fredag 28. mai 2010

HØST.


Skumringstimen

- Johan Theorin (2007)

DEBUT.
Originaltittel: Skumtimmen
Oversatt fra svensk
av Kari Bolstad (2008)
Lydbok lest av
Birgitte Victoria Svendsen


Den første boka i en serie på 4 - alle fra Öland.

Ei bok for hver årstid.

Lille Jens forsvinner i tåka og alle tror han druknet. 20år senere får eksfisker morfar en barnesandal i posten
.

De kan dette med småbykrim svenskene. Små deliveranceaktige skjærgårder, bortgjemte fiskebygder, mørke og tomme, der overfladiske byturister kun kommer for å nyte sommergleder. Skulle tro at vi hadde nok bortgjemte rorbuer i Norge også, mord og mørketid - likevel finner jeg bare politi og fordrukken bykrim, Hole og Holt - men her har jeg STORE hull - noen som har tips til norsk innavlet bygdekrim?

Vi befinner vi oss som sagt på Öland
- som får Lâckbergs variant, lille Fjellbâcka, til å framstå som Tokyo i rushtrafikk
. Kun 2 fastboende finnes i morfars Gerlofs Stenvik og kun 1 er igjen når mora til Jens, Julia, kommer tilbake og bosetter seg i båthuset - (nei, jeg vil ikke si hvorfor).

Historien fortelles på 2 plan. Pre WW2, bygdas svarte får, hans liv og utvikling - og nåtid med Gerlof og Julia. Her er det ingen raske biler, ingen kjappe replikker. Det er stillferdig og spenningen bygges langsomt og innesluttet. Informasjon holdes tilbake og de som vet noe er enten døde eller beleilig taleuføre.

- men jeg likte den.
Når stemningen først og omsider setter seg seg, føler du både tåke, kulde og gikt. Skjelver for gamle menn og frykter fortiden.

BUTs? Gerlofs påtatte tilbakeholdenhet. Det bemerkes også i teksten av Julia - noe som irriterer meg enda mer. Theorin er altså klar over at dette som litterært virkemiddel er frustrende - og da mener jeg han burde funnet på noe annet.
- dette er min største kjepphest med krim - karakterer med viten som tværes ut - de vet noe som kunne forandret hele teksten, løst saken på 5 sider - men av ulike grunner holder han/hun munn. Eg. Her på kafeen sitter Per han vet hvem morderen her - men vil ikke/kan ikke fortelle om det før nestsiste side - derfor må politimester Kari bruke 500s på å løse saken istedet (tilfeldig eksempel som har ingenting med boka å gjøre)


Best? Finurlig og overraskende slutt - og hvor snikende skummelt jeg synes det ble etterhvert.


Oppleser Birgitte er ok - men jeg har nå begynt på Theorin nr.2 - Nattefokk som leses av Ivar Nørve - og den høres foreløpig enda bedre ut.



Skumringstimen hos tanum.no
Forfatterens Hjemmeside
- her kan også høre utdrag fra bøkene - på - svensk.

4 kommentarer:

  1. Dette er en av bøkene jeg har liggende på nattbordet... artig å høre hva du synes om den før jeg tar fatt på den selv! God helg! :-)

    SvarSlett
  2. Gled deg,
    - men håper jeg ikke ødela for mye av spenningen, selv om jeg prøver å holde ting så vagt og lite beskrivende som mulig - er det alltid vanskelig å vite med krim.

    SvarSlett
  3. Den er vel også noe for meg. Håper den er i huset til jeg kommer

    SvarSlett
  4. Sorry - den er allerede trygt tilbake i bibliotekhylla :-)

    SvarSlett