tirsdag 17. juli 2012

NEWS AND USED (and kindle)


Linda's Used Books, Visalia CA.
Enter på eget ansvar, helst med termos og kjølebag.


Jeg har glemt å skrive omtaler
Både hvordan man skriver omtaler og at jeg pleier å skrive omtaler. Jeg later som årsaken er bevisst ferienedtrapping, men når jeg ser på antallet bøker jeg har lest de siste månedene sammenliknet med manglende dokumentering - aner jeg et dypere problem.
Jeg leser, det får holde - for now.

Og jeg kjøper bøker.
Brukte bøker. Salvation Army, Goodwill og små muggduftende, romansespesialiserte bruktbutikker med hemmelig klassikerhyller og tvilsom service. Men jeg har også lagt fra meg bøker, flere enn jeg har kjøpt, man skal da hjem med fly og begrenset koffertplass.
Mest interessant er at jeg puttet ForsytheSaga tilbake på brukthylla.


Glem vanlige norske antikvariat - her er det serier og romantikk som gjelder. 
Følte meg dødskjedelige der jeg fokuserte på krim og gamledager.


Loot:
Leaping Hearts - J.R.Ward  (debuten, lenge før Wrath & co)
An American Heiress - Daisy Goodwin  (ihåp om at Cora Cash er en ny BeckyB)
5 stk Connelly (jeg tar prosjektet alvorlig)
The Tigers Wife - Thea Obrecht  (fordi Clementine elsket den)
If I Ran the Zoo - Dr.Seuss  (must have for alle barn)
Alaska - James Michener  (8k bare måtte ha den)
Middlemarch - George Eliot  (fordi jeg har hørt den er kjedelig, men føler jeg burde)
A Guide to Pastamaking (igjen - 8k bare måtte ha den)


Egentlig
 , nå når jeg ser det nedkrevet og offentlig er det ikke så mye. Ganske beskjedent og ikke verre enn en vanlig lørdagstur på misjonsstasjonen. Svipper vi innom Visalia igjen skal jeg løpe inn å kjøpe Forsythe, og alle nyansene av grått jeg kan finne.

Selv om jeg for øyeblikket bare vil lese Bitterblue og Eirabu.
Noe som gjør at jeg er i dyp konflikt hver gang jeg går forbi Office Max
- der alle Kindlene står utstilt - visstnok på salg.

Det er så mange av dem - og så vanskelig å vite hva man skal velge. Etter noen timer med geekegoogling og reviews tror jeg en helt ordinær av gammeltypen vil passe meg best - men har egentlig ikke peiling. Skjønner heller ikke dette med at prisen er lavere hvis man  godtar ads? Hva vil det si?, ser for meg et mareritt av reklameavbrudd midt i boka. Ala Spotify. Vi beklager å måtte avbryte lesingen din like før heltinnen er iferd med å bli myrdet - men - next - how to turn your keyboard into a onemanband - for your car - followed by the bacon you really want  
- direkte live stenografert fra tv-en i hjørnet.

Og hva med garanti og service når man kjøper utenfor Amazone?

I need advice 
Kindleeksperter, dere har 2 dager på å utdanne meg.
På fredag setter vi kursen mot flyplassen.

15 kommentarer:

  1. Det er mulig det er fordi jeg og Nick Hornby etter mange års vennskap nå er i ferd med å utvikle dyp og inderlig kjærlighet (gjensidig, for sure) gjennom Spree'en, men innleggene du skriver istedenfor omtaler virker helt riktig og i samme fortreffelige Hornby-gate. Hvis man har vidd og know how vil bøker bare være i veien, noe stenografibiten fra fjernsynet beviser. Jeg ser forresten for meg en siklende Homer Simpson as we speak. (Alle de engelske uttrykkene er der fordi jeg regner med at noen uker over there betyr at du er i ferd med å glemme ditt morsmål.)

    Jeg gidder heller ikke skrive så mye om bøker for tiden, men tror jeg kanskje skal spandere på meg en topp ti liste over grunner til at man godt kan gifte seg med Nick Hornby.

    Er Forsyte-sagaen egentlig et fornuftig kjøp? Jeg tviler, og setter alle pengene mine på at den blir neste lesesirkelbok jeg ikke vil klare å fullføre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Njaa, vi kjørte forbi byen til UsedLinda idag og jeg overveide å beordre omvei og stopp, men gjorde det ikke - ergo er det Forsythe-tvilen som råder her også. Jeg får nøye meg med applauderende kommentarer til de som fullfører.
      (og fordømmende pekefinger
      til de som aldri blir ferdig)

      Nick Hornby.
      Aldri har vi vært så nær hverandre som under lesingen av Spree-en. Det var hånd i hånd i parken, der vi fnisehvisket alt det hemmelige snarket han ikke ville ta med i bøkene. Vi kranglet over at han bare ville lese biografier og jeg vil lese om vampyrer - og tok tur i å bla om i David Copperfield.
      Så ble boka ferdig.

      - men hver gang jeg leser ei ny hornby blusser romansen opp og jeg får lyst til å lese spree på nytt.

      Merkelig nok blir jeg aldri betatt av Hornbys hovedpersoner. Montro om jeg er så lettlurt at jeg tror at elegansen, viddet og humoren han beskriver dem med - distansen - betyr at han tar avtand og er det motsatte av Hugh Grant??

      Den topp 10 lista er et must
      og jeg håper den er skrevet til jeg logger på imorgen. Ser nå at klokka er ca fire på natta, your time, regner da med at du er oppe med lista før 7.

      Og ingen Kindle råd?
      Ikke engang - stay away
      - de er djevlens leketøy?

      Slett
  2. Middlemarch er bra, men jeg skjønner at folk kan synes den er kjedelig. Leste den i en periode da ingenting var for tykt, ingenting for tungt, ingenting for kjedelig. Den perioden er over.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ønsker meg en slik periode.
      Det må jo ha vært vidunderlig, og akkurat det jeg håper et Kindleinnkjøp vil bringe med seg. Kan jo ikke ha mursteinsangst når man ikke ser hvor tjukk boka er.

      - meeen, kanskje dropper jeg hele greia, føles smått som et svik mot bruktbokindustrien -)

      Slett
  3. Ads tror jeg kun vil være screensavers og dermed ikke avbryte deg mens du leser. Gamlekindle (Keyboard) er bra. Jeg har en eldre versjon (2, mens Keyboard er 3) og den er genial. Enkel å bruke, slipper fingermerker på skjermen fordi den ikke har touch-skjerm. Touch er vel litt mindre. Noen utgaver har mer lagringsplass og bedre batteri enn andre tror jeg. Keyboard er blant de beste på begge de områdene.

    Nyt siste rest av ferien! Og kjøp flere bøker, du får oss andre til å virke grådige og ute av kontroll sånn i forhold.. Et virkelig beskjedent antall du har skaffet deg. Men så skal det få plass i kofferten på vei hjem også og det er ikke alltid like enkelt å få til.

    SvarSlett
    Svar
    1. The land of excess har påvirket meg.
      Kjøp bare det du kan lese og ikke mer enn du kan spise. All matkasting, de enorme porsjoner og innkjøp. Det er som Børresens måker - SKAL HA - SKAL HA.
      (smilte hun selvrettferdig)

      Good at du sa Keyboard. Jeg har nå googlet meg ned til 2 alternativer, Keyboard eller den aller billigste som bare heter Kindle. Jeg er for bakstreversk for touch, treffer uansett aldri det jeg skal og det med fingeravtrykk er et meget GODT poeng.

      Det springende punktet blir nå hvordan Office Max håndterer dette med garanti, retur ol. Hvis det er sånn at jeg måg gå igjennom de og ikke Amazone - dropper jeg det og bestiller fra nettet. Superkjedelig hvis det skulle skje noe og jeg må hanskes med en stri butikkkjede. Amazone virker ihvertfall og ha orden på kundeservicen sin. Ikke akkurat som Garmin - men folk er da måtelig fornøyde??

      Men det kommer til å bli ekstremt vanskelig, når jeg står der i butikken og teoretisk bare kan vandre ut med en.

      Slett
  4. Jeg kjøpte den aller simpleste Kindlen, på Amazon kostet den $79. Har sett at den kalles Kindle 4 noen steder. Funker som rakkern til mitt bruk, men nå bruker jeg den kun til å lese på. Duppeditter til nettsurfing er det i grunnen nok av i huset fra før...

    Puslete innkjøp ja. Herregud, i en slik butikk er det et must å gå bananas. Bade i bøker, slik som onkel Skrue bader i penger....

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skal også bare lese på min - så det er nok denne eller Keyboard som labben nevner som er mest aktuell. Så den billigste kostet $79 på Office Max også - med ads.

      Puslete innkjøp?
      Dere har så rett - men - hvisket hun:
      Blir det sånn at jeg tripper hun av butikken med Kindle - blir det Bitterblue på flyet.

      Slett
  5. OK, Kindle er innkjøpt.
    Det ble den ordinære typen som bare kalles Kindle (eller kindle4). Bitterblue er innkjøpt og klar for flyet. Nå gjenstår det bare å pakke toalettsaker, finne alle småting bak senger og skap
    - så bærer det mot flyplassen. (tar 4t)

    Neste gang jeg logger på er jeg hjemme og Bitterblue er utlest. (Som nybakt og uerfaren nettbretteier, pakker jeg uansett sekken full av alternativer.) Gleder meg til frisk luft, regn og kalde netter.

    SvarSlett
  6. Så bra at du kommer hjem med en Kindle. Håper Bitterblue svarer til forventingene! Jeg tror en Kindle er et must. Vi har hatt en i hus i flere år, men jeg bruker den ikke så ofte. Jeg liker best lukten av papir, men den er grei å ha om man bare skal lese noe nå!

    Linda's høres ypperlig ut, det må være veldig morsomt å å gå rundt i bruktbutikker, så masse bøker vi aldri har hørt om i Norge!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tilbake i dalen.
      Tar nok ei uke og komme over denne jetlaghazen, men jeg får da lest der jeg ligger og krampeaktig forsøker å sovne. Nesten ferdig med LadyQueen Bitterblue og nyforelsket i lesebrettet. Spesielt etter å ha klikket meg igjennom lista med gratisbøker og gratise klassikere. Forestiller meg nå at jeg kommer til å sluke både mursteiner og alt jeg eller forsøker å unngå - bare fordi det er så morsomt med Kindle (så får vi se
      hvor lenge det varer -)

      Det var fascinerende med den bruktbutikken for folk kom innom og spurte etter forfattere og bøker jeg aldri har hørt om. Seriebøker og romanseforfattere. Overveldende og utmattende - følte meg nesten barnslig lettet da jeg fant fram til klassikerdelen og kjente navn.

      Forresten et siste Kindlespørsmål.
      Fryser den ofte?

      (altså sånn computerfrys - ikke vinterfrost, selv om jeg også lurer på hva deter gjør med den om vinteren?)

      Slett
    2. Trodde jeg hadde svart deg, men jeg har et vanskelig forhold til blogspot og kommentarer for tiden. Den har aldri frosset når jeg har brukt den, men samboeren min melder at han opplever det hvis det holder på å gå tom for batteri.

      Slett
    3. ((gasp)), får samboerne din låne?? Her i huset får de ikke se på den engang. MIN.
      (jeg er gollum på elektronikk, my... precious...)

      2 ganger har min fryst - begge ganger i forbindelse med den - eksperimentelle nettleseren. Har nå helt glemt at jeg har andre bøker (- og et liv utenom hund.)

      Slett
  7. Svar
    1. Hmm, min har allerede fryst en gang.
      Bank i bordet.

      (har ikke lest i ei papirbok siden jeg tok den i bruk. Håper det går over snart, så jeg kan vie meg til det uleste fjellet ved senga.)

      Slett