onsdag 16. desember 2009

ELSKER, ELSKER IKKE?


Mr.Darcy, Vampyre
(2009)
- Amanda Grange.

Nok en fortsettelse av Jane Austens - Pride and Prejudice (en egen industri dette)
og den starter akkurat der PP slutter.

Elizabeth og Darcy, bryllupsdagen, bryllupsreisen. He loves me, loves me not, hater meg, loves me, not - jeg reiser min vei, en ond prins og endelig den store avsløringen. -- ehh excuse my fangs, ååå vampyr? - ikkeno problem - jeg trodde jo du ikke elsket meg - the horror - the horror. (Heart of Darkness sitat)

Denne delen av boka tar aldri slutt. I motsetning til alle andre vampyrer jeg har lest om i det siste - der blod, sex og hoggtenner i halsen er normalen og ritualene med å 'lage' andre vampyrer er ytterst kompliserte - er det her nok bare å tenke - ekteseng - . Ergo er boka full av scener med Darcy som gir etter for Elizabeths tafatte fristerinnetriks bare for å trekke seg brått og horrified tilbake
- he loves me not.

Når den store avsløringen endelig kommer er boka nesten over. Dvs først gjør de det unevnelige - jeg ikke vil spoile - som nesten ødela hele leseropplevelsen og er hovedgrunnen til dagens snurte innlegg. Burde vært forbudt i vampyrbøker.

Og til slutt - levde de lykkelig alle sine dager - (men dessverre ikke evig)



Grange har lagt seg på en litt annen linje en Austen, mer gotikk og mindre dannelsesroman - noe som er en lettelse da man slipper direkte sammenlikninger.

Tvistene, humoren og kontradiksjonene som hos Austen ligger i selve språket, mangler - naturlig nok - men stemningen og karakterene er konsistente med originalen og det fortelles lett og tidvis fornøyelig.

Jeg kjente faktisk igjen Elizabeth (Darcy var mer fremmed :-).

Boka er fiffig bygd opp som en gotisk roman ( noe som Austen selv parodierte i Norhanger Abbey). Mange av elementene er med - jomfru i nød, skumle landskap og slott, flukten igjennom skogen, hemmelige hemmeligheter, candlelight og en farlig mann.

Det er meget mulig at jeg hadde likt den bedre hvis jeg hadde lest den i en annen kontekst enn på strak arm etter 6 stk Sookie Stackhouse - er litt desensitivert og føler meg ikke helt klar for nye vamp definisjoner.


Dette er også ei BookCrossing bok.
Bokas historie.
Den første bokringen jeg ble med i. Den kom i posten fra Irland og jeg sendte den videre til Argentina igår.

Har kun entret 2 bokringer og jeg tror ikke det blir så mange flere - av den enkle grunn at det kostet meg 180kr å få boka sendt til Maradonaland (150 frakt + 30 julekort).

For denne prisen kunne jeg kjøpt 3 splitter nye eksemplarer. Hadde jeg latt nettbutikken sendt et ferskt eksemplar direkte ville det kostet 80kr - da hadde de til og med pakket den inn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar