Viser innlegg med etiketten Løype Spenstrunden. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Løype Spenstrunden. Vis alle innlegg

torsdag 28. juni 2012

DAGENS TRENING (8km)

Gjennomsnittstid  -  6,19/km.  Temp? Varmt & fuktig.
Puls, gidder jeg ikke sjekke før formen blir bedre

Tenke seg til et ordinært treningsinnlegg.

Dagens 8km i Hjemmeløypa.
Fart, melkesyre, stopp og subb hopper jeg over.
Det som er verd å merke seg ved dagens tur er at jeg forlolt dørstokken 6.00. En siste krampetur før feriemodus og pakkefrenzy tar over. Snublet ut i halvsøvne med et youghurtbeger i ene handa og 3 søppelposer i den andre. Effektiv early bird - helt til jeg begynte å løpe.
Jeg nevner det likevel - etter 1km på 6,35 var høyreleggen så syreforgiftet at jeg bare måtte stå rett opp og ned til det gikk over - tok flere minutter.

Aha opplevelse: Ingen tissestopp.
Kan det komme av at jeg ikke hadde rukket å bælme unna de sedvanlige 9 kaffekoppene?



Resten av uka:
Onsdag 27.juni: 8km gåtur for å hente barn i barnehage.
Tirsdag 26.juni: 12km Hestestien og kvalifiserer til ukas langtur.
Søndag 24.juni: 8km rusling i fossregn med 5k. Kafe i midten.
Lørdag 23.juni: 11km lapskausintervaller på mølle
Fredag 22.juni: 11km på Jessheim. Spenstrunden.

Målet var å løpe minst en kort langtur 11/12km. Det fikk jeg til. Som vanlig er uka blottet for alternativ trening og overkroppen skriker. Prøvde med noen situps på lørdag men ribbeinet/sidemuskelen er fremdeles vond. Heldigvis kjenner jeg nå ingenting når jeg løper  
- og nesten ingenting etterpå.


Intervallene ble bare tull. Det går jo framover men all fart over 6,30 er fremdele sprint. Jeg hadde ikke brydd meg så mye hvis jeg ikke hadde blitt så forbaska sliten. Nesten så det hadde vært bedre å løpe uten klokke. Da hadde jeg bare følt på slitet, kunne innbilt meg at det stod i samsvar med prestasjonen
- og plystret hele veien hjem.


Det er så tegneseriegrønt ute at jeg tror Disneyland skal få problemer med å matche.


Imorgen er det altså ferie
- og neste gang jeg skriver er det i fremmed land - eller kanskje ikke før jeg kommer hjem. Det går rykter om at vår vertinne er nettløs. Jeg vet ikke helt hva som skremmer meg mest - 12timer på fly - eller 3uker uten internett?  
Sure tenåringer og mor på kafe - hele dagen.

Kattepasserne er på plass. Bagene pakket. Kun 2 par joggesko og ikke lov å ha med flere bøker enn t-skjorter. Det eneste som gjenstår er å finne ut hvor sent man kan legge seg når man likevel må stå opp kl.03.00.   

GOD SOMMER.

tirsdag 22. november 2011

DAGENS TRENING (Hele Uka+++)

Krysser fingrene for at været holder seg slikt fram til jul.
I'm dreaming of a green christmas



10 dager siden forrige treningspost
Og 6 treningsøkter. 3 i fivefinger. 3 i vanlig sko. For det meste slappissubb og finvær. Bortsett fra torsdag, da det var vinter og en forsmak på glatt snøspøling. Fornøyd med innsatsen og sjeleglad for at været holder seg på tørr høst.

Let the oppsummering begin:

Mandag 14.nov
10km i jordbærløypa, 6,07/km
Dørstokken var tung og det var allerede skumt på vei ut døra. Svart på de siste 5. Ingen gatelys, kun svakt skjær fra husvinduer. Hadde aldri turt å løpe så mørkt på ukjent sted, men jeg har vært opp og ned nok ganger til å vite hvor steiner og hull befant seg. God trening å løpe slakke nedoverbakker i mørket.
Alt annet enn lett-på-tå er livsfarlig.
Pluss: Hunden tok servelat på første forsøk
Minus: NewBalance skoene er for trange for ullsokker = numne tær.

Tirsdag 15.nov
4km fivefingerjogg på mølle
Uke 4 - økt1. Jukset mindre på pausene enn vanlig da det føltes tungt. Seig og dorsk og alt for 7km/t var pyton. Følte meg synlig rosa og beglodd - og veldig proaktiv. Håper de på nabomøllene gikk hjem, googlet, og tropper opp barbeint neste uke.
Pluss: Økt gjennomført
Minus: Forsøk på styrketrening. Maktet kun 1 mageøvelse. Mister all energi bare ved tanken og jeg tror rockbottom er nådd på styrkefronten.
Var mye sterkere før jeg begynte å jogge.


Tidlig torsdagmorgen på Jessheim. Freezing fog central.



Torsdag 17.nov
11km Jessheim. (5,47/km)
Kun et stopp, leggtøying midt i en nedoverbakke. Merkelig følelse, for det var kaldt og beina gikk av selv, helt til de ga opp. Etter tøye/fotostoppen var det bly i 2km til alle plager var bortløpt og jeg seilte i berusende småfog til mål.
Positivt: Høyere fart, uten å gi opp.
Bad: Vinterglatt og isete.


Vinterfaren er over. Uforberedt med alt for mye klær, men deilig med mildt duskregn sent i November.

Søndag
20.nov
10km, Hjem/Mem'ry Bay, (6,17/km)
Rett etter frokost, med blybein, hivende pust og utallige stopp. Satser på at det var barnebursdag og lite søvn som ødela. Blir alltid så nedtrykt når jeg har over 2 dager løpefri uten å oppnå ekstra overskudd. Et lykketreff at jeg lot muffins og kaker vinne over Jessheim maraton. Hadde sikkert løpt ennå. (fegis)
Pluss: Tidlig ute - og kom meg opp hele sistebakken.
Minus: Alle de andre bakkene jeg gikk + generelt dårlig form.





Mandag 21.nov
4km fivefingerjogg i jordbærløypa. Still uke4.
Sjokkert over hvor mye lettere det er å løpe ute. Sannsynligvis terrengvariasjon, nedover, oppover, grusvei. Like sjokkert over hvor stiv jeg ble i leggene. 4km i ff = 12km vanlig, minst.
Pluss: Hunden var ikke hjemme.
Minus: Iskald på beina, første 10min, deretter nummen, før sokker og sko endelig slo seg til ro. Juryen er fremdeles ute på sokkefronten - men hun tror det blir bra. Tok akkurat like lang tid og presse sokketærne inn i skoene som 2 runder i jordbærløypa.

Nå? Sjokoladekakerester og treningsfri. Opphavet, også kalt anonymeDora er reist hjem til midten og jeg er mor til 2 tenåringer. På tide å drukne alderdomskvaler i fiskegrateng
og forberede seg til bestemordagene,
- og aldri la det gå 10 dager imellom treningsrapportene igjen. (puhhh)

Kom plutselig på at jeg kjøpte ski ifjor
, forpliktet til å glede seg til snøen???

fredag 4. november 2011

JEG DOKUMENTERER

Gjennomsnittstid - 5,49/km, temp +7
Bildet er fra hjemturen.



Gårsdagens Totalt 11,22km
Krampetrekning da jeg ser at økter hoper seg opp uten dokumentasjon - og uten dokumentasjon, avslørende grafer, og et par beskrivende ord eksisterer ikke turen. Sånn er det og alle vet det. Kanskje hadde det hjulpet hvis jeg kunne fortelle om det, daglig, til noen som overbevisende kunne hostet om noe mer entusiastisk enn hmm, åja og jasså. Overstadig behov for å detaljert beskrive hva som skjedde rundt 4,56km og variasjon i smertenivå.

Rant over - tilbake til gårsdagens.
11km på Jessheim. I regn. Akkurat nok regn til at jeg trengte regnjakke. Akkurat kaldt nok til at jeg beholdt ulltrøya under. Langermet. - og akkurat nok luretemperatur til at jeg overopphetet etter 2km. Holdt ut til 4, før jeg åpnet og brettet opp, men da jeg stoppet for å gå på 4,5 (legg&lår), ble det plutselig kaldt igjen.
Stoppet også på 10, men fordi jeg var sliten og ikke gadd mer, tok 50m med rusling før jeg tok meg sammen og subbet den siste kilometern.


Rykk og napp løping ser ut til å være standarden på alle ukas turer. Løper for fort og har hverken kondis eller mental styrke til å holde ut - noe som fører til deppestopp, istedet for senking til et mer fornuftig tempo.

Schizoforhold til egen fart - for jeg tror jeg tar det med ro - det føles jo lett og greit - helt til det ikke gjør det lenger. Ekte subbelangturer ordineres, og det må skje mens det ennå er bart.

Sjuerfart blir redningen.

På plusssiden er både knær og legger under kontroll. Leggene er såre og ømme og jeg kjenner at knærne er det der - men ingenting har blitt verre. Stølhet tilskrives fivefingerjoggen.
Mer pluss - høstvær ruler.


Onsdag 2.nov
Fivefinger Uke3-2, Mem'ry Bay.
Turene begynner nå å nærme seg 4km - med overvekt av jogg. Ja, jeg innrømmer det, jeg jukser. Programmet sier 3min jogg, 2min gå - jeg løper 3/4 og går 1. Det går jo så rolig - og skoene fungerer bedre til løp enn gange. Har aldri gått i helt flate sko - ever - og det er når jeg går ubehag i hæler og fotbue dukker opp.


NB - føler hele tiden at jeg må bremse
, har nettforlest meg på horrorstories og overdrivelser.

Eksempler jeg plager omgivelsene med:
Kjent Fivefinger problem (+ bf og andre mininmalist sko)
TMTS - Svært utbredt og står, selvfølgelig for Too Much Too Soon. Årsaken er at de aller fleste som ifører seg såkalte barfotsko blir overlykkelige over at joggeplager forsvinner, hvor lett det er å løpe, beina som flyr og hvor fantastisk alt nå skal bli:
- at de glemmer all sunn fornuft og at føtter som er oppvokst i sko trenger tilvenning, opptrening og styrking.
Derfor sier også ekspertene at det er lurer å begynne helt barbeint
- fordi beina da vil bli så såre og vonde - og trenge så langt tid på herding - at snegleprogresjon kommer naturlig.

- men det får bli til våren, vinteren kommer.

En annen kjent plage er TOFP - Top of the foot Pain
, som oftest er et resultat av TMTS.
Foten får rett og slett litt sjokk over å være ubeskyttet og bevegelig.
Slow, slow, slow and easy. Men jeg skjønner det, det er ufattelig lett å overdrive - og foten blir øm på oversiden.

Forresten ble jeg veldig våt på beina denne turen. Det var mørkt og jeg så ikke alltid hvor jeg landet. Sølepytter, 2 skarpe steiner og ekstra skummelt at det bare var et tynt gummilag mellom meg og verden. Og: Oppoverbakker i ff er insanely tungt


Jeg nekter å tenke på hva de ser der ute. Farlige ting i mørket aggreverer meg, for egentlig er det koselig med gatelys og hagelykter - og da er det for jævlig at man må bekymre seg for elg, råkjørere og slabbedasker.

Mandag 31.okt
Totalt 10,1km i Jordbærløypa. (6,05/km)
Hadde skinkeskiver i drikkebelte for å lure hunden i bunnen. Naboen sa den hadde bitt postmannen, men hun sier så mye. Hunden er redd, liker ingen og nektet å ta imot. Jordbæreieren valgte til slutt og stenge den inne. Vi får jobbe med forholdet. Jeg bli venner med den hunden, for når snøen kommer, skogen stenger og veiene blir glatte, kan det hende jeg jordbærløper oftere.
Håper jeg ikke blir like møllefeig som ifjor.
PMS: Hadde glemt at klokkestilling gir mørkere kvelder, så den siste runden gikk i blinde.

Søndag 30.okt
Fivefinger jogg til kafeen for å spise skolebrød.
Lengste tur til nå, med bakker og asfalt. Ble i overkant av 4km og veldig moro. Ikke minst med alle nysgjerrige blikkene. Skiftet til vanlige sko før jeg gikk inn. Dette er igrunnen rart, fordommene må sitte dypt. Uforståelige fordommer.

Jeg skiftet altså fra fivefingers til vanlige joggesko før jeg gikk inn døra. Svett ulltrøye og løpetights derimot ble ikke skiftet
- (8k påstod jeg stinket, men jeg nekter)
Ergo må jeg på et eller annet nivå tro at folk tar anstøt av bare føtter, og som en forlengelse, sko som ser ut som føtter.

Spørsmål: Noen som tar anstøt av nakne tær på kafe?
På vinteren? I flipflops? Er det bare meg?


Dokumentasjon slutt!

fredag 12. august 2011

DAGENS TRENING (11km)

Gjennomsnittstid - 5,39/km (10,6), glemte pulsbelte.
Dere tenkte jeg kanskje bare hadde en katt? Håhå her er det katter nok til å pryde treningsinnlegg i månedsvis. Introducing Kåre(mor), den smarteste, du ser hun tenker.

Dagens Totalt 11km
Spenstrunden, på beina 11,7km.
Hadde egentlig tenkt å løpe den lange runden på 15-17km, men jeg hadde bare 2 små vannflasker, åpnet for hardt og onsdagens asfaltsubb (9km) gnog i beina = kortrunde.

Etter 2 straketurer på grøfteløs asfalt blir den nå ei uke med skog.

Modningsprosess.
Jeg stoppet på 11km akkurat (utslitt), 300m før 'mål' og på toppen av en nedoverbakke. Viljesvak eller bråmoden? Hadde jeg fullført ville 10km tiden (fra 1-11) havent på 55, for jeg ville jo spurtet som en gal, det var jo nedover og nesten ferdig, men jeg sparte knær og legger for 300m nedoverspurt og fullfører 55målet en annen gang.
Får nesten tårer i øynene av all denne føre varheten.

Positiviteten vil ingen ende ta.
Jeg sprang min raskeste 11km to date, (10 også faktisk.)
Bakkene var langt fra like dryge som jeg husket (takk til skogen)
Første gang jeg løper tilnærmet flatt siden Trondheim stadion.



, & the bad?

Asfalten, og leggene.
Sååå stiv, og såå teit, som bare hadde høye hæler med.


Torsdag (igår)
16km sykkeltur tur/retur Eidsvoll
, kun snegletransport med bib.lunch i midten.

Onsdag
ble det også asfaltløping. 9km, tur/retur, Mem'ry Bay. Hadde det vært hovedinnlegget ville det blitt den sureste posten på måneder. Ingenting stemte. Rytemløst, tungt og pesende i 6,20 fart. Gikk opp bakker og snublesubbet på flata.

Babylon.
- og for de som lurer på hvordan det går med lesing, og alle omtalene jeg skulle skrive, har jeg rotet meg inn i nok et Queer as Folk maraton. Brotherhoodvampsen har ingenting på Brian Kinney
, og som alltid trenger jeg noen dager å samle meg på. (sukk)


tirsdag 24. mai 2011

GÅRSDAGENS TRENING (11km)

Gjennomsnittstid - 5,51/km (10,3), temp 10+
Pulsbeltet fusket men regner med snittet som vanlig var rundt 165.

Gårsdagens, Totalt 11,22km
I full fart på vei til sengs. Hyttenaboene har klippet gress i hele dag og det stormer.
Samme runde som årets asfaltdebut - den turen leggene fremdeles ikke har kommet seg etter. Måtte som vanlig tøye rundt 3km. Stoppet nøyaktig på 3,5, etter alle bakkene var unnagjort og det var flatt begge veier. Ville ha et kalkulert tøyestopp, ikke tilfeldig tøying fordi jeg ikke maktet bakken.



Pluss: At jeg kom i gang etter stoppen og leggen holdt til mål.
Minus: Venstre beinhinne stikker som ei nålepute. +VIND.

Dette blir den første av de stadig økende langturene. Egentlig gikk det for fort til å kvalifisere, men det var over 10 og jeg må jo begynne et sted. Neste uke blir det 12 - minst - med mindre venstrefoten ikke roer seg.

Gnager det like mye i morgen også, tar jeg nok en dag fri.

mandag 4. april 2011

DAGENS TRENING (11km)

Gjennomsnittsfart - 5,56/km (10,1), temp +2
Gjennomsnittspuls/Max - 143/180

Er litt skeptisk til pulsen, grafen oppfører seg ikke helt som vanlig.


Totalt 11,22km
Banket 3 ganger i bordet for å samle nok krefter til kveldsdokumentering.
Fuzzy hjerne og halvåpne øyne.

Startet og avsluttet på Spenst. Kald, rått, forblåst og tåkete. Kjappe tårer over kjeksbalja og ut på gata. Innetrening og møller har aldri vært mer fristende. Alternativ 2 var trx + spinning, men da jeg ikke har løpt siden torsdag, faktisk ikke trent siden torsdag - måtte jeg løpe. Går det mer enn 2 dager imellom, synker rompa i klem mellom sofaputene - og redselen for at jeg aldri skal komme løs, er like sterk idag som da jeg startet karrieren.



Holdt på å fryse ihjel fram til 1,3km - da begynte den første oppoverbakken. Den jeg alltid går når jeg løper McD/SAS løypa, da dukker den opp rundt 6/7km. På 1,3 var det mye lettere, duh. Etterpå holdt jeg på å svette ihjel. Helt til jeg runden svingen på McD og traff motvinden. De siste 3 var rett i veggen, og jeg premierte meg selv meg ei hel neve pepita for å ha greid å holde farten under 6/km på slutten.

Sola kom først da jeg var ferdig med alt fysisk og stod og ventet på bussen.

Pluss?
Ingen gåing.
Det er mye lettere å løpe 11km enn å intervalle på spinningsykkel eller løfte vekter. Etter turen idag var jeg så overmodig serodopa at jeg nesten hev meg på spinningtimen likevel
- pur fryd og runner's high
, men jeg besinnet meg og tar det i morgen istedet.

Minus? Litt øm venstrelegg og de evinnelige knerusket, men ingenting som bekymrer.
Leggen er kun vond hvis jeg klemmer på forsiden, kuler nedover beinet - det har jeg lest IKKE er bra, men da det ikke gjør vondt å løpe
- fortrenger jeg det inntil videre.


Torsdag 31.mars
Intervaller på mølle. Totalt 13,5km
Fort, fort før jeg sovner for godt.
Samme opplegget som forrige gang jeg møllevallet, men skrudde opp farten med et hakk, dvs, 12,1 istedet for 12, osv.

200 - 12,1
400 - 12
600 - 11,9
800 - 11,8
1km - 11,7
& nedover igjen
, 800 (11,8), 600 (11,9), 400 (12)
5 x 200 (13, 13,5, 13, 13,5, 14)

+2km oppvarming & 3km etterpå subb.


Helga tilbrakte vi i midten på 60års dag. God mat, hyggelig selskap og sene kvelder. Ikke så mye som en 100m løpt.
Gratulerer igjen til bursdagsbarnet!

& off to bed.