søndag 18. juli 2010

ROCKEGITAR.


Slash (2007)
- Slash w/ Anthony Bozza

Jeg går uten videre ut ifra:
at ALLE vet at Slash var gitarist i Guns n'Roses
og selvfølgelig at alle har hørt om bandet,

- for de som er helt blanke er det han med hatten i videoen lenger ned. + wikipedia




- før jeg leste boka, og før jeg så en tv-doku om crazy Axl (og hans nye band) var han min favoritt, nå er jeg bozza hjernevasket og flagger for Velvet Revolver - eller kanskje Steven Adler som fremstilles som særs enkel, umusikalsk og ble sparket pga substance abuse (duh)


Slash (alias Saul Hudson) ble født i England 1965 men vokste opp i LA. Liberale, artistiske hippieforeldre som menget seg med likesinnede fra kunst og musikkmiljø, moren datet bla David Bowie. Kosegutt blir problembarn når foreldrene skilles og:

Once I was 12, I grew up fast, I had sex, I drank, I smoked cigarettes, I did drugs, I stole, I got kicked out of school, and on a few occasions I would have gone to jail if I hadn't been underage. (s14)
- og det var når han var 12 -

Stort sett fortsetter han som en bmx-ridende, narkoselgende hooligan, helt til han får kloa i sin første gitar som 15/16 og resten er historie, drughaze og talent - inn bakveien og ut hoveddøra, vaklende, vill rockstar.

Musikalt vitnesbyrd & mimring.



Det var både underholdende og utdannende å lese om hvordan de ad omveier kom sammen, kreativiteten, suksessen og hvordan/hvorfor ting gikk galt. Artig med Môtley Crue innslag og anekdoter fra turneer - men jeg må innrømme at jeg lot meg sjokkere flere ganger - mengden sex, drugs & alkohol var konstant og langt over hva jeg hadde innbilt meg, trodde ikke det var mulig engang - men så lever jeg ganske beskyttet her i dalen, - autentisk, tilfeldig og destruktivt - der jeg trodde mye var image og gimmick.

- selve boka er som ei falma t-skjorte, ruddy papir, bilder, cool fonts og sitater - gjennomført. Språket skjemmes litt av gjentakelser og noen ganger en litt merkelig blanding av oppstyltet versus enkelt - men i det big picture er Slash full av zen-isk visdom, stoisk og det ser ut som ingenting affiserer eller påvirker, hverken de årene han knapt var tilstede mentalt - eller nå i klarere dager.

- hans største problem igjennom hele boka er sangere, eller manglende sangere, hjertestopp og narko kun mindre humper i veien - fra Axl som ikke møter opp - til jakten på frontfigurer i nye prosjekter.

Chill, chill og ex.phil. Jeg liker det - på avstand.


Anthony Bozza - medskribenten - kan du lese om her - men kort oppsummert var han journalist i Rolling Stone som slo seg opp på Eminem og har skrevet flere artikler og rockebøker - eg. Eminem og Tommy Lee.

Liker du biografier, eller rockn'roll, eller reality på tv - you know you do! -anbefaler jeg herved - whiskeyVARMT.
Jeg kjøpte min hos play.com
men de har den også hos tanum.no
(litt kjappere og som vanlig nesten gratis på svensk, krysser fingrene for svensktilstander her tillands også når fastprisavtalen ryker over nyttår.)

Guns 'n Roses fans?

4 kommentarer:

  1. Jeg liker sex og drugs og reality-tv! O, fryd!

    Men det minner meg på, søte snille du, kan du ikke anmelde tv-serier innimellom? Du skal jo være en tv-slave-blogger?

    SvarSlett
  2. - men jeg har knapt hatt tid til å se på tv, siden jeg begynte å bloggejogge (kanskje jeg burde skifte header)
    - dvs jeg ser jo de vanlige seriene - ikke minst true blood som startet opp sesong 3 for noen små uker siden.
    (men den likte du vel ikke, var det du??)

    Mini - tv anmeldelse:
    Beste tv-sere ever er Queer As Folk, 6 sesonger og fabelaktig, tror det skal ligge en video en plass på bloggen. Happy ??

    SvarSlett
  3. Elsker den serien!! Ser du?

    SvarSlett
  4. - likevel er det så få som har sett den - so synd!

    SvarSlett