tirsdag 27. april 2010

I'M KEEPING MY BABY


The Millstone (1965)
- Margaret Drabble

1960s, Rosamund studerer engelsk poesi, sjonglerer 2 make-believe lovers og blir gravid med nr.3, en onenightstand som hun tror er homofil og faller for - i hemmelighet. Hun beholder barnet.



Dette er boka Drabble skrev før Jerusalem the Golden (som jeg allerede gnålte om i RedQueen innlegget.) og selv om jeg ikke synes denne er like strålende - likte jeg den godt.

Språket og følelsen har mye til felles med Jerusalem. Heltinnen som river seg løs, skrider i mot konvensjoner, forventninger - og kreerer sin egen boble. Samfunnet vil hun skal giftes og føde, foreldrene forventer uavhengighet/utdannelse og tidsånden er swinging 60s.
- så hun gjør alt.

Faker 60-talls løssluppenhet, fullfører utdannelsen, jobb og alenemor. Føyer alle forventninger og ender opp ved å gå stikk imot - men stille i dørene, uten opprør og drama.

Det er morsomt på underfundig vis. Litt trist, men melankolien ligger så dypt i teksten at det kun var en vag følelse jeg hadde etter jeg var ferdig. Humoren er elegant pakket inn i språket, smil i skjegg over klasking på lår - men jeg kan tenke meg at brodden stakk dypere da den ble utgitt enn nå 50år etter.

Rosamund
  • som er så redd for å virke gammeldags at hun er jomfru med 2 elskere og lar dem begge tro hun ligger med den andre, heller framstå som lett på tråden enn not with-it.
  • som har så liberale åpne foreldre at hun selv blir lukket.
  • som omfavner tanken om å bli en av G.B.Shaws falne kvinner.
  • som velter seg i poesi men ikke greier å uttrykke egne følelser.

GOOD!

The Millstone hos tanum.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar