torsdag 6. februar 2020

2020: UKE 6 (The Silent Patient)

Spøle sidelengs og surt runt i slapset, eller danse mot vår? Halvtomt, halvfullt, eller spiller det egentlig noen rolle, for nå skinner igjen sola og, selv om jeg, begynner å innse at, skal jeg sette nye springerekorder, må jeg finne nye distanser, er det vanskelig å ikke glede seg over lysere kvelder, (i februar)..

Langt ute i uka  (torsdag)
, fordi jeg har brukt dagene på å lese ferdig
Vernon Subutex 2,  alt om det i uke 5.

6.februar
Bokleseformel?
 Å gjøre ferdig det jeg begynte med i forrige uke.
= Suksess. Ferdig med både Subutex og....


The Silent Patient  (2019)
Av Alex Michaelides
Født på Kypros (gresk far, engelsk mor)
Lydbok fra Audible
Lest av Jack Hawkins og Louise Brealy

Om: 'Stum' malerinne som havner på asyl etter å ha drept sin mann.

Regrets:
Jeg skulle ønske jeg hadde skrevet innlegget, underveis i lesinga. Nå føler jeg sterkt på umuligheta av ærlig, spoilerfri formidling.
------------------------------------

7.februar
SPOILER ALERT. VARSKO.
SPOILER BONANZA
EXIT HERE
Jeg skal gjøre mitt beste for å ikke avsløre 'morderen', men har du ikke lest boka, kommer leseropplevelsen til å bli, om ikke ødelagt, så ihvertfall forandret.
Dette gjelder også kommentarfeltet. Du er herved advart.


Bok som får håret til å reise seg, eller bare et hårreisende, irrelevant bilde for å skremme bort de som ikke vil la kynismens klamme hånd ødelegge plottet. Btw: Det er også slik man blir seende ut når man leser hele natta. No filters her.

Moving on:
Jeg hørte lydboka, og det er mulig forteller Theo, hørtes ut som en elskelig og troverdig sjel på papir. En psykoterapist som bare vil redde verden, pasient by pasient. På lyd derimot, kunne man kjenne den innestengte aggresjonen, i pusten, før han åpnet munnen. Stemmen sydet av forakt, raseri, frustrasjon og falsk godhet. Få minutter inn i den mannlige fortellerstemmen og den klassiske Upålitelige Forteller var så etablert at jeg gikk bort fra å undre hvem eller hva, og kun fokuserte på hvordan.

Noe som selvfølgelig forandret hele leserframdriften.
Alt ble mistenkelig. Minus et par ubetydelige tvister, ble også alt gjennomskuelig, og jeg er veldig nysgjerrig på hvordan dette opplevdes på papir/brett. Framstod Theo, som upålitelig fra start, eller først når hans egen fortelling kom fram?  Nå har jeg ikke turt lese anmeldelser, men har skummet blogg og sett avisoverskrifter, som sier sjokkerende, twisty, pageturner osv, som får meg til å tro at dette kun gjelder lydboka.  Innspill?

Denne innlesinga er også fullstendig tilsiktet.
Jmf, intervjuet som fulgte etter boka, der Michaelides, roser innleserne (de var gode). Akkurat slik han ville ha det/de. Han sier også at han ble overrasket over 'thrillerstempelet' da han egentlig bare mente å skrive en roman. Er helt med der. Romansjangeren passer historien bedre. Men, igjen, kanskje er det bare lydboka som ikke er spennende?
 ---------------------------------------------

8.februar
Hæh aner du ikke hva boka handler om?
Kjapt oppsummert:  Psykoterapist Theo søker ny jobb der han umiddelbart får (ehm, tar) ansvaret for malerinnen Alyssa, som ikke har ytret et ord, etter hun skjøt sin mann for seks år siden. På beste Silence of the Lambs slash Beautykiller vis =  de gode, entrer fengsel/asyl og prøver å få info ut av de onde ved infobyttehandel, og det aldri er den man tror som har overtaket, eller kanskje det bare er transference, eller fortida. Sjangersikkerstikk, med tanke på hvor ofte det dukker opp. Var det ikke også tilstede i siste, eller forrige Bernard Minier?  (Massemorder Julian og operettene.)

Forresten: Boka er delt. 2 synsvinkler. Theo + Alicia.
Sistenevnte gjennom oppleste dagbøker. (Som Gone Girl)

Alicia maler og viser følelser.
Theo må være litteraturens mest utålmodige psykoterapeut. Et par behandlinger uten at Alyssa snakker, og han er irritert og skuffet, uten å ha gjort noe annet enn å avlire seg fraser om, oss to, stol på meg, og jeg vil hjelpe deg.  Han begynner å oppsøke mennesker i hennes fortid, alle smått agressive, oppdager referanser til gresk tragedie, og han følger et råd om å utstyre henne med malerutstyr. For en ekte kunstnersjel mister all kontroll stilt overnfor kreative muligheter.

Deretter er det full fart mot slutten, en prosess som gjør oss bedre kjent med Theos familieliv, og mer enn det er det ikke å si. Siste spiker. Jeg hadde et håp, twisty var lovet, men slutten kom akkurat som forventet, etterfulgt av et forfatterintervju, der alle valg forsvares og inspirasjon avdekkes. 

Til tross for all utildekket irritasjon
er jeg enig i forfatterens applaus til innleserne.  Kvinnestemmen som leser Alicias dagbøker er spot on og Theo, personlig skulle jeg ønske han var glattere, men det er like fullt glimrende lest, og hovedgrunnen til at jeg fortsatte, ønsket om å bli trillrundtlurt.
 ---------------------------

 Norsk omslag.
 10.februar
Gratulerer med morsdagen
, som iår ville blitt fullstendig glemt
, hadde det ikke vært for min kraftige hinting
, når det kommer til å manipulere fram nøtteposer, kaffe på senga og hundepass har jeg ingen kvaler, overhører skamløst protester som - du er ikke morra mi - og nekter å stå opp før det lukter eggerøre.

, nb, må huske å ringe egen mor.
, nb, Alicias mor.....



Noen siste ord om Den Tause Pasienten.
Andres ord. Boka er prisvinnende, hypet, har ligget 27 uker, på New York Times bestselgerliste (iflg. forlaget). Alle har lest den, og så langt ser det ut til alle er trollbundet.

Bloggere:  
Anita, Sofaskribenten, Marianne, Astrid-Terese , Bjørnebok og sekser i VG.
På Goodreads har 247039 personer gitt stjerner. 77% har gitt fem eller fire.
Til sammen 4& har gitt en eller 2.  En ørliten overvekt av firere.
Jeg tror jeg lander på 2+ eller svak treer.
Review lesing next. Enstjerners. Need validation.
-------------------------------------------------------------------
Ukeslutt!

41 kommentarer:

  1. Deilig det, å ha vært opptatt med lesing, sånn at skrivingen må vente. Hvorfor sloss mot gleden over lysere kvelder? det er like magisk hvert år :)

    SvarSlett
    Svar
    1. So true. Å lese så mye at man ikke har tid til å skrive er det beste problemet man kan ha. Spesielt hvis man er blogger og all deadlines er selvpålagte og enkelt kan blåses i. Burde kanskje bare late som om det er april. Har jo uansett begynt på allergitabs. Kanskje man rett og slett bare skal late som om indre østland er vestland og godta vintermangelen? Jeg vet jo at jeg kommer til å syte uavbrutt skulle snø og vinter komme tilbake = me, the klimahykler. La meg sukke litt igjen. For syns skyld. Eget hykleri er så slitsomt!!

      Slett
  2. Nei, du kunne ikke ha skrevet om Den tause pasienten underveis. Det holder at du også likte den godt. Sant?
    Subutex er også jeg ferdig med. Skrev litt som svar til deg i mitt kommentarfelt. Leser meg opp på ditt senere, yogatime nå.. ikke stress, men må visst skynde meg..

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er nettopp det. Jeg vet ikke om jeg likte, eller det var ihvertfall mye jeg har lyst å flisespikke på, men ikke vet hvordan jeg skal gjøre, uten å avsløre på det ene og det andre.

      Yoga= very subutex..

      Slett
    2. Men i kommentarfeltet derimot? Det er lov inne hos meg.. Kanskje var vi litt kritiske til noe av det samme?

      Subutex hadde svima av på yogatimen i dag, med masse heftig gongbad på slutten og jeg ble omtrent kasta ut i universet.. han som hallusinerte hver dag med eller uten rus eller kanskje konstant psykose hadde aldri kommet tilbake..

      Slett
    3. Skynder meg langsomt.
      Yepp, Vernon, hadde nok ikke holdt ut lenge, i noe som helst fysisk aktivitet. Med unntak dansing, i transe.

      Har ikke turt lese pasientomtalen din ennå. Venter med alle anmeldelser til jeg har fått tømt hodet og lirt av meg alle tanker. Skal ikke se bort ifra vi pikker på det samme.

      Slett
    4. Danset Vernon, annet enn lett vrikking og moves bak DJ-disken?

      Gjorde Pasienten så sterkt inntrykk?

      Slett
    5. Leste nå hva du har skrevet. Her synes jeg du viser et eksempel på at lydboka ødelegger egne inntrykk/opplevelsen hvis man selv leser på papir/skjerm. Når innleser "spiller" Theo og legger til ekkel psykostemme og tonefall legger han jo føringer.. som i Fjernsynsteatret i gamle dager.
      Jeg synes ikke Theo var ekkel/skummel. Han var kanskje naiv, stor tro på seg selv og egne evner, men ambisiøs og nysgjerrig, en fagentusiast, og hvorfor ikke? Ikke noe galt i det.. Og så var han fortvilt pga det forholdet, naturlig nok.. men etter en stund der når de to historien klinsjer sammen, da skjer det jo noe. (spllier ikke, du vet hva jeg mener)

      Slett
    6. Korrigerer: Her synes jeg du viser et eksempel på at lydboka ødelegger egne inntrykk/opplevelser , sammenlignet med hvis man selv leser på papir/skjerm.

      Slett
    7. Psykostemme er kanskje litt overdrevet, men innstengt raseri/forakt absolutt. Han spiller Theo, også absolutt. Hvis det er som du sier, at det ikke opplever på denne måten på papir, vil jeg også, absolutt si, at lydboka ødelegger, eller ihvertfall endrer. Samtidig hevder jo forfatteren at det var slik han ville ha det?

      Slett
    8. Ja, men det legger også føringer. Tror egentlig vi bare må konkludere med at lydbok og papirbok er to forskjellige ting som gir forskjellige opplevelser .

      Slett
    9. Du har rett. Det er 2 ulike opplevelser. Kan kanskje til og med gå så langt som å si 2 ulike bøker. Mine klager er muligens feilplassert, da de er baserte på at det jeg hørte ikke passet inn med hva alle andre leste/skrev/sa. Skal bruke helga på å lese blogginnleggene deres, og også goodreads, for å se om hva andre som har hørt, synes. Det må da være flere enn meg som har hørt den engelske lydboka. Og en annen ting, når den blir innlest på norsk blir det svært interessant hvor de legger seg. Nært engelsk lyd, eller tekst.

      MEN: Etter å ha sagt dette.
      Alt i meg protesterer på at dette blir ei sekserbok straks du tar bort føringene.

      Slett
    10. Jeg ga den en femmer. Småskurr og litt slurv i språket trekker ned. Lurte på om jeg synes den var på grensa til spekulativ også mtp bruk av psykiatriske pasienter, men konkluderte med , nei.. helhetlig sett.

      Leste en del omtaler på Goodreads i går, de fleste er positive ... til og med ei som ga den tre stjerner. Bare fordi hun ante hvordan d gikk, hadde lest mye sånt før.. Men det har jo vi og. Terskelen for stjerner og terningkast er variabel..

      PS. Fikk Subutex 3 i eBokBib nå, selv om jeg var ny 39 i kø i går. Rart.. tror jeg skal lese noen sider hver dag. Mobillesing er så slitsomt, men litt hver dag kan gå.. hvis jeg greier å holde tråden på det viset.

      Slett
    11. Hm.. 2+?
      Jaja.. Tror du må få lesenekt på hypa bøker.;)

      Slett
  3. Er yoga very subutex? Da slipper jeg å lese Vernon, hurra! Jeg yog'er nemlig hver dag sammen med Adriene på det store internettet, der yogatimer er gratis og GODE året rundt, både med og uten snø, is og slaps.
    Jeg ser du rynker litt på nesa over pasienten? Er det plottet du rynker av så får du stryk av meg, er det språkpirk så skal jeg heller være overbærende. Når plott gjør blind, får språket lov å være slurvete hos meg.
    Jeg har lest Sookie Stackhouse-forfatter Harris. I annen serie. Nesten total skivebom til tross for at dama kan skrive.
    Ærlig og spoilerfri trenger du ikke være. Bare spoilerfri ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har forresten lastet ned Full Spredning jeg også. Tid for humor!

      Slett
    2. Finnes ikke yoga i boka hos Subutex , Marianne , men d passer inn i livsstilen hans etterhvert .. ikke ashtanga akkurat , selv om de sprekeste i gjengen kanskje finner på det uten at vi hører om det. Mer som yin yoga og MediYoga kanskje. Husk de er drift voksne og må ta det mykt , skånsomt og flow..men dette er min vurdering. Står som sagt ingenting om yoga i bøkene så langt, men jeg skjønner hva Inga mente. Det passer bare inn..

      Slett
    3. Aha, yogagreie perfekt forklart av Anita. Da slipper jeg. Hadde uansett ikke greid formulere det så presist. Eneste jeg tenkte var alternativt -))

      Marianne: Full spredning frustrasjon. Leser på telefon (kun 50s), men ble plutselig så lysømfintlig. Driver meg til vanvidd. Tror jeg må bestille papirboka på bib istedet, eller ihvertfall sjekke hvor lang tid det tar. Samtidig er det vanskelig å ikke fortsette.

      Angående pasienten, la jeg nesten ikke merke til språket. Gjør meg klar til flogging (Dypt inspirert av at jeg er igang med runde 2 av Outlander (på tv). Tror til og med mannen begynner å bli betatt av Jamie.

      Hahaha, til Harris, overhode ikke overrasket.

      Slett
    4. Ny sesong Outlander på Viaplay snart, neste uke. Sesong 5 tror jeg. Gleder meg.:)

      Slett
    5. Ahh, da er det nok lenge til den kommer på netflix. Har spart på firern helt til nå, men begynte på nytt fra start. Lenge siden jeg ble ferdig med lydbøkene. Abstinensen er REAL.

      Slett
    6. Lese på telefon? Imponert over at du har klart 50s! Jeg fikser ikke lenger lengre tekster på telefon, det blir for smått. Og lyst. Selv om jeg klarer meg godt på PC, foreløpig. Har gitt opp telefon og padde pga bakgrunnsbelysning. Når det er sagt klarer jeg ikke å lese bøker på PC heller, så det blir papir, Kindle eller lyd.

      Når det er sagt, så var jeg veldig redd for at innleserstemmen din helt i starten der gjorde deg overbevist om hvem som var skyldig. Et typisk bevis, som Anita sier, på at innleserstemmer kan legge sterke føringer. Kan ikke fatte at forfatter Alex likte innleserstemmen når den gir så mye bort i starten? Jeg leste boka på Kindle, så papirvarianten er nok å foretrekke. Jeg liker jo innlesere med gode stemmer, men ikke når føringer legges i selve stemmeleiet. Synd, for det ødela nok størstedelen av leseopplevelsen.

      Anita: yoga-kompetansen din er utrolig! Jeg... eeehhh... bedriver yoga... Har ikke anelse om hvilken yoga. Flere typer? Hva er forskjellen? Må jeg google? Jeg står på hendene med krølla knær underveis her. Hva er det? hehe. Yoga virker på dette skroget. Er blitt mye mer smidig etter jeg startet opp, som om jeg smører leddene med grease. Nyttårsforsetter kan være av det gode! (når det er sagt så var yoga nyttårsforsett i fjor også, men varte bare vintermånedene - jeg har planer om å endre dette i år... også) Lenge leve optimista!

      Slett
    7. Sesong 5 på gang? Da må jeg lytte den videre! Er midt i den mursteinen, og der har jeg vært et års tid eller sånn der. Har sett sesong 4. Sukk -)

      Slett
    8. Og... Inga... Klar til FLOGGING? Jøss!

      Slett
    9. Marianne: Flogging som i nå skal vi se på Jamie, og, som i alt det stryket du ville gi meg hvis jeg klaget på plottet. Ikke som, nå låser jeg døra til soverommet. Som kanskje ikke var det du tenkte, men definitivt det jeg leste da jeg så svaret....

      Å ha mange Outlanderbøker igjen er en luksus, ingenting å sukke over.

      Pasienten: Enig i dette med føringene, men som jeg skrev lenger oppe (eller når jeg oppdaterete innlegget), det var jo alltids en mulighet for at det var hele poenget. Å la seg lure til at stemmen var skurken, og så var det FEIL = både hvorfor jeg fortsatte og hvorfor jeg ble skuffet. Også som sagt. Jeg er litt tvilsom til at jeg ville ha elsket boka i annet format, men det får jeg nå, naturlig nok, aldri vite.

      Slett
  4. Marianne: Ja, masse yoga-varianter. Hatha yoga er vanligst, den de fleste begynner med og driver med. Går du på et yogastudio finner du som regel masse varianter av Hatha Yoga (mye fokus på asanas - dvs fysiske øvelser- selv om pusten også er viktig, til forskjell fra vanlig linjegym)- og ashtanga, viyasana, yin yoga, kundalini, hot yoga (bikram) etc. Bare å google. Her i byen har de også begynt med flyvende yoga-- øvelser i noe som ligner silkehengekøye. Jeg er ikke avansert i yoga, selv om jeg vet og har lest mye om det. Gikk mitt første yogakurs i 1979. Da var det kjedelig. Senere, modne voksne år: Noen begynnerkurs i vanlig Hatha yoga, periodevis- så faller jeg av med øvingen når jeg ikke er med på klasser. Men det gjør godt særlig for stive muskler og ledd, og for å roe systemet. så når jeg har vært for lenge uten savner jeg det.
    I høst begynte jeg på MediYoga, som ikke har så mange fysiske øvelser, men derimot mye mer jobbing med pusten og mer meditative øvelser. Godt for alt, og brukes på sykehus bl.a. i Stockholm pga god effekt på hjerteproblemer bl.a. I sommer/høst var jeg veldig sliten og utmattet og hadde mye smerter her og der , stressrelatert, og det var helt ypperlig med MediYoga. Har fortsatt med det og går en gang i uka og er litt av og på med hjemmeøvelser.
    Jeg gikk også et helgekurs før jul i Tibetansk yoga- det er det nesten ingen her hjemme som har hørt om, nytt i Vesten, men det var utrolig bra og gøy. Og sært. Sjekk samvidyoga på insta. Hun har bilder av hengekøyeyogaen også: https://www.instagram.com/samvidyoga/ (kurslærerens konto) Hun er vel på fb også. Og var grunder av Zenithyoga i Trondheim. (info om forskjellige yogatype finnes også her:) https://zenityoga.no/klasser/niva/

    Flyvende yoga for den vovede: Yogaswing - fant ingen her: https://zenityoga.no/klasser/niva/

    Men, jeg mener at det man gjør av yoga som man liker og funker er viktigere enn hva slags yoga det er. Det er vel når man har holdt på en stund man blir opptatt av sånt, kanskje..

    Ja, sesong 5 i gang til uka, sjekk fb-siden til Outlander Norge eller utlandet.. Jeg abonnerer bare på Viaplay når serien er i gang.

    SvarSlett
    Svar
    1. Anita: Har du sett Bikramyoga dokumentaren på netflix?

      Slett
    2. Nei, men har planer om det. Den er merket som ønsker å se. Den kjeltringen ..

      Slett
    3. Lot meg sjokkere da jeg ikke hadde anelse om noe av dette fra før. Mennesker altså.

      Slett
    4. Finnes nok av dem som i maktposisjoner mister grepet og misbruker den.

      Slett
    5. Så Bikram-dokuen i går kveld, påminnet her.
      Sykt at det går an, rømme til utlandet fra erstatningskrav og så starte opp igjen i andre land.. ??
      Og i Spania i 2019.. ? en hel hærskare som vil bli lærere?
      Spørs hva de tenker nå hvis de har sett dokumentaren.

      Sier som hun advokaten: Han er dum som et brød..

      Tenker på en annen "guru" som har blitt straffet for flere voldtekter av pasienter. Han heter/kalles John of God, healer, og har bygd opp et stort senter i Brazil, hvor folk valfartet til fra mange land. Han ble i alle fall straffet med mange års fengsel..

      Hva er det med USA, som ikke ville stille Bikram for retten i kriminalsaken? Hm.. Skjønte ikke helt forskjellen på de to rettsaksgangene, men likevel..

      Slett
    6. John of God fikk 19 år: https://www.telegraph.co.uk/news/2019/12/20/brazil-spiritual-healer-known-john-god-jailed-19-years-raping/?fbclid=IwAR2o4xogF-QNsPdye5c52i2jrUnRHJTS2Px8vsHq2NHc4ZEDyhQsYjdxvzs

      Slett
  5. Svar
    1. Anytime, namaste, vel unnt.
      Og mer enn det er jeg for stiv til å si. Hørte nettopp en podcast der de sa at mangel på bevegelighet var alderdommens største problem. Så jeg kommer nok etter. Snart.

      Slett
    2. Det med Periodevis mangel på bevegelse er allerede merkbart.., og enda er jeg bare i den tredje alder

      Slett
  6. Her er det faktisk bilde med meg også:; https://www.instagram.com/p/B4-60EoJjrq/

    SvarSlett
    Svar
    1. Fint bilde.
      Du så meget streng og preget ut -)

      Slett
    2. Hehe... vi skulle jo gjøre en minipose;) Med hendene for min og fleres del her...

      Slett
    3. Anita: så igrunnen ut som du allerede der var lynklar for .. krimfestival :)
      Inga: bikramyogadokumentar på Netflix? Noe må man jo se på når man ikke yog'er... thx!

      Slett
    4. Marianne: Alt det du ikke visste du aldri ville vite om Bikram.

      Slett
    5. Det er nå på tide å gå over til FLOGGING! Vet ikke helt om du er verd B'en først heller, før du har oppjustert deg ang The Silent Patient. Kanskje du trenger en god dose Silent Treatment før du skjerper deg. Morsdag eller ikke. HOI. 2 pluss, svak 3'er? Du burde ikke fått eggerøre.
      Nuff said. Som passende straff får du heller lese min neste godbok ut fra Holly Watt. Der er det ihvertfall nok å gruble på i etterkant. Sier jeg, og er glad for at jeg ikke forsøkte å bli journalist i yngre dager da jeg var enda mer sulten på action og utfordringer. Gravejournalister har definitivt interessante liv!
      Og så skal jeg sjekke ut bikramyogadokumentar. Noe må man da se på boksen også, og strikke til. Tviler jeg får sambo med meg på sjåinga -)

      Slett
    6. Jeg bøyer hodet og tar min straff. Holly Watt er notert, men kanskje jeg begynner med Baldacci, han har jeg ihvertfall likt før. Nå skal jeg ta med pedo-lydboka mi ut på tur, slik at jeg kanskje kan si noen ord om den i morgen. Uka begynner først på lille lørdag. Bikramgreie er uforståelig.

      Slett