!! Bra at du kan fortsette a trene skulle bare ha seg at du, som er i dangezone, matte ta noen dagers pause fra trening! *alvorlig talt* du ser folk i USA nesten hele Amerika er i dengerzone enten pa den ene eller andre sida!. Kos deg videre. og ikke alle pa Hawaii er solbrunne!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Neidu, de fikk viljen sin - jeg har ikke løpt siden fredag og holder på å gå på veggen. Imorgen kanskje, når ingen ser meg og du har nok rett - dangerzonemafiaen har tatt over og jeg er nok oppe i 38& før jeg er ferdig med denne antibiotikakuren.

      Ikke sant han bassengfyren var dum
      - solbrun er soooo 1980.

      Slett
  12. hei
    Betennelser i vannblemmer er et kjent problem(en kjent løper måtte amputere etter en ultraløp pga betente vannblemmmer)Kjenner flere som har fått betennelse i vannblemmer(men dette går jo over av seg selv)
    Følger du ikke med på kondisforumet
    Kommer helt sikkert ikke av tannpirkern
    Fortsatt god ferie og hils
    RAVIROSS

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg visste ikke at kondisforumet hadde en egen seksjon om betentea blemmer. Min var uansett ikke av typen som ville gått over
      OG VIKTIG
      legen påstod jeg ikke hadde gjort ting bedre ved å religiøst bruke compeed. Sa det ga et altfor fuktig og frodig miljø - som bakterier elsker. Blemmer og betennelser skulle tørkes ut med mineralsalt og luft.
      (men så skjønte han vel ikke at jeg er ultraløpermatriale og vil løpe på blemmene og ikke sitte med foten i været)

      Slett
  13. Hehehe, fantastisk innlegg! Jeg synes du skal droppe både chick lit og feel good og heller satse på å utgi reisebrev fra Amerika.

    Haha, DU skal liksom være blubbete og i dangerzone? Jeg ler meg i hjel! Jeg fatter ikke hva den vurderingen kan være basert på annet enn fanatisk tynnhetstenkning. Hvis du ikke er anorektisk er du feit, eller noe i den duren. Hvordan det landet har klart å få innflytelse over store deler av verden, skjønner jeg heller ikke.

    (Er det for mye å håpe på at fastlegen din leser bloggen din?)

    Jeg har trent zumba tre dager på rad nå. Vrikkevrikkevrikk og snart er jeg ikke blubbete jeg heller. Men jeg begynner å få gnagsår under føttene fordi jeg trener barfot i ferien. Skal holde meg unna tannpirkere, just in case. Fortsatt god ferie!

    (Du må vel ikke slutte å drikke rødvin? Skrekk og gru, for en tanke.)

    SvarSlett
    Svar
    1. haha - skulle jeg starte med reisebrev må jeg første skaffe meg hemmelig blogg og alias, bare sånn i fall mine kjærlige beskrivelser av 'objektive' faktuelle' hendelser misforståes.

      Det verste med fastlegebitchen er at hun er flink. Hadde en koselig lege før som fomlet isønder både metalliske instrumenter og underliv - så enn så lenge overser jeg hennes råtne bedsidemanners.

      Åja - ingen rødvindrikking før jeg er ferdig med antibiotikakuren - akkurat i tide til flyturen -)
      (shhh, no juks)

      Regner med du fossleser der oppe i nord?

      Slett
    2. Eller du kan bruke ditt virkelige navn, og dermed er det ingen som kjenner deg igjen. Men jeg foreslår "Moshonista goes to Hollywood". Catchy og passe klisjéaktig. Eneste aberet er at du da nesten må dra til Hollywood. Og bli der en stund.

      Fossleser er å ta hardt i, men jeg har gjort unna fire av fem 1001-kryss. Nå har jeg tatt en pause fra Tartt og nileser Hornby, eller Guds gave til menneskeheten, som Spree'en jo er. Fantastisk tips - tusen takk! Jeg har allerede bestilt de to oppfølgerne.

      Slett
    3. Oppfølgere til Spree? Det var jeg ikke klar over. Må-ha-følelsen ble plutselig overveldende.

      Jeg har nettopp begynt på ny Connelly og kan uten tvil og bombesikkert hevde at noe bofasthet i Hollywood ikke kommer på tale. Spiller ingen rolle hvor vakre solnedgangene er!

      Hilsen moshonista, bare 4timer fra Hollywood.

      Slett
  14. Venter på oppdatering om tåa, hevelsen og rødheten. vi er fremdeles bittelitt bekymret.
    Har nå sett filmen "Barnepiken", men den kan ikke måle seg med boka, hvorfor farandrer de så mye. Glemte å si at jeg leste og ei Johan Theorin i Spania, og så har jeg rotet bort CD med Havetskatedral, og det er krise, kom hjem og lag en ny cd til mammaen

    SvarSlett
    Svar
    1. Tåa blir jevnlig badet i epsonsalt og klorvann, og er snart helt bra - dvs, den er litt vond å løpe på men ellers ok.

      Sannelig på tide at du rotet bort Havets Katedral, 55 ganger er alt for mye på EI BOK - du kan jo heller prøve å låne den andre mursteinen hans - Fatimas Hånd, tror jeg den heter.

      Slett
  15. Haha! jeg må også lese det en gang til. Der la jeg inn en liten bokstav til deg btw, for å lette på skrivefeilangst din. Men har du fått en cellulitt? Å nei og nei. Da er det bare å legge seg i sengen. Og drikke mye! Lykke til.

    Puss på deg, fine du. <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg finner ikke noe bokstav, hva mener du, si det med engang, tror jeg må ha en sånn spritpose å puste i, men er i huset er det bare eks-drankere, si det med engang, før skriveleifangsten spiser opp hele meg.

      Man må helt til amerika får å få antibiotika for cellulitter.

      God sommer spreka!

      Slett