mandag 21. september 2009

LITTERATUR & POTETSKALL.



The Guernsey Literary and Potato Peel Society

- Mary Ann Shaffer/Annie Barrows (2008)




Det er 1946. Land og mennesker skal igjenbygges etter WW2. London heltinnen Juliet, humoristisk krigsforfatter reiser rundt og promoterer sin bok mens hun søker forandring, ønsker å distansere seg fra humorstempelet og skrive mer 'alvorlige' ting.

Forandringen kommer i form av et brev fra øya Guernsey. En mann har lest en bok once eid av Juliet (solgt) og ønsker hjelp til å finne flere bøker av samme forfatter. Brevvekslingen brer om seg og hun er snart i kontakt med store deler av øya og planlegger en bok om deres 'bokklubb' og krigsopplevelser.

Bokklubben tittelen på boka refererer til - Literary Potato Peel Society - oppstod som en nødvendighet for å redde seg unna tyske avstraffelser men fortsatte også etter krigen. Litteratur som underholdning, virkelighetsflukt, trøst og livredder.


Guernsey - visstnok den eneste del av GB som ble okkupert under WW2.

Jeg må innrømme at da jeg åpnet denne boken først gang å så at den bestod av brev og kun brev holdt jeg nesten på å legge den bort. Ikke så begeistret for brev-romaner da jeg synes det blir for distansert, oppstykket og gjør det vanskeligere å la seg oppsluke av historien.

Her derimot funker det. Det er et stort persongalleri og brevene gjør det enkelt å skifte imellom forskjellige synsvinkler. De ulike karakterene står på denne måten umiddelbart fram som individer med særegne meninger, persolighet og språk.

Ting blir utelatt, selektivt fortalt for å utfylles og forklares i et annet brev. Noen av brevene er også lange nok til at du av og til glemmer at det er brev du leser - noe som for meg gir litt mer flyt.

PLUSS :
Alt i alt en koselig bok. Jeg visste ingenting om Guernsey på forhånd så boka får en ekstra pluss for utdannende element (- les Guernsey googling).

MINUS:
Slutten var litt forutsigbar og plutselig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar