onsdag 26. januar 2011

CHA-CHING.


Graceling (2008)
- Kristin Cashore

I et middelaldersk landskap, - Tolkien does Valhall med Ridderne av det Runde Bord - kalt The Seven Kingdoms, skjer det av og til at spesielt talentfulle barn blir født. De har 2 ulike farger på øynene og talentene kan være alt under solen, bakekunstner, ridning, fart, tankelesing, slossing - you name it.


 

- disse barna kalles Gracelings.

Heltinnen Katsa er 18, kongelig og graced - med å drepe. Onkelen King Randa av Middluns (magisk) bruker henne til å skremme undersåtter til underkastelse. Rå og hjerteløs ? Nehei, for hun driver også et hemmelig Råd - der hun hjelper de samme undersåttene mot og uten kongens viten og vilje. (Kan jo ikke skrive ungdomsbok der heltinnen er en brutal massemorderske uten tvil, anger og good deeds.)
- og det er på et slikt RobinHood-tokt boka starter.

Hvem bortførte bestefaren
, hvor kommer han fra
, hvorfor og hvordan skal nå dette gå?

Låvvv
Det er selvfølgelig også en ung kriger involvert. Stor vekt på kjærlighet. Drama og sjalusi men deilig befridd for detaljert grafikk. Her er det heller romantikk og oppofrelse. Fjell å bestige og indre demoner å bekjempe. For Katsa skal både finne seg selv og avfinne seg med sitt 'talent'.

Jeg likte den så godt at oppfølgeren Fire ble anskaffet umiddelbart
- bare for å finne ut at det slettes ikke var noe vanlig serieoppfølger men ei bok i samme univers 30år tidligere. Sikkert bra, men der og da ville jeg helst lese videre om Katsa og Po.

All Good!
  • Universet er spennende
  • Navnene uimotståelige, Middluns, Bitterblue, Skye, Slivern & Grandemalion.
  • Grace opplegget originalt
  • - helt uten tryllestaver
  • og ikke så mye som en varulv insight.

Annet?
Det tok litt tid å komme inn i plottet - noe som overrasker meg da hverken plot, historie eller karakterer er spesielt kompliserte. Småkarikerte - og omstendelig oppbygning for en ekstremt rask og enkel slutt. MEN:

Det gjorde ingenting, til å være ungdomsbok, og jeg har slitt med typiske ungdomsbøker i det siste, er den rene mintkonfekten,
- som i min sjokoladeabstinens er det absolutt beste jeg kan si om.. noe
, i øyeblikket.


Know your writer:
Kristin Cashore, ser uforskammet ung ut til å være suksessforfatter. Liker trapeser, lesing og hadde engang en telefondusj - snappet opp fra bloggen. Når hun er født aner jeg ikke, men Graceling er hennes første bok
- og hun skriver nå på nr.3,
Bitterblue.



Graceling hos tanum.no
Ser ikke ut til å være oversatt til norsk ennå.
Forfatterens blogg.

Det var sannelig på tide at også jeg leste denne!
3 som var tidligere ute: Ladybug, Knirk og Karin.

6 kommentarer:

  1. Har ventet lenge på oppfølgeren nå. Vil lese mer om disse karakterene. Jeg ble litt skuffa da jeg leste Fire, ikke fordi den var dårlig, men fordi jeg ville lese mer om Katsa og co.

    Jeg liker bloggen til forfatteren. Moro å lese og innimellom så kommer hun med gode lesetips.

    SvarSlett
  2. Jeg trodde også Fire var en direkte oppfølger - og fikk verandaleppe da jeg så det var et helt annet opplegg.

    Vet heller ikke om jeg liker at Bitterblue også skal foregå 6år fram i tid. Sånn går det når man venner seg til endeløse serier uten tidshopp.

    SvarSlett
  3. Ja, det er sant. 6 år frem i tid er laaang tid. Tror vi blir snytt for noen godbiter her. Jeg er redd for at Katsa og Po historien ikke blir så vesentlig som vi ønsker.

    Klarer ikke helt å finne ut når Bitterblue er ventet å komme ut... Håper forfatteren skriver så busta fyker og at vi slipper å vente i evig spenning...

    SvarSlett
  4. Herlig anmeldelse! Jeg likte også Graceling godt men jeg er helt enig i at den var litt vanskelig å komme inn. Jeg fikk faktisk Fire i posten i går, veldig spent på hvordan jeg liker den. Leste en bokanmeldelse i går og vedkomne likte den bedre enn Graceling.

    SvarSlett
  5. 1. Jeg har akkurat fått Fire i posten og er spent.
    2. Jeg bruker så utrolig lang tid på å laste ned bloggsidene dine, at det nesten har blitt umulig. Bare det å skrive denne kommentaren har tatt meg omtrent 10 minutter og det hakker og sliter. Jeg hadde det på samme måte med Bokeslkerinnen og sa fra til henne. Hun kvittet seg med en del html osv på sidene sine og da ble det mye bedre. Bare et tips altså, go jeg blir litt gal for jeg har så veldig veldig lyst til å lese bloggen din men det funker bare ikke lenger.
    4. Jeg leter etter omtale du har skrevet for Song for Eirabu, finnes det?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg leste ferdig Fire for noen uker siden, da hadde den ligget i en bunke i over et år. Ufattelig at jeg ventet så lenge, for i samme øyeblikk som jeg åpnet boka ble jeg fortapt og henført.

      Eirabu omtalen min ligger her
      http://moshonista.blogspot.com/2009/08/song-for-eirabu.html
      Leste forresten din - bare minutter siden
      = eminent!

      Punkt4.
      Elendige nyheter dette med blogglastinga, trodde jeg hadde slanket og trimmet nok til at det nå skulle funke for de fleste, spesielt etter den nye malen, men noe er tydligvis ikke som det skal hvis det tar deg så lenge å laste. River meg litt i håret over dette ta jeg begynner å gå tom for ideer. Tusen takk for at du sier ifra forresten.

      Slett