tirsdag 10. august 2010

HERSKEPSYK?


Hersketeknikk (2007)
- Hilde Sandvik/Jon Risdal

Lydbok lest av:
Henriette Steenstrup/Kim Haugen






Plukket tilfeldig ut av bib.hylla
- kun basert på mitt blodfanforhold til Henriette Steensrup.


I utgangspunktet var denne identifiseringen av forskjellige hersketeknikker ment å hjelpe kvinner i den offentlige sfære ved å vise hvordan menn benyttet små knep for å holde oss - womenfolk - nede. I boka er begrepene utvidet til å gjelde mer generelt både på hjemmebane og arbeidsplass - og favner både bossy sjefer og ekteskapelige disputter.

De identifiserer en teknikk, spiller ut en liten sketsj fra virkeligheten (heia Henriette), lærer deg hvordan du skal beherske teknikken og ikke minst hvordan du skal ufarligjøre og vinne over han/hun som brukte den på deg.

Jeg konstaterte at jeg daglig både tar i bruk og er offer for halve herskespekteret og lærte nå å identifisere, slå ned på og deretter benytte de jeg ikke allerede kunne. Splitt og hersk på stadig nye måter - men jeg er litt usikker på om dette var intensjonen med utgivelsen.


PLUSS
Henriette + tidvis morsomme eksempler,
fra virkeligheten



MINUS
Måten de rådet deg til å hamle opp med herskesyke individer på - her skulle du som motangrep både smigre, lyve, trikse og sno - slik at du fikk viljen din.

De forskjellige hersketeknikkene må du lese boka for å finne ut av (tsk), ingenting er gratis her i verden og vil du herske får du gjøre lesejobben - imellomtiden herjer jeg vilt med host, kremt, taushet og blikk av alle slag - for ikke å snakke om utididg kroppspråk og bitchy kommentarer.

Sånn passe anbefalt.

Hersketeknikk hos tanum.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar