søndag 3. mai 2020

2020: UKE 19 (En Sånn Rød Amerikansk Scooter)

Kunne fortalt historien om ormebolet og de hvislende stiene, men vil jo ikke skremme bort folk fra de dype skoger. Det får holde med en advarsel: Hold deg på asfalt når sola skinner..


Kjønn 1978 versus Kjønn 2020?
Marilyn French versus Henrik Øxnevad.
70s Feminisme. Non-binary. Life.
Alltid like fascinerende når bøkene du leser parallellt og tilfeldig blandes og begynner å handle om det samme, eller som i dette tilfellet. The same but VERY different. Det er en mur mellom kjønnene i Women's Room. Hvorvidt denne muren fremdeles står kommer sikkert an på øyne som ser og hvem du spør. 

Erik i scooterboka ville sikkert bare irritert seg over spørsmålet. 
Hvorfor stresse? Med kjønn? Med merkelapper? 

Det er ikke at faren din er homo som er problemet
, men at han er kjæreste med lærer'n din. 

Jeg er dypt inn i sesong 12 av RuPaul's Dragrace.
Jeg har helt mistet kontrollen på kjønn.

3.mai
Har mistet kontrollen på ukene også.
Kun 92 sider lest av Women's Room.



Ferdig med:
En Sånn Rød Amerikansk Scooter
 - Henrik Øxnevad  (2020)

Kilde: BookBites (bib)
Lest på telefon.

Årets første norske 2020.

Om: Tenåringsgutt med 2 kjærester, tjukk mormor og skilte foreldre, som røyker hasj og sykler om natta.

Debutbok som allerede har rukket å få både mye omtale og gode anmeldelser.

Smakebit på søndag
Plassert på lista over flaueste tenåringsøyeblikk, ever.....
Eirik har skulket skolen for å svømme. Jenta i skranken har trang t-skjorte.
Læreren (som også er kjæreste med faren) har sladret til mora.

- Skal hente sønnen min, sier mamma. Hun står helt ved kanten og ser ned på meg. - Nå kommer du her, sier mamma. Jeg holder meg i ro.  - Nå, sier mamma. Hun bøyer knærne på den måten folk i skjørt gjør. Ser meg rett inn i øynene. Hånda hennes rykker ut og griper tak i håret mitt. Hun drar meg nærmere kanten. Det gjør vondt. Hun drar hardere, prøver å løfte meg ut av vannet. Jeg kjenner hårstrå løsne. Legger amren min oppå bassengkanten, heiser meg opp. Mamma tar tak i motsatt arm, fortsetter å dra. Skjørtet hennes får mørke, våte flekker. Mamma tvinger meg opp på beina. Jeg er fortsatt hard. Badeshortsen står som et telt over pikken. Jenta ser det. Ansiktet mitt blir varmt. Mamma slipper taket i håret, drar meg mot garderoben etter armen. Mennene i den grunne enden ler. Så ser de ereksjonen og ler enda høyere. Badevakten blir rød i trynet da vi går forbi. Jeg hører han le idet døra lukker seg bak oss. Jenta ler også. -  (side 15/16, mobil.)
---------------------------------------------

Hadde egentlig planlagt Station Eleven som bursdagsgave
, men kanskje jeg velger denne istedet....

4.mai
Et kjapt googlesøk for å finne ut om dette var ungdomsbok
, det nærmeste jeg kom var at VG  mente den muligens passet best for ungdom.
- I likhet med TV-serier som «Skam» og «Sex Education», utforsker romanen tenåringers søken etter tilhørighet i kropp og sinn. Hvem ønsker jeg å være og hvordan vil jeg leve mitt liv? Seksualiteten er flytende, kjønnsrollene åpne for eksperimentering. På omslagets innbrett har Øxnevad valgt et noe uvanlig portrett av seg selv sittende i en stol iført bh, strømpebukse og damesko. - 
(klippet fra anmeldelsen)

Speil, speil på veggen der. Gutt? Jente? Crossdresser? Trans? Drag? Homo? Poly? Pan? Snill? Slem? Søkende? Eksperimentell? Spesiell? Seksuell? Extra? Extravaganza? 
All of the above? Null? Full? Kaninhull..

 Boka er kanskje for ungdom, men avisoverskriftene er for oldfolksa..
, oss tabloidslukere, som har slått opp telt på VGs coronasider..

Exhibit ABC
Dagbladet  - Øxnevad skriver rått og medrivende om seksuell legning, polyamori, mobbing og de dramatiske tenåra.
GyldendalFri flyt av seksualgrenser og tabuer.
 VG - En sterk debut om sex, rus og kjærlighet.

 NB!!  Sorg, lengsel og forvirring
Som forsåvidt, også, er en ungdomsting, men følelsene er sterkere knyttet til familieforhold (syk mormor, skilte foreldre, skadet bror) enn hva overskriftene forespeiler. og det drikkes like mye kaffe, kald presskannekaffe, som det røykes hasj...

Hovedpersonen forholder seg egentlig forbausende likegyldig til både sex, rus og polyamori. Kanskje er det nettopp dette som gjør den til ei ungdsombok?
 ---------------------------------------------------------------------

Ironisk: Slo meg nettopp på hvor opptatt jeg er av sjanger og merkelapp.
Grenseoverskridende litteratur. Om. Flytende seksualitet. (?)
Garantert dette som gjør meg til en ikke-ungdom
------------------------------------------------------------

6.mai
- This novel changes lives-
Står det på permen til Women's Room.
117 sider lest. Er den samme.
--------------------------------------

Glem klokke, kalender og biologi, man er aldri yngre enn sine nedoverbakkeknær.


8.mai
Men hva handler den om?
Spurte nabo'n da jeg ivrig pitchet Scooter
, den nå fastslåtte ikke-ungdomsboka
(takk kommentarfelt og Silje).

 Hæh, sa jeg
En tenåring sykler, røyker hasj og drikker kaffe. Hva mer? Mormora liker øl. Mora har funnet seg en handymann. Den hopper. Fra episode til episode. Glimt. Faktisk veldig lik lydboka jeg nettopp hørte ferdig. Weather (Offill), bortsett fra at Weather hadde lengre hopp. Lange tidsperspektiv. Livshopp. I Rød Scooter foregår alt på mindre flater. Tenåring sykler fra punkt til punkt. Fra mor til kjæreste til mormor. Om natta.

Men hva er det som skjer?
Kjæresten til faren har hytte. Er det referat du vil ha? Rekkefølge?  Noen dør, noen blir banket opp. Tror det har med med dysfunksjon enn legning å gjøre. Det er noen brødre inni der som virker lite møblert. Noen skader ei hånd. Bra nok. Sykkelen blir stjålet. Jeg liker at det man skulle tro den fokuserer på, bare er backdroppet, kjærestene, mest slitsomt kanskje, jeg er mest opptatt av mormora, hvorfor hun drikker (Jeppe?) og hvorfor er hun så sur på Gunnar?

Gunnar?
Tror du bare skal lese boka selv!
------------------------------------------------
To be continued

35 kommentarer:

  1. Uff så flaut å være den tenåringen i den situasjonen..
    Btw- har aldri om verken boka eller forfatteren. Hvor har den oppmerksomheten vært?
    God søndag til deg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. (Var så opptatt av å fikse rotete innlegg at jeg ikke så kommentarene)

      Ja, hvor har du vært. Har sett den omtalt både i VG og på NRK, sett podcaster også (ikke hørt da, ville lese først). Gode kritikker ser det ut som, selv om jeg har mest skummet. Stjernene på goodreads er også høye. Tror nok du bare må lese denne Anita. Likte den godt!!

      Slett
    2. Som vanlig har jeg vært i Adresseavisa og Klassekampen, samt de åpne anmeldelsene i VG og Dagbla som ikke er under betalingsmur... NRK sporadisk..
      Er det en ungdomsbok kan det godt hende den har gått under radaren. Ikke alt jeg leser..vet du.;) GR er jeg ikke så aktiv på for tiden.

      Slett
    3. Usikker på om det er ei ungdomsbok (jmf, oppdateringa, artig at du spør ))
      Tok en runde på anmeldelser nå og det ligger åpent både hos VG og Dagbladet. Har linket de jeg fant.

      Trodde du leste alt? Shocked!!

      Slett
    4. Ok, aner ikke hvorfor den har gått meg hus forbi.. Leser jo vanligvis nyhetsbrevene fra Gyldendal også, men scroller bort barn/ungdom som regel. Sjekket Gyldendal nå, ser ikke at den er plassert under b/u heller. Ser også at den har fått massevis av god kritikk under presseklippene deres nå, ja.
      Men så har det vært mye annet disse siste ukene da, så det kan jo være noe med det og.
      (har ikke sjans til å lese absolutt alt vet du.. )

      Slett
    5. Antar at det bare er min egen uovertrufne teft som luktet seg fram til denne, eller bare at jeg ser så så mye dragrace at jeg trykker lån med det samme jeg ser en mann i BH....

      Slett
  2. Stakkars gutt....Har lånt boken på eBokBib og håper jeg får lest den før tiden er omme. Har du begynt på The memory police? Weather av Offill er på vei hjem til jeg,ser frem til å lese den. Egentlig bra den er kort for da er det mindre sjanse for at den blir liggende ulest aldri så lenge.

    Håper du har en fin vår 🙂

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Nesten så man dør litt innvendig bare av å lese. Har endelig bestemt meg for å slette eBokBib, selv om jeg ikke blir helt venn med BookBites, sikkert bare en vane, men det er så mange småting som ikke fungere. Jaja, det var ihvertfall ikke kø på Øxnevad, ikke Yahaha heller faktisk. Det er da noe.

      Ferdig med Memory Police, haddet tenkt å lage et lydboksamleinnlegg, men har utsatt det så mange ganger at jeg nå drukner i u-nevnte lydbøker. Terskelen ble for høy. Litt usikker på hva jeg synes. Begynte å innbille meg at det var en twist, så kom den ikke, så ble jeg skuffet, og kanskje endte det på en mer høytflyvende måte enn jeg ville, eller forstod? (Omtrent det jeg ville ha sagt i en omtale, så nå trenger jeg ikke)..

      Offill hører jeg akkurat nå. Var litt bekymret for at den ikke ville passe på lyd, men det fungerer fint. Den er veldig kort da. Sorry, redigerte innlegget og glemte at jeg hadde nevnt den først. Sånn går det når man publiserer for tidlig..

      En god vår, til deg også.
      Scooterboka er forresten fra Bergen, men det visste du nok.

      Slett
    2. Bookbites og Allbok er lastet ned men bare Allbok er i bruk. Foreløpig bare hørt lydbøker der siden jeg tror det kan bli stress å lese på mob. Må kjøpe meg nytt nettbrett som er kompatibel med nye apper,men det sitter langt inne siden det ikke er noe galt med brettet. Håper eBokBib holder det gående til høsten,minst.

      Allbok har endel ting som ikke er helt på plass, som å vise hvor langt man har kommet i boken og hvor mye som gjenstår av bok og lånetid. Pluss for mye nye bøker,det skal den ha.

      Rupaul har jeg ikke sett, men fikk med meg serien med Jan Thomas, ble så revet med at jeg i perioder glemte at det var litt småkleint til tider.


      Slett
    3. Hehe til Jan Thomas. Så første episode og ble revet med, skjønner egentlig ikke hvorfor jeg ikke fortsatte, possibly kleinhetsfrykt. Hører alle JanThomas og Einar poddene. Det får greie seg. Når jeg tenker meg om, henger jeg nå 3-4 episoder etter. Coronaeffekten.

      Må pushe Libby litt. Etter AstridTerese minnet meg på at jeg var registrert har jeg vært limt til appen. Har mye nytt og viktigere, mye av det de ikke har på storytel. RuPaul er en besettesle. Foreløpig 11 sesonger + Allstars4 ligger på netflix. Sesong 1 er gammel og corny, men du må begynne der, siden det er viktig for senere referanser. Er overbevist om at det er for deg.

      Slett
    4. Da skal jeg sjekke Rupaul 🙂 Når det gjelder sjanger og merkelapp så liker jeg å tro at dette er noe jeg ikke henger meg opp i men jeg gjør jo det. Uansett om scooteren er en ungdomsbok så skal jeg lese den,fint med bøker som tar for seg forelskelser mellom to av samme kjønn. Det har kommet enda en som i tillegg har blitt en insta-bok. Leste den på mob og det gikk fint, og boken var lest på 2 timer. Likte den sånn passe men skal følge med på insta likevel. Dette blir mellom oss heter boken.

      Appen Libby har jeg også lastet ned men biblioteket her er veldig tregt altså så foreløpig er det eBokBib her og litt Allbok.

      Slett
    5. Jajaja!!
      Bare husk at det ikke tar ordentlig av før sesong 3, men det er essensielt at man ikke tuller med rekkefølger. Du går glipp av alle selvreferansene og skjønner feks ingenting av alle spøkene om.. feks sesong 1 filteret -)). Gleder meg.

      Det jeg likte med Scooterboka er at kjærligeheten/forelskelsen er i bakgrunnen, (hvis den er der), livet går sin gang, med familie/skoletrøbbel, og så er man bare så heldig å ha en kjæreste, som tilfeldigvis er av samme kjønn. Det minst problematiske biten. Tilsynelatende..

      Slett
  3. Men usch, vad pinsamt. Okänslig mor där. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja det var brutalt. Merkelig nok blir denne mora framstilt, etterhvert, som, ok. De har faktisk et helt ok forhold.

      Slett
  4. Stackars son, ingen kul upplevelse. Spännande med parallelläsning med French! Tack för smakbiten, ha en fin läsvecka!

    SvarSlett
    Svar
    1. God leseuke, back.
      Jeg er veldig glad i French (lenge siden jeg har lest henne da), men håper at verden har forandret seg fra bok til bok. Forbehold om at jeg ennå har 400 sider igjen av Women's Room..

      Slett
  5. Jeg har heller ikke hørt om scooter boken..., den var ny for meg. Jeg leser Djevelens Yngel, men har ikke lest noe i helgen, kun jogget (1,8 mil siden 1.mai), strikket og sett på TV og spilt Candy Crush.. (det er meg og Erna Solberg) :)

    SvarSlett
    Svar
    1. 18km siden 1.mai høres veldig mye ut. (Ignorer det med strikkinga og CandyCrush), har du deltatt på virtuelle løp. Vurderer 17.mairaton, og hadde en ide om 100min (Runner's World) 1.mai, men droppet det pga de vanlige greiene (knær/ankler), må løpe litt mer først, kanskje prøve forsikte 17.

      Har løpt mye i skogen i det siste. Blir ikke så mange km og fri flyt, men godt å komme seg ut, blir sliten nok uansett..

      Slett
    2. Åhhh, nå vet jeghva denne scooterboken er, husket bildet av den unge mannen som du har i innlegget ditt, men koblet det ikke til scooterboken.

      Jeg har ikke vurdert virituelle løp, da klarer jeg ikke å blir gira nok når jeg løper alene, synes det er morsommere i flokk :)

      Godt å løpe i skogen da, det er kupert og ikke så hardt til beina.

      :)

      Slett
    3. Jeg liker også skogen. Har oppholdt meg der i hele vår, bonusen med snøfattig vinter. Prøvde meg på asfalt forleden og systemet (les knær) fikk sjokk. 2 helt forskjellige øvelser.

      Angående de virtuelle, vurderer jeg 17.mairaton, på gøy, ser det er gratis, så kanskje jeg bare skal putte på ei sløyfe og lunte noen kilometer -)

      Slett
  6. Takk for tips om bok. Har lagt merke til tittelen, men ikke lest noe om den. Siden jeg også er opptatt av merkelapper, så måtte jeg inn på Gyldendal og sjekke. Den er gitt ut som voksenbok. Orker ikke lese på mobil, så får vente på den fysiske boken:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ahh, takk, da slipper jeg å lure. Godt researchevnen er mer utviklet blant dere andre. Tror denne merkelappen, som så mange andre, er tilfeldig. Skal bli interessant å høre hva du, som ungdomsekspert, sier.

      (Mobillesing er slitsomt, har bare ikke tålmodighet til å vente)

      Slett
  7. Jeg digger RuPauls Dragrace. Sett alt. Noen sesonger flere ganger :) Denne sesongen (12) er den jeg har likt minst til nå, men så kommer det jo en All Star 5 :)

    Å lese Marilyn French som 14 åring tror jeg ikke var smart. Hun har skrevet mye bra da. Ble du ferdig med boken?

    SvarSlett
    Svar
    1. Mistet nesten pusten.
      Har ikke hatt noen å diskutere (indept og detalj) dragrace med siden Haruhi tok bloggpause (du vil bli sjokkert over hvor mange fortidskommentarfelt på denne bloggen som diskuterer drag under svakt slør av litteratur.)

      Gjør derfor fort unna:
      Marilyn French, litt stuck, lang bok og jeg blir kanskje ferdig til jul, fordi jeg ikke har ro på meg til å sitte og lese. Kun bevegelig lesing ser ut til å fungere. Jeg leste henne også altfor ung. Bleeding Heart. Egentlig insane, siden det handler om middelaldrende, desillusjonerte 70-talls hjerner, men jeg inhalerte og dette med kompromisser mellom kjønn sitter som spikret. Har lest den boka mange ganger, men ikke at all siden jeg kom i passende alder.

      OK. Drag.
      Tror den sesongen jeg har sett flest ganger er nr.4, men alle er sett minst 2 ganger, de fleste 3. Bortsett fra Allstars, litt youtubeprobs (hvor ser du, utenfor netflix?). Verst er def. Allstars1. Best kanskje Allstars2. (teamAlaskaalltheway).

      Kjedligste sesong - 8.
      Favorittqueens. Alaska, Bianca, Jinx, Bendela. Sharon, vel lista er lang.

      Liker egentlig sesong12, men tror det er fordi jeg har vært team Crystal fra start og det ser ut til å gå bra så langt. Allstars5 tror jeg kun er et påfunn for å gi krone til Shea. Ikke spesielt begeistret for casten. Liker egentlig kun Shea, Blair, Ongna og Juju, men det kan jo fort forandre seg. Godt mulig at de jeg ser på som ren kanonmat (Barry, India, Alexis) har blitt betraktelig bedre siden sin sesong.

      Skuffelser: Da Monet Exchange delte krone, Trinity burde hatt den alene og så gitt den til Manila.

      (Puh, tvinger meg selv til å sette punktum her).

      Slett
    2. Jeg liker at du er så engasjert :)Mine favoritter er Raja, Manila og Adore Delano. Men også Bendela, Jinx og Bianca. Det er så mange - og jeg har aldri opplevd et reality show hvor jeg blir så opptatt av - og glad i deltakerne. Sesong 12 har jeg ikke helt fått taket på, men likte han franske Doll.
      Fra AllStars 5 har jeg kun sett det som ligger på You Tube. Blair har blitt voksen :) Sesong ser jeg på en "alternativ" streaming tjeneste ...
      Så glad for alle som er fan av den serien. Hva er det med serien du liker? Dramaene? Oppgavene? Klærne?
      For meg - jeg tror det er noe med forvandlingen og å være seg selv samtidig - om det gir mening
      Glemte V V Mateo. Den stemmen ... Og Trixie!
      Ikke fan av D Barry, Willam, Act og Britney dragfolka
      Nå er det jeg som må stoppe

      Slett
    3. (Veldig nysgjerrig på den alternative tjensten??)

      Glemmer alltid Adore, rart for jeg følger bare 3 på insta. Adore, Bianca og Aquaria, sistenevnte er også en favoritt, som jeg glemmer. Som deg, tror jeg det er forvandlingen, humoren og det er jo seriøse skills involved. Synd at det blir stadig mer overprodusert, men shade har det jo alltid vært. Tror kanskje sesong 6 er favoritten når jeg tenker meg om, eller 5, sa jeg 4. Ihvertfall er det de tre jeg begynner med når jeg skal se om igjen. (Ser 10 på netflix nå). Har for det meste sett 12 gjennom reactions. (Bare en håndfull episoder jeg har sett full screen.) Forrige sesong gikk de rett ut på netflix, irriterende.

      (Merker meg at du ikke nevnte Shangela? Btw, Willam har jeg fått sansen for etter endeløs DragChaser lytting. (Podcast). Blir ikke fullstendig episode før jeg har fått med meg begge RaceChaser poddene. Den med Alsask og Willam (recaps) og den andre (FantasyLeague). I'm into it.

      (Ser (hører) 12/12 mens jeg skriver dette)

      Slett
    4. Sånn! Nå har jeg sett det som er mulig av sesong 12. Spent på hvordan finalen blir. Jeg heier på Chrystal :)
      Du er nok mer fan enn meg. Jeg følger lite med hva jentene driver med utenom Drag Race. Bortsett fra Alyssas Secret :)
      Sesong 6 er den med Adore og Bianca? Den liker jeg også.
      Jeg kan sende deg en link på Fb

      Slett
    5. Vil gjerne ha link på fb, tusentakk. Høyst mulig at heller ikke Allstars kommer på netflix denne gangen. Fint å være forberedt)

      Absolutt fan. Har det med å gå all in, helt til jeg faller av. Som også er grunnen til denne forsinkede responsen (sorry). Sluttet plutselig å lese alt uten lydbøker. Full stopp. No internet. Til og med no news. Fikk plutselig nok av corona også. (Alle her i bygda later som om virus er et påfunnord, som Pippis spunk (var det spunk, hørtes plutselig ikke så påfunnet ut lenger og alt for sleez til å være i barnebok). Uansett, du burde høre Racechasers, det gjør episodene bedre.

      (Karrer meg langsomt tilbake til verdensveven..)

      Slett
    6. Hva tenker du om finalen/vinneren?

      Slett
    7. Får se om jeg greier å svare spoilerfritt, eller kanskje jeg bare skal gi blaffen? Dilemma.

      Grovt oppsummert, var vinneren ikke førstevalget men helt grei, bare en av de 3 jeg ville blitt skuffet over. Som vanlig mistet meg litt interesse opp mot finalen, sikkert fordi jeg sjelden har blodfavoritter, og alltid er fornøyd med vinneren, vel bortsett fra Allstardouble (liker ikke Monet) og sesong 8. Nesten alle de andre sesongene har jeg truffet (nesten riktig). Ser sesong 6 nå (lenge siden sist) og er (igjen) sjokkert over tilbakemeldingene Bendela får. De fortjente stuntet i Allstars3 -))

      You?

      Slett
    8. Fornøyd, men ikke begeistret. CM ville vært flott. GG er dyktig, men for meg sjarmløs. Jaida er polert og perfekt som dronning.
      Selv liker jeg de upolerte. Som Heidi :)
      Tror jeg må sesong 6 på nytt. Så mange bra damer i den sesongen
      Håper Canada varianten kommer på Netflix etterhvert. Noen søensige damer i den gjengen :)

      Slett
  8. Elsk! Den bestemora der skal være forbildet mitt. Virker som det er et hardt ungdomsmiljø i Stavanger, altså. Hvor får ungdommen tak i brekkjern? Og jeg vil påstå at denne glir rett inn i YA-sjangeren - ikke ungdom, ikke helt voksen.

    Kan anbefale Ocean Vuong som dessert etter denne. Jeg skal fullføre med ost & champagne, altså Edouard Louis.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, å kjøre scooter og drikke øl er vel alle bestemødres drøm? No? Trenger man førerkort for å kjøre scotter? (Tre bokser på engang = rehab (no no no).

      Hillevåg er ingen lek.

      Hadde forresten glemt at YA står for young-adult, bare lempet alt i en ungdomssekk. Vuong er notert. Må bare ha litt ungdomspause etter Mortal Instruments, ble plustelig litt mye. (og enda her jeg 4 bøker to go). Hvilken Louis?

      Slett
    2. Kan jo erstatte scooter med snøscooter i Finnmark. Tror min egen bestemor er det edrue alteregoet til bestemora i boka.

      Vuong er voksenlitteratur, men handler om vold og å komme ut av skapet som vietnamesisk innvandrer i USA. Knallsterkt. Louis = the end of Eddy.

      Håper du har planene klare for snarlig åpning av tvangslesing igjen. Savn!

      Slett
    3. (Bkelager somling, falt plutselig av internettet igjen, er i ferd med å ta meg sammen)

      Du tror at jeg, som gikk i full kriseisolasjon, før Erna engang hadde hørt om hosting på fly, tør å gjenåpne Tvangslesinga? Jeg blir nesten rørt av tilliten -))

      I første omgang, hva med en ny runde digitalt, lover å ikke snakke om håret mitt, lover å ikke rydde på rommet. (= flytte meg til en plass med hvit vegg og blomsterpotte).

      (Tror edru snøscooterbestemor ville gjort seg på boksidene #bokhøsten2021)..

      Slett