torsdag 16. september 2010

YOUR BALLROOM DAYS ARE OVER - baby


Min Kamp 5 (2010)
- Karl Ove Knausgård

Unge KarlO studerer i Bergen, først Skriveakademiet, så Litteraturvitenskap. Yngve er fremedeles helten, kjæresteri, skriveri og ingenting går som det skal.
Ei helt forferdelig tid - iflg han selv.




Det er ikke sex som driver han ut i depresjon og selvforakt denne gangen. Han har jo kjærester og kan døddrukken klyve opp i varme senger når han vil. Problemet er skrivingen - vil og vil men får ikke til. Vennene skriver og publiserer, selv knekker han etter den første refusjonen, brenner av sjalusi og tviler på egne evner.

- nå skal det sies at det er ikke mye støtte å få på Skriveskolen - kritikk og nedlatenhet. Barnslig og innlysende kaller de tekstene hans - og her var det jeg hadde mest vondt av stakkars KarlO. Det må jo ha vært grusomt for en ung seriøs mann med mye OVERBEVISNING men mye TVIL, laber selvtillit og utilpass i verden. Alle ville vi sunket i kne - og sitte der dag ut og inn og bli bedømt, slaktet for det eneste vi mener vi kan her i livet.

Kampen om å skrive, lære å skrive, finne seg selv og sin egen stemme - med penn og tastatur. Tvilens mørke hull, desperasjon, depresjon - noen ganger er det ubehagelig å lese - skam ala God nr.2 - andre ganger fordi det er så allment, kjent og sånn er vi alle - teite idioter.

Han får utgitt boka si til slutt - Ute av Verden - uten at det hjelper - hverken selvet eller ekteskapet - one hit wonder - også rømmer han til Sverige.

Fra intervju i Dagsavisen. (fint intervju hvis du vil lese hva Forf.K mener boka handler om.)
Seksbindserien ville sett ganske annerledes ut hvis alle bøkene var blitt gitt ut på en gang
Da ville jeg nok gått mye lenger. Nå vet jeg hvordan mennesker reagerer, hva som sårer dem. Det er jo ikke det jeg er ute etter. Jeg prøver å begrense skaden til et minimum.

Men jeg gjør det hele tida likevel, sier Knausgård og smiler.

Dette er ganske tydelig i femmern. Alle er jo snille, alle bortsett fra KarlO, som gjør forkastelige ting i fylla og ikke kan være seg selv. Lærere, kjærester, Yngve ,kollegaer, alle gode som gull - det til tross for at helten Yngve stikker av med drømmedama, skriveskolegjengen slakter tekster og kollegaene virker fjerne

.- jeg reagerte spesielt på referansene til farens død og farmorhuset som så detaljert blir bekrevet i nr.1 - her touches det kun lett og virker overhode ikke så farlig - onkel hjelper til og ting blir rent - så kan man lure da på hvor fiksjonen ligger - utbroderingen i MK1 eller modereringen I MK5.


Kuriositeter?
  • Vi studerte litt.vit samme år - just the two of us - dog forskjellig by og med veldig forskjellig innstilling til faget. Montro KarlO noen gang har hørt om kvinnelige forfattere - ikke mye Jane Austen namedropping og ingen Brôntisk swooning. Dante all the way - men jeg vil understreke at min mellomfagsoppgave om begjær i Conrad/Austen var et mesterverk - så på den måten er jeg vel like vrangfanget i fortreffelighetens dal som KarlO.
  • Tonje er jo ikke helt samme dama som beskrevet i tidligere bøker - da jeg fra før satt med ett inntrykk av at denne heksa som overhode ikke forstod seg på forfattersjela var et onde som måtte forkastes før man kom seg til Sverige og lovende Linda.
  • ahhh Yngve hvor tidvis lei jeg blir - men hvor moro det kunne vært med et bind 7 skrevet av deg.
  • Gone Daddy Gone
  • 90s flashback og det er mye allmennt i sosialdemokratisk studietid.
  • Nå vet jeg ikke egentlig hvordan purunge KarlO så ut, før Zeb Macahan looken, - skal man tro han selv ble han stadig vekk beskrevet som - en meget pen mann - og Yngve må jo ha vært en gresk gud.

Exhibit A - finn feilen.

