onsdag 29. juli 2015

BBP14/SAMLESING/AVSTEMMING/BOOKER/SYKKEDILLA/GOODREADS.

Åpen Klasse: Ei bok igjen, og jobben er gjort.
Avstemmingen åpner 1.august.


Overskifta says it all
I fart, oss i mellom.
  • Nei, jeg har ikke sett Tour de France, jeg har lest tell-all-sykkeldopbøker
  • , litterær relevans? EPO = Edgar Allen Poe.
  • Nei, jeg har ikke lest bookerbøker, bare latt meg hause opp av stemninga, og kastet meg over den eneste longlistboka på storytel, Anne Tyler
  • Du vet vel at bookerlanglista ble publisert idag?
  • Ja, jeg har hatt feriegjester, selv om, hun som i sin tid fødte meg i banning og smerte, brakk ankelen dag 2 og tilbrakte resten av ferien på a-hus, før hun ble syketransportert tilbake til midten.
  • Ja, jeg er omsider registrert på goodreads.
  • Ja, jeg er klar over at det bare er 2 dager igjen av kortlistesamlesinga
  • Klar over det
  • Klar, som i nesten ferdig
  • Skal bare lystlese sci-fi noen dager, før jeg tar for meg Hitler og Ida
  • Holder egentlig på med helt andre ting, prokrastinerende skriblerier som aldri blir ferdig
  • , som det innlegget om 2stk Harper Lee og Stieg Larsson
  • , og det om alle sykkelbøkene jeg har lest i jul
  • , og sykkelfilmene
  • American Flyers
  • Kevin Costner med bart, sukk, og sukk, og 80s.


Favorittfilm, og en av de beste sportsfilmer, ever. De hadde ikke EPO i 1985. De brukte speed, coke og alksens hjemmelaget, og enda lenger tilbake, eter og stryknin, (eller noe annet deadly), falt ned fra fjellsider som fluer, ikke Kevin Costner selvfølgelig, og ikke broren til Kevin, aldri. Virkeligeten er alltid verre. Dette er spennende disneyfiction på sykkel gjennom Rocky Mountains, ikke engang badguysen, og de finnes, doper.


Truth!
  • Egentlig er jeg bare innom for å minne dere alle på at kortlisteavstemming åpner 1.august
  • , som vil si at du har 2 uker på deg til å lese kortlistebøkene du mangler
  • , siste stemmesjanse er 15.august, og hvis du lurer på noe:
  • http://norskebokbloggere.wordpress.no
  • Hvem har lest alle seks?  (Oversikt hos Line)
  • Hvem vet hva de skal stemme?

  • Ja, selvfølgelig har jeg lest alle Rishøibøkene
  • Ja, novellevinnerne er kåret, juryen bestod av - meg.
  • Tristest:  Jentene Mine  (Fru Berg)
  • Gladest: Vi Kan Ikke Hjelpe Alle  (Vinternoveller)
  • , selv om glad er sterkt overdrevet og jeg gråt bøtter
  • , - it¨s all about the money -

  • Den beste boka jeg leste i juli? What I Loved - Siri Hustvedt
  • Den dårligste/mest skuffende - Simon Stranger x 2
  • , så forenklet at jeg hadde steilet, selv som yngling, tror jeg
  • Denne kua har aldri vært kalv
  • Avbrøt nettopp - I am Pilgrim - etter 3 timer


 Selvforklarende, og bevis på at det er farligere men ulendt terreng på landet
, enn asfalt og tredemøller.


True-re!
  • Nei, jeg har ikke sluttet med omtaler
  • , ikke sluttet å løpe
  • , ikke sluttet med vin, kake og å gråte over tidens tann - og gang
  • , det er Rishøi og Hustvedt, løse tårer, 
  • , blir det sykdom/død også i Anne Tyler, står jeg det ikke over 
  • Kjøpte forresten min første goodreadsinspirerte bok forleden
  •  Manwhore - Katy Evans, ny serie.
  • Og glem nå ikke at det bare er 2 uker igjen til forfatterunden i biosirkelen.

  • Hvis du forteller meg hvilke bookerlanglistebøker som kommer på kortlista, skal jeg fortelle deg hvem som vinner Bokbloggerprisen 2014, min synskhet er legendarisk
  • høi/høy, du hørte det her
  • Først

42 kommentarer:

  1. Det her var jo et veldig informativt innlegg. Takk for storytellsjekking - jeg legger omtalt bok inn med en gang. Er ikke ferdiglest - og nå er jeg frivillig på pressesenteret på offroad Finnmark, og klarer ikke å se for meg at jeg får tid til å lese alt.

    At du har lest og hørt sykkelbøker har jeg ikke fått med meg før nå. Hvordan skjedde det egentlig? Det er jo fullt av annen god litteratur? Sykkelbøker, merkelig! Sier jeg som skal bruke masse timer på å skrive om nettoopp sykkel - oh ironi.

    Håper det går fint med hun som fødte deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Mitt opphav, my babymama, (hørtes plutselig veldig feil ut...), har det bra, operert først i går, så nå er det bare å se framover. 6-8 uker med rehabilitering. Jeg er nå så paranoid at jeg knapt tør bevege meg ute.

      Mistet internett minutter før jeg var ferdig med innlegget - og fullførte på mobildata - rakk derfor ikke å pynte før idag. Hadde du igår sett lekre bilder av Kevin Costner med bart, hadde du ikke spurt disse sykkelspørsmålene. Du skal være glad jeg har gjort all researchen for deg. Offroad pressekontakt? Noen ganger føler jeg at de bare har 1stk yrkesaktiv kvinne i Alta, deg, som de må bruke til alt, som poteten. Advarsel: Hvis noen sier - mot normalt - eller - he rode like a man possessed - er det ugler - overalt. Termoser, colabokser og alt av kjølebagger - bør også holdes oppsyn med. Hadde jeg ikke brukt opp alle ordene i denne kommentaren ville det blitt omtale.

      Er du ferdig med Maj? og Hauken?
      Anne Tyler er etter time - veldig fin - minner meg litt om Franzen - og sønnen om han i What I Loved. Der ser du jeg er svært velvillig innstilt!

      Slett
    2. Er veldig glad du gjorde researchen for meg. Har enda den tredje Maj igjen - og er ikke begynt med hauken. Du er jo veldig velvillig innstilt til det meste her i livet, så det kom jo ikke som noen overraskelse. Er ferdig med min dugnadsinnsats for denne gang. Det ble 3 vakter på Sørøyrocken og 3 økter her i Alta på Offroad Finnmark, og nå har vi fått sommer og sol og det er ganske herlig!

      Slett
    3. Jeg er gledelig overrasket over at Maj3 fremdeles er aktuell. Du var jo litt ambivalent de første 30 timene. Slik det ser ut nå har hun kun 2 lesere i Norge.
      - just the two of us -
      , alle mine reklametriks har null virkning

      Gratulerer med sommeren!

      Slett
  2. Jaha? Avbrøt Pilegrimen som alle sier er så bra, og derfor har jeg tenkt å ta den med til Hellas…. (men jeg har også med reserver til slike tykke bøker i tilfelle det skjer med meg som med deg, en avbrytelse….) Lykke til med resten av lesing til BBp- (jeg har lest dem alle, så jeg konser om å lese ferdig forfatterbio til sirkeln 15 augusti istedet, da vet du)
    Fortsatt god Sommer.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Idag er første dag med sommevær på uker, og jeg klager selvfølgelig over svett varme - akkurat som jeg resten av uka har sutret over regn - noen er aldri fornøyd, vøttu.

      Hadde store forventninger til pilgrimen. Hadde lest at den var både spennende og nyvinnende, men etter 3t hadde jeg mistet all oversikt og tenkte bare på bookerbøkene. Kanskje en annen gang. Kanskje aldri. Eneste grunnen må isåfall være at det er forbudt å avbryte - en tvangslesers verste synd. Så du hadde Goldfinch (Stilitsen) i bunken din. Les den isteden. Etter du er ferdig med forfatteren, naturlich!

      Slett
    2. Alltid lov å avbryte en så tykk bok. Var den for macho for deg? Uansett, jeg skal ha den med til Hellas. Hvis den ikke fenger, så er det bare å legge den igjen på en benk..eller annet sted. Goldfinch har jeg med til Lofoten, den skal jeg starte på i morra. Må bare lese en Lofotkrim først som dukket opp på døra her i dag.:) (forfatteren tar vi innimellom, boka ser tykk ut, men det er tykt papir, så den er under 500 sider, faktisk..Og Alf van der Hagen er så fin å lese, seff..selv om sikkert Solstad svever i sine uttalelser..) Og:Lykke til med din moder.:) :)

      Slett
    3. Det er ALDRI lov å avbryte
      , ergo må jeg til pers igjen, engang, reglene sier ingenting om hvor lang pausen kan være -)
      Kanskje har du rett i at den er for macho for meg. Spionromanaktig kanskje, som i kaldekrigenbøker. Jeg vet ikke. Sannsynligheten er stor for at det bare var konsentrasjon og dagsform. Syntes den var ok i begynnelsen, før tilbakeblikkene mistet meg. Plottet forsvant.

      Beregner du bare en dag på Lofotkrim?

      Slett
    4. Ja, sånne tilbakeblikk og mye frem og tilbake kan også miste meg. Så vi får se... Må prøve den i alle fall . Lei av å ha tykke uleste bøker i hylla. Angående Lofotkrimmen så er den ca 300 sider ( all kred til krimforfattere som holder seg på ca 300 sider!) og meget spennende , så da går d på en dag hvis d ikke skjer så mye annet. Det er også en stor fare for nattelesing ! Leste ca 80 sider i går kveld/ på senga, og kanskje rekker jeg å lese ferdig resten før vertskapet kommer fra jobb. Leste ferdig Jægers Stemmen i går også , og ble litt sliten i øynene - d er en utfordring kjenner jeg. Som må passes på litt. Kanskje lyset her oppe er for sterkt ?

      Slett
    5. Du får lese hele natta så lenge du har Lofotenlys, her i østen er det nå blitt mørkt om kveldene. 23/24 og det er vinternatt. Måtte ta med hodelykt på hundetur igår. Hadde ikke det vært strålende solkremvær idag hadde jeg spådd høst.

      Tjukkere billeglass er tingen!

      Slett
  3. Er innlegg i stikkordsform det nye store, eller jukser du nå? Jeg prøver fremdeles å tilpasse meg samleinnleggformatet, uten nevneverdig hell. Bortkastet kveld, jeg burde ha lest 1001 i stedet for å knote blindt og forvirret på blogg.

    Rishøi-lesingen har stoppet fullstendig opp, med ti sider igjen av andre novelle. Overdose, hjernen er i streik, jeg følte ingenting for førstenovellen. I stedet flyktet jeg til Kindle og Treasure Island. Det spøker for Jackson, men jeg har fremdeles to uker igjen. Holder det? Neppe. Jeg har gått amok og lastet ned femten gratis 1001-klassikere fra amazon. Jeg er klar for å la bokhøst være bokhøst, og vie meg til 5000 sider Dickens.

    Ellers: Sabeltann er syk, og jeg spiser vafler til frokost. God bedring til din mor!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er sikkert godt for balansen at du ikke gjør ferdig Rishøi, siden vi andre kjemper med Jackson/Stranger. Kan jo ikke la henne vinne for lett heller, hun har jo hylla full av priser, filg wiki, that is. Men førstenovella? Det er jo den beste av alle?

      5000s Dickens høres fint ut, og noe jeg fort kunne gjort, hadde det ikke vært så mye bookerstyr. Jeg skulle ikke, hadde ikke tid, men ble, og er fullstendig revet med. Får jeg ikke strammet meg opp snart sitter jeg midt i den triste 900s bookerboka jeg sverget på å aldri lese, og imotsetning til alle andre, håpet ikke kom på lista.

      Hva er iveien med Sabeltann? Så bildet fra dyrlegen, men trodde han var bra/fikset?

      Slett
    2. Klart jeg skal lese ferdig! Jeg liker andrenovellen, det er ikke det, men den er veldig lik Jentene mine, bare ikke like god. Førstenovellen syntes jeg ikke var spesielt god, i hvert fall ikke sammenliknet med Historien om Fru Berg og Jentene mine. Kanskje ville inntrykket mitt vært annerledes hvis jeg startet med Vinternoveller. Nå når jeg leser den til slutt, føles det som om jeg har lest disse novellene allerede.

      Booker frister meg heldigvis ikke det aller minste, så jeg skal heller benytte anledningen når alle dere andre er oppslukt til å skaffe meg noen 1001-kryss. Sherlock er krysset av siden sist, og nå er jeg 36% på vei til Treasure Island, i ferd med å legge til kai. Målet er 24 kryss i år, så vi får se. Det kan fremdeles gå.

      Sabeltann er ikke frisk, nei. Bildet var fra første dag hos veterinæren, vi var der igjen på tirsdag. Han har fått et bittsår i beinet som er betent, med høy feber og en diger byll på foten. Jeg håper bare at antibiotika klarer å ta betennelsen.

      Slett
    3. Krysser fingrene og synger en sang for Sabeltann. Det bruker gå bra. Min kjære Hårek, kastrert slosskjempe, hadde gjennom livet så mange byller og mistenkelige sår etter møter med - andre - (her regnes både andre hannkatter, grevlinger og piggtrådgjerder), at vi til slutt ble ganske blaserte. Feber derimot hadde han sjelden. Mine foreldres Brage derimot, ble bitt av en grevling og hadde trøndelags høyeste. Det gikk bra det også. Heier på Sabeltann!

      Rishøi: Tror Jentene Mine er den novellen jeg lite aller beste (ihvertfall tristest) i alle 3 samlingene. Den - og den første i Vinternoveller (gladest), og så Fru Berg. Gjør dette Fru Berg til en bedre samling enn Vinternoveller? Jeg likte også den med Hytteboka i LaStå. Oppdager nå at jeg faktisk har glemt flere av novellene fra førsteboka, ennå det ikke er lenge siden jeg leste.

      Flaks for deg at booker ikke fenger. Hadde jeg vært lur hadde jeg holdt meg unna til kortlista ble annonsert slik at jeg ihvertfall kunne velge kryssbøker. Jeg vet jo av erfaring at de jeg velger å lese fra langlista aldri når opp. Det er dårlige nyheter for Anne Tyler.

      Slett
    4. Takk! Det ble en tredje tur til dyrlegen i går, og nå har han fått krage... Jeg har aldri sett en surere katt. Han må gå med den til såret er grodd, og jeg håper det ikke tar mer enn et par dager. Ellers blir vi gale, begge to.

      Jentene mine er best, ja, der er vi enige. Jeg holder på med den siste novellen nå, og vet ennå ikke hvilken samling jeg synes er sterkest. Men jeg tror jeg synes høydepunktene var i Fru Berg, mens jeg helhetlig likte La stå aller best. De novellene ble jeg helt oppslukt av, mens det går saktere nå. Overdose, som sagt. Sikkert sånn som med Tiller (har jeg hørt), må inntas i fornuftige mengder over tid.

      Slett
    5. Usj, kragedøden, alle mine dyr ville gladelig gått i døden før de lot seg torture med plastikk. Kunne de bare hørt på fornuft og latt være med slikkinga. Da Susse ble sterilisert (ehm 2004, så her mimres det), tisset hun i sofaen i protest - aldri før/aldri siden - hun bare satt der på toppen av sofaputa og stirret på meg, med livløst blikk, og begynte å tisse. Jeg VET at det var med vilje.
      Galskapen er uungåelig!!

      Sannsynligheten for at jeg får tid til Jackson minker for hver dag som går uten lesing. Må virkelig ta meg sammen.

      Slett
  4. Jeg har lest alle seks og har vel strengt tatt visst hva jeg skulle stemme siden jeg nominerte i januar. Romanklassen er vanskeligst, åpen klasse er walkover. Har halvferdig innlegg om Vinternoveller liggende, håper jeg greier bli ferdig i kveld.

    For øvrig er jeg allerede i mål med forfatterbio til den 15. Snakk om å være i rute. Er nesten så jeg greier volum 2 innen fristen også. Om det ikke var så mange andre bøker som fristet samtidig. Og en Booker-liste som plutselig virket så fristende, selv om jeg har gitt meg selv null mulighet tl å få kryss for det. Her er det bare å lære til neste år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skulle bare mangle at du ikke ligger foran skjema så mange bøker du får i postkassa. Stor tabbe det med mangle på bookerkryss, du får slenge opp lista med engang. Hadde jeg ikke allerede gjort skulle jeg gjort som Elida - og ført opp hele langlista - ikke bare gitt kryss for kortlistebøker.

      Ellers enig, sliter med rekkefølgen blant romanene, mens åpenklasse går mot uklassing. Ihvertfall i mitt hode. Når det er sagt er det mange som elsker Stranger, så kanskje blir det spennende læillll.

      (Jeg har nå gått rundt med boka di i over ei uke uten å begynne, nevnte Stranger stjal leselysten, og det er mulig du ikke får den tilbake før september..)

      Slett
    2. Er det lov å endre lista med mål i løpet av året? *gisp*

      Glemte forresten å si i stad at jeg også har lest 'What I loved' i år, og den er på topp tre lista over bøker fra første halvår. Sammen med boka du går rundt med i veska. Uten sammenligning for øvrig.

      Slett
    3. Ikke gisp, men (((gasp))).
      Tukle med lista i løpet av året
      - hva er det du sier???

      What I loved var fantastisk, og helt anderledes enn hva jeg forventet. Hadde lest de første kapitlene før, men huske det helt feil og ble virkelig satt til veggs da boka skiftet fra faren til sønnen. Station Eleven har jeg fremdeles også trua på - det er bare det at jeg ikke leser noe for øyeblikket. Gikk rett fra Hustvedtd til Stranger - og så intet. Bare såvidt jeg makter høre på lydbok. Godt det kom bookervitaminer.

      Slett
  5. Eg har lest 5 av 6 og ser ikkje føre meg å lese Stranger i min Booker-boble. Tusen takk for tips om Anne Tyler, det redda dagen min :-)

    Håper det går greit med di mor :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. (Vi krysser fingrene for mor -)

      5 av 6 på meg også. Skal prøve men som deg ble jeg plutselig bitt av bookerbasillen. Trykket sikker refresh 100 ganger mellom 12 og 13 - forstod ikke hvorfor de var så sene, før noen hvisket om tidsforskjell. Anne Tyler liker jeg godt så langt. Merkelig nok har den boka ligget på storytel i månedsvis.

      Så hva leser jeg først? Enright eller Little Life?
      , og, kommer Little Life på kort'n?

      Slett
    2. Enright eller Obioma vil eg ha satsa på :-)

      Slett
    3. Notert! Heller mest mot Enright av de 2, men det er nok fordi jeg har likt henne før, spesielt Forgotten Waltz.

      Slett
  6. Tilbakeslag:
    - ja, jeg har lest alle 6 bøker
    - ja, jeg vet hva jeg skal stemme på
    - klart jeg er klar for biolesing. Skal på biblioteket og hente bio om Stieg Larsson i kveld
    Bonussvar (siden du ikke spurte om det)
    - ja, jeg har selvsagt skaffet barnevakt til neste tvangslesekafé!

    SvarSlett
    Svar
    1. Her var det ikke mye somlende prokrastinering. Ikke en gang en ørliten tvil i romanklassen? Kan ikke være annet en imponert! Stieg Larsson blir spennende, mye familiesnusk der, av det skikkelige provoserende slaget. Hver gang jeg tenker på samboeren V faren, blir jeg like sur.

      Bonusvar til bonussvaret
      - en gang kommer jeg også på tvangslesing i Stavanger..

      Slett
  7. Plis ikke pin deg gjennom Pilgrim, for den er DÅRLIG. Den er full av klisjéer og guttete actionplot, og jeg skjønner ikke hvordan den har fått så mye skryt i det hele tatt.

    Ha ha til epo! I love you. :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for insight om Pilgrim.
      Det gjorde det så mye lettere å utsette på ubestemt tid, som i mange tilfeller, er synonymt med - for godt! Og jeg tror du ville likt boka til Tyler Hamilton, en skikkelig sykkelsladrefest - men med gode løpsrapporter.

      Slett
    2. Takk for tips! Jeg ser forresten at su er klar/snart klar/åpen for lesing i Stavanger. Jeg har husrom og hjerterom og nå er det kapittelfestival her strx. Just saying. :P

      Slett
    3. Husrom og hjerterom er notert.
      Og, som sagt, før eller siden, kommer jeg til Stavanger, men jeg advarer:
      Jeg kommer til å bo på hotell, for det er det beste jeg vet, og jeg blir ikke med på pull-up utfordring! (som jeg har sett er obligatorisk for de som besøker Stavanger....eller enda verre, til fjells, for å nyte bratt utsikt, høydeskrekkskjelver bare ved tanken på prekestoler og glatte stier.....)

      Tvangslesing er mer forenelig med oldemortrim.

      Slett
    4. Ha ha ha! Jeg så ikke denne før nå. Love u.

      Slett
  8. Liker at stikkordsformat er i ferd med å bli legitimt. Har lest 46% av en bookerbok, og er hellig overbevist om dette blir året jeg endelig får lest hele kort(lang?)lista. Ellers har jeg allerede glemt BBP - rekker aldri alle seks, men er enig i tippinga (har dog ikke lest vinternoveller, men både fru Berg og den gule? grønne?).

    Og, du vet at når du først er på goodreads er det obligatorisk med stjerner.

    SvarSlett
    Svar
    1. Stikkordfomat? Skjønner ikke hva dere snakker om. Her er da vitterlig hele setninger bak punkter, som kanskje ikke er helt på høyden med, punktlig visdom, men jammen ikke langt ifra. Tipset om American Flyer, bare det, er verdt, sine pose med gull. En ung Kevin Costner - med bart - i trikot.

      Når det er sagt skal du se vi ender på stikkordomtaler hele gjengen. Et ord pr. bok. Halveis inne i Tyler ville jeg nå sagt:
      - sorryforatjegsadenvarfranzensk -

      Vinternoveller har bare 3 noveller, så det fikser du på bussen. Når det gjelder booker, deler jeg matrialtrettheten over immigrasjonsbøker (du sa det et annet sted), men tror en mer litterær vri på famliehemmlighetene kan bli interessant. Underholdningsmessig følger slikt en bestemt formel, så hvis det er dette som er årets tema, er jeg spent på å se hvordan det løses.

      (Stjernene tar knekken på meg)

      Slett
    2. Stjernene er hele poenget (samme hvor teite de egentlig er).

      Jeg har ikke egentlig troa på familiehemmelighetene - som jeg aldri (bortsett fra på tv) har likt, men blir oppriktig imponert hvis noe har klart å friske dem opp. Foreløpig har jeg lest The Chimes, som verken er imigrasjon eller familiehemmeligheter - men rett og slett en urban fantasy/dystopi, aner ikke hvordan den snek seg inn på lista, men synes den var sjarmerende.

      Ang. Tyler lurer jeg bare på en ting. Innleseren: yay - nay?

      Slett
    3. Tvang meg selv til å sette stjerner på Anne Tyler. Brutalt. Tok flere timer. Endte på 3, men har ikke noen formening om hva 3 betyr for meg, annet enn at jeg ville har om på toppen. Egentlig idiotisk opplegg, og jeg husket plutselig hvorfor jeg aldri har gitt hverken terningkast på blogg eller bokelskere. 5 må man jo registrere for bøker i verdens beste kategorien, som vil si at alle bøker man synes er gode, havner på 4, og de man er usikker på på 3 - og plutselig er alt i samme sekk? Jammen godt man har blogg der man kan la ordene strømme..... (her kjemper jeg hardt mot følelsen av at blogg er komplett utdatert sammenliknet med goodreads/amazon reviews. Deny, fortreng, glem..)

      The Chimes rykker opp på lista.
      Så langt sliter jeg med at ingen av bookerbøkene frister basert på påstatt handling. Nuvel. Tyler tok seg opp på slutten. Jeg har ei ny Becky Sharp heltinne - Linnie May. Og innleseren er helt ok. Ikke verdens beste, men ingenting å utsette
      = yay.

      Slett
  9. Jeg har ikke klart å lese noe norsk denne våren.. ikke fordi det er noe i veien med norske forfattere men fordi når jeg bor i Norge og hører norsk rundt meg hele tiden får jeg litt cabinfever og det er så utrolig herlig å lese på et annet språk.. Så jeg følger heller bokbloggprisen perifert og sporadisk - og setter heller noen bøker på leselisten hvis jeg hører om noe som dere mener er bra.
    Jeg er ikke begynt med Bookerpris lesing enda, men har lest et par på Longlist allerede... spesielt Lila er jo bare så vakker - det kommer anmeldelse på bloggen min etter hvert, jeg har så mange bøker som jeg ikke har fått blogget om i vår, men Lila kommer.. jeg har tenkt å ha enten den eller Enright sin som samlesing i september på Bookerpris lesesirkelen min, før vi får vite Shortlisten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er godt samlesingen til bokbloggerprisen nå er ferdig, siden booker kom og stjal rampelyset. Det har vært dårlig med norskelesinga her også, snart leser jeg mer på svensk også, enn på norsk. Håper det tar seg opp utover høst/vinter. Skal jeg anbefale ei 2015 bok må det være Tellemarck. Mari syntes den hørtes ut som noe deWitt og SisterBrothers-lignende (ikke lest ennå), og såvidt jeg vet er det en favoritt hos deg? Skal lese deWitt så fort jeg rekker.

      Dementi: Jeg gikk ut hardt på Tyler - sammenliknet med Franzen (Corrections), men dessverre har jeg begynt å kjede meg, noen partier har trukket svært i langdrag - så jeg er ikke like begeistret som jeg var i starten. Shh, skulle egentlg skrive dette som svar på kommentar hos deg - får ta litt copy/paste senere -)

      Tror jeg like godt leser hele trioen når det kommer til Lila, spesielt siden toern, iflg Elida, ligger på 1001. Ingen vits å sløse med kryssene, og Enright tror jeg er neste bok ut, etter deWitt kanskje, venter bare på at leselysten skal melde seg.....

      Slett
  10. svensk -- det er jo et helt herlig språk! Da har jeg notert ned Tellemarck, tusen takk for tipset!
    Interesting at Tyler er litt kjedelig - da rykket den ned et par hakk på leselisten min .. godt å få en slik tilbakemelding .. Franzen sin nye er forøvrig den jeg virkelig gleder meg til nå til høsten!
    Veldig spent på hva du mener om Enright, jeg vet jo hvor godt du likte 'valsen'... :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. App. tips:
      Arctic Summer, hører den nå, til ny forfatterrunde i biosirkelen. På kanten og crossover-ish - men siden jeg engang godtok den fra deg, er det jo rimelig at jeg slipper unna selv også. Ikke kommet så langt ennå, men akkurat like fin som du sa, og jeg har veldig vondt av den forfatter Forster, og jeg angrer litt på at jeg ikke leste A Passage to India før jeg tok fatt.

      Tellemarck: Det ligger en omtale på bloggen, der jeg hevder at den ikke er for de sarte-ste, så hvis Morgan Kane og spritdrikking ikke umiddelbart gir det leselyst......, fikk plutselig litt boktipsangst og tviler på mine egne anbefalinger...

      , forresten, (vet jeg vingler), men Tyler tok seg opp igjen, generasjonen bak der jeg kjedet meg fikk jeg en ny heltinne, Linnie May - av Becky Sharp proposjoner, en ren oppvisning i kløkt og passiv aggresjon. Hun var verd hele boka.

      Noterer meg at det er ingen av bookerbøkene foreløpig lest som utløser den store jubelen.
      Hva er feil?

      Slett
    2. Beklager at jeg vanskliggjør all fornuftig lesing ved å ikke vite forskjell på DEG og DET.
      Det er en tastesykdom.

      Slett
  11. Sein ferie, mykje reising, lite bloggskriving og manglande blogglesing gjorde at eg nesten mista fristen for stemmegjevinga. Tilfeldigvis innom denne bloggen - og dermed er det gjort; mi einaste stemme går til Ida Jackson og Morfar, Hitler og jeg. Takk og takk for påminning!
    Eg las 4 av 6; Høyer og Kaldhol valde eg vekk - eg hadde uansett ikkje likt dei. Trur eg. Likte ikkje Basso si bok heller, noko særleg. Eg har problem med alvorlege og seriøse norske samtidsromanar.

    Så over til noko som er nesten like viktig; biosirkelen. Her er eg på hælane, men bok er bestemt og lånt: Leif GW Persson sin sjølvbiografi Gutten til Gustav. Gler meg til å komma i gang med den i løpet av kvelden. Blogginnlegg kjem, i ein eller annan form, i løpet av ein vekes tid, dvs. noko forsinka.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg leser Jackson nå, håper jeg blir ferdig i kveld, da har jeg alle 6 og kan tilbringe morgendagen med å sjonglere rekkefølgen - og - kkonsentrere meg om biosirkel. Boka er ferdiglest, men det spøker med omtaletid, da jeg helt hadde glemt at jeg hadde reiseplaner. Gutten til Gustav var forresten en fin tittel. Mye lunere enn jeg forestiller meg Persson etter det ene boka jeg har lest -)

      Slett