fredag 8. desember 2017

2017: NORSKEBØKENE 2

Once upon verdens beste kattepus. Jeg tenker du og morra di (Kåre) godter dere over at av høytpåstråsjefen Susse, som alltid hersket, alltid solte seg i glansen over å være dalens mest balanserte og veltilpassede katt, nå også har begynt å bæsje på badet og har mistet interessen for musefangst. Det krafser i veggene og Simba er overarbeidet. Det var vel din jobb og ligge på sofaen, fritatt for jaktansvar, men hils Kåre og Hårek (selv om han var mest opptatt av småfugler og ekorn) at det nå er ville tilstander i dalføret. Sønnen i huset fant ei beist av en gnager død i gangen, midt på natta, og mor sjølv har begynt å kidnappe nabokatter og slippe dem løs på loftet. Hadde det ikke vært for at det er forbudt og man trenger et kull på 11 for å finne 3 gode jegere hadde jeg ønsket meg katt til jul.. (Ikke si det til Susse og Simba). Julebrev slutt.



Før jeg tar fatt på juleboktipsene.
Jeg hadde i utgangspunktet delt opp bøkene i kategorier, på tvers av norsken. Løpebøker. Barselsbøker. Vestlandsbøker. Overgrepsbøker. Skotske menn. Jamie. Jamie. Jamie. Som alltid flinkere på ideer enn gjennomføring. Tidligere har jeg vært streng på at fokus kun på norsk samtid er en farefull litterær ferd, i år har jeg ignorert alle advarsler og kastet meg inn i en vill jakt på årets beste norske bok.

Målet er å finne 14 formidable leseropplevelser. Bøker som kan nomineres til årets Bokbloggerpris, samtidig som jeg formidlende kommer med julegavetips. Forbrukerbloggstyle.
Alt for å forsikre meg om at de beste bøkene blir pakket inn
og at feil personer ikke får feil bøker til jul.

Husk at boka du legger under juletreet fungerer som et speil inn i sjela di
Avslører hva du synes om personen som pakker opp
Og alle øvrige fordommer du måtte ha.

Planen er minst 3 innlegg til. 3 bøker pr. innlegg.
Jula kan bare komme. Nissen er norsk.
-------------------------------------------------------
Moving on.


Senteret  (2017)
 - Victoria Durnak

Kilde: Bokbloggertreffbokbordet
Nomineringsverdig? Ja.
Andre bloggere: All you need to know:
 Så mange at alt jeg skriver er overflødig.
Elisabeth, JulieE, AnnHelen, Gro, Randi, Beathe

Kategori: Barselsblues

Handler om:
Ung nybakt alenemor, med mulig fødseldepresjon, som vandrer rundt på kjøpesenter. Fordi hun ikke makter knytte seg til barnet. For å få tida til å gå. Boka teller ned fra 6mnd. Som er den tida hun har på å finne babynavn. Eple?

Hun holder familie og venner på avstand. Lyver på telefonen. Støter fra seg alle som vil ha kontakt, mens hun egler seg upassende innpå folk hun møter på senteret. Morsoppgavene, fra kjærtegn til  bleieskift går på mekanisk autopilot.

Goodreads: Ga den fire stjerner og denne kommentaren:
Litt overrasket selv, men mye å kjenne seg igjen i her. 
Unge mødre kontra den andre om gamle? Ingen fnising da..

Overraskelsen bestod hovedsaklig i at jeg trodde den skulle være mer som Barsel, som jeg fant en anelse sytete. Litt sånn casakaosrebellsk. Du vet oss, som er så craziiii at vi ikke legger vakre bilder på facebook.


Identifisering?
Jeg husker godt denne følelsen av isolering, slaps og hvordan alle andre kafeer enn Olavshallen var for trange å manøvrere. Dessuten var personalet raust og vennlig. Egne kaffejenter/gutter. Du slapp faktisk å reise deg opp for påfyll. Jeg satt blant gamle celebre singsakerdamer i timesvis. Amming og kaffedrikking. Det viktigste var at tida gikk.

Morsom? 
 Ja, faktisk. Blikket på sentergjengerne, både de som jobber og de som henger, treffer tørt, skjevt og galgensk. Svarene hun får på forumposter. Barselstreffene.

Sitat s50.
Hei igjen, sier hun.
Jeg- forklarer at Brilleland er en av favorittbutikkene mine på senteret, at de er gode på å holde det ryddig. - God belysning, nikker Jennifer.
Jeg spør hvordan hun trives på jobb (bra), hvor lenge hun har jobbet der (seks år), om hun kunne tene seg å bytte jobb (nei), hva hun synes om Herkules (nyttig), om hun har kjæreste (ja), samboer (ja), er de gift (nei).
Brødskivene er allerde fortært. -

Forbrukerblogging:
Bør leses av de som jakter på gode romaner til Bokbloggerprisen. Gravide. Barselsmødre. De som setter pris på understated ironi, sarkasme og twisted blikk på samtida. Kan pakkes inn til søstre og søskenbarn.
---------------------------------------


Livsløp  (2017)
 - Ei Bok om å Springa 
   og alt det kan føra med seg.
 - Andreas Hompland

Kilde: Lesereks. Kagge
Nomineringsverdig? For mange om beinet.
Bloggere? Leser bare skibøker.

Kategori: Joggebøker
(til tross for at Hompland påstår at ekte løpere aldri jogger).
Jeg er en storkonsument av løpe/sykkelbøker, men er dessverre ikke like flink til å skrive om dem som til å lese. Ikke et eneste innlegg er viet de månedene  jeg bare lest sykkeldopbøker, og jeg tror den eneste løpeboka, bortsett fra Born to Run, jeg har skrevet om er, Scott Jureks Eat & Run. Takket være Biosirkelen.

Goodreads:  3 stjerner og følgende kommentar:
 Kommer tilbake med firern når jeg ikke lenger er skadet og kan lese om løping som vei til lykke, visdom og skogsidyll med annet enn livslede og sykkelblues. #alternativtreningssucks.
 

Ikke bio men erkjennelseslitteratur, som høres mye finere ut enn virkelighetslitteratur.


Løpebøker har ofte 2 fellestrekk. 
De handler om spesifikke løp og serverer utfyllende løpsrapporter og (eller) de prøver å filosofisere løpingen, gjøre den til noe livsnødvendig og høybårent, samtidig som de forenkler og prøver å få det til å tro at dette er noe du også kan gjøre.  
Dette er noe du kan gjøre!

Det handler selvfølgelig om langdistanseløping.
4 x 4 kan andre, de useriøse, sprinterne, slankerne og de utålmodige holde på med. Her handler det om timer på beina. Om tanker som flyr, blod som pumper, fuglekvitter, endorfiner, meditasjon, sosial omgang, løp, fjell, asfalt. Ikke trening, bare springing.

Og skader.

Sistnevnte fordi løping er avhengighetsskapende.
Jeg legger nå ned dette som et udiskutabelt premiss. Man blir avhengig av å løpe. Man jeg klarer ikke begrense seg, blir så glad, tror man er uovervinnelig, at det bare er andre som får sår av å løpe barbeint over asfalt, at man ikke trenger hvile, at vondter går vekk og livet faller sammen når man ikke får springe så ofte man vil. Det sier seg da selv at man jeg ikke kan lese høysanger til løping når man selv har ødelagt ankelen i skogen og ikke har løpt på 3mnd, ikke får på seg tightsen og er forvist til sporadisk ellipsehumping.

Boka brakte meg fra en femmer på joggedeppskalaen til en toer.

Over til Hompland.
Andreas er sosiolog, journalist (Dagbladet, Dag&Tid, RunnersWorld) og langt fra en vanlig langdistansemosjonist. Han viste talent som ung og tok det opp igjen som voksen. Han røyker, drikker, spiller i band, arrangerer løp
og ser løping som en metafor for livet (baksida)
 - Det kan være meiningslaust, men det er no å strekke seg mot og koma gjennom -

Samtidig er han en helt ordinær løper, en av massen.
Uansett hvor god, rask, treg eller dvask du er, en løper er en løper er en løper.
Du vil løpe mer. Du må. Du trenger. Du vil snakke om det. Du overdriver.

Hard facts:
Jeg skal ikke ramse om hverken løp eller Homplands andre meritter.
Boka er kort, har stor skrift og klare overskrifter. Den tar greit for seg de fleste aspekter man opplever som lesende løpsavhengig. Dessverre er den noe svulstig. Har ikke bestemt meg for om jeg synes det er påtatt, eller om irritasjonen kommer av at jeg selv fremdeles er skadet. Selv nå, når jeg sitter og blar i den er hovedinntrykket at jeg ikke ville kommet overens med forfatteren. Irrelevant, og ihvertfall merkelig med tanke på hvor mye vi har til felles (kjærlighet til barfrost), sannsynligvis er jeg bare misunnelig på alle de kule løpene og løpefelleskapene han arrangerer/deltar på.

Sitat s.50
- Det begynte med ein ståande avtale om å springa rundt Bydgøy på lørdager klokka 3 i sommersesongen for dei som var i byen og hadde lyst på en øl på Herregårdskroa i Frognerparken etterpå. -

Forbrukerblogging:
Passer for de som trenger validering. En bekreftelse på at alle de ukentlig timene med svette og snørr er selve meningen med livet og langt fra bortkastet. Pluss de som ikke vet hva de skal kjøpe i julegave til sin løpende far. Min løpende far (1946) var mest opptatt om hvorvidt Hompland var født i 46 eller 47 (særs viktig i forhold til årsklasser/statistikk) og skulle jeg finne på å legge den under treet, gjetter jeg på at han ville oppsummert slik:  Hompland  burde trene mer styrke.
-------------------------------------------------------------------------



Det Jeg Leter Etter 
Finnes Ikke Her
 - Mari Tveita Stagrim

Kilde: Lesereks. :Kolon
Nominering? Nei.
Andre bloggere: 
Beathe, Ellikken, Åslaug,




Kategori: Bøker som er så korte at du ikke rekker føre de opp i høyremargen.

Goodreads:  Null ord. Tre stjerner.

Realness:
Det provoserer meg at det står roman på forsida.
Kun 94s med så få setninger på hver side at kortprosasamlinga til Sortland ser ut som Min Kamp 6. Det kunne stått dikt, fortellinger, noveller, glimt, blikk, alt ville passet bedre enn roman. Og alt annet ville fått meg til å fokuserer på boka istedet for egen irritasjon. Det er urettferdig. Jeg er gammel og tverr, men unnskylder meg ikke.




Elsker estetikken til :kolon.
De tjukke matte pappen gir meg umiddelbar lyst til å lese bøkene deres.

Hele side 50:
- Flaskene mot munnen, henda mot låra. En av guttene sa at jeg var for ung, at jeg bare var barnet. Jeg lå med ryggen mot han på sofaen, han holdt rundt meg, men gjorde ikke noe mer, han hadde bare hånda over midja mi, jeg husker fortsatt at han ikke tok hånda under genseren, inn i buksa, innunder trusa, bare lå tett inntil meg, holdt meg varm helt til jeg sovna. Jeg våkna av vinden som blåste, det ulte i pipa, trakk gjennom vinduene, kokka var tolv, og dere sov, det var en søt lukt av hasj i rommet. Jeg vekka deg, og du så på meg med smale øyne, jeg sa jeg måtte hjem, men du svarte ikke. -

Handler om:
Tenåringsjenter som mister hverandre da den ene havner utpå og den andre erindrer og prøver å forstå. Fortalt i korte episodiske glimt (iflg.forlaget),  Det er også noen tåkete overgrep inni der, av type, drikke alkohol hos eldre mann og sove i senga hans. Og de er veldig unge (13). Mye yngre har jeg forstått i ettertid enn jeg så for meg under lesing (16).

Ooops:
Jeg liker den bedre nå (godt), her jeg blar for sitater og hukommelseoppfriskning, enn da jeg leste (november). Den er ganske fysisk, i språket, mye dunking og knekking. Hender og hjerter.  Nærværende og ubehagelig. - kviser som banker under huden -

Passer for:
De som liker fortellende lyrikk (Urd), korte bøker og ungdomsromaner. Kan pakkes inn til de fleste tenåringer, men tror bare jentene gidder lese.
-------------------------------------------------------------

Varsko Varsko
Kun 6 dager igjen til Biosirkel. Hairy. Aper og rockere. Det er alt jeg vet. Spark i baken.  Jeg leser om mora til trommisen i Guns N Roses. Altfor mye om mora. Altfor mye om trommisen. Et bevis på at mødre ikke bør skrive bøker om sønnene sine?  
- Steven was the most handsome of the group and don't accuse me of saying that just because I'm his mom. He truly was the pick of the crop -. s149.

Dette er er forresten bøkene jeg ønsker meg til jul.
Kort liste laget på masende bestilling fra dattera.
(hvilken skal hun kjøpe?) (hvor mange har du lest?) (hva pakker du inn?)

36 kommentarer:

  1. Alle vet at tematiske samleinnlegg er ut, derfor jeg ikke har publisert mitt barsel-innlegg heller.

    Likte jo Senteret overraskende godt selv. Gjenkjennelse, knising + at jeg faktisk ble litt rørt. Forøvrig også 100% enig i sammenligning av casakaos og Barsel .

    Liker at du inkluderer goodreads som en egen del av anmeldelsene, selv om jeg jo har lest alt du har sagt der før føles det helt anderledes å lese det på blogg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Er tematiske samleinnlegg ut? Du mener jeg kunne spart meg den sedvanlige, jeg skulle gjøre sånn og sånn, men gadd ikke?? Også nå som jeg egentlig (teoretisk) hadde begynt å bli glad i tematiske samleinnlegg. De funker så fint på papiret - og jeg går fremdeles og venter på barsel-greia di - og siden jeg hoppet rett til press og forvetningsland.. jeg er nådd 7t i A Tale of Two og aner fremdeles ikke hva som foregår. Jeg hører ferdig på trass, 13t igjen er ingenting i den store outlandersammenheng.

      Goodreads. Det er nesten som om jeg aldri har sagt det før og siden kommentaren der er den første umiddelbare magefølelsen jeg hoster opp straks jeg er ferdig med boka, er det garantert mer ekte enn alt annet jeg lirer av meg. (Bare sånn for å rettferdiggjøre klipp-og-lim-anmeldelser. Klipping og liming er uansett veldig i tiden (har jeg lest).

      Pst1. Du må klikke på julegavelista mi.

      Pst2. Er du ferdig med alle dragracesesongene nå?

      Pst3. Du likte Urd, kanskje Tveita Stagrim er for deg?

      Slett
    2. Ja, hvilken annen mulig forklaring kan det finnes på manglende barsel-innlegg fra meg??

      Aw, shit.

      Helst skulle jeg vært like direkte, flåsete og kortmælt på blogg som jeg er på goodreads (sånn i stedet for å bare være taus).

      1: Klarte å overse den første gang jeg leste, klikket meg inn nå - er helhjertet fan av de tre første du ønsker deg.

      2. Nei. Har tatt pause. Holder offisielt sett på med allstars2, men youtube-kvaliteten og det faktum at jeg vet hvilken plasseringer alle får suger gleden ut av prosjektet. Smugkikker mye Katya + Trixie og annet snacks på u-tube da.

      3. Nekter å tro at den kan være som Urd. Høres dog ut som den tar tre sek å lese, så kanskje.

      Slett
    3. Det eneste som gjør den som Urd er at jeg ser den som fortellende dikt. Urd ligger noen (en, siden det bare finnes 5, burde vært 12) stjerner over.

      Det ville vært mye mer liv i bloggleiren hvis alle hadde styrtet til blogg istedet for goodreads straks boka var ferdiglest. Kanskje det burde være nyttårsforsettet. Ikke lov å skrive flåsesetningen sin på gr før man har skrevet den på blogg??

      Dragrace: Hvor så du egentlig sesong1? Utube? Ventetiden mot sesong 10 er utholdelig. Og ang. julegavene. Førte på Mishamiboka pga deg. Soo, hvis avkommet skal kjøpe en (og leser dette), burde hun gå for en av de 3 føste. (Hadde tenkt å hinte kraftig mot Erpenbeck..)

      Slett
    4. Så s1 på Netflix. Den har blitt fjernet etter at jeg så den, sjokkerende og uforståelig. Tipper jeg så den i 2013, kanskje 14. Så s2 like etterpå, og ble så skuffet over hvor mye dårligere den var, at jeg tok pause helt fram til i sommer.

      Biledkvaliteten i s1 er dog så dårlig at u-tube ikke kan ødelegge noe særlig. Anbefales som ventestoff. Har du sett alle allstars sesongene?

      Goodreads er bokbloggerenes bane og redning på en gang. Tipper det nyttårsløftet hadde ført til at alle omtaler ble "3 stjerner. Null ord" (som jeg fniste fælt av).

      Slett
    5. Har nå sett alt, bortsett fra sesong1, som jeg har innbilt meg selv ikke lå på netflix fordi den var så dårlig. App, dårlig, gled deg til s9 der makeupfyren til RuP har fått sparken/forsvunnet og sminken er så dårlig (etterhvert done by elendige Raven) at alle closeups er blurry eller uten drag. (Sladder = resultat av extensive googling). Rue har fått sånn overkonturert Ravennese i hvitt fjes. Scandalous!

      Jeg hadde forresten også pause (ca halvt år) etter halve s2, fant det slitsomt, kom tilbake først etter jeg hadde sett alle kroppsmalingsesongene (skindeep). Hvis du ikke har sett, anbefales det også som ventestoff. 2s med Rue som programleder.

      Amen til det du sier om Goodreads. Selv om 3 stjerner null ord, er bedre enn ingen ord at all..

      Slett
  2. Jeg er ikke spesielt interessert i verken barsel eller løping, men boka til Skagrim høres bra ut. Jeg liker greier som gir faen i sjangerkonvensjoner. Det går mot norsk på norsk-mål i 2018!

    SvarSlett
    Svar
    1. Stagrim kan slukes i et jafs på eBokBib, den forrige boka hennes ligger også der, jeg må ha likt denne bedre enn jeg tror, for jeg lastet den ned straks jeg så den.

      Jeg hegner om tydligvis om fortidens sjangerkonvensjoner. Liker at ting bryter ut og leker, men irriterer meg grenseløs over merkelapper som slenges på tilfeldig. Stagrimboka kunne sklidd inn overalt men har mer til felles med bøkene i Åpen Klasse enn Romaner/Krim. Som bringer meg til Bokbloggerprisen og norskemålet ditt. Hallelu! Det er godt det er noen uker til nomineringsfristen så du kanskje får slengt inn ei nomineringsboka. Viktig å øve seg til det store målet!

      Slett
    2. Merkelappen er sikkert ikke tilfeldig, da. Den gir jo noen føringer for hvordan teksten skal leses. Det er litt det jeg liker. Kræsj mellom form/merkelapp.

      Slett
    3. Hallelu, knis.

      Og, sjokkert over (mulig) norsk-mål fra Mari. Strategisk sett burde jeg egentlig ha det jeg også, ikke fordi jeg egentlig vil lese så mye nytt-og-norsk, men fordi alle disse omtalene hagler inn i løpet av høsten - og det hadde jo vært fint å kunne få stjålet til seg et par kryss hvis man skulle bli inspirert.

      Har forøvrig inntrykk av at det ukritisk skrives ROMAN utapå alle salgs former for bøker. Irriterer meg grenseløst. Kommer i farten ikke på noe annet eksempel enn Evig Søndag . Roman du lissom.

      Slett
    4. Mari: Jeg håper du har rett, at merkelappen er nøye kalkulert med best mulig lesing som resultat, men jeg er skeptisk. Tvileren i meg tror det har mer med penger og kapitalistordninger å gjøre (og med kapitalisordninger mener jeg alle institusjoner jeg ikke aner hva/hvem/hvorfor er). Ellers liker også jeg godt å bli overrasket. Å åpne boka og ikke få hva man forventer, etc..

      Haruhi: Pluss den boka til Vetle Lid Larsen om faren og alzheimern. Lissom.

      Slett
    5. Jeg aner ikke hvordan forholdet mellom kunst og kommers er i norsk bokbransje, så jeg lar tvilen komme dem til gode.

      Haruhi: Jeg er også sjokkert.

      Slett
    6. Raust!
      Merker at jeg er forventningsfull til norskeinnsatsen din. Ser for meg sær lyrikk og bøker jeg aldri har hørt om. Revolution/Whisper (Traci Chapman). Håper du begynner nå, feks med den diktsamlinga til Marianne Eie (ikke lest, tror det var det hun het). Elisabeth elsker og jeg har ikke turt lese ennå. (fordi jeg ikke forstår meg på dikt, men synes jeg burde).

      Haruhi: 2018 blir fundamental.
      (passet nesten -)

      Slett
    7. Blir det egentlig utgitt nok norske bøker til at det er mulig å finne bøker du aldri har hørt om?

      Jeg begynner ikke helt med en gang, men det blir antakelig en diktsamling først (men Elstad frister mer enn Teie). Er litt gira på et par andre titler også. Debutromanen til Runa Fjellanger ser f.eks. ut til å være helt i min gate.

      Slett
    8. Det finnes en garantert stabler med nyutgitte jeg aldri har hørt, standardfrasen på de fleste litt.arrangementer i moderne tid er jo at det utgis alt for mange bøker, kjellere fulle med bøker som ingen anmelder/leser. En evig angst at det er der perlene gjemmer seg. Tviler, men man vet jo aldri. Det flere vi er og det mer avvikende smakene våre er, det større sjanse for å finne ultimate lister. Hilsen idealisten.

      Runa Fjellanger feks. Har fått med meg at hun har gitt ut bok, men har ikke sett en eneste bokblogge som har lest, eller en gang nevnt..

      Elstad er artig!

      Slett
    9. Jeg har lest Fjellanger og omtalt den på instagram. Fint språk, sår, men litt monoton kanskje. ikke blant mine nominasjonskandidater. Til det er den nok litt for tynn, innholdsmessig. Og monoton. Men det er en hederlig debut av en ung forfatter

      Slett
    10. For mange bøker? Det høres ut som et oksymoron. Men det kan sikkert tenkes at smaken min kan beskrives som «avvikende». Jeg blir i alle fall ikke så gira av mange av de titlene som ellers er skikkelig poppis.

      Har du lest diktsamlinga til Elstad, altså? Lysmøkk? Dukker den opp i en av samleinnleggene?

      Slett
    11. Feil Elstad. Trodde det var Lotta og angreboka du mente. To prove my point. Lysmøkk og hu andre Elstad har jeg aldri hørt om. Mm det er Huset på Innhaug Elstad.

      Slett
    12. Aha. Dette er Paal Maage Elstad. Han ble nominert til Tarjei Vesaas' debutantpris for debutsamlinga si for et par år tilbake. Den nye samlinga har ikke fått så mye oppmerksomhet, tror jeg. Men den virker interessant.

      Slett
    13. Ukjent navn for meg, men så vet jeg også svært lite om dikt. Leser, noen ganger, det andre roper høyt om, i år blir det mest sannsynlig Teie = ting som ligger på eBokBib. Likevel ivrer jg for at lyrikken skal ha en sjanser på bokbloggerprislistene!

      Heter den Lysmøkk? Eller var de et separat spørsmål og refererte til Lysår (som jeg så du leste på gr)?

