onsdag 11. november 2009

SHE WOLF.

Bitten (2002)
Stolen (2003)

- Kelley Armstrong

De 2 første bøkene i Armstrongs Otherworld serie eller Women of the Otherworld som den korrekt heter. Serien er ennå ikke avsluttet og består av forløpig 10 bøker fortalt av ulike 'superhelter'. I både Bitten og Stolen er fortelleren/hovedpersonen varulven Elena.


Den eneste kvinnelige varulv av ca 40 på verdensbasis.

Jeg begynte å lese disse med litt reservasjoner. Darkest Powers (ya-serie) var ikke helt overbevisende og jeg trodde disse kom til å være i samme leia. Smack og shame på meg for disse er fantastiske. 5 sider inn og jeg var lost for verden.

Det er selvfølgelig Elena og problemene rundt det å være varulv. Det er spenning og farer. men aller mest er det forholdet imellom menneskene - eller ulvene om du vil - flokken - hierarkiet - alfahannen og egen vilje. Kampen mot seg selv - good mot evil. Ansvar og forpliktelser. Å hate det du elsker mest. Fortrenge og undertrykke men også aksept og kjærlighet.

Komplekse, sterke og kompromissløse karakterer som får de fleste andre i samme genre til å virke kjedelig grunne. Elena, Jeremy (alfa) og Clay (team Clay-all the way). Kanskje er det kontrasten livsfarlig ulv som brekker nakker og flerrer struper (en god del av dette) og den logrende valpen som flyr over slettene virvlende i munter lek - som er så besnærende. Snerrende skarpe tenner og valpeklynk. Alt jeg vet er at jeg er smitten, forelsket og kommer til å lese hele serien (etterhvert).

Blod, sex og vold - i passelige doser - groupie som jeg nå er blitt velger jeg kun å kalle det lidenskap - men jeg skjønner litt bedre hvorfor Darkest Powers ble til - litt mer barne/ungdomsvennlig og skal man tjene penger må man treffe alle grupper (hodestups bokforelskelse dreper ikke kynisismen og Armstrong ser ut til å være en savy bizwoman)


Bitten er stort sett sentret rundt Elena og hennes kamp mot 'ulven' i seg. I Stolen introduseres også andre -supernaturals - vampyrer, demoner og hekser - som slår seg sammen med varulvene for å bekjempe en ytre fiende. (Se så vag jeg kan være :-).

En av disse - heksa Paige - dukker opp som forteller i bok 3 & 4.



Høydepunkt:

Når de løper. I full fart lekende igjennom skogen, glefsende og tumlende for så utslitt å ende opp i en sliten haug under et tre - våkne nakne - aviser og pannekaker - fortsette dagen som menneske og kanskje kle på seg hvis man orker :-).

Ulv over flaggermus - anyday.

Alt du trenger å vite finner du på kelleyarmstrong.com.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar