mandag 23. mars 2020

2020: UKE 13 (Euphoria)

Bøkene som har fulgt meg den siste uka. 5 ferdigleste, 1 satt på vent
, 1 jeg sliter meg gjennom og 1 som tok meg med storm.

(allergiatsjoooo)

23.mars
I teorien burde selvisolering og social distancing være den perfekte bakgrunn for tjukke bøker, ro i sjela og tekopper. Du er inne, du er alene og du har tid. (Hvis du er ferdig med kluten). Er du normalt renslig steriliserte vasket du ferdig huset forrige uke, , selv jeg, blind for lodotter, sand og hauger med hundehår, gikk løs på badet i går. Det tok forbausende lite tid, Halvparten av tida jeg bruker på å finne ut at Boka ikke er for meg.

I praksis?
Har sikkert påbegynt og lagt bort et titalls bøker den siste uka.
Til tross for at jeg er frisk og rask og bare har de vanlige tingene å klage over er det umulig å konsentrere seg.

Hodet summer av nyheter.
Smittetall og dødsfall og tiltak som burde virke snart. Mangel på utstyr, permitteringer, folk som hoster, hamstrer og spiller fotball. Stengte byer. Jeg som hopper ut på gjørmete jorder hver gang jeg ser en nabo. Mest for deres skyld. Sivilt udugelige, prustende, svettende joggere er visstnok det som, i krisetider, provoserer nordmenn mest.

Joggerne, puttes i samme sekk som de som hoster ned folk, på tog og gate.

Kommer til poenget..
Jeg fant endelig ei bok, som fikk meg til å glemme verden rundt: Leste 50 sider i strekk.  Det er hverken krim, kjendisbio eller chic, men handler om Sosial Antropologer i Afrika, på tredvetallet.

Iflg, goodreads:
Inspired by the true story of a woman who changed the way we understand our world - 

Etter å ha lest alle blurpene på bakside og innercover fant jeg ut at kvinnen er, den kjente antropologen, Margaret Mead, =  Vag Crossoverbio?



Euphoria  (2014)
Av Lily King
Fra USA

Kilde: Kjøpt på julesalg CitySyd.
Fordi: Jeg, feilaktig, trodde det var bookerbok.

Om: 80 sider lest. Ektepar + mann + mygg.
Det lukter sjalusi og trekantdrama lang vei. 
-------------------------------------

24.mars ehm
Prøver å overvinne redigeringslysta.
Afrika var feil, boka foregår i Ny Guinea. Australia altså. Ikke Afrika.
Shame. Snakk om fordommer, som om all antropologi foregår i Afrika.

Jeg burde luktet lunta da det var mye snakk om Aboriginere.
 --------------------------------------------------------------------------

25.mars
Om hvorfor de (ekteparet) forlot the Mumbanyo, 7mnd før tida.
- She looked at me wildly. 'They kill their firstborn. They kill all their twins. Not in a ritual with emotion and ceremony. They just toss them in the river. Toss them in the bush. And the children they keep, they barely tend to. They carry them under their arm like a newspaper or plunk them in stiff baskets and close the lid, and when the baby cries they scratch the basket. That's their most tender gesture, the scratching on the outside of the basket. When the girls are seven or eight their fathers start to have sex with them. No surprise they grow up to be distrustful, vindictive and murderous. And Fen....' ' He was intrigued?' 'Yes, Enamored. Utterly compelled. I had to get him out of there.' She tried to laugh. -  (s46)
-----------------------------------------------

26.mars
Deltakende Obersvasjon
Jeg liker hvordan det både er en kjærlighetshistorie, crossoverbio og geografisk tidsbilde
, samtidig som den setter spørsmålstegn ved tidas sosial antropologiske metode.
(hadde et sitat, men finner det ikke igjen)
------------------------------------------------------------------

28.mars
Plutselig ble det lørdag.
Mørke dager. Lite lesing.
-----------------------------------

29.mars
Slenger meg, for første gang ever
, med på Smakebit på søndag.
Passende siden dette innlegget, foreløpig, bare er sitater/smakebiter.

Antropolog Banks skriver brev til mor.
Unner alle mødre slike 'omtenksomme' sønner.

 - I had three objectives when I sat down to write my mother every week

1. Provide proof I was still alive
2. Convince her that my work had value and was moving swiftly and in the right direction
3. Imply without directly stating that I would rather be in her house in Grantchester than anywhere else on earth.

The first objective was, of course, the easiest. I accomplished it as soon as I typed 'Dear Mother'. The other two required deceit, and she sniffed out duplicity in me like a hellhound sniffs death - (Euphoria side 80)
-----------------------------------

Når noen dumper et lass stein midt på stien og du enten må velge 4km omvei, eller snu.  Jeg snudde og mistet all respekt djevledyret noensinne har hatt for meg, det var jo bare og klatre opp skrenten, hoppe fra stein til stein, eller balansere over hølet....

1.april
Uka er ferdig. Boka er ferdig.

En crossover øyeblikksbio.
 - While this is a work of fiction, it was initially inspired by a momen described in Jane Howards's 1984 biography Margaret Mead: A Life and my subsequent reading of anything I could locate about anthropologists Maragret Mead, Reo Fortune and Gregory Bateson, and their few months together in 1933 on the Sepik River of what was then called the Territory of New Guinea. I have borrowed from the lives and experiences of these three people, but have told a different story. - (Etterordet s258)

Sitatet summerer egentlig hele handlinga. 
Legg til litt metodekritikk, illicit begjær, en djevelsk ektemann, en følsom elsker, en liberal brilliant kvinne, alle tre plassert langt hjemmefra, blant skremmende, spennende, ritualer, skikker og mygg. Som nordmenn i Syden, sammensveiset under en fremmed sol og.. jeg glemte meg selv og coronaskiten hver gang jeg plukket den opp. Dessverre gjorde coronaskiten at det tok flere dager mellom hver gang jeg faktisk plukket den opp.

Jeg setter biografikryss og gir 4 stjerner på goodreads.

Best?  Fortidsglimtet på antropologi

Minus?  Slutten.
Den var altfor brå og mørk.
Disneyslutthungeren på full blast.
Ja, og litt rotete synsvinkelskifter. Skiftet mellom Banks, Nell, Helen og tidshopp i brev krevde innsats.
------------------------------------------
Slutt!!

30 kommentarer:

  1. Ikke dumt feilkjøp det der, godt du fant roen med den, ser ut til at du strever litt for tiden. Jeg har lest så mange bøker som får meg til å sitre av begeistring, at det føles litt flaut, glad det er en stund igjen til månedsoppsummeringen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det var et lykkekjøp, også fordi jeg ser at Lily King har flere bøker liggende på storytel. Alle ser interessante ut. Kanskje jeg bare gir meg over og lar Lily lede meg gjennom coronalivet. Har du lest den forresten?

      Aldri flaut å la seg begeistre.
      Jeg er misunnelig!!

      Slett
  2. Euphoria høres interessant ut.
    Har slitt med det samme som deg, vansker med å lese en bok..konsentrere meg. Mange faser siden Coronautbruddet. Har lest to bøker siden jeg reiste fra Oslo den 8.mars, begynt på flere, lagt dem fra meg..
    Corona-oppdateringer, artikler, kronikker, diskusjonstråder etc-- alt tar enormt tid og fokus, i tillegg til hvordan det berører livet ellers i familien (gamle foreldre med underliggende sykdommer- bekymringer- mye sykdom- ikke corona) og jobb (hjemmekontor og berdskapsplaner) og annet på privaten. Hvordan skal man greie å konse om en bok lenge av gangen da? Skifter fokus med Farmen Kjendis.
    -
    Begynte på Lars Lenth sin siste bok `Norske tilstander`forleden, den er grei å lese, morsomt og lett skrevet, sære karakterer, Vindmølletema og asylmottak og rasisme. Margaret Mead er nevnt der også, siden gamla i boka, selveste trollet- studerte sos.ant i sine unge år..
    -
    Vel.-
    Det går over.
    -
    Nå får toppturfjellfolk kjeft også (NRK Midtnytt/Kveldsnytt)
    -
    Fikk levert katta til Omplasseringssted i dag. Det gikk fint, men litt rart. Håper hun kommer til noen genuint gode kattefolk:)
    -

    SvarSlett
    Svar
    1. Trist med katta!!

