mandag 18. april 2011

KORTHUS OG OPPFØLGER BLUES?


Din Nestes Hus (2009)
- Jette A Kaarsbøl

Lydbok lest av: Duc Mai-The
Oversatt fra dansk av:
Trude Marstein

som er veldig flink i dansk.



Storbyarkitekten, suksessfulle Laus Lindborg, drar til sin fars begravelse - og forblir i bygda. Han vil ære sin døde fars arkitektdrøm. Bygge huset som faren aldri fikk til. I prosessen blir han venner med gammelpresten og hans unge fru, hjelper tenåringsjenter og frister bygdas fraskilte. Full av gode hensikter og dulgte motiver roter han i bygdelivet
,og setter spor.

Akkurat som forgjengeren Den Lukkede Bok er dette en kompleks roman. Mange lag, og dype sprik mellom ord, handlig og subtekst. Helten er skrukkete og moralen bibelsk og klokkeklar
- du skal ikke begjære din nestes gods, gull og ektemake,
kun fordi det er din nestes.

- gresset er aldri grønnere
og midtlivskriser kjenner ingen geografi.

Jeg leste denne boka i februar og da jeg ikke har notert underveis og detaljene er fuzzyvage, hevder jeg herved min selvbestemte rett til omtaler basert på et fåtalls adjektiv, referat og bilde av boka.
Kun et bilde og en fast påstand:
Jeg husker at jeg likte den.
Ikke like godt som Den Lukkede Bok, men bedre enn mange andre som elsket førsteboka og lot seg skuffe av denne.

Duc var god, kanskje en anelse for livstrett
, mye bedre enn i Rampejenta
, men ikke like strålende som i Innsirkling2.

Jeg liker at Jette er en langsom forfatter. Hun tar seg tid, bygger setninger og lar det gå år imellom hver utgivelse. Det gjør godt for sjela med en forfatter som skriver sakte nok til at du rekker å få med deg
HELE FORFATTERSKAPET. yes!


Din Nestes Hus hos tanum.no
Andre Bloggere Knirk, Marianne og Bai.
som ikke ventet 3 måneder før de såvidt greide
å krafse ned noen ord:




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar