torsdag 11. november 2010

DAGENS TRENING (7km)


Møllebølle. Det har blitt vinter og snø. Ifjor på denne tida løp jeg ute uansett temperatur. Farten var jevnt over høyere, men utedistansene var kortere. Mange 6-ere i hjemmeløypa. På mølla, on the other hand er distansene den samme - men jeg løper raskere, dvs litt raskere.

- hvis jeg rister disse 2 erfaringene i et syltetøyglass
- må jo resultatet bli, at:
I år er jeg både kjappere og mer utholdende enn ifjor.
Tjukk av godvilje og blind for detaljer.


2 hviledager senere er beina i forbausende god form etter mandagens langtur. Hoftene som verker når jeg sitter/går, løper korte distanser knirkefritt og jeg kom meg nesten til 3km uten at møllekneet satte inn. Hadde en liten aha opplevelse der - kneet strammer seg når jeg setter ned farten for raskt - gradvis øking/minking fungerer bedre.


Prøvde en annen vri idag. Gradvis øking opp til 11 og så ned igjen til 10,1. Fungerte mye bedre enn å dumpe direkte fra 10,7 til 10 - og opp igjen.

Absolutt ingen leggproblemer så kanskje kompresjonsstrømpene virker læill. Hadde de på hele mandagskvelden.

7 kommentarer:

  1. Prøv å hold fokus på armer og skuldre, du skal slappe av og ikke knyte deg. Når du får vondt helt andre steder ved store fartsendringer, KAN det skyldes at du knyter deg litt.

    Det er god trening å endre fart hurtig, men jeg finner det vanskelig å gjøre på mølla da. :-)

    SvarSlett
  2. Takk for tips, engang fikk jeg melkesyre i skuldra under rolig jogg, så teknikken er nok helt min egen.

    - men å endre fart på mølle er ikke så vanskelig da, bare å trykke på knappen :-)

    SvarSlett
  3. Å endre fart hurtig skrev jeg jo.... :-)

    Er fan av å stå med bena på siden av båndet til farten er ok, spesielt til intervalltrening


    Siden er kjappere å laste ned enn før - det har du helt rett i!

    SvarSlett
  4. jeg fikk beskjed om at jeg holdt armene for langt ned når jeg løp i dag. De skulle holdes mer opp mot brystet og samtidig skulle jeg være løs i overkroppen. Han mente jeg vred meg litt og at det kanskje skyldes litt for svak muskulatur i mage og rygg slik at jeg ikke stabiliserte godt nok.

    Hehe..er det ikke det ene så er det det andre..men veldig greit å få veiledning på teknikk:)

    Ellers synes jeg 7 km på mølle er imponerende. Det er jo så lett å bli lei.

    Forøvrig så liker jeg å lese bokanmeldelsene dine..og jeg vil nok følge dem uansett hvor du velger å legge dem. Du skriver som en gud og jeg blir like underholdt enten det er bøker eller løping jeg leser om:)

    SvarSlett
  5. Haha Siri, det er godt du skjønner dette med mølleknappen, ble litt skeptisk -)

    Hvilket supertreningsenter er det du vanker på Marit, der de kan flikke på teknikk og legge ut om svakheter.

    (ser for meg hunken som henger over mølla og høyt roper ut om slappe (ehh svake) magemuskler)

    Tusen takk for snille ord
    - ikke glem at du kan ønske deg en bok i den andre tråden.

    SvarSlett
  6. 90 grader i albueleddet jenter. Rett opp overkroppen så lufta kommer inn og ned i lungene:-)

    Det er veldig smart å fokusere litt på teknikk, et problemområde av gangen - teknikkfokus kan gjøre at du "glemmer" å tenke på hvor vondt det gjør her og der mens du løper.;-)


    Bok: Jeg skrev jo at jeg bar eønsket meg TID til å lese en bok. hehe Etter at vi flyttet i sommer har jeg ikke fått nytt boksted (hadde superfin vinterhage med lesekrok før, snufs!) - så bøkene mine lever et råttent liv. Jeg unner ikke nye bøker å komme inn i dette hus før jeg har nytt boksted!


    kremt. snakker om munndiare kommentering

    SvarSlett
  7. Takk for tips igjen, munndiare setter jeg pris på.
    - gratulerer forresten .-)

    SvarSlett