mandag 17. desember 2018

BIOGRAFISIRKELEN 34 - GRETNE GUBBER


Kunsten å Oppdra en Verdensmester
- Gjert Ingebrigtsen

- i samarbeid med Frode Saugstad

Kilde: eBokBib





Mitt Bidrag i Biografisirkelen 34.
Kategori: GRETNE GAMLE GUBBER
Kategorivelger: Hedda

 Hun sa hun aldri skulle lese bio basert på reality ever again. Hun løy.


Alt håp for 2018 er ute.
2019 derimot er jubileumsår. 10år som bokblogger.
Planene er storstilte. Fallhøyden uforutsigbar. Gjennomføringsevnen svak men gryende.
Ingebrigtseninnlegg skal jeg skrive også. Minst et avsnitt. Iløpet av desember.

 Just in case
Kortversjonen, ifall det aldri slutter å snø..
Gert er gretten, men sårbar. Jakob er uovervinnelig. Henrik har bart. Filip må lære å holde seg på beina. Tone er limet. Ingrid, teenagedrama in the making. Muligens har jeg ingenting av dette fra boka. Umulig å si. Vi kan snakke om det.. i kommentarfeltet..

Feks at Gjert burde trene Northug..
, hadde ikke blitt overtreningsdrama da.


Pic google.

 Sirkeldeltakelse: 
Les ei bok i riktig kategori
Skriv et blogginnlegg
Legg igjen link i kommentarfeltet.
Har du ikke blogg holder det med en kommentar
 ---------------------------
Neste kategori i Biografisirkelen er:
FORSLAG MOTTAS
Bloggdato er 15.februar 2019.
De øvrige kategoriene for 2018

29 kommentarer:

  1. Artig gjeng denne Ingebrigtsenfamilien, absolutt ikkje noko A4-opplegg. "Min mann" denne runden (tidlegare fotballspelar Bernt Nikolai Hulsker) er heller ikkje "normal". Og kven giddar forresten å lesa biografiar om vanlege/kjedelege/normale menneske? Boka Alt om Hulken er utlest, kort omtale nesten ferdig.
    Føresler sportsutøvarar som ein av biosirkel-kategoriane neste år. Samt polfararar eller eventyrarar eller oppdagarar - eller noko slikt. Og crossovers - det er lenge sidan den kategorien har vore med i biosirkelen.

    SvarSlett
    Svar
    1. (lettet over at dere fortsatt henger på, mitt eget bloggtørke til tross)

      Kan ingenting om fotball så det forundrer meg overhode ikke at jeg aldri har hørt om Hulskler. Norsk? Helt rett. Hvem gidder lese om 'vanlige' mennesker. Det får vi nok av i romanene..

      Sannelig på tide men en ny crossover runde. Det er og blir de beste biografiene. Vill-mark-pol-styringer blir det vel alltids en råd med. Lett å putte inn overalt. Det samme med sport. Synes bare jeg har lest sportsbiografier i år. (Ingebrigtsen, Jurek, Northug, Oddvar Brå etc)..

      Slett
    2. Eg gjorde det lettvint denne gongen; tynn bok og mykje humor. Grei bok dersom ein er bittelitt fotballinteressert. https://bokbloggberit.blogspot.com/2018/12/biolesesirkel-alt-fra-hulken-av-bernt.html

      Slett
    3. Berit om Hulsker:
      https://bokbloggberit.blogspot.com/2018/12/biolesesirkel-alt-fra-hulken-av-bernt.html 

      Finnes ikke fotballinteressert. Men det er jo jul og miraklenes tid, kanskje Hulken er akkurat hva som skal til. (Altså planlegger fremdeles å lese Zlatan, og har lest Lundekvam, uten at det hjalp det minste)

      Slett
  2. Oj, det er 17.desember. Jeg er bakpå, men tenkte lenge på kandidat. Som jeg har glemt å starte på. Den gretneste jeg har her i hylla, er trolig Putin. Man kriger ikke hvis man ikke er gretten på et vis. Ikke spesielt gammel, men men.. Den gamleste er Torleif Maurstad, men finner ikke at han er så gretten... ?? Motargumenter mottas, siden jeg enda ikke har begynt å lese.
    Kategorier må jeg tenke på.. har så mye annet å tenke på akkurat nå.
    Men jeg er fortsatt svak for kunstnere og rockere, og forfattere. (Har bio om Amalie Skram som jeg vil lese, og Obstfelder) Politikere kan vel også foreslås.. Retorikkens mester, feks.. eller norske som Hareide. (Har lyst til å lese Michelle Obama) Førstedamene...

    SvarSlett
    Svar
    1. I dag er 17.des. Null stress.
      Føler meg ikke i en posisjon der jeg kan svinge pisken over manglende blogging, eller lesing. Det får bli som det blir, noen uker til. 2019 on the other hand. Ai Ai.

      Vet ingenting om Putin, men har lest Maurstadbio'n og kan avkrefte at han er sur. Avslepen, høy på pæra, posh og krøllete gladgutt. Sola går aldri ned. Kan jo alltids fokuserer mer på -gubbe- og mindre på -gretten-? Da sklir det meste gjennom.

      Førstedamer. The woman behind the man. Er en god kategori. Noteres!

      Slett
    2. Det har du rett i. (ang pisk)
      Ang gubbe- kan ta ideen fra Berit og finne et grettent bilde oxo;) Må finne noe jeg har lyst til å les for tiden. usikker på Putin btw- akkurat nu

      Førstedamer- Good!

      Slett
    3. Trump hadde sklidd rett inn- men har ikke bok om han..

      Slett
    4. Forslag (må skrive det når det kommer):
      Magiske menn
      Mystiske damer

      Slett
    5. Oppsummert:
      Det du egentlig vil ha er kategori:
      Heksa bak mannen..?



      Slett
    6. Nei, ikke egentlig.
      Det var to (tre) forskjellige forslag.

      Førstedamer ala Michelle Obama

      Magiske menn- sjarmører/kjekkaser/tryllekunstnere-whatever man tolker inn som magisk mann
      og/eller- pluss Mystiske damer ala Lilly Bendriss, Mata Hari feks.

      Hvis kategorien blir Heksa bak mannen- får jeg ikke lest Bendriss- eller Michelle Obama- synes ikke hun virker som noen heks akkurat.

      Men det er en god kategori- det og. Det ene utelukker ikke det andre. hm?

      Slett
    7. 3 forskjellige forslag summert i en superkategori. Det er mange som vil bibelsverge på at både Hillary og Michelle er både hekser og yppersteprestinner. Off with the heads.

      Kjekkaser er en fantastisk kategori. Liker den bedre enn førstedamer og hekser.

      Slett
    8. Nå begynner det å ligne på noe.:)

      Slett
  3. Hadde Petter vært en Ingebrigtsen med Gjert som far, da hadde han ikke turt å legge opp nå Og det hadde kanskje ikke blittt noe overtreningskluss heller. Har lest Northugboken jeg også, men han kvalifiserer ikke som gretten gubbe, et sted skal jo grensen tross alt gå.

    Ser du hører: The Song of Achilles, er den bra? Vurderer å snope meg den....

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er bare å sette på Petter løsbart og solbriller og vips er han en av de eldre brødrene, ingen uansett vet hvordan ser ut
      = kun et par laktatmålinger unna comeback og OL suksess..

      Song of Achilles er fin (og frampekstrist). Krig og tragedie, men alt det er jo gitt på forhånd. Kjent ramme tross alt. Leser den egentlig bare fordi jeg ville lese Circe og fikk med meg at det var en fortsettelse, eller ihvertfall hadde en slags rød tråd. (som jeg håper er mer enn samme forfatter og greske myter)..

      Slett
  4. Nytt år, nye muligheter og jubileum er jo gøy da, gleder meg til å se hva du finner på :) Biografier har jeg lest masse av i høst, så en gryende lyst til å være med i neste års biografisirkel ligger å boble. Det hjelper sikkert at jeg vant(!) diktlesesirkelen til Anita, sånt er jo gøy for en som aldri vinner noe som helst annet enn hell i kjærlighet :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Velkommen skal du være.
      Kategoriforslagsboksen er åpen, så hvis du har ønsker er dette tiden. Lover ikke å lytte, men man vet jo aldri. Begynner å bli ganske mange runder nå så nye friske tilnærmingsmåter er spennende..

      (Lover ikke prisdryss heller, men det har skjedd før, og kan selvfølgelig skje igjen)

      Slett
  5. Dette er jo drømmekategorien min! Så hvorfor har jeg ikke lest? Jeg skylder på at jeg FORTSATT holder på med Blond og ergo ikke kommet meg lengre i biosirkelen. Tror vi derfor kan kalle det en biostrek(stryk).

    Hvis jeg får være egoistisk, så vil jeg ha kategorier som får plass til Mengele, Rimbaud og En afrikaner på Grønland. Eller en geografi (bok om et bestemt sted).

    SvarSlett
    Svar
    1. Glemte Patti Smith, Mary Wollstonecraft/ Mary Shelley, Henrietta Lacks og Orwell.

      (Ikke det at jeg har andre biografier, men disse er på 250-lista mi).

      Slett
    2. Ja, hvorfor har du ikke lest. Synes meg at denne oatesunnskyldninga dukker opp i de fleste sammenhenger. Tror du bare må legge den bort. Eller vente til jeg har lest og kan spoile de viktigste kapitlene..

      Summerer dine ønsker også:
      Evil Poets. Deserted Islands.
      Potet. Dessert. Island.
      Hele Island baker.
      = Kokker fra Island..
      = sikkert haugevis med bios å ta av.

      Patti Smith sklir inn overalt. Tror ikke det finnes en kategori som ikke har ei pattibok. Lacks har jeg også lyst å lese. Muligesn må det også bli en ny forfatterkategori.

      Eneste bankers så langt.
      Crossovers. Som Berit sa, lenge siden sist.

      Slett
  6. Beklager null lyd herfra! Jeg er i gang med biografien min til denne runden, men barn nummer tre gjør at lesinga går treigt. Men jeg er mer enn halvveis nå, så den blir i alle fall ferdiglest (kanskje i år).

    I framtida leser jeg gjerne mer om forfattere og/eller kunstnere, eller sjølbiografier eller fiksjonsbiografier, om det er en eller flere mulige kategorier? Jeg satser på at jeg kommer gradvis sterkere tilbake utover våren;)

    Ønsker dere alle ei riktig god jul! Det er moro å lese med dere:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gratulerer med nummer 3. Antar jeg? Leser for øyeblikket Isakstuens Rase og innser at 3 barn ikke automatisk betyr te,ulltepper og kosemos. Krysser fingrene for at det kun er tvillingelementet som ødelegger. Uansett beundringsverdig at du henger med på gubbene.

      Forslag noteres. Ser ut som om det ihvertfall blir crossovers/fiksjonsbio og kanskje også forfattere (så anvendelige).

      God Jul!

      Slett
    2. Takk for det - vi koser oss veldig! Sjøl om det er mest ulltepper og lite av det andre slik det er nå;) Og ingen tvillinger så langt, og det i seg sjøl er jo en fordel, har jeg hørt. Litt lesing må til innimellom slaga, ellers hadde jeg gått helt på veggen, tror jeg. Så jeg koser meg med gamlekara! Gir deg beskjed når boka er lest og innlegg er på plass.

      Ønsker deg og dine et godt nytt år!

      Slett
    3. Her er endelig innlegget mitt på plass også: https://boktanker.blogspot.com/2019/01/biografi-per-olov-enquist.html

      Slett
    4. Hedda om Enquist:
      https://boktanker.blogspot.com/2019/01/biografi-per-olov-enquist.html 

      Perfekt timing. Skrev nettopp i årets kategoriinnlegg, at Enquist skal bli lest i år. Kanskje allerde i årets førse runde. (forfatter). Nå kan jeg lese ditt innlegg først, før jeg betstemmer meg -)

      (nb, vet ikke om du har fått det med deg, men årets kategorier er bestemt (nesten) og innlegg er lagt ut)

      Slett
    5. Så moro at du skal lese Enquist i år! Det blir spennende å lese hva du tenker om han, om skrivinga og om fyllinga, etter at du har lest. Det er jo helt utrolig at noen klarer å rote det så til for seg sjøl, slik som han, han er jo berømt, en feira forfatter, har alt, også er det likevel ikke nok.

      Årets kategorier ser flotte ut! Jeg skal klemme inn en deltakelse eller to der jeg kan, for det vil jeg gjerne:) Men jeg tør ikke melde meg på, det kan liksom svinge alle veier med tre små. Men jeg følger med fra sidelinja!

      Slett
    6. Har jo sagt at jeg skal lese Enquist før og jeg altså. Ikke alltid denne leselysta er til å stole på. Så langt derimot føler jeg meg disiplinert og villig. Leser rød bok for tida også, skulle akkurat til å melde meg på Bokhyllesirklene, før jeg husket at boka var lånt på bib.. Intensjoner teller.

      Slett
    7. Det gjør de helt klart! Så det er bare å melde seg på;)

      Slett