mandag 25. april 2016

SENTRUMSLØPET 2016

Årets medalje. Jeg forsynte meg selv, fra boksen. Hva skjedde med pene unge menn som legger den ærbødig rundt halsen din?



Lørdag løp jeg Sentrumsløpet 2016.
Correction, jeg fløyt gjennom Sentrumsløpet. Berørte knapt bakken. Svevde over gresset. I takt med favorittmusikken. Rullende. Flytende. Dansende.
Opp og ned Oslogatene.

Helt til de 2 siste kilometerne
Da feltet klumpet seg sammen, alle var i veien og jeg for første gang måtte skubbe folk unna for å komme fram. Jeg brøt ikke magien med vulgære utrop som - løype - flørr'æ - move it, men jeg stakk albuene ut og brøytet meg fram, ikke ufint, ikke helt høflig heller...
 - hva skal man gjøre når man løper fortere enn alle?
 - fortere enn noensinne... (for jeg er lettere, sunnere, sterkere, smartere)


Tallene:
Offisiell tid 52,08   
(6min raskere enn i fjor, 2,5 raskere enn løpspersen (OM 2012))
, og den tida som vi vet egentlig teller,  egen gps:  51,49
. nesten så det gikk troll i ord da jeg løy på meg sub50 under fjorårets OM.



Sikkert et blaff, men gøy å være på øvre halvpart av resultatlista.



Skryt! og selvskryt:
  • Farten på siste halvpart (siste 3, fra 0,075-10,075km gikk på 14.49)
  • Positiv innstilling - til og med opp Slottsbakken.
  • Passe med klær/drikke/musikk/doturer
  • Psstt, teaterdoen, lureste valg ever.
  • Nesten riktige sko (nedslitte saucony zealot)
  • Været; perfekt kaldt, forblåst og sluddete.
  • Moderat, men offensiv åpning. Aldri brydd meg så lite om oppoverbakker. 
  • Bedre?  Mmm mer trening på asfalt, i bakker, enn flatt på mølla.


Ifall du trodde man ble penere, smartere, yngre og mer fotogen av å løpe fortere enn seg selv, (gjelder ikke for de med skjegg/bart). Endorfinrusen fornekter seg aldri.



Misnøye?
Pollen er for selvfølgelig til å nevnes.

  • Formen før løpet. Melkesyre i både legger og lår. Nerver. Gruing.
  • U-morsomt å segne om av lårkramper, i vannkø, etter mål
  • Ikke morsomt å krype hele veien til hotellet heller
  • Flaks at kneoperert heiagjeng (morra mi) sørget for taxi til indisk
  • Absolutt kjedelig å humpe rundt i går, uten lår.
  • Pluss med vin og saltstenger, see, jeg bobler over av positivitet.
  • Ja, også det med hotellstreiken da, som gjorde at vi ikke kun spise frokost fra 8-11 som planlagt men måtte gjøre oss ferdig 8 og sjekke ut før 12.  
  • Løpet?  Nja, det med medaljene, i eska, og at det ikke var drikke/bananer på begge sider, gikk på høyresida og kom halvveis til slottet før jeg skjønte at jeg måtte tilbake. Alle andre enn jeg var også fornøyde med grå t-skjorte, burde vært purple (rain).
  • Igjen, jeg vet at ikke alle synes 2-3min negativ splitt er genialt, men født sånn, vært sånn, og kommer til å forbli sånn. No change.  Bare forestill deg hvordan det var i mine unge svømmedager da jeg skulle konkurrere på 50m. De andre var ferdig med pizza'n før jeg kom i mål.


Det var alt. 
Til og med dokumentering går kjapt i medvind.
, kun 1 bilde, gjenstår, det viktigste:


New Dehli, Channa Masala. Ekstra sterk. Fjeset er fremdeles numment.


Jeg tror faktisk
at jeg skal prøve og løpe flere løp denne sesongen. Ikke vente til Oslo Maraton som vanlig. Nå som jeg greide første delmål - under 54 - er det kanskje på tide å konsentrere seg om halvmaraton.
Under 2t på halv. Sub5 på hel.  
Tør man si under 50 på 10? Nei, det gjør man ikke.

Flere sentrumsløpere? Perser? Tårer? 
Til dere som googler etter løypekartet:
Det er det samme som ifjor.

32 kommentarer:

  1. Ganske treffende beskrivelse
    Raviross

    SvarSlett
    Svar
    1. Ganske? Noe du vil tilføye?
      Lårene er forresten på bedringens vei. Kanskje blir det joggeforsøk i morgen.

      Slett
    2. Dagens styrketr. er allerede utført

      Slett
  2. Svar
    1. , vasker trapper når det trengs
      , og leser Dostojevskij når jeg går til sengs (deLillos).

      Slett
  3. Gratulerer kjempemasse, utrolig gøy å høre om løpet ditt. Jeg er fremdeles en wanabeløper, med nye best-i-test New Balance sko på vei til meg i posten. Har blitt utfordret av min niese på 12 til å delta på et 5 km. løp i august, og det skal jeg greie! Selv er jeg heiadame og fotograf når min mann er ute å løper, være det seg motbakke eller maraton. Til helgen er det Bergen City Maraton, den store 17-maiopplevelsen når det gjelder folkeutfart (minus de fine klærne og sure minene) Gleder meg som en unge til å suge til meg av all den gode energien :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Takk!
      Heiadame og fotograf er det viktigste tlbehøret på løp (og trening). Du ser hvor kjedelig bildematrialet blir når det er ingen som kan fotografere deg underveis i løpet. Alt man står igjen med er grimaser. Du er nok mye mer rutinert på mosjonsløp og alt rundt enn meg, med supersprek maratonmann, så dette 5km løpet kunne du sikkert løpt idag, i gummistøvler.
      Du skriver vel om det?

      Slett
    2. Oy, føler presset nå, men JA! klart jeg skal skrive om det. "Fløy" opp Stoltzen i dag og går til sengs med 24tusen skritt på telleren, så jeg er i siget :)

      Slett
    3. Presset er halvmoroa
      , det kan vi ihvertfall late som!
      (24000 i oppoverbakke er verd minst 50)

      Slett
  4. så flott at jeg kunne være til nytte, selv omm jeg hadde et nytt ny opr. kne og et kne fra fjoråret pluss en ankel. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hadde det ikke vært for den taxien, hadde jeg krabbet ned til 7/11 og spist middag på hotelllobbygulvet.

      Slett
  5. Så gøy!! Gratulerer :D Jeg har såvidt begynt å løpe igjen. Transportløping til jobb med sekk på ryggen og puls i taket! Det er slitsomt å løpe da man ikke er i form altså... Men så har man et par lettere økter også sniker ganske raskt spørsmålet om å stille i løp seg inn i tankene ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Løping med sekk er djevelens verk. En gang jeg skulle til biblioteket ble jeg praiet ned av fremmede som lurte på om jeg trengte hjelp. So much for sterk og sprek. Merk at dette er flere år siden. Skrekken for langsomme biler sitter i ennå.

      Løping etter skade, eller sofapause, uten form er det verste som finnes. Det er egentlig et under at vi fortsetter. Krysser fingrene for at du er å finne på startstreken så fort som mulig. I Osloområdet virker det som om det er nye løp hver uke. (?)

      Slett
  6. Var løypa den samme som tidligere år, det lurer jeg på? For jeg syntes at løypa var lett i forhold til Ti for Grete løypa...

    Men det skal sies at siden siste jeg løpe ei mil i Oslos gater har jeg slanket bort 11 kg og løpt mange miler siden midten av mars, så jeg har trent bedre enn noen gang. Tror jeg skal melde meg på Ti for Grete, må bare vente på lønna...

    Og så tenker jeg på halvmaraton til neste år, om jeg fortsetter i samme duren, men ikke i år altså :)

    Gratulerer med ny pers, den var utrolig god! :)

    :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gratulerer selv. Persen og forbedringen din er sjokkerene bra.

      11kg. Du må nå være som en strek. 10 til å du glir under 40. ALTSÅ, jeg har blitt litt sunnere (og lettere) selv, og det skjærer faktisk i meg å innse at vekta ser ut til å ha større effekt på resultatet enn treninga vi legger ned. Ikke det at jeg ikke visste at alle de daglige sjokoladeglaserte kokosmakronene var prestasjonshemmende, men, ALTSÅ, jeg har alltid, vrangforestilt, trodd, det var bedre å trene riktig, enn å spise riktig. Føler meg litt dummedummedummedum - for å sitere nok en deLillos.

      Men, du vet, men den tida der trenger du ikke vente et år på å løpe halvmaraton. Du sklir nok langt under 2t allerede i september, lenge, lenge før meg.

      Slett
    2. Glemte:
      Løypa var akkurat den samme som ifjor, men tidligere år har det vært mye forskjellig, men alltid bakkete. Hvordan disse bakkene oppleves avhenger hos meg av formen, slik at den noen år har føltes som bare oppover, mens det andre år - vel bare 2 ganger - har vært nedover hele veien. I år blant annet, syntes det gikk bratt nedover fra toppen av slottsbakken og til mål.

      Løypa har alltid vært mye tyngre enn OM. Innad i samme år har jeg alltid løpt raskere og hatt bedre opplevelser under Oslo Maraton. Flatere løype, selv om også den forandres ofte.

      Slett
    3. Jeg har også skjønt at det å spise riktig gjør at en løper fortere, for spiser en mer riktig så går en ned et par kilo også :)

      Jeg tror ikke jeg klarer å løpe to mil enda, der er derfor jeg ikke melder meg på halvmaraton i år, men det er bra å ha et mål til neste år også.

      Du melder deg vel på halvmaraton nå, ikke sant?

      Hm, kanskje jeg klarer en enda bedre tid på Ti for Grete? :) Jeg har trua!

      Slett
    4. Glemte dette: Litt dårlig at vi selv måtte fiske opp medalje fra en boks på fortauet...:)

      Slett
    5. Ja! Absolutt! Medaljen bør legges rundt halsen din. Ihvertfall ikke ligge i boks på asfalten.

      Tror kanskje det blir halvmaraton under OM, kanskje. Får se om formen holder seg gjennom pollensesongen. Før eller siden må jeg jo løpe under 2t.

      Slett
  7. 56:41 og ny pers på meg og!! Takk til sprek kollega som tok meg igjen etter Frognerparken og dro meg til Rådhuset... Hun dukket opp i grevens tid, antall prikker i synsfeltet var da begynt å bli faretruende høyt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Gratulerer til deg også.
      Må ha vært snøværet som fikk alle til å løpe raskere enn normalt. De prikkene hadde sikkert mer med alt støvet enn formen å gjøre. Det var ekstremt støvete i parken - og i Slottsbakken.

      Slett
  8. Gratulerer med en helt drøy pers og en vill forbedring fra i fjor! Håper masalaen smakte himmelsk og at kroppen begynner å komme til hektene igjen. Gleder meg til å lese om Oslo maraton, og håper du melder deg på minst ett løp før det. Gratulerer igjen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det!
      Hvorfor perse med sekunder og når det finnes minutter - er det nye mottoet. Masalaen var så sterk at jeg ikke kjente om den var god. Min egen feil og overmot. Riktignok er jeg kjent i sju prestegjeld for min chilitoleranse, men akkurat på New Dehlie sliter jeg - og burde egentlig ha holdt meg til medium - eller til nød sterk. Meen, man blir nesten like dopaminsk av chili som mosjonsløp -)

      Bena er på bedringens vei. Tok de med til skogen. Skal virkelig prøve å finne meg et annet løp (anbefalinger?), men jeg er feig av meg, så det er vanskelig å si om jeg tør melde meg på noe annet enn de største løpene. Uansett skal jeg ihvertfall slutte meg å legge all hurtingløping til mølla. Lårene er fullstendig sjokkskada!!

      Slett
    2. Hm, kanskje et skogsløp?

      Slett
  9. Dritkult! Du ser sprek ut. Jeg fikk lyst til både å løpe og spise indisk til jeg ble nummen i fjeset. God følelse.

    G.R.A.T.U.L.E.R.E.R!

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha - og takk.
      Tror det må være første gang noen faktisk sier at jeg ser sprek ut. Normalt pleier de å holde seg til - du ER sprek. Miraklenes tid er ikke forbi - og jeg tror blindt på alle komplimenter. Idag løp jeg i skogen uten lue - og ble nummen på ørene. Indisk er å foretrekke. Blir aldri lei.

      Slett
  10. Gratulerer så masse! Du både SER sprek ut og ER sprek. Jeg holder meg til trening foran TVen, later som jeg blir i god form, og overser alt det dere skriver om mat og kilo siden jeg ikke har planer om å delta i noe løp (og Hatting-croissanter er min nye favoritt).

    SvarSlett
    Svar
    1. (Hatting har reddet mang en lørdagsmorgen. Hatting og tyttebærsyltetøy.)
      Du kan godt overse det om mat og kilo, det er bare lureri. Før løp for sjokoladen. Det mer jeg løp, det mer sjokolade, og til slutt kunne jeg såvidt løpe. Så sluttet jeg med sjokolade, og plutselig løper jeg så mye at jeg snart kan starte igjen.
      Luresirkel!

      (Jeg har vurdert trening foran tv-en lenge. Problemet er bare at jeg må støvsuge først, og det har jeg ALDRI tid til.) (Takk for sprekekommentar!)

      Slett
    2. Bare bruk yogamatte, så trenger du ikke støvsuge heller. Eller spinningsykkel, så er du langt unna gulvet. Trening foran TV fungerer veldig bra. Jeg får unna to ting på en gang, og det har nå blitt sånn at om ikke det er helg, så har det blitt vanskelig for meg å se på TV uten å trene.

      Jeg lurer muligens meg selv ved å tenke at jeg hadde spist sjokoladen/croissanten/vestlandslefsen uansett, men med trening forsvinner ihvertfall noe av det igjen.

      Slett
    3. Jeg foretrekker lydbok framfor tv, men det er fordi all min trening er jogging, og jeg blir bilsyk av å se på tv mens jeg løper (har prøvd på treningssenter). Tvtreninga får bli den dagen jeg styrketreninga er uungåelig. Angående støvsuginga, unner jeg ikke engang yogamatta alle lodotter og hundehår.

      (selvfølgelig hadde du spist den vestlandslefsa, lefser er umulig å ikke spise.)

      Slett