      Slett
    14. Boka til Elstad heter Lysmøkk, ja. Jeg kjøpte Lysår tidligere i høst, og fant ut at jeg like gjerne kunne begynne med en bok som sto i hylla.

      Slett
    15. Ser at flere liker Lysår. Var ikke overbegeistret for Krø, så styrer selv foreløpig unna, mm den sniker seg inn på nomineringslista. Da må man jo lese uansett (kanskje)..

      Slett
  3. Hola! Artig med dine innlegg, selv om jeg denne gangen- dessverre- ikke lar meg friste av disse bøkene. Det har vel noe med tema å gjøre--
    Jeg har lest Tico-tico, hehe, fornøyelig. Men svaier høye blokker svakt, slik at man kan kjenne det?
    Skrekk, det har jeg drømt om..
    Det ble noen Gaute-skisser mens jeg sto i innsjekkingskø i dag, sjø.
    Hjem til havregrøt og strilefs..
    Når jeg er ferdig med feelgoodboka Hagen for nye begynnelser som jeg begynte på i dag, på flyet, den er faktisk ganske morsom, så begynner jeg på Robert Plant.
    Ps. leste ut Krater av Marlen Ferrer i går, den var faktisk ganske bra. Spesiell historie, sært på en måte, men bra. Norsk2017.

    (nå har jeg lest 54 norske i år. lest mange diktsamlinger de siste dagene, bla. a.: Bjella og Løveid er gode)

    SvarSlett
    Svar
    1. Skulle jeg valgt en av disse for deg, ville det blitt Stagrim, men Barsel er bedre og du har da likt løpebøker før? Hva med han svensken? Sortland er derimot enda bedre og siden du allerede er godt i gang (ferdig?) der, er jeg fornøyd = ikke noe lesepress herifra. Enn så lenge. Marlen Ferrer har jeg glemt. Hadde sansen for hennes forrige og skulle gjerne hatt tid til Krater, tviler på at det skjer. Selv med rangerte tvangsbunker er det dagsform og tilfeldigheter som råder. Veiledende regel er å lese det som allerede er ihus, ligger på eBokBib, eller står i nyhetshylla på bib. Like spent på hva jeg velger hver gang.

      På Vestlandet svaier selv fjellene.

      Slett
    2. Jeg har lest Barsel før. diktene. Trenger ikke enda en bok om barsel. Det er andre bøker jeg heller vil bruke tiden min på, see? Samme med løping. Akkurat nå. Har alt for mye annet akkurat nå jeg ønsker å lese.
      Sortland tar jeg innimellom, men vil lese Therese Tungens noveller også, sånn innimellom. Og dikt. Fikk gode dikt-tips i Bokmagasinet i dag, der anmelderne viste frem sine top tre av året. Vil lese Jo Eggen og Kristin Berget bl.a.
      Ferrer liker du nok, hvis du likte Bortkomne. Det er noe rått og maskulint over stilen hennes, jeg liker det. Og så skriver hun om det som er litt utenfor allfarvei (les: norsk samtidslitteratur- type navle)
      Den leser du fort.
      Enig ang dagsform etc.. det og et forsøk på å prioritere i bunkene
      Ps. ser Grensen blir nominert blant top tre av mange anmeldere i flere aviser. Tante Ulrikke går igjen også, og Berge. Og Bjella og Løveid (dikt), for ikke å snakke om Olaug Nilssen som må være årets store vinner overalt. Lotta Elstad får flere i Bokmagasiner, KK, har ikke lest noe av henne. Det har du? Bra?

      (Hehe, trodde du mente boka, men så skjønte jeg.. litt treg i dag etter landingen til mørket, tror det svaier her også)

      Slett
    3. Lotta Elstad er smart, vittig og viktig, og jeg skal straks kaste meg over den forrige boka hennes, dvs, straks nomineringa er over. Har begynt på Tusvik. Leste 30s før jeg stod opp, bare for å sjekke om det er verdt å fortsette. Må ha smaksprøve før jeg forplikter meg. Gjorde ferdig både bio og Kjørsvik igår, så detter er valgets dag. 10s her og 10s der.

      Grensen bør jeg vel begynne på først som sist siden den er så tjukk. Det samme gjelder Øen. Og Berge, men der skal jeg høre lyd og da må jeg blir ferdig med Dickens først. MÅ BLI FERDIG MED DICKENS. MÅ MÅ MÅ.

      (En eller annen mislikte Tungen sterkt. Kommer ikke på hvem)

      Slett
    4. Har kun lest gode anmeldelser av Tungen, men det betyr jo ikke at noen ikke liker det like godt.. so.

      Spent på om du liker Tusvik. Jeg likte den forrige boka hennes veldig godt i alle fall.

      Ser du har starta på Grensen. Det høre bra ut. Drar også min iver i gang..men i morgen er det jobb igjen og da blir det mindre lesing. Etter Robert Plant..

      Slett
    5. Grensen er akkurat like lettlest og underholdende som de som allerede er ferdig sa (ehm, Elisabeth). Refs til tvileren i meg. Jeg trakk pusten og satte meg ned og før jeg kom til meg selv igjen hadde jeg lest 100s og lært så mye skremmende om russisk øst at jeg ikke fikk sove i natt.
      (eg, sykdommer som dukker opp fra smelte permafrost (miltbrann)).

      Glemte helt at jeg egentlig skulle lese Tusvik. Har lest ca 20s, virker ok, men hun skal slite med å konkurrere med Fatland om tida mi. Kan jo ikke ta med Grensen i julekofferten.

      Slett
    6. Så bra. Sikkert mye mer spennende enn en middels norsk samtidsroman.
      Tenker litt som deg ang vekt i ev.julekoffert, hvis jeg drar noe sted, bør den og Lasaruseffekten være igjen hjemme, avhengig av hvor jeg skal selvsagt.

      Slett
    7. Grensen er must read, både spennende, morsom og lærerrik. Hadde egentlig tenk å vente på lydboka, men glad for at tok fatt. Håper ikke lengen skremmer folk bort. Det går jo normalt mot kortere og kortere bøker det nærmere fristen man kommer..

      Slett
    8. Og jeg har de tykkeste igjen, mua Bortens Ulvens år, hvis jeg rekker den.. Pluss et par diktsamlinger

      Slett
    9. Begynte såvidt på Øen på tvangslesing igår (20s), tror jeg må legge vekk Tusvik til jeg er ferdig.

      Slett
  4. Vet du, jeg har ikke en gang tenkt tanken på annet enn å nominere Skagrim-boka i ÅPEN klasse. For jeg likte den langt mer enn bare (godt) og er absolutt nominerbar i mine øyne, men jeg ser romanmerkelappirritasjonen din.

    Heldigvis ser jeg enda mer Maris hurraforutviskedegenregrenser.

    SvarSlett
    Svar
    1. En annen ting er at jeg gjetter på at det er mange fler om beinet i romanklassen, (kanskje ikke iår, virker som om de beste befinner seg i åpen). Sjanger har kun betydning for forventninger og klassifikasjon (priser og penger?). Blir spennede, har sett at mange er svært begeistret for boka og jeg tror det er en av de med langlistesjans.

      Slett
  5. Legg merke til at jeg løp rett fra tvangslesekafe til bloggen din! Og listchallenges. Egentlig bare for å si lol til hele norsk2017 (neeeida. kommer snart et innlegg) og å si at dattera di burde kjøpe Elmet og A true novel. Regner med at dere leste hardt etter jeg dro. Peaceout.

    SvarSlett
    Svar
    1. Listchallenge er crack for bokblogghjerner. ((true novel og elmet, hører du child?)). Får håpe hun roter seg inne her på egenhånd. Og etter du dro, trakk vi fram blokker, pennalhus og leste til øynene rant, ca2s).

      Repeats: Ut på ebokbib med deg, Mørten og Frank, raskest i Tellemarck, står i navkø og venter..

      Slett