mandag 14. januar 2019

2019: UKE 3

Før jeg sølte en kopp kaffe over Lily og måtte henge henne på snora.

Helsebloggetips: Tran, makrell, smør, melk og egg..

14.januar.
Kaffe sølt fordi fastlegetrollet helt tilfeldig opplyste, med lett og liketil stemme at jeg hadde D-vitaminmangel (23) i 2014 og teoretisk i 4 påfølgende år, og jeg ikke kunne forlange å vite om slikt, siden jeg hadde avbestilt oppfølgingstimen min, to ganger, og dessuten gjorde det ingenting for vi kunne jo ta nye prøver idag. DUH..
, svar foreligger først neste uke, B, C, K, D og F.
, nesten som å sjekke eksamensresultater

, resten av dagen går med på å studere fortidsblodprøver på furstpasient.no
----------------------------------------------------------------------------------------------

15.januar
Bokbloggerprisoffensiv.
Lily har tørket. Circe er ferdighørt og.. .. vi må snakke om Bokbloggerprisen.
Det er nye tider, ny kategori (sakprosa) og fristen er utsatt til 17.februar.
All verdens lesetid.

Jeg har plass til 3 norske 2018 bøker til i lesebunken.
Det blir 20 totalt. Et tilfredstillende antall.  Tar gjerne imot tips
, men det må være snikende sykdomsfritt, historiedrevet og uten dyr i nød.

Første 2018 boka jeg leste og sannsynligvis nominerer:



Bjørnejegerskens Bekjennelser
 - Berit Hedemann
Handler om Birgit som selger oslovilla, flytter inn på øde familegård og vil bygge tempel for godhet og kvinnelig seksualitet i bygda.

Hun har en skokk skurvete (micheletadjektiv) fortidselskere, ambisiøs datter og et oppheng i yppersteprestinne Eneduhanna. Kvinnen som visstnok skrev verdens første erotikk.



Jeg ga den 4 stjerner og følgende kommentar på goodreads
 - God start på norsk2018. Likte ikke slutten, men berger seg på snømåkinga.. - 
   
Livsvidsom:
- Etter 2 timer begynte hun å måke snø. Det var noe hun kunne. Hun roste seg selv mens hun måkte: bred rett sti til vedskjulet i låven. Bred, rett sti til utedoen. Bred, rett sti til stabburet.  Lang, bred og rett sti til brønnen. Flink pike slurver ikke. Hun kakket hull på isen i brønnen, hentet fire bøtter vann og la på et lett brønnlokk av tre. 

Hun kjente en mann som hadde hatt en dårlig barndom i denne skogen. Familien var så fattig og tilværelsen deres så håpløs at de ikke orket å måke snø. Isteden tråkket de stier, fra den første snøen falt til langt ut i april, over til utedoen, over til vedskjulet, glatte, ujevne stier, de skled og mistet vedskiene i løssnøen, falt og blødde neseblod. Mannen var Espen. - 

(Espen, utroelskeren som - aldri lærte å måke med egen hender - )

Jeg leste den mens snøen lavet ned og jeg spadde veinett. 
Til hytta. Til Tredemølla. Vedskjulet. Brede, rette stier og ringer rundt hus.
Trekker den opp nå, fordi jeg synes den bør leses av flere, fordi jeg nettopp løp i løssnø og yr lover digre flak i hele morgen. Spaden er allerede vokset og klar. 
--------------------------------------------- 

16.januar
Lå våken i hele natt og forfattet taler og hevngjerrige brev til fastlegen. See you in court.  Etter tur (2t) og skufling (1t), pistasjnøtter (1 pose), mandariner (4), en halv ost, alle nachochipsrestene og nok hummus til å fø en indisk storfamilie, ble jeg så trøtt at jeg avlyser resten av dagen. 

Ikke sikkert jeg makter en episode av The Escape at Dannemora engang. 
---------------------------------------------------------

 Bildet fra igår. Idag har jeg bare tatt postmølleduckfaceselfies.

17.januar.
Ingen internett på hytta. Hakkende mobilnett.
Egentlig burde jeg drukket vin foran netflix nå.


Ukas podcast:   
Kvinneguidens venner. 
Linnea Myhre og Stine Melbø (bestevenninne fra Molde) surfer rundt på Kvinneguiden.no, rumored to be, det mørkeste stedet på internett. De finner interessante forumtråder og oppdaterer oss på hva Fotballfruen holder på med.

Jeg liker Linnea (både som forfatter og influencer), har aldri hørt om venninna (godt mulig hun også kjent) og jeg liker kjemien, spesielt fordi førstenevnte er tidvis defensiv og Melbø så direkte som bare en barndomsvenn kan bli. Feks ble det lett awkward i siste episode da Linnea måtte forsvare påstanden (fra venninnestine) om at hun hadde slått seg opp på psykisk helse.  Linnea vant. I live for pinligheter..

Ny episode hver mandag. (foreløpig 9).

Her er en tråd på kvinneguiden om kvinneguidepodcasten..
= russian dolls og play within the play..
...................................

18.januar
Sjokkerende nok kan man fremdeles kjøpe gode mandariner
---------------------------------------------------------------------------

19.januar
Ferdig med Siri Hustvedt
The Enchantment of Lily Dahl
Firer på goodreads med mulig oppgradering til 5.

Om vakre Lily Dahl som jobber på kafe for å tjene penger til studier og forelsker seg i maleren på andre siden av gata.  Hvorfor har jeg ikke lest denne før? Hvorfor har ingen filmet.

(((Patricia Arquette som Dolores)))

Perfekt for HBO
Småby. Landsbygd. Bygdeoriginaler. Beauty. Outsiderkunstner. Galskap. Mysterier. Drukkenbolter. Snålinger. Død. Forførelser. Spunk. Shakespear. Malerier. Dorian Gray.
Heltinne uten grenser.
Siri Siri Siri Hustvedt.

Sidene vender seg selv.
Den flyter som et malerisk mysterium. Uforutsigbart. Melankolsk.  Nerven ligger i usikkerheten. Blodig krim, coming of age, eller kunstnerroman?
I'm not telling..
--------------------------------------------------------------------------------

Fjorårsbøker fra bibliotekets nyhetshylle. Klager ikke. Akkurat hva jeg var på jakt etter, og sjeleglad for at nyhetshylla er tilbake. Fossum er allerede påbegynt.

20.januar.
Nydelig vær. 10 minus og strålende sol. Ingen bilder da kamera dreper telefonen min. Har gått tilbake til oldschool.. Digitalkamera som tåler alt.
50m dyp, 7 somre og 15 vintre (jmf Askeladden og hjelperne).

Joggeblogg:
28,6km løpt (kortere men høyere intensitet enn forrige uke).
Gått? - ikke logget. Skritt? - ikke syncet (yet)

Ukeslutt!

52 kommentarer:

  1. Så voldsomt det ble med tran i dag. Kollegaen min startet med Tran-råd i morges også. Som å høre bestemor.
    Men det er noe med den sola altså. D-vitaminer. Lyslampe på bordet i mørketia feks.
    Lykke til med svarene:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nettopp. Sola. Den som jeg stenger ute med faktor700, hatt og lange ermer. Begynte med trankapsler for 10 dager siden, men har tallene like lave (som jeg ikke visst de var) i 2014, må det vel sterkere kost til. Lamper og sprøyter? Man må høre på bestemødrene.

      Slett
    2. Jeg må le! Fant trankapslene her borte nederst i boden. De er store som fjell. 2 stk, og jeg trenger kun en appelsin (C-vitamin er viktig i kulda!) i tillegg for å være mett til lunch.. Ikke bare i USA alt er stort.. I tillegg fyller jeg for kneet opp med Calcium, Magnesium og Zinc og et par Medoc for good measure. Long live naturpreparatindustrien! (har ikke målt vitamininnholdet i skrotten - på .. ever? - kanskje det var på tide?)
      Og med tanke på 2018-bøker? ..så tenker jeg ikke på dem. I det hele tatt. Tror jeg leste 5 stk i hele 2018, så satser i år på at dere har lest for meg!
      Snømåking? Beine rette stier? Her følger det snømåkere med townhouse't (hva heter det på norsk tro?) så det eneste vi trenger å gjøre er å finne rett sti... og unngå bjørnehi...

      Slett
    3. Jeg er meget skeptisk til all smømåking gjort uten spade. Espen du vet, han fra sitatet over, begjærte på villa på Vindern, hovedperson Birgit og alle andre kvinner han møtte på sin vei - slask - som aldri hadde lært å bruke spade. Bare tråkket sti og blødde neseblod. ((gasp)). Jeg håper måkerne som kommer med villa Canada ihvertfall lager rette vinkler og ikke bruker bensin. (... den er ikke farlig, bare man går varlig...)

      Jeg tar også sink og magnesium, og startet for 10 dager siden med B, Jern og Tran. Får se om jeg trenger fortsatte med jernet når resultatet foreligger. Tar for gitt at jeg fremdeles mangler D. Ifølge internettet, (og furstpasient) er referanseområde 50-150, jeg hadde 23 i 2014 - og har ikke tatt tilskudd siden = det er jammen godt man ikke dør av d-vitaminmangel. Legetroll.

      Noen av de 5 du har lest som burde inngå i mine 3 manglende?

      Slett
    4. Ja, men kun én. Mari Ann Augestad sin bok "Tre Kvinner". Debutant, og svært god synes jeg. Hun minnet meg veldig om Anna Gavalda. Flott bok om tre generasjoner kvinner, men annerledes enn typisk generasjonsroman.

      Bensin? Er det noe dere på bygda benytter jevnlig, eller? Hørtes praktisk, men farlig ut... Pass på pannelugg og øyenbryn, evt hjelm?

      Slett
    5. Marianne: De trankapslene høres ut som utgått på dato;)

      LillInga: Jeg var ikke spesielt begeistret for Hedemanns forrige bok, men det kan hende denne er bedre. Dessuten kommer hun til, litteraturhuset i slutten av måneden. Trondheim ja.
      Tre kvinner som Marianne skryter av, ble en middels greie for min del.
      Heller Stranger, Singularitet av Marita Fossum og Eikemo. Sakprosa: En frivillig død av Steffen Kverneland (veldig sterk og den går ganske fort å lese siden det er tegneserie) og Psykehus av Drea Karlsen.
      Ellers husker jeg ikke , står vel noen nevnt i oppsummeringen min.

      Jeg skal lese Marstein. Og hvis jeg rekker ; Emanuelsen eller Svartstilla/Skogstad eller Heim/Mjønes.

      Slett
    6. Litteraturhusbesøk er et godt push for å ta for seg denne. Ble plutselig bekymret for lite folk pr.bok med ekstra kategori. Et blaff og god gammel nomineringsstress. Det brukte jo være gøy.

      Marianne: Husker du skrev om de 3 kvinnene og at jeg noterte i lufta. Likte den ene Gavaldaboka jeg har lest. Den som alle har lest. Sammen er vi mindre alene? Høres litt heftig med generasjonsroman sånn på tampen. Vet det er 1mnd igjen, men lesefarta er ikke som den engang var.

      Eikemo har jeg lest. Singularitet tror jeg (kanskje) blir en av de gjenstående 3. Husker anmeldelsen din. + Marstein og .. blank. Har ikke peiling på 'tegneserier/grafisk' så tar den først når den ligger på lang/kortlista. Regner med den har gode sjanser.

      Pannelugg og øyenbryn er sooo 2018..

      Slett
    7. Den ekstra kategorien er vel barn- og ungdom og sakprosa som før var felles. Og så flyttes dikt og noveller sammen med romaner- skjønnlitteratur. Ser at det kan bli lite bøker i noen, avhengig av hvilke som folk har lest mest/minst av.. Tror det vil gå ut over dikt og noveller.
      Kan du use "Sitt hos meg" av Kristian Bergquist? Den er fin.
      Time will show..

      Godt, Singularitet er en kort bok.

      Vet ikke hvor mange som har lest Kverneland. Umulig å vite hvordan sakprosa som egen kategori vil slå ut..

      Har verken pannelugg elller øyenbryn. Er jeg moderne? Det grå håret mitt ville en ungdom adoptere i går. Han spurte om jeg hadde farget det sånn, for sånn ville han ha. Ikke så lett for en mørk afghaner å få til.. men det var jo morsomt for meg.:)

      Slett
    8. Hehe, til afghaneren. Du er helt klar en kvinne i tiden. Flowing with the current of a winter's day.. eller noe sånt.

      Tror jeg må ha misforstått kategoriene. Trodde det var Romaner/krim (som før), og Åpen Klasse (som før minus sakprosa) + Sakprosa (ny kategori). Er dette feil?

      Skal ta en titt på Bergquist.

      Slett
    9. Kopiert fra fb-siden vår: Skjønnlitteratur, sakprosa og barn- og ungdom.

      Glad hvis du titter på Bergquist. Enkle dine dikt. I samtiden.

      Slett
    10. (ah for en tittel --Flowing with ...)

      Slett
    11. Utrolig lett og tynn Tre Kvinner. Ingen murstein. Den får du garantert plass til ;)

      Slett
    12. Er ikke generasjonsroman det samme som murstein? (ok da, den legges i kanskje bunken)

      Slett
    13. Tre vegar til havet. Brit Bildøen. (;))
      Der får du tre kvinner i en og samme lette tynne fantastiske roman. Ingen generasjoner. Et liv.

      Slett
    14. Er diplomatisk og noterer begge. Brit og de tre kvinnene.

      Slett
    15. Bra, så unngår vi en stor feide (krangel) i kommentafeltet.;) Du vet jo hvordan det kan utarte seg i disse tider..
      Kan du (bære ) lese en, kan du lese to.:)

      Slett
    16. (ja, og så påvirket du meg til å tigge Lydbokforlaget om lytteeks på NINI. Sier det bare..)

      Slett
    17. Og jeg har vært på biblioteket og lånt Singularitet (+ Gulliksen)

      Slett
    18. Fint! Gulliksen har jeg i bunken, men den blir ikke lest nå. Om du har tid til 3, så jeg også kanskje tid til 3. Har enda ikke bestemt meg for hvilke, vingler mellom Emanuelsen, Skogstad (Svartstilla), Mjønes (Heim)- Men Marstein er sikker (hvis posten kommer frem i tide). Og Nini skal lyttes innimellom, så det blir bonus, kanskje. Og så frister den samiske Rajah. Akk, prioriteringer er alltid vanskelig.

      Slett
    19. haha sier jeg, og snik-ler (snikler?) for meg selv ang feider og andre fete forfattere ;)

      Slett
    20. Må få lest Siri Hustvedt i løpet av 2019. Har to bøker av henne. Er det så bra altså? Har ikke Lily Dahl, da,,
      Spent på din omtale/mening om av Gulliksen og Fossum.

      Slett
    21. What I Loved var den beste (ihvertfall en av de beste) bøkene jeg leste for noen år tilbake (2015 eller 2016). Lily er nesten like god. Men jeg har lest Hustvedt jeg ikke liker også - Sommeren uten menn - feks. Kanskje det er fordi jeg leste den på norsk? Uansett, du må helt klart lese Hustvedt i 2019. I denne boka var karakterene evinnerne.

      Slett
    22. Jeg lurer på om jeg har den, i alle fall har jeg hørt mye om den.
      Sommeren med menn har jeg på e-bok, gratis fra noen.
      Ble aldri ferdiglest.
      Og så har jeg den oransje, Den flammende verden, kjøpt på salg.

      Begynte på Nini i dag og har lyttet to timer, vanskelig å la være- så bra lest og så spennende å høre på. Men jeg kan jo ikke sitte og høre lydbok hele kvelden heller. Og de var jo unge samtidig med meg, musikken og sånt på 70-tallet.
      Gleder meg til mer, men nå skal jeg se siste episode med Outlander på Viaplay, asså. Og lese litt mer i Rajahs same-dystopi senere- fenget ikke så mye, egentlig, men har lest 100 sider så da får jeg bare fortsette..

      Slett
    23. (veldig koselig å ha Lars Lillo hjemme i stua si.;))

      Slett
    24. Flammeboka til Hustvedt likte jeg godt. Hørte den som engelsk lydbok. Svært godt lest. Men synes både What I Loved og Lily Dahl er mer historiedrevet. Mer spenning og nerve. Selv om kunst, billedkunst, har en viktig rolle i disse 2 bøkene også, er det ikke hovedgreia, som jeg føler det er i Flammene. (veldig vagt og dårlig forklart).

      Skjønte Nini på lyd kom til å bli en god opplevelse. Er som sagt litt trist for at ejg leste den selv. Kanskje hører jeg den på nytt en dag. (ikke flink på slikt, men denne kan være unntaket)

      Slett
  2. Bøker 2018 er jeg ferdig med for lenge siden. Jeg er som du vet rebellen blant bokbloggerne og boikotter hele prisen fordi jeg ikke fikk viljen min i noe som helst. Men Bjørnejegersken hadde nok fått en nominasjon av meg. Ellers så vet jeg ikke hva jeg skal tipse deg om annet enn Stranger,Emanuelsen og Kinderwhore, lest noen av dem?

    SvarSlett
    Svar
    1. - rebel without a cause - ?

      Jeg håper det er videre lesing du boikotter og ikke nomineringa. Snakker kun av egen interesse da jeg tror vi har likt mange av de samme bøkene. (uten at jeg husker andre enn Hedemann). Kinderwhore har jeg lest, og føler jeg allerede nå kan spå soleklar nominasjon - og kanskje også seier - basert på respons og jubel, myself included.

      Stranger har jeg lest (ikke den nyeste) og konkludert med ikke er for meg. Emanuelsen har jeg ikke lest men konkludert med det samme. Har ikke lest så veldig mange som er klare nomineringkandidater. Kinderwhore, Tønnesen, Nini og Hedemann er de eneste jeg kommer på ifarta. Overveier Singularitet og håper noen har krim og anbefale. Har lest Bakkeid.

      Slett
    2. Kaster meg på krim-anbefalinger. Så lett å glemme.
      Unni Lindell; Dronen, Karin Fossum; Formørkelsen, Ruth Lillegraven; Alt er mitt , Heine Bakkeid of course..

      Slett
    3. Hjelper ikke: Har lest Bakkeid og Lillegraven og kronologiproblemer gjør at jeg ikke kan lese Fossum og Lindell - mm, de er frittstående bøker?

      Slett
    4. Ja, de er selvstendige- men etterforskerne har jo hatt en viss utvikling(eller stagnasjon , alt etter som man ser det)- Mariann Dahle er ny som hovedperson hos Lindell, og Dronen er den andre boka med henne i den rollen.

      Slett
    5. Så, Dronen er bok2 i ny serie? Eller samme serie bare med annet hovedpersonfokus? Regner ikke bøkene som selvstendig hvis de er en del av en krimserie. Spiller ingen rolle at mysteriet er avsluttende. Er og blir kronologislave (og har ennå ikke kommet over Thygesenjukset)

      (svare på den andre kommentaren her også)
      Har altså misforstått hele kategoriopplegget, men synes forsåvidt det er fint med barn/ungsom i egen kategori, er jo mange som leser det.

      Slett
    6. Ja, Mariann har vært med som kollegaen til Cato Isaksen tidligere i noen bøker og nå er hun hovedperson og Cato er parkert på sidelinja.
      Vel, vel.. da så. ang kronologi.
      -
      Bra du fikk oppklart misforståelse ang kategorier til BBP. Tipper Snøsøsteren vinner i B&U. Det er kan hende den eneste barneboka mange har lest fra 2018, inkl meg selv.
      --Og nå må krim sloss med "vanlige" romaner og dikt og noveller. Tror ikke jeg er så glad i det, men vi får nå se hvordan det slår ut.
      Men sakprosaen får det litt enklere. Heia Kverneland Tipper også Nini og Marte Michelets Hjemmefront er aktuelle kandidater.

      Slett
    7. Krim holder jeg meg (nesten) unna, men er det blitt en egen kategori(jeg følger ikke med lenger når det gjelder BBP) Men jeg vil gjerne bare si at Marstein sin var bra, det samme med Skaranger sin (Bok om sorg(Fortellingen om Nils i skogen))

      Slett
    8. Bare en liten innskutt bisetning... Denne kronologisabotøren har hatt flotte, ikke-kronologiske leseopplevelser. HØRER DU INGA!
      Når det er sagt så turte jeg ikke annet enn å begynne på første Connelly-boka på øret, siden det er du som har tipset meg om Bosch. De første fant jeg ikke på Storytel, så da har jeg gått til det skrittet å bruke Credits på Audible. Tenk det du! Så les Dronen du. Take a chance... ;)

      Slett
    9. Tynn og lett? Les heller Tre Vegar til havet av Brutto Bildøen. Glemte den, en av årets top tre beste romaner!! !

      Slett
    10. Beate: Skaranger hadde jeg glemt. Marstein tror jeg det er umulig å slippe unna. Den er så godt likt at jeg nesten tør gamble med at den overlever nomineringa. Leste du Tønnesen forresten?

      Marianne: Så stolt over det og Bosch1. Får lyst til å droppe hele norske (og 1001) lesinga og gå rett på neste Connely.

      Fossum kommer ikke på tale, har tenkt å lese hele serien etterhvert og vil ikke ødelegge. Dronen er mer fristende, har egentlig aldri vurdert å kaste meg over hele Lindell - det gjør den mer aktuell.

      Take a chance du lizm. Her er det total mangel på eventyrlyst.

      Anita? Brutto Bildøen (mhuahah)

      Slett
    11. Brit x 2= Brutto. ;) (mobiltasting, say no more)

      Slett
    12. Liker at du ikke kommer utenom Marstein og som Anita sier, Bildøen sin er også bra. Tror du vil like Skaranger, helt annerledes enn debutboken med kebabnorsken.

      DA sier jeg meg ferdig med fokuset på norske 2018 bøker..... fikk ikke lest Tønnesen men det er ingen hast nå, men skal notere meg den bak øret.

      Slett
    13. Yepp. Back to 1001 -)
      Er så opphengt i Lily Dahl for tida at jeg sliter meg å fokusere på norsk selv. 3 bøker virker nesten uoverkommelig. Og da gjør man vel som man alltid gjør i prissammenhenger.. velger de korteste..

      Leste aldri Skarangers første. Men har den liggende et sted.

      Slett
  3. Godt nytt år! Litt sent kanskje, men nå var jeg logget på, og da tenkte jeg at jeg skulle si hei :)

    Bra du har mange kandidater å stemme på da, jeg har ikke så mange merker jeg, men skal klare å finne noen i to av tre kategorier. Jeg har ikke helt gitt meg meg blogging, men i fjor var et tungt år. Satte inn regulering i tennene høsten 2017, og jeg hadde så mye hodepine og var svimmel i fjor. Etter at jeg tok ut reguleringen og kan smile med en perlerad, så har jeg nesten ikke vært plaget og livet er mye herligere :)

    Så kanskje komme jeg sterkere tilbake, jeg har tross alt ti års jubileum som bloggere i januar nå :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt nyttår til deg også Gro.
      Fint å se deg tilbake i eteren. Tannregulering, altså. Tannlegen spør alltid meg også, siden jeg slapp unna i gamle dager, njaaa, sier jeg, og går min vei. Nå blir det klart nei. Gidder ikke å ha hodepine/svimmel et helt år bare for å få fine tenner. Hadde du gjort det igjen?
      (Tror uansett det må sterkere kost enn regulering til for å lage perlerad av mine -))

      Grattis med 10års jubileum.
      (mitt er i mai)

      Slett
    2. Vet ikke helt om jeg hadde gjort det igjen, men det var verdt hver en krone - er veldig fornøyd :)

      Oj, ti års jubileum på deg også, mange som startet i 2008-2009-2010. Bare om å gjøre at vi blir like aktive igjen.

      Jeg hadde et sløvt leseår i fjor også, alt gikk liksom feil, men nå er livet bare herlig, så tror jeg at alt blir bedre fra og med nå :)

      Slett
    3. Da er det bare å si grattis med perlerad!!

      Oppløftende med slik gladmelding. Både angående tenner og livet forøvring. Men at vi blir like bloggaktive som for 10år siden?, vel jeg prøver alt jeg kan, mottoet i år er uten tvil, - blog (and party) like it's 1999, ehm, 2009 mente jeg..
      , hva sa han purpleprinsen
      , 0 0 party over, oops outa time..

      Slett
  4. Rajah og Ytreberg! Holder meg til polare strøk.

    Og takkskaldufaenmegha for å reklamert for Furst. Mvh hun som satt oppe i hele natt og googla b-trombocytter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Rajah og Ytreberg. Vi får se. Det blir kø for de 3 siste norskeplassene. Straks jeg er ferdig med Lily Dahl overlater jeg alt til leselyst og tilfeldigheter. Har ingen av bøkene dere foreslår liggende, så det koker ned til hva som er kjappest tilgjengelig på eBokBib. (eller BookB, urgh)

      Værsegod! Glad for å være behjelpelig, men hva i svarte er trombocytter? Høres livsfarlig ut..

      Slett
    2. Trombocytter kan gi hjerneslag. Så vet du det.

      Jeg prøvde meg på den der alpefiol boka, men alle a-endelsene ble for meget. Sier hun med dialekt. Tror Jordmora blir den siste på min innspurt.

      Har du lest Shetlandserien til Ann Cleeves? Leste just at bok 8 er siste i serien <3

      Slett
    3. Ikke lest Cleeves, men tror jeg har noen av dem liggende. Hadde planer, men fant aldri enern på loppis. Muligens har jeg gitt bort de 2 jeg hadde. Gjorde det samme med Kallentoft. Samlet. Fikk aldri orden på kronologien. Ble lei. Ga bort. TGL.

      Død over alle trombocytter.
      Har ikke sovet en hel natt siden jeg begynte å gå til legetrollet. Raseri på den ene siden og skrekk på den andre.

      Slett
    4. Finnes det noen kur mot kronologitvangstanker tro? Du burde hatt et glass og tre... just sayin' (i all kjærlig vennskapelighet ;)

      Slett
    5. No kur no intervention.
      Gleder meg forøvrig å se at du likte Bosch1, kanskje blir det kronologist av deg likevel!

      Slett
    6. Turte jo ikke annet siden anbefalingen kom fra deg i utgangspunktet. Det hadde blitt så mye mas i kommentarfelt.. Du er flink på tvang, det skal du jammen ha(haha) Bosch2 er nå kreditert hos Audible og ligger klar på Heipådeg(Huawei)-telefonen. Går ingen steder uten ;)

      Slett
    7. I denne farta tar du meg igjen før påske. Tror 15 eller 16 blir min neste. OG du vet lurer du på rekkefølgen er det bare å spørre...

      Slett