      Nei, det er ikke lett å holde hjernen mellom permene i disse dager. Hjelper ikke hvor mye instagram forteller meg at dette er lesetid. Er derfor sjeleglad for å ha funnet ei bok som interesser. Fint med litt pause fra Ex on the Beach (Kjendisfarmen blir for tamt -)

      Hyttefolk, toppturvandrere og joggere (tsk tsk). Re-directed frustrasjon. La oss ikke glemme svenskene..

      2 bøker siden 8.mars er sjokkerende til å være deg. Så hurra for Lenth. Han er notert.

      Slett
    2. Det måtte bli slik, har ikke mulighet til å ha henne i lengden. For håper noen snille folk vil ha henne:)

      Litt enig i at Kjendis Farmen er litt kjedelig, men nå er det finaleuke, så da blir det mer gøy. Kanskje.

      Joggerne er mest problem i tettbygde strøk, byer- i alle fall her. Som syklister og trampesyklister på fortau.

      Egentlig begynte jeg på de to bøkene før jeg forlot Oslo, når jeg tenkte meg om, den ene av dem litt før, ca 4 mars. Ja, det er lite boklesing til meg å være.
      Ble ferdig med Lenth i natt.
      Hvis sånn type bøker funker har jeg et par i hylla jeg får rote frem; Portåpneren av Bardal (krim), den siste Olivia-prosecco-krimmen av Lene L Kjølner (skulle hatt den med meg til GranCa i desember som ble kansellert), og Irma Dahl begravelsesagenten av Kristine S Henningsen. Lete frem.. og krim går, må bare helst ikke bli for mange på rappen.
      -
      Nå pause over, har hjemmekontor i dag.

      Slett
    3. Korreksjon: Lenth ligner ikke Bardal og Kjølner egentlig, men de har noe til felles når det gjelder litt skråblikka humor.. Lenth har et adskillig mer outrert persongalleri.

      Slett
    4. Leste 3 Kjølner rundt jul/nyttår. Greit tidtrøytte, men litt tamt det også. Ikke lest Bardal, heller ikke Henningsen. Tror det blir mye Lily King på meg framover. Fikk umiddelbar lyst tll å høre flere av lydbøkene (storytel), må bare bli ferdig med Affinity. Første Waters jeg sliter med.

      Slett
    5. Henningsen skriver så mye forskjellig. Irma Dahl-bøkene er vel humor.
      Har ikke hørt om Lily King engang. Noe på norsk?
      Kanskje norsk samtid også kan være noe.. har da vel en del bøker fra Tiden her, men jeg starter på Kjølners Mord på Kilen nå.

      Slett
    6. Aner ikke om Lily er oversatt. Tok et søk på Ark og der hadde de bare engelsk, så possibly ikke. Har gløttet på samtidshaugen, men så langt har ingenting fristet. Eneste er kanskje Oksanens nye. Fikk akkurat tak i den på BookBites, får se, hadde egentlig tenkt å holde meg unna telefonlesing en stund. Blir vel å lese resten av OliviaH også, har tross alt lest 3. ...

      Slett
    7. ok. Leste ca 50 sider i Olivias siste i går, det er ukomplisert, greit når konsentrasjonen ikke er som den skal.
      Ut på tur med sønnen snart. Luft og bevegelse. Regn og yr i Trondheim. Graving og bygging foregår som før. Lufta er like dårlig her på Lilleby, som før. Astma og allergi-shit.

      Slett
    8. Astma og allergi ER skit. Bygginga på Lilleby må da snart blir ferdig. Synes de har holdt på i årevis? Må da være fullt nå? Har faktisk ikke vært i området siden forandringa startet, nesten siden 'trikkkiosken' var i full drift...

      Regner med du er ferdig med Olivia nå? Ukomplisert er vanligvis ikke er ord man bruker til å anbefale bøker men i disse er det svært virkningsfullt. Her derimot skal jeg rett over på Lily Kings lydbøker, dvs, når jeg er ferdig med Ann Pratchett, som også har en haug jeg skal høre. Tror jeg har funnet meg 2 coronaforfattere, Pratchett og King. Vi får se hvordan det går.

      Slett
    9. Ja, skit. Må snyte meg ørten ganger pr dag også. Nå. Det er vel både støv ute og støv inne. Støv i hjernen, støv i sinnet.
      Ja, de har holdt på nå i fire år minst (jeg har bodd her i tre, i en av de første husene). Prosjektet er på ca 12 år., de har nå starta på bygginga oppover mot OBS og der smelteverket lå. I tillegg er det andre byggeprosjekt ved siden av som også fortsatt er i gang- det ene som heter noe annet på Lilleby, holder på til 19.00 om kveldene.. aldri fred å få. Nye Lilleby holder på til 16.00- de prøver å ta hensyn til folk, men støvet er det jo like mye av uansett..
      -
      Ble ferdig med Olivia. Ukomplisert er veldig greit i disse dager, så lenge det ikke blir for kjedelig.
      Den var grei nok i disse tider. Litt artig hun Olivia, da.
      -
      Har begynt på La Mottes siste; Våroffer, digger den serien, og var glad den kom i posten forleden. Den går det også fint å lese. Han skriver så lett og har interessante historier, selv om denne så langt ikke er så kjempespennende etter 100 sider, men den mer enn grei nok, siden jeg har lyst til å lese videre og sidene suser avgårde som på amatørens bortoverski.

      Ann Pratchett, var det hun som skrev en nydelig thriller fra Amazonas?

      Coronaforfattere. hehe, godt begrep.:)

      men les Lars Lenth da;) ( den siste eller de tre siste)

      Slett
    10. (Andre gangen jeg skriver denne kommentaren også, se hva jeg skrev til Marianne).

      Og får jeg glemmer det Patchett, har skrevet Pratchett overalt, men hun heter faktisk Patchett. Og boka var veldig god. Er alle de andre utgivelsene hennes like gode historier, blir det ikke noe problem å konse bort corona.

      Lenth er notert. Har nesten ikke lest norsk i år, (3 bøker). (Kanskje du skulle ventent noen år med å flytte på Lilleby?)

      Slett
  3. Jeg har ikke lest ferdig en bok på tre uker. Ikke så opptatt av virus som deg, men jeg er så j--- rastløs. Aldri vasket og ryddet så mye som nå :)

    Forstår ikke helt det med hetsen mot joggere. Så lenge dere ikke er i flokk. Selv har jeg ikke jogget et sekund og her i 11 etasje er dere ikke sepsielt plagsomme. Men tenker at bevegelse er bra for oss alle og mye er verre enn jogging :)

    Håper du finner leseroen og de bokjuvelene som får deg til å glemme :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Rastløs is my middle name. Når det kommer til vasking.. vel jeg tørker over kjøkkenbenken flere ganger for dagen. Det er nytt, har alltid vært mer en - bakterier styrker immunforsvaret type -). Not anymore.

      Angående joggehetsen (som jogger) var jeg uforstående helt til en pesende syklist, forleden, passerte meg med cm margin, på en bred, tom, vei og feide meg overende på utpust. Hadde jeg vært modig og proaktiv ville jeg hjulkjeppet. Meen, syklister, er en egen gruppe... en jogger ville aldri...

      Leseroen er i disse dager lettest å finne, nettopp under jogging. Eneste gangen jeg er langt nok unna nyhetshjulet..

      Har du lest Ann Pratchett?

      Slett
  4. Visst är det konstigt att man inte läser mer i isolering? Euphoria kanske är en bra berättelse för att få lite perspektiv på sina futtiga uppoffringar :) Tack för smakbiten, trevlig kväll!

    SvarSlett
    Svar
    1. Trivelig kveld tilbake.
      Skal man tro instagram leser folk, de tjukkeste bøker, som aldri før, men jeg tror det bare er i ånden, et escapeønske, man vil så gjerne flykte inn i tjukke bøker, men før man aner det er man tilbake til nyhetskjøret.

      Euphoria anbefales. Antropolgi var lettere før bokhandlerne begynte å saksøke.

      Slett
  5. Känner inte till den boken. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  6. känner inte alls till din bok, men det var en lockande smakebit. tack för den!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er min første Lily King også. Men jeg kommer garantert til å lese mer. Spent på å se hvordan resten av forfatterskapet er, siden dette er en slags fiksjonsbiografi.

      Slett
  7. Velkommen til smakebitenes verden. Flere tiår etter du liksom, nå følte jeg meg virkelig gammel hahaha ;)

    Forstår ikke hva du mener med forstyrrende nyheter og ting som skjer, selv når vi bare er hjemme om dagen. *oi da, der fikk jeg tidenes Pinocchio-nese*

    Jeg klarer ikke å lese et blogginnlegg uten å la meg avspore en gang. Ramlet inn på Wikipedia etter å ha lest så langt som til du nevnte Margaret Mead. Jeg måtte jo finne ut av hvem hun var, også måtte jeg jammen meg klikke meg videre for å lese litt om datteren hennes også, så nå kan jeg litt mer om et par av verdens antropologer enn før jeg besøkte bloggen din :D Det må vel være bra?! Og ikke nok med det, jeg kom meg inn på sporet igjen, så hele innlegget og smakebitene er også lest, og det før sju på morgenen. Slett ikke verst, jeg klapper meg selv på skuldra.

    Den siste smakebiten var makaber, uff, tenk at noen før i tiden kan ha kastet unger ut i elva osv. Ja, vi har gjort lignende ting her også, så vi skal ikke sitte på vår høye hest og dømme, men fra et Norge i 2020-blikk er det helt uforståelig. *Grøss*

    Jeg er spent på om boken klarer å holde deg fanget foran all verdens nyheter, den høres interessant ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Smakebite er perfekte i disse dager. Lister med bøker og forfattere jeg ikke har lest eller hørt om, og folk som anbefaler. Jakten på historier å forsvinne inn i er en evig runddangs, til tross for at jeg vet at jeg sikker ikke makter lese noe som helst. Håpet finnes. (også når det gjelder lesing).

      Fornøyd med å bidratt med antropologisk viten. Og takk tilbake, nå har jeg også lest om datteren til Mead og i ren sensasjonslyst undrer jeg på om smakenbitens Andrew Banks (brev til mor og tredje hjul på vogna i denne historien, foreløpig), kanskje er datterens far, Gregory Bateson). Ikke noe hankypanky så langt (170sider), men definitivt en tiltrekning, og definitivt en ulikandes ektemann. Fikk nå umiddelbart lyst til å lese videre.

      (NB! Takk også for at du fikk meg til å klikke på egen wikilink, og innse at alle linker i dette inlegget gikk til joggeartikkelen. Now fixed!!)

      Slett
    2. Ja, det la jeg faktisk merke til, men jeg glemte å nevne det. Tenkte det var litt rart at wiki hadde blitt til jogging hehe, but you never know.

      Slett
  8. Lydbok lydbok lydbok. Det eneste som funker. Til og med St.John Mandel med ny bok klarer ikke få sving på "lese"lysten, altså i bok/ebok-formatet. Lyttet ferdig alle seks bøkene i King&Maxwell serien til Baldacci, igang med Gard Sveen. Bok 3. Kun krim og action som funker. Og VG-scrolling. Den evindelige scrollingen. Og strikking. Konsentrasjon? Null. Er jeg stressa? Niks. Men i limbo på et vis, selv om livet er likt som tidligere faktisk. Sambo jobber hjemmefra som vanlig, jeg diller hjemme og ute som vanlig, men alt er pakket inn i ull. Til og med tv-titting er uinteressant. Serier? Nææhh.. vel, kikket på Mr.Robot igår. Fått med meg de to nye episodene til Westworld, ny i kveld. Slow motion. That's it. Slooooooow...

    SvarSlett
    Svar
    1. I hear you..
      Har helt sluttet med tv-serier, intet er interessant, dessuten er man utslitt etter å ha loopet seg gjennom alle klodens nyhetskanaler. Har tilbrakt svært mange minutter på den kinesiske (husker ikke hva den heter, men alle snakker engelsk).

      Hører også bare lydbøker. Fant endelig ei jeg kan koble av til. Ann Patchett (ikke Pratchett, som jeg har skrevet i alle andre kommentarer. Tom Hanks leser, og det er både ironisk og svært passende.

      Jeg lever også som normalt, mer eller mindre, har mye mer sosial omgang og folk rundt meg enn til vanlig, men har begynt å venne meg til det.

      Noterer meg Gard Sveen, hvis jeg går tom for King og Patchett, eller hvis resten av forfatterskapene ikke er like engasjerende, og etter jeg har lest Serontonin (har ikke glemt den -)....

      Mandel: Er det STation Eleven oppfølger? Isåfall tør jeg ikke lese.

      Slett
    2. Har ingenting med Station Eleven å gjøre i det hele tatt, heldigvis -) Litt forvirrende start, men jeg har lagt den til side for et par dager. Må lese den når jeg er PÅ, for jeg likte virkelig skrivestilen til Mandel. Trygg å lese i disse C-19tider.

      Tom Hanks som innleser av Patchett-bok? Humm.. Skal googles. Jeg er veldig var på innlesere akkurat nå, det var derfor jeg havnet på Sveen etter Baldacci. Helge Winther-Larsen er safe, uansett hvilket modus jeg er i.

      Jeg har datter på Skype mye oftere enn vanlig. Tror hun er/var bekymret for returen vår med to flyvninger midt i verste flyperioden. Skal litt til for å få has på meg, så all well in the west. Tror hun har roet seg. Vurderer samboerskap, så jeg tror ikke hun har det så verst der "oppe" i Sogndal selv om mamsen er lenger sør. Godt det. Vi er bare to i huset, og egentlig...så er det ganske deilig akkurat nå -)

      Slett
    3. (Skjønner ingenting, alle de siste kommentarene jeg skrev er borte (til deg og Anita), lange profounde og sikkert de beste jeg noengang har skrevet, kan godt hende de burde vært utgitt i essayform.)

      Jaja,

      Prøver igjen.
      Godt det ikke er pandemioppfølger du leser. Har plutselig fått aversjon mot alt av dystopier = ikke noe Maja Lunde leseing på meg, inntil videre. Rakk aldri den hesteboka. Puttet Sveen i storytelbokhylla etter dine anbefalinger, hopper over Baldacci, mistet trua etter førsteboka i Deckerserien, kanskje en annen gang.

      Telefonlinjene gløder i disse dager. Dette er nok mer trying for ekstrasosiale og ekstroverte, dvs minus deg, du må væer den mest sosiale introverte jeg vet om, eller kanskje det er usosial ekstrovert, eller kanskje bare uniquely you (?). Er mer enn normalt glad for å bo på landet akkurat nå, ofte en bakdel, men det er stille og stort sett folketomt (hvis man ser bort fra alt karantenefolk som plutselig har begynt å gå tur forbi porten.

      Dutch House anbefales, eneste Patchett jeg har lest, men historien var engasjerende nok til å få taneken bort fra VG tallene.

      Slett
  9. Så gøy at du er med på smakebitene :-)
    Jeg har også tenkt at dette passer perfekt for tykke bøker. Jeg leste egentlig ett par forskjellige "vanlige" :-D bøker, men klarte ikke å fokusere på noe som helst. Men så gikk jeg på leting i bokhylla mi og fant Song for Eirabu, som jeg ikke hadde fullført. Den er bare nydelig, så nå leser jeg masse. Planen videre er å lese mer halvveis fullførte bøker jeg har gjemt i bokhylla så jeg ikke trengte å se på dem :-D
    Jeg vasker nok mer enn jeg bruker, men så er jeg også i risikogruppen. Egentlig betyr det bare å holde meg hjemme, det er ad man må ha en god bok!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror det blir flere smakebiter på meg. Har aldri innsett hvor mange nye bøker og blogger man blir presentert for. Plutselig åpnet Sverige seg -)

      Jeg vasker også mer enn jeg bruker, (ikke mer risiko enn høysnue), men det betyr ikke så mye, vasker generelt svært lite. Familien sliter svært med å venne seg til blank kjøkkenbenk -)

      Elsker, elsker Song for Eirabu.

      Tror alle har en stor boost i bokhyllemålene sine disse coronamånedene. Pluss bib.apper og streamingtjenester selvfølgelig. Skjønner ikke at jeg ventet så lenge med å bruke Libby, har funnet flere lydbøker der de ikke har på storytel og fortsetter det slik kan jeg snart kvitte meg med audible. Må bare finne noen flere biblioteker å knytte opp til Libby først. Skulle gjerne tatt en UStrip og hamstret amerikanske bibs.

      Corona be gone.

      (Må ut å hamstre tahini idag, i tillegg ble mannen beordret på jobb, så nå er det high alert og flakkende blikk i hjemmet.)

      Slett