fredag 20. november 2009

ST.VLADIMIRS REVISITED.


Frostbite &
Shadow Kiss
- Richelle Mead (2008)




Jada, jeg vet jeg ikke var overvettiges for den første boka og at jeg var usikker på om jeg skulle gidde - men så kom det sms fra biblioteket og i hylla var de så blanke og nye at de fikk en sjanse til.

Dette er altså bok 2 & 3 i serien Vampire Academy.

Manipulerende mood setting.


Vi følger fremdeles Dhampir (halv-vampyr) Rose og hennes utdannelse til Guardian. En Guardian er en slags 24/7 livvakt for de ekte vampyrene Moroier som for enhver pris må beskyttes mot yet another type vampyr - de blodtørstige, udødelige Strigoiene - mer om de forskjellige vampyrtyper kan du lese enten på hjemmesiden eller RichelleMead.com. Her kan du også lese handlingsreferater og utdrag fra de forskjellige bøkene - så blodrød spoileralert og vær forsiktig.


Så hva synes jeg?
Ingen match for Otherworld men det går seg til :-)

Frostbite (2)
var ikke så ulik den første (VA) og dreide seg stort sett om guardiantraining, Dmitri-love og litt Strigoi-action på slutten - der en beleilig død løser et triangel (på en måte jeg frykter at også Suzanne Collins kommer til å benytte seg av).

Shadow Kiss (3) likte jeg faktisk bedre. Det er mer action, mørkere krefter og dypere konflikter. Flere av tingene som var irritasjonsmomenter i de 2 første bøkene blir det satt spørmål ved - eg - forholdet imellom Moroi-Dhampir. Mer action og mindre prat (spesielt på Moroier -hint hint), selvfølgelig mer Dmitri-love og en dramatisk, hjertesmerte slutt.


Neste bok ut og forløpig siste er
Blood Promise
og jeg merker at jeg faktisk er litt nysgjerrig og har lyst til å lese videre. Heltinne Rose forlater skolen og jeg slukte cliffhangeragnet og henger på.

Boka ligger allerede og venter på biblioteket. Merkelig at de har tatt inne hele denne serien så kjapt mens det fremdeles er umulig å finne
Kelley Armstrong.

Faktisk (gjorde et kjapt søk etter jeg skrev dette) - har de 2 Armstrong bøker. - No humans involved - som er Otherworld7 + Charm-noe som jeg ikke kjenner til. 100% forbedring fra sist da de kun hadde Charm-boka.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar