søndag 9. august 2009

BLINK & VENT.


VENTE, BLINKE (2008)
- GUNHILD ØYEHAUG


Denne likte jeg ikke.

Den veksler imellom flere historier og personer. Den eneste av disse som er fnuggvis interessant er litt.studenten Sigrid og hennes romanse med poeten Kåre. Proppet fullt med litterære name-drops - store verker, forfattere, litteraturkritikere og synsere - og jeg kjedet meg. Aller mest kjedet jeg meg fordi jeg ikke likte karakterene. Null likability-factor og det er så vidt jeg orket å lese ferdig.

Det som ødelegger alt for meg er den allvitende, allestedsnærverende og allmektige fortelleren. Han/hun blander seg inn -tenker for oss - tar beslutninger - river oss ut av en historie og putter oss i en annen - tilbakeholder info eller forteller for mye.

Kanskje hadde personene i boka smakt bedre hadde jeg fått muligheten til å lese i fred og ro - men istedet har jeg altså denne - flue-i-ansiktet - fortelleren som blander seg inn og leder meg lukt inn likegyldigheten.

Sigrid har noen finurlig points rundt jenter i store herreskjorter men jeg vet ikke om jeg er enig i konklusjonen og synes det overtenkes heftig og krampaktig. Framstår virkelig jenter i for store herreskjorter og nakne ben virkelig som sårbare, skjøre og ufarlige (på film that is)?


I den virkelige verden er det mer sannsynlig at du befinner deg i nevnte skjorte (eller manneboxer for den sak skyld) fordi klærne du hadde på deg da du havnet i seng var altfor trange og upraktiske. Hvem gidder vel og åle seg inn i hold-in strømpebuksa hvis du kun har et kort ærend utenfor senga - do, frokost, søppelpose eller kattemat - altså ikke skjør og sårbar - men avslappet, effektiv og superduperhot.

Ligger din egne slappe joggis med knær og rumpe + ditto t-skjorte ved senga er det også lite trolig du havner i stor, strøket herreskjorte på morgenkvisten. If it doesn't make sense it is not true - for å sitere Jugde Judy - og herreskjorteproblematikken er sense-less - men det er in real life.

Nå er jo også såkalte Boyfriend Shirts hot og trendy for tiden - hvite, blå, rutete og grungeflanell. Akkurat som på det smarte 90-tall. Å bære sin egen herreskjorte med nakne ben er jo selvfølgelig en helt annen sak en å låne en tilfeldig skjorte en morgenkvist. Nå har jeg jo uten videre gått ut ifra at disse skjortene med nakne ben brukes tidlig på dagen og er utlånt - men det er jo bare tull og egentlig angrer jeg bittert på at jeg viklet meg inn i denne skjortedebatten i det hele tatt. For det er jo klinkende harlem klart at - både jeg og forfatter Gunhild er komplett utdatert når det kommer til bruk av herreskjorter. Noe en rask google på BOYFRIEND SHIRT er et tydelig bevis på. Førsteplass på lista. og ballen er død.

(Men bare for å ha sagt det - sånne har vi da alle sammen - og da heter det bare skjorter eller hur?? Kanskje er du supertrendy uten at du vet det??)

MEN på film er det kanskje anderledes og mer som branding. Du bruker yndlingsgenseren og fotballjakka til supertypen også - ihvertfall i Hollywood. - som en katt som markerer på deg - MY MY Precious - så kanskje har hun rett - en degradering av kvinnen - ut av strømpebuksa o inn i skjorta - skjør og harmløs og da ble jeg plutselig veldig devil's advocat enig - men det betyr ikke at jeg liker boka noe bedre.

Her er noen som liker boka godt.

9 kommentarer:

  1. Noen ganger må jeg bare le av deg -og akkurat nå gjør jeg det.
    Du er litt rar.
    Etter at jeg hadde lest ferdig hele innleget var jeg så forvirret og det eneste jeg lurte på var "hvorfor er dette viktig" - og jeg måtte scrolle meg tilbake til begynnelsen - og sier etter det at jeg er enig med deg i utgangspunktet, men så mistet du meg.....!!!
    Heia adidasbukse!!

    SvarSlett
  2. ahus\just had another bloodtest. hoping i can come home today. arm is still red, infection must be gone soon. the old man next to me is worse off. cant wait to eat fresh vegetables and fruit. the food here is all pakaged/instant.

    SvarSlett
  3. (Hehe) - Stream of consciousness ute av kontroll - men jeg forventer ikke at du forstår alt. Jeg er tross alt litt gamlere og har større hage.

    Dessuten - som eier av den "lekreste" joggebuksa jeg har sett er det lite trolig herreskjorte problematikken er aktuell i ditt tilfelle (hæhæ - i mangel av ikon)

    T-Skjepoenget er ihvertfall at jeg ikke likte boka.

    Håper du kommer hjem (sicko). Det fossregner.

    SvarSlett
  4. Har du glemt at du bruker å skrive 4 innlegg hver dag??
    Jeg ser ingen fra i dag. Forglemmelse?
    Hvordan går det med mr. Ahus-sicko?

    SvarSlett
  5. Halla!

    Da gidder jeg ikke lese den boken.

    Hvordan går det med proteinpulver?!?

    SvarSlett
  6. Kan jo ikke blogge når jeg ikke trener (duh) - dessuten har jeg vært uten internett.

    Når det gjelder proteinene blir det omstendelig beskrevet i neste post :-).

    SvarSlett
  7. "altså ikke skjør og sårbar - men avslappet, effektiv og superduperhot." Nikke, nikke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, måtte lese gjennom hele innlegget for å skjønne hva du refererte til - how quickly man forgets. Når det er sagt - står jeg fremdeles ved min lest - både når det gjelder herreskjorter og Vente, Blinke. Og takk for at du minte meg på at jeg fremdeles ikke har lest Blåbærdikta til Øyehaug - har skrytt de på meg i flere år nå.

      (Det gleder meg at noen fremdeles lusker rundt i disse gamle innleggene -)

      Slett