mandag 26. oktober 2009

UPRISING


Catching Fire (2009)
- Suzanne Collins


Catching Fire er fortsettelsen av
The Hunger Games og bok 2 i en planlagt triologi. Bok 3 kommer sommeren 2010.
Suzanne Collins' hjemmeside.



Over 1mnd har jeg hatt denne i hus uten å falle for fristelsen (lie). Mr.10min-bok-hver-kveld-er-passe har nok hatt possession - men jeg har lurelest og da jeg snek med meg boka til sengs igår kveld var jeg allerede på kapittel 12.

4am var det over - utlest og utslitt. Collins forteller og skriver på en måte som limer boka til fingrene dine. Det er fysisk umulig å legge den fra seg. Menneskene, landskapet og plottet tar deg med makt - du leser 2 sider og død over Capitol - uavhengig av alder, kjønn og litterærsmak forøvrig og nå må jeg altså vente helt til sommeren på fortsettelsen. Åpen slutt og 1000 spørsmål.


Catching Fire følger så tett på forgjengeren at det er ingenting jeg kan si om denne uten å ødelegge for de som ikke har lest den første. Superlativer og jubelfraser allover men plot og handling får du google opp selv. Det finnes nok av spoileranmeldelser der ute - så disse følgende små hintene er alt du får av meg - fordi - siden dette er en bok 2 - er det jo ganske innlysende at Katniss overlever bok 1 + inget triangel uten både Peeta og Gale so - alive & kickin'.

Minispoiler.
Katniss, Peeta, Gale - lidenskap, uselvisk kjærlighet, egoisme og trekantdrama. Politisk uro, tvister og overraskelser. Nye ansikter og gamle skurker. Districts & Underdogs.


I'm with it og tar stilling til kjærligheten:
Team Peeta på meg for øyeblikket men svinger til Gale hver gang han entrer sidene. Får nervøse rykninger når jeg ser for meg hvordan Collins har tenkt å løse dette problemet - det er jo umulig å velge. Litt engstelig for at hun dreper en av dem i bok3 for å gjøre det enklere - eller begge og Katniss ender opp med han som kan svømme (ups spoiler igjen) eller stolt og alene på barrikadene. ( - det er lenge til sommeren).

Litt trist for at den er ferdiglest men anbefales høylytt og jublende.

Det blir selvfølgelig også film, planlagt til 2011. Gode ting i vente og jeg tror jeg må ha en t-skjorte - eller ihvertfall en kaffekopp.
Team Peeta - cuz' who knew cakedecorating could save your life.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar