søndag 7. oktober 2012

LEST 2012 - SEPTEMBER

Et utvalg fra bokbloggtreffets goodiebag. Den eneste av disse jeg så langt har lest er Sensommerdager, nederst i venstre hjørnet, men Grensesang er påbegynt
, at jeg bare kom til side 30 før jeg la den til side til fordel for The Monk
, gir jeg Line og hennes pantaloons on fire, skylda for.


I September har jeg lest 6 bøker
, og da er vi igjen oppe i normalt og respektabelt.
2 var etterslep fra august. 2 var syltynne og gjort på en dag. 1 var så heftig anbefalt at det ville vært for bokbloggcrime og regne hadde jeg hoppet over. 1 tok hele august.
Kunderas The Farewell Party. 
Abortforviklingskomediedrama der alle finner et impulsivt lykkeøybeblikk
utenfor siden egen miserable parkonstellasjon + en blå dødelig pille.
Kundera er vanskelig, men vinner august.
Premie til oss begge.

Månedenes største skuffelse var An American Heiress som jeg trodde skulle være en moderne variant av Vanity Fair, med Cora Cash som ny Becky Sharp. Dessverre, tross engelsk landsbygd og pene kjoler, var den lang og tannløs. Pluss for at heltinnen eide pengesekken.
Det hadde sine øyeblikk.


Data:
Oversikt over alt jeg skal lese i 2012.

So far so good!
med bakgrunn i 2012 lista (over)

  1. 0 av 10 Nobelprisvinnere lest.
  2. 5 av 5 nye og fjerne land.
  3. 7 av 11 Otherworld lest. (2010/2012 sammenlagt)
  4. 13 av 23 (all time) Alice Hoffman lest (2010/2012 sammenlagt)
  5. 7 av 25  Michael Connelly
  6. 5 av 15 1001-Bøker lest.
  7. 4 av 12 litterære/kulturelle arrangement.
  8. 0 av 2 Diktsamlinger lest.
  9. 58 av 150 Totalt lest. (liste)
  10. 26 av 58 Bøker omtalt. (Mål 100%)

Dette har jeg lest.
--------------------
  • 1 lydbok + 4 papirbøker + 1 Kindle
  • 4 kvinner. 2 menn.
  • 2 bøker lånt på biblioteket (alle lydbøkene).
  • 1 kjøpt på nett. 
  • 1 kjøpt på loppis, 1 i butikk
  • 1 lesereksemplar
  • 3 lest på engelsk. 3 på norsk
  • Representerte land: USA, Norge, Tsjekkia 
  • 1 ny vampyrserie 
  • 1 biografi  (liksomroman)
  • 5 nye forfattere 

Kryss og måloppnåelse?
Ett bittelite kryss for Kundera og Tsjekkia.
1 kryss for litterært arrangement = bokbloggtreff.

Dette treffet var det beste med september.
Endelig fikk man møte mange av sine bokbloggfavoritter, snakke om hunder og intenst og utrettelig misjonere for sine bokfavoritter.
Suksess, og Catch22 to the people.
Toppen av bokblogglykke, eller rett og slett leserlykke, er når man får andre til å lese
- og like - bøker som har betydde så mye for en selv.
Så takk til Rose-Marie og Solgunn for sporty innsats.

(shh, men siden jeg i dette øyeblikk sitter på det innerste kontoret på et bilverksted, omgitt av oljekanner og midtsidepiker, på en ulovlig pc som på toppen av alt bare har IE, får dette holde, eventuell redigering får skje når jeg kommer hjem. Nå skal det jogges.)

10 kommentarer:

  1. DA var Catch 22 fordøyd, og blogget om, og jeg syns den var ganske trist faktisk. Men morsom også - men mest trist, faktisk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig.
      Det aller morsomste er som regel trist, og det er ingenting tristere enn krig og galskap, og ingenting mer meningsløst morsomt når det er satt i ellevilt adjektivsystem.
      (psst, litt som nav)

      Alle mann til solgunn for å lese omtalen.

      Slett
  2. Nå er jeg så spent! Er det virkelig pantaloons on fire? Jeg venter utålmodig på at boken skal ankomme (leveringstid 30 dager - er det mulig??) sånn at jeg også får ta del i the juicy details. Jeg tar selvkritikk på Catch 22, at jeg ikke har lest den ennå. Ikke bare har du misjonert overbevisende all din tid, men jeg VET jo at jeg kommer til å like den. Er det en typisk julebok? Som passer i juleferien? (Si ja, vær så snill, ellers må jeg lese Murakami istedet!) Før det rekker jeg ingenting, med eksamen, lesesirkel og manus og alt annet jeg har å gjøre.

    Gleder meg til innlegg om Kundera, "Becky" og Sensommerdager, så jeg håper du skriver flittig etter joggings. Vi sees på onsdag, I presume?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er ganske sikker på at det var pantaloons i vill fyr da han beskuet nevnte portrett, slikt er det samme som hor i klosterbøker.
      Men jeg mener å huske at det aller siste jeg leste før kindelen smalt i gulvet i natt var om kyssing, død og slangegift = high drama.

      Catch22 passer i alle ferier og jeg skjønner ikke hva du somler med, legg ned Samarin øyeblikkelig og sett i gang. Murakami er oppskrytt og passer best på øde øy. 22 kan leses i alle festlige lag og alle former for offentlig transport.
      Ikke glem at jeg for din skyld, for å øve snikreklamere og påvirke underbevisstheten din, troppet opp på bookcrossingmøte i catch t-skjorte.

      Onsdag it is!

      Slett
  3. Nå må jeg virkelig finne Catch22 i bokhylla, ser Solgunn og Rose-Marie har lest og likt den og da kan jeg da virkelig ikke være noe dårlige.

    Hadde en Kundera-periode i studentperioden. Skjønte lite, men likte (og siden jeg studerte økonomi så var det helt greit å ikke skjønne).

    Forøvrig, all min sympati hvis det kun er IE, kjenner jeg får litt i vondt i magen av manglende nettmuligheter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det kan du IKKE -)

      Kundera er komplisert og jeg sitter igjen med en følelse av å være på feil tog når jeg leser han. Føler meg smart og dum på samme tid.

      Slett
  4. Jeg har tatt en bloggpause og er tilbake om to dager, to uker, to måneder eller noe i den duren. Når jeg vil. Men det er ikke poenget, poenget er at jeg til tross for bloggpausen må nevne at også jeg leser Catch-22. Etter mange uker med lesetørke (etter leselykke i august kom tørken i september) har Catch-22 endelig fått meg i lesehumør igjen. Din misjonering har virkelig fungert, for jeg er vel n'te person som hopper på bølgen (men på grunn av Kindle kunne jeg starte på boken lenge før de som venter på besøk i postkassen).

    Jeg er forresten minst like positiv til boken som Solgunn og Rose-Marie. Og ikke vær redd, jeg SKAL lese Paringslek også, men jeg turde ikke å begynne på den mens jeg var midt i lesetørke. Det kommer, det kommer...

    SvarSlett
    Svar
    1. Trist med pause med VELDIG moro med paragraflesing.
      Catch22 er absolutt boka som dreper lesetørken, aberet er at de fleste bøker vil framstå smått kjedelig i etterkant, så boka du leser etterpå må velges med omhu!

      Krysser fingrene for at bloggpausen avsluttes i samme øyeblikk som catch er ferdiglest!

      (Misjonær hadde kanskje passet meg bra som yrkesvalg, ihvertfall mer passende enn vaktmester, som en test engang forslo som perfekt karrierevalg)

      Slett
    2. Jeg vurderer å lese The Good Soldier Svejk etter Catch-22, for Heller skal visstnok ha sagt at han aldri kunne skrevet Catch-22 hvis han ikke hadde lest Svejk. Dessuten virker den genial den også. Det er to mulige problemer med den planen:

      1. Det kan bli for mye av det gode. Nesten 1300 sider med krig, humor og elendighet.
      2. Jeg bestilte boken i går og regner med at jeg blir ferdig med Heller lenge før Svejk dukker opp.

      Uansett skal Svejk leses, for den virker god og gir 1001-kryss =)

      Slett
    3. Du får slenge på Ukjent Soldat i samme slengen så skulle du være krigsdekket til advent, kanskje helt til neste år. Jeg har forresten alltid blandet de 2 sammen, den ukjente og Svejk - og trodde jeg hadde skaffet sistnevnte, som deg pga Catch, og så var det Den Ukjente istedet, men ifølge Line og lesesirkelen er jo også den ei fantastisk bok - så ingen skade skjedd.

      Slett