søndag 27. mars 2011

OLÈ OLÈ OLÈ


World Cup Wishes
(2007)
- Eshkol Nevo

Oversatt fra hebraisk til engelsk av:
Sondra Silverston


De 2 første gangene 8k reiste til Israel på biztrip ba jeg han kjøpe med - bokhandlerens oversatte lokale favorittbestselger -.



2 turer, 4 bøker, hvorav 2 var denne.
 Han siterte meg ordrett og begge gangene kom bokhandlerdama fram med samme bok. Superbok, eller ingen andre lokale Tel Aviv forfattere?. Ei havnet i bokhylla, den andre sendte jeg avgårde.
- kanskje finner du den ennå på OsloS, Bokas Reise.

Story:
Fra forsiden: Four friends, three wishes and one story....
Tel Aviv. 4 venner ser fotballvm, finalen 1998, og bestemmer seg for å skrive ned 3 hemmelige fremtidsønsker hver på en lapp. 4år senere, under finalen 2002, skal de leses opp, offentlig.

Gjennom disse årene følger vi vennskapet mellom de 4. Utvikling og forandring - sammen og alene. Kjærlighet, jobb, ambisjoner og tilfeldigheter. Fokuset skifter imellom vennene. Hvert sitt syn på ting, liv og hverandre - og historiene stemmer selvfølgelig ikke overens.

Hovedvekten ligger på Yuval - også sett som limet i gjengen. Han føler seg akterutseilt, uten karriere, uten store ambisjoner og uten kvinnen han elsker. De andre når sine mål, gifter seg, starter familier og selv vaker han, uambisiøst, rundt som tolk, mer og mer bekymret for at gjengen skal splittes og løses opp.

Handlingen drives av vm-ønskene.
Suksess = grad av måloppfyllelsen.
- også kommer VM 2002

Jeg likte:
  • Dagligdags overflate, vemodig undertone og vennskap i all sin skjøre ubrytelighet.
  • Karakterer med tvist og sterke personligheter.
  • Landsbybakgrunn og geografisk samhold.
  • Spesielt likte jeg kvinnene. De har sin egen agenda, helt utenfor regler, samfunn og forventninger.
  • Israel og opptøyer som bakgrunnsteppe. Det er alltid til stede hos hovedpersonene uten å være framtredende eller et emne i seg selv. Kvinnene hjelper til på grensen, guttene plages av opplevelser i militæret.
  • Hvordan det utilgivelige tilgis - fordi det er enklere, og hva på jord er egenlig utilgivelig?

Downside?
Vagt men bare delvis spoilerfritt.
Ikke negativt per.say, men den ytre rammen med det overleverte manuskriptet, som jeg med vilje ikke har nevnt, gjorde ting tristere enn den disneyvarianten jeg alltid ønsker meg. Objektivt gjør det boka bedre og konstrusjonen lagvis dypere - et snev av forgjengelighet allerede fra starten. Men everafterkraften sterk i meg for tiden og jeg vil bare ha smil, rene lakner og dykk i skruebinger. Alladin longgone, Disneys tryllestav er ikke spesielt aktiv i den Arabiske verden, heller ikke i disse dager.
- sannsynligvis derfor jeg heller sterkt mot krim og vampyrer,
Finn morderen og live forever.


Worlcup Wishes hos bokkilden.no
eller sjekk på LaBaguette, OsloS
kan jo hende den fremdeles står i hylla.

Bokas Bookcrossing Reise.

Know your writer:
Nevo ble født i Jerusalem i 1971 og har delt oppveksten mellom Israel og .. Detroit av alle ting. Bestefaren var statsminister og Nevo har skrevet bøker både på hebraisk, engelsk og fransk.
- den mest kjente er Homesick (2008) - ikke lest.

God Bok!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar