søndag 18. juli 2010

ROCKEGITAR.


Slash (2007)
- Slash w/ Anthony Bozza

Jeg går uten videre ut ifra:
at ALLE vet at Slash var gitarist i Guns n'Roses
og selvfølgelig at alle har hørt om bandet,

- for de som er helt blanke er det han med hatten i videoen lenger ned. + wikipedia



- før jeg leste boka, og før jeg så en tv-doku om crazy Axl (og hans nye band) var han min favoritt, nå er jeg bozza hjernevasket og flagger for Velvet Revolver - eller kanskje Steven Adler som fremstilles som særs enkel, umusikalsk og ble sparket pga substance abuse (duh)


Slash (alias Saul Hudson) ble født i England 1965 men vokste opp i LA. Liberale, artistiske hippieforeldre som menget seg med likesinnede fra kunst og musikkmiljø, moren datet bla David Bowie. Kosegutt blir problembarn når foreldrene skilles og:

Once I was 12, I grew up fast, I had sex, I drank, I smoked cigarettes, I did drugs, I stole, I got kicked out of school, and on a few occasions I would have gone to jail if I hadn't been underage. (s14)
- og det var når han var 12 -

Stort sett fortsetter han som en bmx-ridende, narkoselgende hooligan, helt til han får kloa i sin første gitar som 15/16 og resten er historie, drughaze og talent - inn bakveien og ut hoveddøra, vaklende, vill rockstar.

Musikalt vitnesbyrd & mimring.



Det var både underholdende og utdannende å lese om hvordan de ad omveier kom sammen, kreativiteten, suksessen og hvordan/hvorfor ting gikk galt. Artig med Môtley Crue innslag og anekdoter fra turneer - men jeg må innrømme at jeg lot meg sjokkere flere ganger - mengden sex, drugs & alkohol var konstant og langt over hva jeg hadde innbilt meg, trodde ikke det var mulig engang - men så lever jeg ganske beskyttet her i dalen, - autentisk, tilfeldig og destruktivt - der jeg trodde mye var image og gimmick.

- selve boka er som ei falma t-skjorte, ruddy papir, bilder, cool fonts og sitater - gjennomført. Språket skjemmes litt av gjentakelser og noen ganger en litt merkelig blanding av oppstyltet versus enkelt - men i det big picture er Slash full av zen-isk visdom, stoisk og det ser ut som ingenting affiserer eller påvirker, hverken de årene han knapt var tilstede mentalt - eller nå i klarere dager.

- hans største problem igjennom hele boka er sangere, eller manglende sangere, hjertestopp og narko kun mindre humper i veien - fra Axl som ikke møter opp - til jakten på frontfigurer i nye prosjekter.

Chill, chill og ex.phil. Jeg liker det - på avstand.


Anthony Bozza - medskribenten - kan du lese om her - men kort oppsummert var han journalist i Rolling Stone som slo seg opp på Eminem og har skrevet flere artikler og rockebøker - eg. Eminem og Tommy Lee.

Liker du biografier, eller rockn'roll, eller reality på tv - you know you do! -anbefaler jeg herved - whiskeyVARMT.
Guns 'n Roses fans?

4 kommentarer:

  1. Jeg liker sex og drugs og reality-tv! O, fryd!

    Men det minner meg på, søte snille du, kan du ikke anmelde tv-serier innimellom? Du skal jo være en tv-slave-blogger?

    SvarSlett
  2. - men jeg har knapt hatt tid til å se på tv, siden jeg begynte å bloggejogge (kanskje jeg burde skifte header)
    - dvs jeg ser jo de vanlige seriene - ikke minst true blood som startet opp sesong 3 for noen små uker siden.
    (men den likte du vel ikke, var det du??)

    Mini - tv anmeldelse:
    Beste tv-sere ever er Queer As Folk, 6 sesonger og fabelaktig, tror det skal ligge en video en plass på bloggen. Happy ??

    SvarSlett
  3. Elsker den serien!! Ser du?

    SvarSlett
  4. - likevel er det så få som har sett den - so synd!

    SvarSlett