søndag 15. november 2009

FLINKE RINKEL.


De Beste Blant Oss (2006)
- Helene Uri

3kant drama i gangene på Blindern. Lingvistikkhumor og velkommen innsikt inn i språkviterpsyken - har alltid lurt på hva som rører seg der og uansett hvor mye Uri selv hevder - fiction only - er jeg hellig overbevist om at - akkurat sånn er det - full truth and help me God.

Noen bøker er gode fordi du kan drukne deg i historien - noen timer i en annen verden - spiller ingen rolle om historien glemmes straks eller svirrer rundt til evig tid. Andre bøker er gode fordi du reagerer - negativt, positivt, tårevått eller programmessig.

De Beste Blant Oss var en sånn bok (for meg) - programreaksjoner hele veien. Da jeg var ferdig var jeg sur og irritabel. Følte meg både lurt og lite tilfredsstilt. Det var selvfølgelig slutten. Halvveis hadde jeg det pønsket ut og var gretten pga forutsigbarhet - så kom det en tvist - men jeg var likevel sikker på resultatet - og så kom slutten som et knips på nesen. Disneygirl som jeg er forventer jeg closure, rettferdighet og jorden på sølvfat til de ydmyke. Mangel på oppreising og rettferdighet gjør meg forvirret.

Uri derimot har full kontroll. Min egen reaksjon ble til og med spådd med en klassisk - play within the play - huset som vandrer. Likevel lot jeg språk og historie føre meg på viddene - så yes - en god bok og jeg er en god leser og lar det skje.

Favoritter: Edith Rinkel og mora til Pål.
Nedtur: Jeg har sagt det før og nå igjen. Jeg liker IKKE overaktive innblandende fortellere. - men dette har ingenting med denne historien å gjøre - dette kommer de aldri til å finne ut - dette er det bare jeg som vet - dette skjer senere - dette skjer aldri - etc etc etc.

Her fungerer det såvidt, gir distanse og skaper en mer humoristisk stemning (og det er mye moro her.) Med en annen type forteller (og kanskje et aldri så lite homocide) kunne jo dette vært en mørk og dyster thriller - spørsmålet da blir - hvem skal dø?



Denne boka er også en BookCrossing bok jeg plukket med meg fra LaBaguette OsloS for en tid tilbake. Bokas historie.

Den er nå tilbake som eneste bok på Available lista. Mest sannsynlig tar jeg den med neste gang jeg drar til Oslo eller et annet egnet sted.


Så lenge den står som available er det bare å sende en mail/kommentar hvis du er interessert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar