onsdag 14. april 2010

Q(uo) VADIS.


Jussi Adler-Olsen.


Kvinnen i Buret (2007)
Lydbok lest av:
Helge Winther-Larsen (2009)
Oversatt av Erik Krogstad

Fasandreperne (2008)
Oversatt av Kirsti Øvergaard (2010)


Dette er bok 1 & 2 i en dansk trilogi om politi-Carl, pakistanerassistenten og spesialavdeling Q. Den tredje boka, Flaskepost fra P, kom på dansk i 2009 men er såvidt jeg vet ikke oversatt til norsk ennå.

Den første hørte jeg på lydbok med gode gamle Helge. Fasanene ble lest på gammelmåten.


Usikker på om det gjorde noe forskjell men jeg sitter med en følelse av at Assad var morsommere og mer profilert i førsteboka mens han var mer agressiv løpegutt i bok2 - kanskje er bare lese-Helge mer humoristisk anlagt og legger inn morsomheter where I see none.

Avdeling Q er Danmarks svar på Cold Case, (for de som ser på TV), gamle glemte saker blir gjenopptatt og løst på utradisjonelt vis. Henvist til et dystert kjellerlokale setter politi-Carl, nesten avskrevet pga en skyteepisode, resten av politihuset på plass og med sin assistent og dypsindige etterforskerkløkt løser han saker der andre gir tapt.

Plottene er velskrevet og spennende - selv etter skurkene er avslørt, og det er nok dybde i Carl og Assad til at du - helt uavhengig av plott - vil lese mer. Stesønner, ekskoner og Assads vidåpne bakgrunn - her hintes, avkreftes og spinnes det arabergull.

Likte disse bedre enn både Lâckberg og Marklund - like godt som Hayder. Carl Mørk er faktisk ikke helt ulik Hayders Caffery - om enn litt lettere, lysere og mindre nevrotisk - still, absolutt ingen solskinnsgutt - jeg lover.

Ypperlig underholdning, gleder meg til å lese nr.3
- og håper det blir enda flere.

Jussi hos tanum.no

3 kommentarer:

  1. Jeg har den første boka liggende på vent i bokhylla, har lest "Fasandreperne" i jula. Jeg synes hovedpersonene ble litt overfladiske, men det kommer sikkert av at jeg har gått glipp av ting siden jeg ikke har lest den første boka.

    SvarSlett
  2. Jeg digget disse bøkene. Flott serie. Lånte bort første bok til mamma og hun likte den veldig godt. En hit i familien her :)

    Flott anmeldeles!

    SvarSlett
  3. Det hjelper nok å lese i riktig rekkefølge ja (hehe), når det er sagt er det jo krim i formel - så forventningene bør legges i underholdningsleia :-).

    En hit her også Ladybug, håper han ikke slutter etter 3 bøker.

    SvarSlett