torsdag 8. juli 2010

THE NEEDLES.

I flere dager nå har 8K (ikke på bildet) prøvd å få oss med på tur i skogen - en liten 3 timers opp der han jobbet i barske brannmanndager, litt svingete veier, knappe timen kjøring og såvidt 3km gange. Både jeg og 3k lot oss lure, nr5 ble hjemme.


Egentlig:
- tok hele turen 7t og gikk fra cA 160 moh til 2600 moh
(heldigvis mesteparten i bil)
- gå delen var 6km på rullende stener og sand
- jeg burde ha ant ugler i mosen da jeg så bildet til venstre, men sola skinte
rett på og jeg kastet kun et overfladisk blikk.





Pappa, pappa jeg ser et lite hus - yep - det er dit vi skal
- the Needles - hovedsaklig brukt til lookout for skogbrann.
- jeg snublet nesten over kanten i apokaposjokk - høydeskrekk og ca 2500moh, på et skranglete, rustent fundament, jada - perfekte onsdagsmoro. Det første bildet er tatt ca 1,5km fra toppen - på den andre sida - se hytteprikken på toppen.






Det var de harde fakta - men misrepresenting til side - var det en fantastisk tur. Det var litt kaldere opp i høyden - rundt 25+ - men gjennomsnittstempen på turen ble uansett 32+, nesten like høyt som flyene - og flere 100m høyere enn Galdhøpiggen - just like that.
Alt er større i Amerika.

- tårnet var forresten stengt
(noe jeg mistenker er et annet fakta 8K holdt for seg selv)

7 kommentarer:

  1. Oj, det var en fin "liten" utflukt! Heftig bilde av tårnhuset!

    SvarSlett
  2. Heftig den hytta. Er på nett igjen etter en nettfri dag i går også. Vi bruker nå tidlig morgentimer til å sjekke ut ting. God ferie videre

    SvarSlett
  3. Den hytta minte meg om en bok jeg har lest mange ganger: Den ensomme vaktpost, husker ikke hvem som har skrevet den, men det gjør sikkert Biblofilen

    SvarSlett
  4. - og jeg understreker - 2500 moh, 6km på en smal fjellsti, uten gjerde, rett ned i dype ørkenen.

    SvarSlett
  5. Tøffe Ingalill som har vore langt til fjells. Men då hadde du vel ordentleg fottøy - og ikkje desse Jesus-sandalane, som vi kalla dei i min barndom.
    Velkomen tilbake til deg og til Gamlelandet. Mygg er no ein ting vi har. Men knott - eller viglemy som det heiter her eg bur, er enda meire herk.
    Lilledora: Boka di er av Bernhard Stokke, den handlar om Ingrid og hunden Varg. Rart kva ein minnast frå barndomen. Boka eg las for 2 veker sidan kan derimot vere ute av hovudet no.

    SvarSlett
  6. Hadde jeg ikke lagt igjen hilsen her? Jeg var jo så imponert at jeg leste innlegget tre ganger og hang det opp på veggen for inspirasjon! Alt er større i Amerika.

    Jeg syns forresten det ser ut som en scene fra Lassie. Tror du de har brukt det branntårnet og bjeffende Lassie i en skummel skogbrann en gang?

    SvarSlett
  7. Jeg kan forsikre deg Ugle om at Jesussandalene lå igjen i bilen, men glatte 'turnsko' var heller ikke optimalt - det var mye sklisnubling, men da jeg er så pysete at jeg holder meg limt inn til veggen, var det ingen reelle over-kanten farer - ingen vinglemy heller :-)

    Chassi: Lassi vet jeg ikke noe om, men pålitelige kilder, sier at hun som bor der oppe om sommeren (hele sommeren i hytta), hadde en norsk elghund engang.
    - og på veggen da, nice :-)

    SvarSlett