tirsdag 15. juni 2010

TRAFIXIA


Hestekrefter (2006)
- Lars Mytting

Debut.

Lydbok lest av:
Torbjørn Harr (2007)


Hadde en plan for en stund tilbake om at så snart boka var ferdig lest/hørt skulle jeg skrable ned noen ord, før jeg begynte på ny bok, uten kødannelse og tapte tanker - det mislyktes - jeg leser MYE fortere enn fingrene beveger seg og blir stadig hengende etter, selv om det tvangsmessige hovedmålet om noen velvalgte ord for hver leste bok etter bloggstart - fremdeles holder, ihvertfall nesten.

Hestekrefter ble jeg nettopp ferdig med så detter er min umiddelbare reaksjon - her har ingen tanker fått modnes, ingen sindig refleksjon. Oppvask, minesveiper og lunken kaffe i flere timer, slik at jeg kunne levere den tilbake - idag - og fordi den var GOD.

Nå finnes det knapt en sjel i denne verden, som vet mindre om biler enn jeg - og det har ingenting med manglende førerkort å gjøre - kun blank uinteresse.
- derfor slet jeg i begynnelsen, mye detaljert bilprat og det tok noen spor før jeg var med.

Erik Fyksen driver bensinstasjon, den siste Mobilstasjon (alias Texaco) i Norge, old school med bildeler og oljesøl - anti pølser og espressomaskin - men times they are a-changing, veien skal legges om og framskrittet trenger seg på.

- og så handlet det ikke bare om bil likevel -

Det er barndomsfiender, bygdenorge inkl. karikaturer, utferdstrang, tapte kvinner og tragedier. Samtidig sparkes det - mot sentralisering og kjempes med nebb og klør mot kapitalkrefter, kjeder, strømlinjeform og kunnskapsmangel - overalt - ikke bare når det gjelder bil.

- og det er både morsomt og tankevekkende, dvs, det er jo ikke noe nytt som kommer fram, til og med i gamle Bonanza episoder dukker lignende tematikk opp - men vi som nesten daglig passerer forbi skallet av Essoen på Minnesund - der veien også ble lagt på baksida, raka veien til Statoil - vet jo at det er akkurat sånn det er - på en prikk.

(må ut å fotografere Esso - senere idag :-)


Historien er godt skrevet, godt lest av Torbjørn og helt til siste slutt tror du Erik skal fikse det, helt til det går galt - men så ble det kanskje en lykkelig slutt likevel.

Best ? - Ellen og Texaco, konseptmøtet var verd hele boka og ikke minst byttehandlene.
Spørsmål? - må man forlate bygda for å bli lykkelig?

ANBEFALES.

Hestekrefter hos tanum.no
Myttings hjemmeside.

JA, til spesialiserte nærbutikker, dare to differ?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar