fredag 2. juni 2017

LITTERATURFESTIVAL I FARTA 2017

Clickbait Knaus.  En skjelmsk pelikanredaktør intervjuer sitt nye stjerneskudd. Claire Bennett om boka Pond, eller Dammen som den nå heter på norsk.  Kortprosaish. Jeg skal lese.


 På Lillehammer.
Jeg er på Litteraturfestival.
Kan like gjerne innrømme det først som sist.
Det er hardt å være gammel dame på festival. Pinnestoler. Hardt å være tvangsjoggende, rutinepreget, listestyrt, selvpåtvunget, overambisiøs festivaldokumenterer. Det tok presis 2 timer før vin og sosialiseringstrangen var sterkere enn drivet etter å oppdateres på sannhet, fascisme og sakprosa. Jag skjems, på svensk.  Knapt gjennom Thiongo'os Hvetekorn før underbevisstheten begynte å murre om spising og drikking.

Gammeldamer burde vært banned fra festival. Men hvem skulle sittet på pinnestolene da? Kjøpt billett? Det ville blitt tomt. Blakke forfattere world wide. Litteraturens fall. Det er ikke digitalelektronikktrollmoderniteten som truer det skrevne ord. Ikke avisnedleggelser.
- 'tis the old ladies..  seat us them well


Bilde over fra sist gang jeg hadde følelse i puffen. På asfalten. Ryggen mot vegg. Vridd 45'. Mørkeblå converse i håret. Men jeg elsker slampoesi og klaget ikke før etterpå. Etterpå er det lov å klage. På egen skrøpelighet. (Oversiktbilde 'lånt' fra Elephantmuseets insta).


Skjema done gone.
Jeg ofret 2 timer med Brenners intervjuteknikk og et kritikerseminar for å skrive dette. Halvgått løp. Planen er å rekke seminar2 om Kritikk som Offentlighetsutøvelse.
12.00. Det burde gå. (edit: not)


Starten: Onsdag 31.mai.
Ankom flere timer før antatt, ordnet alt praktisk i en fei.
NB! Dette er et dynamisk, foranderlig innlegg.
, veien blir til mens man går, og man kan ikke rekke alt
Gi Slipp, som Fredrik Høyer ville sagt..

  • 14.00: Litteraturens Forandrende Kraft 
  • Med Ngugi wa Thiong`o. Nobelpriskandidat. Aktuell med Hvetekornet (ikke lest), som ikke spilte noen rolle siden det handlet mest om River Between, som jeg faktisk har lest. Jeg har også notert, siden han snakket mye og interessant om Kenya, kolonier, skolesystemer og engelske kanoner, som i the Canon, som i engelske på universitetet.
  • Kuriøst:  Han hadde tatt av ei sko, hadde kritthvite sokker og fortalte en anekdote på slutten som jeg skjønte så lite av at jeg ikke engang har ord for å google
  • 15.00: Hvem Skriver vi For?
  • Med Meg Rosoff (us ungdom)og Vigdis Hjorth, kontrollert av Ane Nydal.
  •  
  •  Rosoff var et nytt bekjentskap for meg. Positivt. Vigdis bleknet. Rosoff var morsom, tydelig og har nå (tilfeldig) skrevet sin første voksenbok, som jeg føler et sterkt behov for å lese, selv om jeg ikke husker hva den heter (googler/redigerer senere). Følte ikke at Hjorth hadde noe å bidra med i denne sammenhengen og skjønner ikke helt hvorfor hun var der.  I forhold til overskrifta kan man jo spørre begge hvorfor de var der, for:
  • På spørsmål om og hvordan de tenker på leserne underveis i skriveprosessen svarte begge kontant NEI, de tenker vi aldri på. Null interesse for det lesende publikum. Som jeg synes er rart, og umulig kan være sant, for selv om man ikke skriver for å møte et behov eller krav fra en implisitt leser, skriver du ikke for skrivebordsskuffa, eller noen gjør det, men da gidder de heller ikke sende inne manuskripter/delta i konkurranser.  I call bs.
  • Mitt favorittøyeblikk:  Da Meg Rosoff, i en bisetning, bare  - for du skriver jo memoarer - . ((gasp)), og Vigdis febrilsk fniste fiksjon FIKSJON,  og Meg fortsatte,  skjønte familie/foreldrene dine at det var fiksjon?  -  En norsk journalist/kritiker/reporter/blogger ville aldri spurt Vigdis om noe slikt, og sjokket hun stotret fram - tror ikke de har lest den - med virket ekte. Golden.
  • Varsko: Bokseren Emma Hjorth stod bundet til en lyktestolpe utenfor museet.
  • 17:00  Nordisk Slam
  • Dette var egentlig beregnet på U-prisklassene (tenåringer). Det var asfalt og sitteunderlag og roten til skjeve hofter og knekramper (se bilde over), men det visste vi først etterpå
  • Fredrik Høyer er fremdeles beste slampoet på Lillehammer..
  •  
  •  Norsken og svensken og dansken
  • Eller 10 ting du ikke vil høre din kjæreste si i sengen,  fra Donald Pocket, tilsynelatende tilfeldig, men 3 ganger nå har jeg hørt - Du er kunde nr 1 million -
  • 18.00:  Knausgård møter Bennett
  • Claire Bennett har skrevet tekstsamlingen Pond (Dammen). Det ser ut som kortprosa, men kan være noveller, med stillstand og knausgårdske detaljbetraktninger. Karl-Ove stilte åpne spørsmål og stirret henne dypsindig inn i øynene og Claire snakket og snakket og begge var svært behagelige og reflekterte og publikum sluttet å eksistere og klart jeg skal lese boka.
  • Varsko: Ryktet sier at Knaus måtte ha flere minutters pustepause etter gåturen (10m) fra tog til bib.
  • 20.00:  Tønes/Rem/Hovland
  • Har hverken lest Rem (bredbeint) eller Hovland (morsom) men er blodfan av Tønes og møtte opp ene og alene på grunn av han. De snakket om viser, lyrikk og Bob Dylan. Tønes sang, Ragnar deklamerte. Stemninga i salen var upåklagelig. Jeg lærte først og fremst at ordet - lun - er like forhatt som - rasist, at Tønes har gjendiktet Dylan og ikke minst at jeg burde - skjems (igjen på svensk) over å ikke ha lest Hovland.
  • Oracles, hvor starter man?

    Første dag done, 3 to go:
    I mellomtida.  Det ble rekord på quizzen. 10 lag bak oss.
    Desidert det beste navnet i salen  (Catch-42) og her er de tre initialoppgavene.
    6 poeng mulig. Vi fikk 5. Forfatter + tittel. Norske oversettelser.
    Veldig , veldig vanskelig.
    J.M  -  H.S.S
    G.G - V.M.I.H
    K.E - H.V.V

    Du skulle vært der!



    19 kommentarer:

    1. Flere enn meg som tok det med ro og droppet tidligprogrammet i dag, ser jeg.:)

      Artig med quiz og slam i går.

      SvarSlett
      Svar
      1. Quiz og slam er artigst.
        Har rent framt og tilbake i hele dag (og går) men med disse avlysningene og fulle salene man ikke kom inn i, ble det ikke like tett som igår. Ble en senere start pga denne meget viktige dokumenteringen..

        Slett
      2. Dokumentering er viktig. Ser du har tilføyd det med Knaus og pusten.
        Han må slutte å røyke.
        Kols, lungekreft og astma og sånt. Tenk på de fire barna.
        Når jeg greide det, ca på Knaus sin alder, kan han og.
        (moralistisk? ikke ment sånn, ER bare bekymret for han og ungene, tenk på hva han kan få ut av en røykestopp sånn litterært sett.. Min Kamp 7-10) )

        Slammen var bra!

        Slett
      3. Du store min. Nesten jeg nå begynte å gråte på Knaus og hans fiktivt farløse barns vegne. Når det er sagt er jeg klokkeklar for Min Kamp 7 og opp. Bring it on. Men legge påfølgende Knausintervjuer vegg i vegg med togstajonen. Mannen må ikke slites ut. Just tilbake fra jogg. Nå blir det dusj, kaffe og tvangsblogging. Jeg later som om ingen andre har skrevet et eneste ord før jeg er ferdig. Kommentarskriving i andre felt regnes kun som prokrastinering og er forbudt.

        Slett
      4. Ja, d kan så si. Men å legge intervjuene nær stasjonen synes jeg ikke er noen god ide. Han må jo ha trim! Kanskje du kan ta ham med på korte joggeturer, og så kan jeg hjelpe ham med røykestopp? Jeg har utdanning i hypnoterapi også, og det har hjulpet mange til å slutte å røyke. :)

        Nå må jeg også blogge ferdig fra lørdan og søndag. Har lest aviser og litt Repstad-dikt et par timer her. Prokastinerer og prokastinerer-- Men krimmen til Martre får vente. Leste nesten ingen ting på toget i går heller. Leste litt på senga i går og følte det ikke var det beste for meg å lese om omsorgssvikt på høyeste plan akkurat da, etc. Akkurat som jeg ikke har hatt nok med det å gjøre opp gjennom åra (jobb) .. Ikke all krim er like bra for meg, og i alle fall ikke på sengekanten, men jeg skal gi den noen sider sjanse til.
        Traff kjentfolk på toget, og foruten skravling sov jeg.

        Slett
      5. Jeg tenker nå vente med å skrive dyptpløyende og reflektert reflekterende til alt er så langt på avstand at selv Rem framstår som Pavarotti, som når jeg tenker meg om sikkert er hvordan han ser seg selv. oppdaget at det var lagt ut nye episoder av New Girl, og har fremdeles ikke rukket oppdatere meg på andre blogger. Løpes skal det å...

        Hypnoterapi? vry vry interesting! Hvem trenger visittkort når man kan slikt?

        Slett
      6. Synes du skal skrive om REM nå, mens energien er der. Selv om jeg er uenig bør alle stemmer med. Hallelujah i teltet!

        Hypnoterapi, ja- det er sant. Tok en del kurs og utdanninger for noen år siden da jeg ønsket å starte for meg selv. Starta firma, men i tillegg til vanlig jobb ble det for mye, så jeg la det til side, men kunnskapen og metodene kan fort friskes opp, vet du;)

        Slett
    2. Takk for turen! Alltid artig å se hvordan (nesten) samme program kan se så annerledes ut i innleggsform. Venter spent på fortsettelsen, og kanskje særlig formuleringene om neste erfaring med Rem. Skriv, skriv, skriv!

      SvarSlett
      Svar
      1. Takk det samme!
        Så du mener altså å ha opplevd en helt annen onsdag? Skjønner jeg må inne å nærlese skolestilene dine. Skulle vente til imorgen, og skrive selv idag, men nå ser det ut til å bli omvendt. Ingen skriving før imorgen. Som vil si at jeg plutselig friga masse tid til å finne ut hva dere andre opplevde..

        (trippelarghh, til Rem, han er om sagt, og om kommer til å sies i store bokstaver; for all framtid boikottet fra biosirkelen. Muligens disker jeg bare for å nevne navnet hans..

        Slett
      2. Tenker du er i ferd med å finne Rembio til galskaprunden, as we speak..

        Slett
      3. (usikker på om, - tvilsomt?- om han har skrevet så mye om galskap, men mye om musikk..og en togtur. Må google..)

        Slett
      4. (Biografiene hans: Bob Dylan, Erik Mykland, Aril Edvardsen, Tor Erling Staff og Bjarte Baasland. ) Imponerende merittliste btw..men ikke sangstemmen dog..

        Slett
      5. Nesten så jeg disker deg på forhånd.

        Slett
      6. Nei, det kan jeg ikke ta sjansen på.." skjelver 😖 "

        Slett
    3. Aj! Hvordan klarte vi å unngå hverandre helt og holdent? Mitt fastlagte program falt forresten bare fullstendig sammen. Har oppsummert like rablende som foregående år. http://kultursnobb.no/kjedelig-litteraturfestival/

      SvarSlett
      Svar
      1. Det er rett og slett en festivalskandale. Skulle jo tro man ville renne på hverandre i gatene i det minste. Har nå lest innlegget ditt, og ser vi begge ble nektet på Vigdis. Det samme skjedde meg på Espedal/Porter. Ellers var vi jo i samme rom på quizzen (herregud 6.plass er imponerende, man vet man kan være stolt når man teller ovenfra og ned), og også på banknatta, eller, nei, ikke hvis du droppet slammen. Vi får vel møtes på Åge/Kurt på Eidsvoll isteden (ihvertfall på fortauskanten utenfor). Du hører sikkert alt du trenger fra verandatrappa? (pst, jeg synes heller ikke festivalen var kjedelig -)

        Slett
    4. Nei, altså..Klarer fremdeles ikke å se noe annet enn bokstavene akkurat slik de står. Ikke lenger sint. Bare trist.

      Neste år blir jeg med (, ammetåka har forhåpentligvis lettet innen den tid (please??), slik at jeg kan briljere med bokstavstokking og bibelkunnskap. Da gjenstår det bare å krysse fingrene for at Strøksnes ikke har gått av moten til neste år (please please please).

      Orker nesten ikke å lese om hva dere faktisk har opplevd. Skumleser og fokuserer på quizresultat både her og hos Elisabeth.

      SvarSlett
      Svar
      1. Ja, vi trenger deg på laget. Bibelspørsmålene, bare 2 iår, merkelig nok, har jeg sneket inn i det andre innlegget, bare for å forsikret at Lillehammermetta ikke tar overhånd og noen leser det. Ammetåka burde ha gitt seg for lenge siden og Strøksnes var så i ilden iår at jeg tviler på at han kommer til neste år, mm han skriver ny bok. Det kan jo selvfølgelig hende. It's time. Nå skulle jeg cliffhange med en spoiler om Morten og hans bokbloggsnakk fra podiet, men siden dere sikkert allerde har lest de andres innlegg, vet dere allerde. (Tvangsvelger å late som om alt jeg skriver er flaming news.)

        Skulle regidgere å skrive ferdig innlegg, men ingenting kommer til å skje før jeg har sett ferdig hele sesong 5 av New Girl. Elsker New Girl.

        Slett