Så kuriøst at det fortjener eget avsnitt.
Gjennom hele boka legges det ved avsnitt eller sider på tekster eller div.arbeider han bla. leverte inn på Broilerinstituttet, tidsskrifter og også utdrag fra Ute av Verden. Disse fant jeg uhorvelig kjedelige - til og med de fra boka, prisbelønt og feiret. Jeg skummet og gremmet og kunne ikke komme tilbake til kampteksten fort nok.
- derfor vet jeg at det er lite sannsynlig jeg kommer til å lese mer Knausgård når kampene er ferdige, vunnet? - ihvertfall ikke tråden og englene. Det er så oppstyltet - så veldig anderledes enn jeg oppfatter kampbøkene - dette til tross for hvor mye språklig skryt de har fått.


Sikkert fordi jeg er en plottdrevet leser og plott er noe han selv synes seg dårlig på - han plukker jo opp sin første krimbok ever på vei til Sverige. Jeg vil altså lese om KarlO, ihvertfall tilsynelatende - ikke noe forfatter Knausgård har funnet på - selv om mer og mer tyder på at KarlO er mer oppdiktet enn de fleste trodde i begynnelsen - bortsett fra meg selvfølgelig som aldri mister ballen - nn-ever.

Jeg anbefaler selvfølgelig
- nest etter nr.2 (og siste del av 1.) er denne så langt min favoritt

Min Kamp 5 hos tanum.no
og resten av kampene.


Nr.6 er vel like rundt hjørnet
- med litt bib.flaks får jeg lest den iløpet av året.


9 kommentarer:

  1. Tar fatt på nr.5 jeg også nå. Liker!

    SvarSlett
  2. Hei!
    Ja det er noe med disse bøkene, sin egen sære sjarm :-)

    SvarSlett
  3. Hehe, nygift afterglow ja, eller nostalgiens melankoli, kva hjelper det å vere nygift og lukkeleg når mannen reiser til fjells på rypejakt i fleire veker - og eg sit einsam med ei kraftig forkjøling... Nuvel, det er då ein får tid til å ta seg på TAK, og denne gong har eg ambisjonar om å vere permanent attende i bloggverda!

    Lydbok for tida: Utrenskningen av Sofi Oksanen, har kome halvvegs og denne LIKAR eg oppbyggjinga av og tonen i (kanskje serleg fordi eg IKKJE lika den førre boka eg høyrde, for å vere ærleg slutta eg etter 1/3 også, noko eg sjeldan gjer, fordi eg hadde problem med at ei dame som døydde vart til eit spøkelse og for omkring og blanda seg inn i liva til dei andre, plagsomme spøkelse har eg ikkje så mykje til overs for (ergo er vel Laban det einaste eg likar av den arten). Mørkets symmetri av Audrey Niffenegger, prøv om du gidd :-/

    SvarSlett
  4. Utrenskningen likte jeg godt men Niffenegger har jeg så langt holdt meg unna - fordi jeg leste en plass noen som hoiet rundt om incest i tidsreiseboka - altså at den kvinnelige heltinnen varierte i alder fra barn til sexobjekt og mannen var like forelsket.

    Nå aner jeg ikke om dette stemmer men det drepte uansett leselysten Spøkelser derimot har jeg sjeldent noe imot, ei heller 1000årig vampyrer og purunge jenter :-))

    Knausgård neste?

    Forrige gang du IKKE anbefalte ei bok (Granateplene) - leste jeg den og var HELT ENIG, så kanskje står jeg over denne gangen, kanskje?

    SvarSlett
  5. Uff, disse bøkene vil jeg ikke lese. Uansett hvor gode/dårlige anmeldelser de får he he.

    Det er da virkelig ikke incest i TTW boken. Han er ikke forelsket i barnet, han oppfører seg helt normalt som en voksen sammen med henne(men han kommer fra fremtiden og der er han gift med henne).

    SvarSlett
  6. Puh - det var godt å høre. Jeg synes nå det var litt rart med incest og så massiv leserskare :-)

    - kan hende er det den samme gjengen som også mener det er incest i Breaking Dawn ?? (fniser litt for meg selv for det er fantastisk hva folk kan tolke seg fram til)

    Knausgård derimot er helt incestfri!!

    SvarSlett
  7. Fantastisk innlegg!! Og jeg er veldig enig. MK5 er helt super, selv om jeg digger alle sammen :-)
    Nå kiler det i magen - MK6 nærmer seg a bookstore near me!!
    God helg!

    SvarSlett
  8. Jeg er veldig spent på hvordan han runder av og knytter sammen,
    - og litt nervøs fordi jeg føler at dette vil kunne farge hele serien.

    SvarSlett
  9. Jeg GLEDER meg til å ta fatt!

    Herlig bokanmeldelse :-)

    SvarSlett